Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Mennyi? 30!

2008.07.02. 08:00 | Rocko- | 74 komment

Címkék: közlekedés kresz zebra

Mindenki hallott már az új rémhírről: 30 km/h sebességre kell lelassítani a zebráknál. Sokakat maga a szabály zavarja - de őket az összes szabály zavarja -, másokat a megfogalamzás, miszerint mindig meg kell állni a zebra elôtt, és valakiket a szabály értelmetlenség.
No, nézzük, milyen opciók vannak.
1) A német példa: gyalogos jő, autós megáll, gyalogos át-, majd autós elhalad. Ez egész jónak hangzik, csak ugye nálunk a futurisztikus utópia szerepét tölti be. Lehetetlen.
2) Ha a szimpla szabály betartása nem valósul meg, akkor következik az alábbi jelenség. Újabban több olyan fizikai forgalomlassítót alkalmaznak, melyek az autóst lassításra késztetik. Például fekvőrendőr zebra előtt és után, valamint a járda szintjébe emelt úttest. Előny a gyalogosnál, illetve keresztező kerékpárosnál vagy tolószékesnél, illetve babakocsisnál. Hátrány: ha egy száguldozó állat kapja el a fekvőrendőrt, akkor megdobja a kocsit, és abból nem csak lábtörés, hanem nagyobb baj is lesz. Valamint a hazai kivitelezésekbôl kiindulva: a futómû biztosan bánja a dolgot.
3) És akkor ezt a pontot megalapozva nézünk meg egy videót:
 
 
Én szerintem ezt kéne bevezetni nálunk is, csak éppen a zebrához. Nyomógombos lámpa helyett. Gyalogos megérkezik a kereszteződéshez, megnyomja a gombot. A lámpa vár 5-10 másodpercig (pontosabban egy átlagos ember reakcióidejéig), majd 2 ilyen ütközésbiztos feljönne a földből, olyan sebességgel, h 50-ről meg lehessen állni előtte. Szerintem ez kultúrált, és kellően hatékony megoldás mindenki számára. Szerintetek?



Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (3/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr78546880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tsaby 2008.07.02. 08:06:23

Valószínű, hogy a tervező színtiszta bináris agyműködéssel rendelkezik és feltételezte, hogy mindenki más is ilyen:o)

ppeterka 2008.07.02. 08:16:14

Az a baj az ilysemivel, hogy ha megcsinálják - mármint a földbőlkijövős-karterösszetörős dolgot - hogy amint elromlik valahol egy, senki sem fog megállni...

Tegnap iszonyatos bűntudatom lett, szürkületben későn vettem észre, hogy már valószínűleg jó ideje állt a gyalogos kismama babakocsival a zebránál, és már késő lett volna megállni... Megfordult a fejemben, hogy visszafordulok (elválasztott pályás út volt, és pont lett volna rá lehetőség), hogy megállva a zebra előtt biztonságossá tegyem az áthaladást, de a tükörből láttam, hogy a mögöttem jövő után (!, ő se állt meg, pedig látnia kellett a felvillanő féklámpámat, előbb fékeztem, aztán néztem a tükröt, hogy meg tud-e állni a mögöttem jövő is) nyugodt tempóban, autók hiányában át tud menni...

Iszonyú szar érzés volt, még most is az, komolyan mondom, nehezebb tükörbe nézni... Nem fordul velem elő ilyesmi, pláne babakocsis kismamával szemben, pedig azért csak vezetek már 9 éve... Ráadásul Mo-n...

Acmee 2008.07.02. 09:28:25

Ez mondjuk tényleg jó megoldás lenne, csak ezeknek az oszlopoknak darabja nem 2 Ft. Ennyit nem fog Állambácsi a gyalogosok védelmére áldozni, mivel ez kiadás. Hoz egy szabályt, odaállít egy hülyét a forgalmasabb zebrákhoz rendszámot írni és fényképezni, aztán szedi be a lóvét, ami ugye "nyereség". Ilyen marha egyszerű a helyzet magyarországon (tudom, h nagy betűs, de lassan már azt sem érdemli meg) :( :S

GabstarDeLuxe 2008.07.02. 09:58:56

Drága lenne, meg nálunk még több barom lenne aki kerülgetné(szembesáv, csak nem raknának zebra után is alapon..), vagy átugratna ezeken...SUV-ok előnyben...

Más: Aszittem hogy ezek a kereszteződésbe kamerák csak dísznek vannak meg elrettentésnek, de tegnap láttam a buszról ahogy a rendőrbácsik szedik le a videnyót laptopra az octavia motorháztetején. XP-jük van, és épp vmi fatál errort kaptak :D

kyanzes (törölt) 2008.07.02. 10:03:45

És akkor innentől fogva rendőr, tűzoltó és mentő sem jut át. Gratulálok a frappáns megoldáshoz :)

hvuk 2008.07.02. 10:05:12

Az 1. opció a jó megoldás. Kevesen tudják de ma is így van, a gyalogosnak elsőbbsége van a zebánál, nem kell körülnéznie: jön, lelép, az autósoknak meg meg kell állnia. Olyan mintha elsőbbségadás kötelező tábla lenne az autósoknak (még egyszer: az autósok jó része ezt nem tudja!).

A megoldás baromi egyszerű lenne és semmiféle szabályozásra nem lenne szükség. Vennie kellene a rendőrségnek néhány rendszámfelismerővel kombinált kamerát. Kihelyezni a gyalogosátkelőkhöz, majd az összes autósnak aki nem állt meg amikor gyalogos volt a zebránál kiküldeni egy kellemes összegről szóló csekket (mondjuk 20 ezer elég lenne elsőre). Ha elég sokszor és elég sok helyen csinálnák, akkor megváltozna a közlekedési morál. Máshol is megváltozott ugyanis, ez nem valami Istentől kapott elrendelés. :)

Fue · http://www.english-hungarian.com 2008.07.02. 10:05:57

Hát, ha már a kultúra nincs meg, ez is megoldás lehet... Bár szerintem a fekvőrendőr egyszerűbb, olcsóbb. Szerintem hamar megszoknánk, és senki nem menne bele százzal.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.07.02. 10:15:24

fekvőrendőr jó, de nem a zebra elé.
a zebra legyen emelt szinten. akkor ha valaki áthajt rajta 50-nel, és megdobja a kocsit az nem az ácsorgó gyalogokra esik, hanem 50 méterrel arrébb az árokba. ha leszakad a futómű, az meg kit zavar? a gyalogokat biztos nem.

Netuddki. 2008.07.02. 10:18:20

30km/h? Baromság.
Gyalogost átengedni? OK

Amúgy most is büntethetnének a zebrán elsőbbségmegadás nem megadása miatt. Vajon miért nem teszik? Legalábbis aránytalanul kevesebbszer a trafizáshoz képest.

Hiába hoznak bármilyen szabályt, ha nincs aki betartassa.

Mylo 2008.07.02. 10:21:46

Szerintem rá kéne szoktatni az autósokat a lassításra. Zebra mellé beáll a rendőr, és aki nem ad elsőbbséget valami kisebb összegre megbüntetik(pl 1 pont+1000ft). Aztán ezt lehetőség szerint minél gyakrabban és több helyen alkalmaznám. Ahelyett, hogy azt mérik az autópályán ki megy 150-nel, szerintem sokkal többet érne lakott területen odafigyelni.

bandeenator · http://kritika3.blog.hu 2008.07.02. 10:23:52

Szerintem amíg az utak felújítását sem képesek megoldani, addig ide drága mulatság.

Ha pedig bevezetnék, nagyon be kéne harangozni, mert akülföldiek sincsenek felkészülve ahogy ez a videón is látszik.
Érdekes, azért a busz mindig megállt!

Szerintem emelt szintű zebra lenne a megoldás.

Ha egy autó alákap egy ilyen, akkor megakad a forgalom, és bp-en mi van ebből: dudálás ész nélkül, tovább növelve a zajszintet, élhetetlené téve az adott környéket.

is 2008.07.02. 10:24:16

én úgy látom, hogy nálunk túl sok a széles út. más nagyvárosokban van a Hungária-gyűrűnek megfelelő autópálya (100, de legalább 80), ami szintben sincs, azon túl viszont max. 1-2 savos utak, sok kereszteződéssel, parkolással stb. ott az autósok a távjuk 80%-ban ilyen kis utakról mennek felfelé a gyűrűre, ott gyorsan elmennek, amíg akarnak, aztán megint a kis utcák.

Pesten az autósok azt képzelik, hogy háztól házig 2x3 sáv jár nekik, a biciklisek meg a gyalogosok meg ne lébecoljanak. Én az Üllői út nagykörúton belüli forgalomcsillapítását kiterjeszteném a Rákóczi útra, a Váci útra stb. Egy BAH csomópont-Blaha aluljáró kellene, meg a Kerepesi út a Hungáriára, aztán tessék a Hungárián körbemenni, amit meg autóúttá tenni.

Az tuósok először szokjanak hozzá, hogy nincs zöldhullám, meg 2x3 sáv, nem az a városi közlekedés.

ladislaus 2008.07.02. 10:29:15

én ha megállok zebránál olykor rámdudálnak hátulrol. ilyenkor ugy kiszállnék kirángatnám és megcsokoltatnám a mogottem lévovel a zebrát... sok barom! banánt a kipufogojukba! :)

Rocko- 2008.07.02. 10:39:51

ppeterka 2008.07.02. 08:16:14
és ha elromlik? majd mûködik a másik. akkor meg kopp.

Acmee 2008.07.02. 09:28:25
persze, nem olcsó, de sztem olcsóbb, mint egy jelzôlámpa. Ráday utcában kéne megnézni, h mennyibe kerül v Mûvészetek Palotájában.

gabrisanyi 2008.07.02. 09:58:56
drága, persze, de mennyit ér egy emberélet?
kerülgetni? videón is látszik, h ha kb. 3-at kiraknak 2x1 sávra, akkor csak motors fér el köztük.

kyanzes 2008.07.02. 10:03:45
jeladóval lehet távvezérelni.

hvuk 2008.07.02. 10:05:12
igen, az a jó megoldás, de mûködik?

bandeenator · kritika3.blog.hu 2008.07.02. 10:23:52
nem kell beharangozni, elég megemlítni. megállnál zebránál? hai gen, akkor nem érint, ha meg nem...
akkor így jártál.
emelt szintû zebra meg szétveri az autót, mint írtam. sôt te is írod, az utak nincsenek jó állapotban. akkor ez miért lenne?

homo urban 2008.07.02. 10:42:10

én is vezetek már 15 éve de MINDEN AUTÓZÁST KORLÁTOZÓ MEGOLDÁSSAL EGYETÉRTEK !!! itt ebben a szutykos belvárosban..sőt, MINDENKINEK ELSŐBBSÉGET KELL ADNI AZ AUTÓVAL SZEMBEN!!!
Hungárián belül belül minden autóra amiben egyedül ülnek 500Ft behajtási díj Nagykörúton belül minden autóra +200Ft behajtási díj, kiskörúton belül minden kocsira +300Ft!!/nap. a parkolás viszont legyen ingyen! mindjárt elég lenne 2*2 sáv még a legvérmesebb helyen is!a kisutcákban meg végre lehetne élni,sétálni,biciklizni...s ki lehetne nyitni az ablakot.

bazalt 2008.07.02. 10:42:25

Mivel motorral járok és átférek közöttük, ezért részemről oké :D

Földesi László 2008.07.02. 10:42:48

Sok mindent kellene változtatni, de legelsőbben is a fejekben. Amig a közlekedési kultúra nem változik meg mindkét fél részéről szinte lehetetlen valamit is tenni.

kisgenya 2008.07.02. 10:43:05

Benne vagyok, de akkor a piroson gondfeledten átsétáló gyalogokat lehessen büntetlenül elgázolni. Az úgy fifty-fifty.

Dr Kangörény 2008.07.02. 10:50:39

Zebra előtt megállás OK.
is, te csak azt felejted el, hogy amennyiben nincs zöldhullám, meg 2x3 sáv, akkor mindenki megfullad Budapesten. Ugyanis ezt a kibaszott várost nem lehet kikerülni. Amint megépül egy használható, NEM ÉLETVESZÉLYES!!! M0, abban a pillanatban töredékére csökkenne a városi forgalom, máris lehetne korlátozni és így ez semmiféle problémát nem okozna. Addig minden korlátozás csak szivatás, amitől sem neked, sem a gyalogosoknak, sem a bicikliseknek, egyáltalán senkinek sem lenne jobb.

Manyizga (törölt) 2008.07.02. 10:51:50

Azért nem szállt rá a témára a rendőrség, mert ezzel sok a meló. Mennyivel kényelmesebb egy sebességmérő automata, aztán csak kiküldeni a csekket az objektív felelősség elve miatt a tulajdonosnak, ugye?
A zebrás szabálytalanságot viszont vagy videóval vagy a helyszínen levő rendőrrel lehetne csak büntetni. Az meg túl sok melóval járna, attól meg irtóznak a rendőrök. :)

Székesfővárosunkban a járdán parkolás 80-90%-ban szabálytalan. (Mivel nem engedi tábla/útburkolati jel) mégsem járnak körbe a rendőrök feljelentgetni. Mert az meló...

papabear 2008.07.02. 10:55:14

hvuk:
marhaság, hogy a gyalogosnak nem kell körülnéznie.

Ez ismerős valahonnan?
21. § 6. bekezdés:
"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti."

Bástya elvtárs (törölt) 2008.07.02. 10:56:02

Ez egyáltalán nem egy hülye szabály. Ha 50km/h-val mész, és előtted 20m -el valaki lelép a zebrára, akkor még azelőtt telibe találod a gyalogost, mielőtt rálépnél a fékpedálra. Ha ebben a szituban 30km/h-val mentél volna, akkor 1mp es reakcióidőt figyelembe számítva is 18m távolságra meg tudsz állni, még marad is 2m!
Szóval ahol számítani lehet utcára lelépő gyalogosokra, ott 30km/h saját érdekedben is.

hulyemagyar 2008.07.02. 10:56:20

"Az 1. opció a jó megoldás. Kevesen tudják de ma is így van, a gyalogosnak elsőbbsége van a zebánál, nem kell körülnéznie:"

Okos vagy, barátom. Nem kell körülnézni, mert neki van elsőbbsége. Van még a mai napra pár ilyen bölcsességed? ROTFL

Paulybird 2008.07.02. 10:56:20

ha azt a kurva egyszerű szabályt nem tartják be a parasztok, hogy elsbbséget kell adni a agyalognak, akkor azt, hogy le is kell lassítani 30ra miért tartaná be akárki?

És mi faszért lassítsak, ha nincs senki sehol?

Bürokráciával a hülyeség ellen, újfent. Sok a baleset, sok a paraszt, a megoldás összetett és némi pénzt, gondolkodást, és idpt igénylene? semmi gond! hozzunk valami szabályt ingyen, és le van a gond!

Malachi 2008.07.02. 10:58:48

A Visegrádi utca vége felé pl. a Vág utcai kereszteződésnél az úttest szintjét megemelték, szóval csak alaposan lassítva lehet rajta áthajtani. Biztonságosabb minden lámpás zebránál, mert itt tudom, 100%, hogy az autós megáll/lassít mikor odaér. Remekül működik, sajnos ezt forgalmasabb utakon (körúton, ilyesmi) nem lehetne alkalmazni. De kisebb utcákban bárhol.

Paulybird 2008.07.02. 10:59:51

hulyemagyar 2008.07.02. 10:56:20

egyébként körül kell nézni, de határozottan kell átközlekedni a zebrán, nem kel becsicskulni.

tegnap az sblogon leírtam, nekem mi a taktikám a zebrán, ha gyalog vagyok. mindig át tudok menni, és még nem csaptak el sosem. közlekedjen mindeki így, és akkor az autósok is szépen hozzászoknak, hogy úgyis meg kell állni...

Hivatásos beszólóművész 2008.07.02. 11:06:46

Szerintem minden zebrához oda kellene állítani egy tankot és ha valaki nem enged át egy gyalogost akkor azt egyszerűen kilőni a forgalomból.
Minek ilyen megállítós oszlopokat szerelni a már amúgy is lyukas aszfaltba.
A roncsokat el a méh-be és meg is van az ára a következő muníciónak.
Csak az 1-es megoldásnak van értelme! A többi a videóval együtt hatalmas nagy baromság.
Nálunk is megoldható csak valahogy a gyalogot rá kellene venni hogy ha lessítok h simán átérjen és nekem se kelljen megállnom, akkor menjen át azon a hülye úton ne nézzem rám bután, vagy ne sms-t írjon és ácsorogjon mint egy fa.

Andie 2008.07.02. 11:07:53

Azért ez így mókás lenne.
Belegondoltatok?
Tételezzünk fel egy átlagos utat, mondjuk 10 mp-enként egy autóval. Jön egy csellengő, lézengő gyalogos. Megnyomja a gombot, a cucc 10 másodperc múlva felemelkedik. Első autó megáll. Gyalogosunk átslattyog a zebrán, öles vasoszlopoktól védve. Egy 2x2 sávos úton kb 30 másodperc alatt ér át, ez alatt 3 autó érkezik meg a zebrához. Leereszkedik az oszlop, az autók elindulnak. Jön 10 másodperc múlva egy újabb gyalogos, megnyomja a gombot. 2 autó még mindig ott áll, de mondjuk 1-nek még van ideje átmenni. Ez a gyalogos újabb 30 mp-re tartja fel a forgalmat, 4 autó vár már.
Kb a gyalogosok átlagos szállingózási sebességével számolva kb 5 perc múlva a sor a szomszéd városig érne.
Hát kurva jó lenne, mit nem mondjak.

Igy is, a gombnyomásra váltó gyalogoslámpák teljesen felboritják a ritmust, a zöldhullámot, stb. Egyszer egy ilyen közelében vártam egy ismerősömet, és figyeltem a gyalogosokat. Jön, nyomja a gombot, átmegy. Eltelik fél perc, következő nyomja a gombot, átmegy. Fél perc múlva jön megint egy.
Hát azért legyünk már tisztában vele, hogy az út az autósoké. A gyalogosoknak is át kell kelni rajta, világos. Legyen alul és felüljáró. Ahol ez nem megoldható, legyen egy 5 percenként zöldre váltó lámpa, azt kész. Aki gyalog van, úgyis ráér, valószinü azért nem épp bkv-val vagy autóval van.
Amúgy meg a gyalogosok nagyon tudják ám a jogaikat, mikor zebrán mennek át. Én az a fajta vagyok, aki ha érzékeli a gyalog átkelési szándékát, németesen lefékez és átengedi. Azért, mert énis sokat jártam gyalog, és sok ismerösöm gyalog, ismerem a szitut. Nekem pár másodperc kiesés a fékezés, neki könnyebbség. De azt rohadtul utálom, mikor ép, egészséges ember gyök kettővel poroszkál át a zebrán, mert neki az jár. Előtte, utána 50-el megy a járdán, a zebrán viszont mintha épp akkor kapott volna részleges bénulást. Szóval ezzel meg nem kéne az autósokat hergelni.
Én a kölcsönös engedékenység hive vagyok. Ha látom, hogy jön a gyalog, és van rá lehetöségem, megállok.
Ha a gyalog látja, hogy tömött, folyamatos kocsisor most indult meg, és már 60-al száguld, akkor nem lépek le, majdhogynem tömegkarambolt okozva ezzel. (hétvégén egy ilyen szitu lett majdnem, biciklis csávó a bicajon ülve úgy gondolta, ö határozottan begurul a zebrán a kocsik közé, majd megáll a sok barom. A sok barom csak körülöttem kb 5 kamionból, 2 buszból, és vagy 8 autóból állt, 70es tempóval)

Namost tudom, hogy szinte egyedül maradtam a fenti álláspontommal itt, mert valamiért az "összes autós kurvaannyát" álláspont divik itt, de azért úgy éreztem, hallgattassék meg a másik fél is. Dobáljatok :)

malac 2008.07.02. 11:10:30

szerintem pont ilyen lószar van felszerelve a rádai uccában, nem? tökre nemjó semmire, a sorompó modern változata, az nyitja akinek van kulcsa oszt kész, normál közútra csak betontömbök és olajfoltok együttes kitelepítésével jó, de akkor nagyon.

Boo 2008.07.02. 11:15:15

Ekkora baromságot. Már megint mindenki csak nagyvárosban gondolkodik. Éjjel 300 fős faluban minek ilyen szabály? Ki a szar fog megállni? Ahol kell tegyenek lámpát, fekvőrendőrt, álló rendőrt. Ha valaki áll a zebránál, meg kell állni, gyalogos meg nem bohóckodik a járda szélén és kész. Ha mindenki arra figyelne, hogy betartsa a rá vonatkozó szabályokat, alig lenne baleset.

istvan 2008.07.02. 11:15:52

Gyalogosként nagyon nem értek egyet azzal, hogy mindig, minden helyzetben a gyalogosnak legyen elsőbbsége. Ha csak egy kocsi közeledik, igenis tudjon a gyalogos 15 másodpercet várni és utána nyugodtan átmenni. Miért kell mesterségesen több pöfékelést gerjeszteni.
A probléma csak akkor van, ha sok a kocsi. Erre pedig már kitalálták a közlekedési lámpát (persze megfelelő programozással, gombnyomással). Mit is akarunk még fejleszteni?

ladislaus 2008.07.02. 11:22:07

Kolompár Topmenedzser!

gyerekedet toltad már át határozottan zebrán? láttál már átmenni bottal kozlekedo nagymamát határozottan zebrán? Nekunk lehet konnyu, de nekik???

papabear 2008.07.02. 11:23:16

Andie: nem vagy egyedül. ;-)

malac 2008.07.02. 11:27:56

az egésszel az a baj h megint rendeletekkel próbáljuk az empátia/kultúra/ellenőrzés hiányát pótolni. rendőrök kellenek az utakra és büntessenek. amíg nincs valódi kontroll, mindenki tesz a szabályokra, akár autós, gyalogos vagy kerékpáros. Meg persze szervezés kérdése is, faszért vannak a nagyforgalmu utak telizebrázva oszt közben konganak az aluljárók?

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.07.02. 11:30:11

A Szigeten csináltak most ilyet, csak az a baj, hogy lassan jön fel, ezért egyvalaki be tud slisszolni a másik után.

Több ilyet láttam, és örültem volna, ha inkább fennakadnak.

Rocko- 2008.07.02. 11:34:31

bazalt 2008.07.02. 10:42:25
igen, motoroskra külön puska szegezôdne.

kisgenya 2008.07.02. 10:43:05
benne vagyok.

Kangörény_ 2008.07.02. 10:50:39
kisebb forgalom nem efltételezi a kisebb arányú hülyéket.

Malachi 2008.07.02. 10:58:48
és mi lesz vele késôbb? milyen állapotban lesz?

Andie 2008.07.02. 11:07:53
na igen, gyalogonak is meg kell tanulnia csoportban közlekedni, "zöld hullámban".
"Hát azért legyünk már tisztában vele, hogy az út az autósoké."
a zebra meg a gyalogosoké.
"Aki gyalog van, úgyis ráér"
aham. rohansz állsinterjúra, kiszállsz a kocsiból, máris ráérsz. UGYE?

norbert79 2008.07.02. 11:39:50

Apró megjegyzés részemről, elnézést, ha már elhangzott: A videón látható útszakasz, utca egy 'elzárt' terület, azaz a behajtáshoz egy chip szükséges, ami a kocsiba van építve, s azt érzékeli a vevő. Tudtommal ez a szakasz csakis havi díj ellenében közelíthető meg, s hogy megakadályozzák a nem engedélyezett áthaladást, ezért építették ezt oda. Természetesen az oszlopok előtt útfestés, tábla és egyéb figyelmeztetés van, hogy csakis az haladhat át, akinek engedélye van. (A többiek meg vessenek magukra).
A tűzoltó/rendőr/mentő megoldásra meg ott a chip, szimplán ők kapnának. (Ha megnézitek a videót, láthatjátok, hogy ez csak egysávos, egyirányú.)
Zebra problémára én ezt nem tartom megoldásnak, mert balesetveszélyes, én csakis a tanításban és a büntetésben látom a megoldást. Nevelésen múlik minden, szerintem.

Andie 2008.07.02. 11:44:01

Rocko: rendben, de tegyük hozzá, hogy az autósok _kötelesek_ az úton közlekedni, a gyalognak meg _lehetősége_ a zebrán átkelés. Én sem közlekedek a járdán, ugyebár.
És állásinterjúra úgy indulok el, hogy kényelmesen le tudjak parkolni, majd odasétálni a címhez. Kár rohanni, abból csak hasraesés van :)

norbert79 2008.07.02. 11:44:04

Korrigálnék: Ezen a videón kifejezetten csak a buszoknak van fenntartva ez a szakasz, én láttam még egy hasonló videót, ahol az előbb én általam leírt okok miatt alkalmazták ezt a megoldást. Elnézést, összekevertem a kettőt.

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2008.07.02. 11:46:31

de azt ugye tudod kedves író, hogy ennek a videónak semmi köze a zebrához...
belvárosi behajtási akadály, olyan helyekre, ahova csak engedéllyel szabad bemenni. mert ugye a tábla semmit sem ér.

az meg a másik, hogy már az elv is hülyeség. mármint ilyen akadály a zebra elé. hogy jutott ez eszedbe???
egyrészt kismillió zebra van magyarországon (mert felejtsük már el, hogy BP a világ) másrészt másodpercenként ugrálna ki be.
sajnos nálunk ennek sem lenne kulturája, a hülyébb gyalogosok ezzel játszanának.

a zebra előtt le kell lassítani ha ott egy emberke, ennyi a trükk.
ezt, és sok minden mást kéne megtanítani itthon, nem milliókat költeni mindenféle akadályokra.

malac 2008.07.02. 11:47:48

Rocko-a zebra egy kijelölt átkelőhely az autóúton, nem a gyalogosok sétatere, mert amire te gondolsz, az a járda, szal ne csodálkozz ha egy idegesebb napon vki garázst csinál a seggedből, csak mert te visszaélsz a gyengeségeddel...

Dubito 2008.07.02. 11:54:38

Többször elhangzott, hogy közlekedési kultúra így meg úgy.
Nem hinném, hogy Romániában nagyobb lenne a közlekedési kultúra, ott mégis minden autós megáll a zebra előtt már a gyalogos közeledtére is.
Hogy érték ezt el a románok? No nem holmi csúcstechnológiás izével, nem is agymosással. Egyszerűen számítani lehet rá, hogy rendőr figyeli a gyalogátkelőt, és aki nem áll meg, bevonják a jogsiját.
Egyszerű, nem? Szabályt nem elég alkotni, be is kell tartatni. Amíg Mo-n a Kresz betartatása a rendőrség szerint annyiból áll, hogy idétlen helyeken felállítanak egy-egy háromlábút, majd lesik, hogy valaki beleszalad, addig nem is fogják betartani a szabályokat, sem ezt, sem mást.
És ilyenkor jön a standard magyar pótcselekvés: csinálj még egy szabályt (30km a zebra előtt), amit még kevésbé fog bárki is betartani. (lásd a vasúti átjáró előtti 40-es korlátozást)

Toyo 2008.07.02. 11:54:38

Szerintem nem kell ebből akkora ügyet csinálni. Minden valamire való, kultúrált országban, gyalog megérkezik az út szélére (nem csak zebránál) megáll az autós, motoros, kamionos és átengedi és nem azon szivja fel magát, hogy a kerékpáros miért nem tólja át a zebrán a bringáját (megnyújtva ezzel a zebrán áthaladás idejét) ami mint tudjuk súlyos dolog, rohanó világunkban, főleg itt Magyar földön, ahol minden kocsiban 1 ember ül tulképp, de legalább rohadtul siet. Bár a fent emlitett országokban igaz, hogy a "gyengébbnek van elsőbbsége" rendszer "üzemel". Vajon miért?. Azt meg nagyon nem hiszem el, hogy aki kocsiban ül, mind siet nonstop. Ez egy hülyeség. Sajnos Magyar földön még mindig presztizs kérdés az autó, a legtöbben a kihaénnem, erősebb kutyabaszik alapon közlekednek. Már várom a hátrafelé nyilazós őstulkokat. üdv

Dr Kangörény 2008.07.02. 11:55:10

rocko, az egészet elolvastad, amit írtam? Akkor újra: amint lehetővé teszik, hogy elkerülje bárki ezt a kibaszott várost, rögtön lehet korlátozni. Ennek semmi köze a hülyék számához.

Socket 2008.07.02. 11:58:51

Ha az ember tényleg a szabályoknak megfelelően akar gyalogosként áthaladni egy zebrán, simán elütik. Nekem kell megadni az elsőbbséget sokszor az autósnak, hogy el ne üssön, volt már párszor, hogy meguntam és átmegyek, múltkor rágyorsított egy autós (miközben mi a zebrán sétáltunk át) kiért a vele ellenkező sávba és megkerült a zebrán. Nos ez a mai helyzet.

Kalapos-Skodás 2008.07.02. 11:59:12

"Igy is, a gombnyomásra váltó gyalogoslámpák teljesen felboritják a ritmust, a zöldhullámot, stb. "
Ez így, ebben a formában nem igaz. Van pl. hangolt nyomógombos Budapesten az M5 bevezető szakaszán vagy a Batthyány téren. Van hangolatlan, rövid zöldes, nyomógombos pl. a Pongrácz úton is kettő. Egyiknél sem láttam indokolatlanul feltorlódó sort. És működik.

"Ha a gyalog látja, hogy tömött, folyamatos kocsisor most indult meg, és már 60-al száguld, akkor nem lépek le, majdhogynem tömegkarambolt okozva ezzel."
Súlyos hiba. A kocsisor szépen álljon meg, ha 1-gyel, ha 60-nal száguld. Azért van a zebra kitáblázva, hogy számítson rá. Kötelező számítania ott átkelni szándékozó gyalogosra. Mellesleg az elmúlt héten kétszer akartak belém jönni hátulról, mert megálltam a gyalogosnak (szabály szerint), illetve egyszer majdnem elcsapta egy vadbarom, mert úgy gondolta, hogy csak úri passzióból álltam meg.

A zebrás 30 szerintem ökörség. Valóban jó megoldás a mellékutcákban a 30-as zóna + emelt kereszteződés, illetve a nagyobb utakon a sávszűkítés, középsziget, lassító kanyar, stb. alkalmazása. Ráadásul ezeket esztétikusan is meg lehet csinálni, illetve úgy, hogy a gyalogost jól láthatóvá tegyék.

Delfin 2008.07.02. 12:00:42

Andie!
A zebrát manapság is úgy kell megközelíteni, hogy ha egy átkelni szándékozó gyalogos áll a járdán, akkor meg tudj biztonságosan állni. Tehát a hétvégi példádban, attól eltekintve, hogy a biciklis márhá volt, az egész kocsisor, kamionostól, buszostól szabálytalan volt. Érted, SZABÁLYTALAN!
Viszont az igaz, hogy a gyalognak a zebrán sietve kell(ene) minden esetben áthaladni. De az megint egy kicsit elrugaszkodott dolog, hogy azért gyalogolnak az emberek, mert nem sietnek. Na ne!!

lajafix 2008.07.02. 12:03:40

nem lenne jobb mégis az 1es, német jellegű megoldást erőltetni?

atti 2008.07.02. 12:05:38

Andie: a gyalogos ráér minden átkelőnél várni 5 percet, csak azért, hogy a hozzád hasonló lusta ribancok gyorsabban haladhassanak, nehogy 10 másodpercre megálljanak a zebra előtt. Mert aki gyalog megy, az ráér és nem olyan fontos ember mint az ilferrós kocsivak közlekededő seggfejek.

malac 2008.07.02. 12:09:23

használható áteresztőképességű elkerülőutakat kéne építeni,többszintű kereszteződéseket kialakítani, parkolókat létesíteni, fejleszteni a tömegközlekedést. Alternatív verzióként elég hülye jogszabályokat alkotni amit a kutya sem tart be mert semmi értelme, a plebs meg erősebb kutya alapon lemecsseli magában a közlekedésszervezési hiányosságokat(ahogy a mellékelt fórum mutatja)...

Banderas 2008.07.02. 12:10:32

A probléma ott kezdődik, hogy a KRESZ szerint a gyalogosnak csak akkor van elsőbbsége ha már lelépett a zebrára. Az oktatóm jó néhányszor le is cseszett amikor a zebra előtt lelassítottam, modván ne bíztassam a gyalogost a leépésre.

papabear 2008.07.02. 12:14:45

Banderas:
Bizony, szakkifejezéssel élve: gyalogoscsalogatás. :-)
Az oktatóm már első nap belémverte, hogy felejtsem el.

malac 2008.07.02. 12:19:38

a másik felfoghatatlan dolog, faszért kell 100 méterenként zebra, villamos/buszmegálló 150 méterenként? aki gyalogol, az tudjon már 2-300métert sétálni, ne szivassák már az autót, mert az, konstrukciójából adódóan nem a szakaszos, inkább a folyamatos üzemre alkalmas ...

webcam 2008.07.02. 12:21:51

En mint gyalogos azt mondom jo ez igy, ahogy van. Tegyuk fel, hogy senki sem akar atengedni, de akkor is megfogja oket egy-egy lampa igy ha elment a csoport nyugodtan at lehet menni. A baj nem ezzel van, szerintem a gyalogos is tud varni par masodpercet :)

A bajt inkabb ott latom mikor 1-1 forgalmas helyen elromilk a jelzolampa es onnantol aztan tenyleg nehez atmenni. Rendszeresen van, hogy olyankor mar nagy tomeg all a zebranal es nem allank meg az autosok.

Viszont az is igaz, hogy ha elindulok, akkor azert atengednek (ekkora embert nem jo elutni, mert sokaba kerul a verda javitasa :) ). bar a gyalogosok tobbsege meg szokta varni mig aterek 2 savon es csak akkor indul utanam, ha mar biztos, hogy tulelem :D

Banderas 2008.07.02. 12:23:15

Ezért úgy gondolom, nem ártana ezirányban némi módosítgatás a KRESZ-en, és az oktatók fejében.
Kapcsolódóan még kötelezővé tenném,, hogy minden sofőrnek X évente újból kelljen KRESZ vizsgát tennie, a régi jogosítvánnyal rendelkezők sok esetben alapvető dolgokat(Pl.: körforgalomban való közlekedés, zebra előtt álló autó kikerülése stb.) sem tartanak be, mert tele vannak rossz beidegződéssel és amikor az "ősidőkben" vezetni tanultak 1/5 annyi autó nem volt az utakon.

malac 2008.07.02. 12:29:39

Banderas: ha minden nap vezetsz, mitől felejtenéd el? a gépjárművezetési oktató mindennapos párját közlekedési rendőrnek hívják.Ha az működne és néha figyelmeztetne hogy hol hibáztál, nem kéne felülvizsgálni a dologt. amit te javasolsz, az kb ennyi: X évente beseggelem a kresztankönyvet, levizsgázok, oszt hazafele kocsival megyek, de annak már semmi köze a kreszhez....

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.07.02. 12:32:59

Emlékszem, régen mindig úgy ment a dolog, hogy rendőr beáll, mér, majd az x km-rel arrébb lévő kollégának szól, kit kell megállítani. Na az valamennyire visszatartó erejű volt, persze a hátránya, hogy sokan tudták, hol szoktak a rendőrök mérni. Most már ez sincs, az ótómata kamerákat nem mozgatják, mindenki tudja, hol vannak, ott lassítanak, utána megint balkán.
Itt is úgy kellene, hogy rendőrt beállít lesbe, nézi, kit kell megakasztani, küld kollégának, ő meg jól megbírságolja a delikvenst. Csak kiszámíthatatlanná kell tenni. Ja, és a rendőrségnek végre FEL KELLENE EMELNIE A SEGGÉT, ezért vannak, hogy védjék az életünket!
Amúgy a 3. megoldáson jókat röhögtem, és elképzeltem hány furgonos gyopár szopná be itthon (taxisok és furgonosok az überköcsög kategóriába tartoznak, ez biztos vissza venne az arcukból).

Andie 2008.07.02. 12:43:34

atti: nem 5 percről volt szó, kétlem, hogy fél percnél többet kell várni egy gyalogosnak egy normális autósra. De legközelebb a hozzád hasonló hüje picsákat direkt elütöm. 2x.

Banderas 2008.07.02. 12:44:13

malac

Kiváncsi lennék rá X db sofőrből hány %-a menne át elsőre egy KRESZ vizsgán ? Hogyan akar olyan szabályt betartani amit nem ismer ? Az hogy valaki vezet, nem jelenti azt, hogy szabályosan is teszi.

no mail, no problem 2008.07.02. 12:46:56

Banderas, papabear: szerintem a ti oktatótok egy nagy tahó volt, mert inkább azt kellett volna tanítaniuk, hogy álljatok meg. Az ilyennek a következménye, hogy az egyszerűbb vezető a gyalogost a zebránál meglátva felgyorsít, mert nehogy már átkelésre bíztassa a barmot.

Az kellenne mindannyitoknak elfelejteni, hogy a gyalogosokon számon kéritek a Kreszt. Egy csomó ember éli úgy az életét, hogy nincs jogsija, és ki sem nyitotta a könyvet, mindössze az a van a fejében, hogy a "gyalogosnak mindig elsőbbsége van". Szerintem kurvára mindegy, hogy ez nem igaz, én azt nem értem, hogy a mi fenéért olyan baromi nehéz megállni neki? Én hajlandó vagyok megállni 2x2 két sávos út belső sávjában a felezővonalon szabálytalanul egyensúlyozó gyalognak is, mert menjen át, élje túl a hülyeségét, mintsem, h elcsapja valami 70-nel közlekedő paraszt. Ha majd egyszer ilyenkor belém jön valaki, és összetör, majd kifizeti kárt, teszek rá, ez csak egy kocsi...

Nézzen magában a gyalogost cseszteti, mert neki az a fejében autó=elsőbbség mindenek felett. És innen hogyan tovább? Nagyobb autó=nagyobb elsőbbség? Autoriter idióták....

Dubito: és Romániában indexelnek is, meg Bukarestben a SUV-os, Audis, Mercedeses csávók is végigállták a lámpára váró 30 perces sort. Elmaradott ősemberek, hogy lehetett ilyeneket beengedni az EU-ba?!?

Banderas 2008.07.02. 12:52:52

no mail, no problem

Ez nem kivételes eset hanem általános. Arról nem is beszélve, hogy nem mindenhol van zebra ahol gyalogosok járnak át az úton. Ott már az átkelés néha orosz rulett jellegű.

Bondon 2008.07.02. 12:54:26

Ügyész: Nem látta a gyalogost a zebrán?
Vádlott: Nem, a kmórát néztem, hogy ne menjek 30 felett.

:P

is 2008.07.02. 12:54:39

Kangörény_: hál istennek, pont idén az M0 M1-M3 között teljesen kész. és én még a Hungáriát is megtartanám. közben csak megvan a dunaföldvári híd, a szekszárdi híd, a megyeri híd, lassanként oldódik. a fő gond, hogy más városban rendben van, hogy a Keleti pu.-Déli pu. útvonal az a Keleti-Népsadion-Árpád-híd-Lajos utca-Margit-körút-Alkotás útja útvonalon a leggyorsabb, csak nálunk erőlködünk a Rákóczi út, Erzsébet-híd-BAH csomópont-Alkotás útja útvonalba minél több gépkocsit bepréselni.

Andie: a nyomógomb pont arra szolgál, hogy ha nem nyomják meg, akkor a gyalogos zöldjét lehet kihagyni, azaz az autósokon segít. Lehet, hogy valamit csökkent az autók zöldjén is itt-ott, de az ziher, hogy 10 mp-ként nem szakítja meg a kört. ez egy félreértés volt a részedről.

malac 2008.07.02. 12:55:19

Banderas, mondjuk én átmentem elsőre, de leszarom mert senki nem úgy közlekedik, persze van 1-2 arc aki azt hiszi ha mindent betü szerint csinál, az jó, de igazából nem az, inkább egy idegesítő nyárspolgár. az ilyen megérdemli h kimenjen Bukarestbe és 2 perc alatt összetörje magát,csak mert nem a közlekedési helyzetnek megfelelően vezet hanem a jogszabály szerint. a vezetés ugyanis társas sport, nem tudományos diákkonferencia...

papabear 2008.07.02. 12:57:37

no brain, no problem:
Nem tahó volt az oktató, csupán azt tanította, ami a KRESZ-ben le volt (van!) írva. A gyalogosnak a gyalogátkelőn (!) van elsőbbsége, nem az út szélétől egy méterre, a járdán ácsorogva / cammogva.
Jómagam mindig lassítok a zebra előtt, mindig megállok, mindig átengedem a gyalogosokat, na de nem fogok fél napot ott dekkolni, míg két cseverésző nyugdíjas a járda szélén végre eldönti, hogy átmegy vagy még beszélget kicsit, netán visszafordul. Én is sokat gyalogolok, tehát eszem ágában sincs cseszegetni őket, de a fene essen az összes körülnézés nélkül / takarásból / féktávolságon belül autó elé lépő szerencsétlenbe!

Kalapos-Skodás 2008.07.02. 13:06:48

"a másik felfoghatatlan dolog, faszért kell 100 méterenként zebra,"
Pl. mert ott akkora a forgalom. Kb. azért, mert kell mellékutca.

"villamos/buszmegálló 150 méterenként?"
Ezeknél az átlagos megállóhely-távolság 400 méter, gyakorlatilag 250-800 méter.

"aki gyalogol, az tudjon már 2-300métert sétálni"
Ezt mondd meg a járókeretes mamikának, aki naponta összesen ennyit képes megtenni...

", ne szivassák már az autót"
Nem szivatja senki, illeszkedjen bele a településbe.

", mert az, konstrukciójából adódóan nem a szakaszos, inkább a folyamatos üzemre alkalmas ... "
Akkor tessék letenni és csak hosszabb utakra használni.

No mail:
"Az kellenne mindannyitoknak elfelejteni, hogy a gyalogosokon számon kéritek a Kreszt."
A KRESZ jogszabály, fönt van az interneten (?), mindenki megismerheti vmelyik közkönyvtár archívumában, ahol megvannak a Magyar Közlöny számai. Mindenki számára kötelező érvényű a MAgyar Köztársaság területén belül.

en 2008.07.02. 13:10:58

a post írója egy idióta. Hazánkban arra nincs pénz és erőforrás, hogy a bicikliutakon az elkpott pitogrammokat karbantartsák, nemhogy arra, hogy ilyen szerkezeteket tegyenek minden zebrához! barom. Szerinted miért alkalmazzák külföldön a zebránál megáll az autós rendszert. Azért mert ez a legbiztonságosabb és legolcsóbb.

nem tudom elégé hangsúlyozni: a cikk írója egy idióta.

Ui: a Ráday utcában is ugyanilyen eszközzel mászkálnak a buszok.

Reg 2008.07.02. 13:23:21

Sziasztok
Én még csak most fogok kreszre járni de naponta tapsztalom munkába vagy akárhova menet,hogy sok olyan autós van aki inkább gyorsít. A leggyakoribb tapasztalat,hogy első autó kedves megáll int v. villant én pedig mosolygok és borzasztó hálás vagyok. Elindulok majd félúton megállok mert a másik sávba még mindig egyik sem ad elsőbbséget, vagy ugyenez megáll az első autó és a második mögötte kirongyol.

Mindezt azért írtam le hogy értsétek velem is ugyanaz történik nap mint nap mint a felháborodott gyalogosokkal de ettőlmég ez a szabály egy hülyeség. Aki eddig sem állt meg ezután sem fog. Aki eddig is köcsög volt ez után is az lesz. Ez megint egy olyan rendelet amivel azoknak nehezítik az életét akik egyébként is normálisak.

Felesleges vicsorgás és höbörgés ez az egész hisz itt nem a KRESZ-szel van baj hanem a közlekedés kultúránkkal.

Jobb lenne ha inkább ezzel foglalkoznának.

zsoci 2008.07.02. 13:43:11

Tisztelt Szerző és Hozzászólók !

Tényleg nem vesz észre senki se hogy NEM KELL TÖBB KORLÁTOZÁS !

Az emberek nem csak azért nem tartják be a szabálykot mert gonoszak, hanem mert ha túl sok van senki se tudja fejben tartani, értelmezni és alkalmazni. Nem , nem kell több körfogalmo forgalom lassító, szűkítés és egyébb baromság. Egyszerűsíteni és " akadálymentesebbé" kell tenni a közlekedést.

A díszburkolatos , úttestel egymagasságú járdás utca meg ökörség. Csak arra jó hogy ne számítson a gyalogos az egyébként szabályos autóra.

Egyszóval oktatni kell, egyszerűsíteni és gördülékenyebbé Gyorsabbá tenni a forgalmat. Akkor majd kevesebb lesz az ingerült, hibázó sofőr, ráadásul csökken a környezetszenyezés is .

Üdv Zsoci

rognork 2008.07.02. 13:49:18

basszájba a gyerek meg ott ült hátul

malac 2008.07.02. 13:54:45

kalapos-skodás, így már értem, a butapest a mellékutcák és járókeretes nagymuterok számára optimalizált város.Akkor semmi gond, csoda h megtűrik az olyan földi hívságokat, mint személygépjármű.

malac 2008.07.02. 13:58:06

Zsoci, igazad van, csak magyarhonban ez a divat, nálunk sosem a probléma forrását szüntetik meg, csak törvényileg szabályozzák az eredményét.És ez mindenre igaz, a közlekedés a legkisebb baj...

Rocko- 2008.07.02. 16:25:24

Andie 2008.07.02. 11:44:01
"Rocko: rendben, de tegyük hozzá, hogy az autósok _kötelesek_ az úton közlekedni, a gyalognak meg _lehetősége_ a zebrán átkelés. Én sem közlekedek a járdán, ugyebár."
oké rendben. azt is tegyük hozzá, h az autósnak kötelessége megállni a zebránál. mûködik?
"És állásinterjúra úgy indulok el, hogy kényelmesen le tudjak parkolni, majd odasétálni a címhez. Kár rohanni, abból csak hasraesés van :)"
ergo a többiek nem siethetnek...

norbert79 2008.07.02. 11:39:50
"Zebra problémára én ezt nem tartom megoldásnak, mert balesetveszélyes, én csakis a tanításban és a büntetésben látom a megoldást. Nevelésen múlik minden, szerintem."
embert elütni nem balesetveszélyes? és persze, nevelésen múlik. eddig nem ment szép szóval, akkor hogyan tovább?

Leslie_ · driftgarage.blog.hu 2008.07.02. 11:46:31
igen, tudom, h nincs köze a zebrához a videonak. a zebrához én kötöttem hozzá, ennek a mintájára.

malac 2008.07.02. 11:47:48
nem azt mondom, h mindneki ott élje le az életét, mindenki mindent annyi ideig használjon, ameddig szükséges. csak ha egyszer a gyalogosnak muszáj arra mennie, akkor adjok már neki az elsôbbséget.

Kangörény_ 2008.07.02. 11:55:10
igen, elolvastam. amint elkerülik. értettem. addig meg a gyalogosok ki se mozduljanak. az autósok otthonról is autóval induljanak el. wcre is.

lajafix 2008.07.02. 12:03:40
de, jobb lenne. ki erôlteti? ki tartatja be?

Banderas 2008.07.02. 12:10:32
remélem az oktatódat autójával együtt temetik el. már ha ennyire hozzánôtt a seggéhez, és sose száll ki belôle.

Banderas 2008.07.02. 12:23:15
a módosítás KRESZ-re ráférne. de a betrattatása is!

en 2008.07.02. 13:10:58
köszönöm.
"Szerinted miért alkalmazzák külföldön a zebránál megáll az autós rendszert."
szted miért nem mûködik itthon?

zsoci 2008.07.02. 13:43:11
mi olyan bonyolult abban, h meg kell állni a zebránál? akinek meg bonyolult a KRESZ, az ne vezessen.
süti beállítások módosítása