Lowtyóval általában egy húron pendülünk. Most se volt ez másképp, ugyanakkor jártunk Romániában is. Számomra a végcél Szatmárnémeti volt, ami ugyan más tétel és más terep, mint Bukarest, de az ország azonos.
Nekünk az idő nem volt oly fontos tényező és öltöny és BMW sem volt nálunk.
Anyagi megfontolásból a "Poloska" - céges Clio II 1.5 dCi (82le) - mellett döntöttem, ami nem kecsegtettett ugyan hatalmas vezetési élménnyel, de takarékosság szempontjából hozta az elvárásokat. Egy tankból (kb 50l) sikerült megjárni "Szatmárt", ami nem kis szó.
Ez pedig a pillanat, amikor fejet hajtok a modern diesel technika előtt, ha nem tűnt volna fel!
...persze ettől a diesel még sz*r, de vannak tagadhatatlan erényei! :)
Szóval ha épp nyaralni, vagy kirándulni megyünk és nincsen porig ültetve a szekér, akkor mindenképpen ajánlom Romániát autós túrázásra, kirándulásra. Teszem ezt nem csak a fantasztikus táj miatt, hanem az idegen kultúrák és az ismeretlen egzotikuma miatt is.
Ha nyílt terepen autózunk finom zene - ízlés és aktuális vérmérséklet szerint - mellett kényelmes tempóval, nagyon kellemes élményben lesz részünk. A lankák megindítják az ember gondolatait, szép idő esetén ez fokozottan igaz.
Bántam is hogy az "öreglány" otthon pihent. Hiányzott a megszokott fotelem, a lágy morgás, a halvány fólia és a kék ablakok az élményhez, a nyomatékból autózás 2000-es fordulaton, de ettől eltekintve is csodálatos volt. Milliószor jöttek elő a 3 éves Sováta körüli autózás emlékei, a Békás Szoros, a Havasok. De így is felejthetetlen.
Amit már Lowtyónak is megjegyeztem, MINDENHOL építkeznek, de ez előbb-utóbb elmúlik és akkor beköszönt majd a Gran Turismo kánaán!
Erre különben keleti szomszédainkban is megvan a hajlam:). Nem mondok - gondolom - újdonságot azzal, hogy a román gépjárművek jó 90%-a saját termék. Azonban ettől függetlenül is érdemes elemezni kicsit a helyi gépjárműparkot, mert azért akad ott is érdekes látnivaló.
Először arra gondoltam, írok egy jó kis Dákólógiát, de a 23-dik karosszéria-változatnál erről inkább lemondtam...
A városok külön csemegék, hiszen rengeteg érdekes, és millió - számomra vicces - járművet látni. Csak úgy kapkodtam az apparatot a kocsiban de a feladat teljesítésében számos tényező is akadályozott. Ami számomra a leginkább zavarbaejtő volt, az az, hogy arrafelé, általában a belső sávok fogynak el és ez párszor meglepett. Pláne hogy szekerem teljesítménye jelentősen felülmúlta a támadó 1310-es Dákeszek és állati erővel meghajtott közlekedő eszközökét - szóval észnél kellett lenni. A másik véglet a gépjárműpark - a Daewoo Racerek és Nexiák 5%-os hányadán, valamint az "egyéb" típusok elhanyagolható mennyiségén felüli - fennmaradó része. Szóval a maradék a tehetősebbje. Benga Benzek minden mennyiségben, X6, Q7, A8, az ABC minden betűje 20 milla fölött. Na ŐK már OTT IS tisztában vannak felsőbbrendűségükkel és eszement mód tipornak.
Igen, az ott egy Lambo. A harmadik a sorban. A bolt tulaja pedig szerintem simán különdíjas! :)
Feltűnő mennyiségben képviselteti magát a helyi tuning-scene is, akik sokszor képzelt lóerőkkel, de teljesen kamikaze módon közlekednek.
Nem egy olyan eset volt, hogy a dombok lábánál kanyarogtunk, és a mögöttem haladó sportoló előzésbe kezdett. Tette mindezt úgy, hogy valószínűleg ő is látta már a szemből jövő, a domb teteje fölött megcsillanó 15 méteres kék ponyvát. Kemény na!
Itt egy kicsit kitérnék helyi tuning szokásokra, mint a téma iránt érdeklődő. Szóval gyakorlatilag mindenki tuningol. Kezdve a falusi fatertól az 1310-es - ne adj' isten TX/TLX, de az már tényleg durva - Dákójával. Ez a típus főképp matricáz. Zömében a francia eredetre utaló szélvédőmatricákkal operálnak. Minden második Dákeszen, "Renault" - esetleg "Michelin" felirat virít, illetve a nonfig és sárkányos "tetkók" viszik a prímet.
Akadnak persze kreatív, komoly tuningosok is, akik komolyabb beavatkozások után a "GTI" titulust adják kocsijuknak. (Nem vagyok benne biztos, hogy nem volt-e ilyen típusjelzésű gyári Dacia is valamikor - omm)
Az új generáció aranyifjai is hasonlóképpen járnak el, de ők más - létező - típusok eredeti jelzéseivel ékítik járművüket, ezzel érve el a kellő optikai hatást és megszerezve az extra pszichés lóerőket.
Egyik kedvencem a Skyline GTR jelvényes Passat PDTDI taxi volt.
És a teherautósok! :) "ROMAN" márkájú teherhordón a "MAN" felirat tükörre polírozva, a "RO" meg sose látott rongyot....
A közlekedésre különben valóban érvényes a "balkáni" jelző. Nem is a morál, hanem a háttértámogatás miatt. Csak a hazai közlekedési tapasztalatok segítettek át olyan tételeken, mint a közlekedési -villany- rendőr nélküli 6 ágú (!) főút-kereszteződés, ahol nincsenek felfestett sávok. Érezzük magunkat Indiában, barátaim!
A gyalogosokkal szemben azonban rendkívül előzékenyek a helyi pilóták. Nem értették, amikor gyalogszerrel nem léptünk a zebrára rögtön. A beidegződések, hmm-hmm. Itt mindenki azonnal megáll, amint gyalogost lát az átkelő közelében. Na ezen azért érdemes lenne elgondolkozni! Van ahol ez természetes, csókolom!
Végezetül tán annyit, hogy lám-lám, ott erre halad a kultúra. Ezt választották. Komoly fegyvertény!
És lesz még...
Beszóltak