Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Téli praktikák

2008.11.30. 10:00 | Lowtyo | 10 komment

Címkék: autó technika tél fagy

Néhány hasznos ötlet, amivel kaland mentesebbé tehetjük útjainkat télen. Legtöbb közülük elég egyértelműnek tűnik, mégis általában a legalapabb dolgokról szoktunk megfeletkezni.

Először is ne tudjuk le annyival a téli felkészítését az autónknak, hogy téli gumit húztunk a felnikre, van néhány kellék, amit érdemes lehet beszerezni, illetve néhány dolog, amit ellenőrizni kell.

- Legtöbb benzinkútnál ellenőrizhetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját. Érdemes tankoláskor megkérni a kutast, pár perc alatt megvan és jobb ott megtudni, ha esetleg nem megfelelő a szmötyi, mint egy fagyos reggelen felfedezni, hogy a motorból a fagyott víz utat tört magának kifelé.

- Ha már a nedveket vizsgáljuk, cseréljük le a nyári szélvédőmosó folyadékot télire! Sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg ezzel is magunkat.

- A benzinkúton ellenőrizzük a pótkerék nyomását is! Nincs annál kellemetlenebb, ha egy defekt során, az út szélén derül ki, lapos kereket cipelünk magunkkal, főleg hidegben.

- Nézzük át a világítást is, működik e az összes izzó. Télen hamarabb sötétedik, gyakrabban van köd, a sűrű hóesés is jelentősen rontja a látási viszonyokat, jobb otthon a meleg garázsban, udvarban, ház előtt cserélni izzót, mint esetleg a sötétben az út szélén.

- Mivel ilyenkor ritkábban mossuk az autót, illetve hamarabb lesz koszos a gyakrabban nedves utak miatt, legalább a fényszórókat és a hátsó lámpákat tisztítsuk gyakrabban.

- Érdemes beszerezni még egy zárolajozó sprayt, amit természetesen nem a kesztyűtartóban, vagy a térképzsebben kell tartani, hanem táskában, kabátzsebben, nehogy már amiatt késsünk el a munkából, mert nem jutunk be az autónkba.

- Ha veszünk zárjégoldót, nézzünk körül a polcon, ahonnan leemeltük, találunk ott még néhány hasznos holmit. Például jégoldó sprayt, amit én személy szerint nem igazán szeretek, nagyon kevés termék van, ami tisztességes munkát végez és nem fagy vissza a szélvédőre, én szívesebben kapargatom az ablakokat.

- Ablakkaparóból is rendkívül széles a kínálat, ne spóroljunk rajta, pár száz forintos tétel. Érdemes lehet olyat venni, aki hosszabb nyelű és egy kis seprű is van rajta, így nem koszoljuk össze a ruhánkat és egy eszközzel a havat is el tudjuk távolítani az autónkról.

- Egy pár bundás kesztyűt is érdemes a kosárba raknunk. A hó hideg, percekig nyúlkálni benne elég kellemetlen, és ha arra gondolunk, úgyis húzunk kesztyűt ha hideg van, akkor sem árt egy külön kesztyűt venni, nehogy a „civil” kézmelegítőnk rögtön a reggeli takarításkor elázzon. Tiszteljük meg annyira a többi autóst, hogy tisztességesen letakarítjuk az autónkat. Pár perccel, talán tovább tart, de mi sem örülnénk, ha egy olyan autó mögött kellene mennünk, amiről a menetszél folyamatosan a mi autónkra fújja a rajta hagyott havat.

Hadd szóljak közbe - én kaparót és jégoldót is tartok az autóban.

- Sok éves jégoldás után ragaszkodom a pumpás kiszereléshez, két okból is. Egyrészt takarékosabb(-nak tűnik), másrészt pedig a fémpalackos spray borzasztó hideg tud lenni reggelenként, ellentétben a műanyag pumpással.

- Jégkaparóból sem mindegy, mit vásárol az ember. Kesztyűm mindig van, így a "bundás" jégkaparók nem vonzanak. Sokkal inkább figyelek arra, hogy rézpengéset vásároljak be, ez ugyanis lényegesn strapabíróbb a műanyagnál, viszont ugyanúgy nem karcolja a szélvédőt.

Az autó takarítására autómosó kefét használok, már úgy értem, hó ellen IS. Folyamatosan a vezetőülés alatt tartom. Annyira nem zavar, hogy egész évben ott van, nyáron sem veszem ki. Nincs útban, és télen nem felejtem el visszatenni. :)

- prokee -

- Egy pokróc a csomagtartóban szintén hasznos lehet. Ne arra gondoljunk, hogy a mi autónk kiváló műszaki állapotban van, sose fog elromlani, gondoljunk inkább arra, hogy út közben megállni kényszerülhetünk, hirtelen havazás, vagy baleset miatt és az is megeshet, hogy sokáig kell egyhelyben állnunk. Előfordult, hogy az egyik anyagbeszerzőm egy hatalmas hóvihar miatt lezárt úton töltötte az éjszakát, azóta nála mindig van egy meleg pokróc. Ugyan ezen okból kifolyólag érdemes mindig teli tankkal nekivágni utunknak, gondoljunk arra, hogy órákig állhatunk egy helyben, kellemetlen, ha akkor fogy ki a nafta az autóból.

- Egyre több helyen kérhetik Magyarországon is a hóláncot. Mindenki tudja, közlekedik e olyan helyen, ahol kellhet, ha igen érdemes azt is beszerezni és picit begyakorolni a felszerelést még mielőtt élesben kellene használni. Nem olyan pofon egyszerű felszerelni szakszerűen, mint amilyennek hirdetik.

Érdekes népszokássá vált az alibihólánc vásárlása. Mióta bizonyos országokban a téli időszakokban ellenőrzik a hólánc meglétét, számos, üzemszerű használatra egyébként alkalmatlan létramintás láncot vásároltak tőlem.

Látható, hogy a fenti, létramintásnak hívott (mert a keresztláncok úgy sorakoznak, mint a létra fokai) lánc esetében elképzelhető olyan helyet, amikor a szemek egyike sem éri a földet. Így előfordulhat, hogy a kerék forog a láncban.

Itt pedig egy trapézmintás, amelynek keresztláncai úgy vannak kialakítva, hogy minden pillanatban a földet érje a lánc valamely része. Így a kerék nem foroghat el a láncban.

Nos, a tömegmodellek esetében a két típus között ezer, netán kétezer forintos különbség van. Ennyivel olcsóbban juthatunk egy olyan lánchoz, amit ellenőrzéskor nyugodt szívvel tudunk bemutatni, ám adott esetben pont ugyanúgy nem tudunk tovahaladni vele, mint lánc nélkül.

- prokee -

- Nálam télen szokott az autóban lenni egy kis zsák homok is. Én olyan helyen lakom, ahol ritkábban takarítják az utat, és elég meredek is a házunkhoz vezető út. Idáig csak egyszer kellett használnom, de akkor nagyon jó szolgálatot tett. Homok helyett lehet más érdesítő, tapadást segítő anyagot is használni, az útszóró sót én annyira nem favorizálom. A só magába szívja a nedvességet, beboltozódhat, ha szükség van rá elképzelhető, hogy egy hatalmas sótömb fog kipottyanni a zacskóból és nem is igazából olvasztó hatás miatt kell, inkább, hogy jobban tapadjon autónk kereke.

Még valami.

Különösebb kommentár nélkül a képek készítésének ideje:


07:11:24


07:11:32


07:11:46


07:14:20


07:16:32


07:16:40

Ez nagyjából 5 perc volt. Körben.

Az ablakokat takarítsuk le rendesen, a fent látható módon, ne csak egy lőrésen át nézzük a külvilágot. Sokkal könnyebben észlelünk mindent körülöttünk. Például egy tűzoltóautót, vagy egy elénk lelépő gyereket. Egyik ismerősömet ma (2008.11.25) reggel majdnem azért ütötték el zebrén, mivel a vezető hölgy nem takarította le az autót. Tehát fő az alapos tisztítás, nem kellemes, ha egy fékezésnél, entán vészéfekézsnél a tetőről egy kiadós hó hullik a szélvédőre. Megtörtént eset, hogy ezt az autóstárs próbálta abalaktörlővel letakarítani - sikertelenül, majd szégyenszemre ki kellett szálnia az út közepén, és takarítani. Pedig elindulás előtt tényleg csak 5 perc, és az autós is meleg, mind az utastér, mind a motor.
Tehát a hómentesítésről tájékoztassuk autóstársainkat, ha máshogy nem megy, akkor kiszálással, jelzésképpen mi takarítsuk le előlük a havat.

Rocko

Vannak még hasznos ötleteitek? Nosza, írjátok meg!




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (4,5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr8785324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halálos_fogkefe 2008.11.30. 11:32:38

a lámpáról jutott eszembe, épp aktuális
öreg ladánkon ha a tompított fentvan, balra nem működik az index. no uccu neki semmi baj, csak amikor fel akartam nyitni a motorházat, a karból kicsúszott a bowden. megkerestem a bowdent, meghúztam, erre nem a reteszből csúszott ki a motorháznál..

Ytse 2008.11.30. 12:01:57

-- a szélvédőmosó folyadékot nem csak lecseréni kell szerintem, hanem tartalékot is vinni mert a latyakos, dzsuvás időben sokkal hamarabb kifogy és elég gáz ha azért kell félreállni, mert az előttünk levő autók folyamatosan felhordják a sarat, mi meg mosófolyadék híján nem tudjuk törölni az ablakot

-- nem életmentő, de utastérbe gumiszőnyeg, csomagtérbe latyakfogó tálca ajánlott, legalábbis ha számít hogy az autó állapotát megőrizzük, későbbi eladásnál sokat számíthat, a gumiszőnyeg csúszós úton pedig segíthet "kapaszkodni", ha már a hóláncot megspóroltuk :)

-- a hóláncot nem csak megvenni jó, hanem még "tiszta" körülmények között gyakorolni a felrakását, hogy ne élesben találkozzunk ezzel a művelettel először például a k. hidegben, éjszaka a hegyoldalban egy mindenórás kismamával a hátsó ülésen :)

-- legyen a kocsiban elemlámpa, bár ez nyáron se haszontalan

Z(ita) 2008.11.30. 12:13:05

Prokee, erröl a rézpengés jégkaparóról mondhatnál többet is, mert rákerestem, de sehol nem találtam ilyesmit. Acélpengéset találtam, de az kerti szerszám... Így most abban a tudatban élek, h ez egy gyári trabantos kellék, vagy pedig a Mosadnál van rendszeresítve, de Te hozzájutottál egyhez.

Z(ita) 2008.11.30. 12:55:37

Gúgli monnyon le. Másképp keres ékezettel és anélkül. Külföldi IP-címröl pedig ez a link a 21. találat. De csak ékezettel, anélkül ki se dobja. Tudom, tudom, keresni tudni kell. Kösz.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.11.30. 13:02:38

Na ja, rÉzpengÉs jÉgkaparÓ tartalmaz pár ékezetet. Tiszta szerencse, hogy nem árvíztűrő tükörfúrógépet akarsz vásárolni a neten :)

loláb 2008.11.30. 15:40:24

A jégoldó spra igen jó találmány. Én sokáig csak pénzkidobásnak tartottam (illetve legnkább a létezéséről se tudtam), de aztán megismertem, azóta valamilyen mindíg van nálam télen.

Két három éve, novemberben indultam hajnalban az autóhoz(még a warrárihoz), de előző este esett valami ónos eső, reggelre meg kb -8-10 fok volt, úgyhogy jó 3-4 mm jég fagyott az ablakokra körben. Nekiálltam nagy káromkodva lekaparni, kb negyed óra munkával sikerült is kivésni az autót, hogy el merjek indulni. Természetesen addigra jéggé fagyott a kezem.
Épp pakolok el, amikor jön le a szomszéd srác, a hasonlóan jéggé fagyott autójához. Már magamban röhögtem rajta, hogy nekiállhat ő is szívni a kaparással, erre kinyitja a kocsiját, kivesz belőle valami kékes zöld műanyag flakont, körbefújja vele az ablakokat, és tizenöt másodperc múlva csúszik le róla a jég...Anyád.
Na azóta minden télen ez az első dolog, amit veszek.

tomnemtom 2008.11.30. 16:37:46

rézpengés nagy találmány, láttam már, be fogok szerezni egyet.
tegnap pont azon röhögtünk, hogy nekem 16 éves a műanyag ( valami teflon, vagy hasonló, nagyonjó ) jégkaparóm, haveromnak még több, mert még ÁFOR-os.

ez a jégoldó meg biztos jó dolog, úgy vagyok vele, mint a védénegyvennel, még sosem használtam. illetve azért nem, mert minek pakoljam mégjobban tele a környezetet mindenféle "perszebiztoslebomlikbio" cuccokkal, ha egyszer van kezem és lesz rezes kaparóm.
annak ellenére, hogy a lakhelyem klímája miatt jóval többször kell jeget kapargatnom, mint pl. városlakóknak.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.11.30. 16:46:43

tnt:
Nekem is van ÁFOR-os jégkaparóm, legközelebb megmutatom a garázsban :) Viszont nem használom, mert sajnálnám.
Volt viszont vagy 10 évig egy nyeles, rézfejes repikaparóm Bosch-éktól, azt nemrég törtem el.

Most egy Shelles-Suzukis van. Viszont nem rezes. Nem is lesz meg 10 évig, az első ónos esőnél veszek bent egy rezeset.

Szendwich 2008.11.30. 21:44:50

Mukodo elemlampa! Lehetoleg tartalek elemmel. Csereltem az ejszaka kozepen generator ekszijat. Igencsak jol jott a feny a semmi a kozepen.
Par szerszam se art amugy az autoba. Legalabb egy kis bicska, de par villaskulcs, csavarhuzo, stb. barmikor jol johet.
süti beállítások módosítása