Mindenféle legendák járnak szájról-szájra és terjengenek a világhálón a CR dízelekről. Mert, hogy ugye azok szarok és nem bírnak ki annyit, mint a régiek, amikbe még vót' anyag. Meg az a csúnya befecskendező rendszer, ami olyan sűrűn elhányja magát és nem a legkisebb kiadás azt javíttatni, cseréltetni.
Pont ezért kezd el az ember a CR dízel tulaj spórolni, minek következményeként elkezdi kannázni a jó kis dízelét. A polgár elfogad mindenféle gázolajat, amit csak felajánlanak neki. Nem számít, hogy az esetleg a szomszéd traktorjába lopta az utcabeli suhanc. Az sem számít, hogy a kannába - amiből burogat - azelőtt milyen mocsok volt.
Ez mind nem számít, mert most megvette 200-ért a gázolajat, lehet utazni olcsóér'. De ezután jön a bibi, mert megáll az autó. Mi lehet az oka? Pl ez:
Igen, ez egy flakon, aminek az alján 2 centi vastag trutyi van. Egy Clio 1.5Dciből származik, annak is az üzemanyagtankjában lévő ü.a.szivattyúból. Merthogy eldugult. De annyira, hogy az autó menetközben leállt, a motortérben lévő kézi légtelenítő pumpa is teljesen összehorpadt. A tulajnak szerencséje volt, mert a motorig nem jutott el sok dzsuva és ott semmi sem károsodott. Egy tanktisztítással és üzemanyag rendszer tisztítással megoldódott a probléma.
Aztán amikor, az autó tulaja kérdőre lett vonva, hogy hol tankol, hát mit mire esküdözött? Hát persze, hogy prémiumot tankol mindig. Azután meg lett neki mutatva a kis flakon, hogy akkor ez mégis micsoda, csak csodálkozott. A válasz pedig egy hosszú Ő és utána a jól ismert Hát az úgy volt... .
Volt aki, még ezek után sem akarta beismerni, hogy valószínű a bizonytalan eredetű és tisztaságú gázolaj használata miatt kell 800 ezer Forintot az autójára költeni. Konkrétan az IFA-val érvelt, hogy Abba se vót se számítógíp se semmi, oszt mégis mindennee eement. De végülis aztán elismerte a bűnösségét. Bár nem hiszem, hogy meg is értette miért tiltott, az, amit művelt.
Végülis akkor, most az autó a hibás vagy a tulaj?
Sok hasonló esettel találkoztam én is, még többet hallottam kollégáktól. A "csak kúton tankolok" oktatóautó beöntőcsövébe szorult harisnyadarabtól (amivel a kannás nyálat szűrték) a krumplifőzelék-szerű plazmába fulladt üzemanyagszivattyúig bármi megtörténhet, ha a tulajdonos elég kreatív.
Kedvencem mégis a román állampolgár tulajdonában lévő, Németországban vásárolt, de osztrák rendszámú Kia Carens CRDI esete volt, amelyet magyar márkaszervízbe (hozzánk) szállított be az Assistance.
A tünet egyszerű volt: nem indul, ha mégis, akkor sántán jár, lefullad.
Autó elvileg garanciális, legalábbis szervízkönyve rendben, importőr visszaigazolja az érvényes jótállást. Lajos kollégám nekilátott az adminisztrációnak, nem kis papírmunkát hoz az internacionalizmus.
Persze ilyenkor nem csak mi dolgozunk, az importőrök is tologatják egymás között a költségeket. Márpedig abból akad bőven, az Assistance is csak akkor ingyenes, ha megáll a garanciális javítás. Így aztán szegény Lallert hívogatta a német Kia, az osztrák Kia, a magyar Kia, a román Kia... Kétszer-háromszor az ügyben maximálisan outsider szlovák Kia Assistance-tól is telefonált valami "Täträsän" beszélő, kekeckedő és értetlen muki, de az Omm volt az én kérésemre, hadd szórakozzunk már Lali lila arcán...
Aztán Jocónak feltűnt, hogy az oszták gázolaj igen furcsa szagú. Levettek egy kis mintát (vigyázzunk, szűrő után !!!), hagyták ülepedni, és kiderült, hogy az állaga is igen meglepő.
Nos, az kiderült, hogy a legmodernebb közös nyomócsöves motorok vasporos almaszósszal nem mennek. Természetesen a tulajdonos ragaszkodott ahhoz, hogy a teli tank gázolajat egy osztrák OMV-kúton szerezte be, pisztolyból tankolva, valahol Bad Scwarzentanken és Neue-Sparenfahren között. Visszagondolva persze nem is kételkedem a szavaiban, de pusztán azért, mert nem dolgom ez nekem.
Annál inkább az importőrnek, aki a közös nyomócső és a nyomásszabályzó cseréjének költségét, a szállítási- és munkadíjat nem állta. Tudtommal per nem lett belőle.
Persze, kinek-kinek szája íze és pénztárcája szerint, de megjegyzem, a kb. 40.000 km magasságában járó Carens gazdája valószínűleg ekkora megtett úton nem spórolt annyit a kannás tankolással, mint amennyibe a kis accident került.
- prokee -
Beszóltak