Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

A vonzás szabályai

2009.03.23. 08:00 | Rocko- | 12 komment

Címkék: kresz közlekedésbiztonság vontatás

Utóbbi időben láttam pár autót, amit vontattak. Volt ahol a vontatón, máshol a vontatotton működött ez elakadásjelző, hol egyiken se, néha világítás se ment, szóval ahogy elnéztem, totális káosz a fejekben. Gondoltam felcsapom a 140 Forintos Személygépkocsi vezetők tanykönve című tanulságos olvasmányt, utánajárok, mi ennek a rendje és módja. Lássuk, mit mond a jogszabály.

Műszaki hiba

56. § (1) A vezető köteles a járművet - lehetőleg olyan helyen, ahol a forgalmat nem akadályozza - haladéktalanul megállítani, ha a jármű olyan hibáját észleli, amely balesethez vezethet, különösen ha elromlott a jármű
a) kormányszerkezete,
b) üzemi fékberendezése,
c) összes féklámpája,
d) irányjelző berendezése, kivéve ha kézzel megfelelő irányjelzés adható,
e) bal oldali első vagy hátsó helyzetjelző lámpája, kivéve, ha a jármű kivilágítása nem szükséges vagy az elromlott lámpa a távolsági fényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát kivéve más lámpával helyettesíthető.
(2) Az (1) bekezdésben említett hiba elhárításáig a járművel - a (3) bekezdésben említett esetet kivéve - közlekedni nem szabad.
(3) A közlekedés biztonságát közvetlenül nem veszélyeztető műszaki hiba esetében a járművel - fokozott óvatossággal, lehetőleg kis forgalmú úton és időszakban - a legközelebbi olyan helyig szabad közlekedni, ahol a hiba elhárítható. Ha az ilyen műszaki hiba autópályán vagy autóúton következik be, arról a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni.
(4) Ha a jármű sebességíró műszere romlik el, a jármű a telephelyre való első visszatérésig, de legfeljebb 24 órán át közlekedhet.
(5) Az elromlott járművet - lehetőség szerint - az úttesten kívül vagy olyan helyen kell elhelyezni, ahol a várakozás nem tilos. A járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között - az álló járművek kivilágítására vonatkozó szabályok szerint - ki kell világítani. Ha a vezető ezeknek a rendelkezéseknek eleget tenni nem tud (a jármű mozgásképtelen, világító berendezése romlott el stb.), mindent el kell követnie a közlekedés biztonságának megóvása érdekében.
(6) Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon levő elromlott gépjárművet - kivéve a kétkerekű motorkerékpárt -, valamint mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és fel nem kapcsolt pótkocsit elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni. Az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse. Az elromlott járművet elakadást jelző háromszöggel lakott területen is meg szabad jelölni.
(7) Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával.

Elromlott jármű vontatása

57. § (1) Elromlott jármű vontatása során - a 26. § (1) bekezdésének d) pontjában foglalt rendelkezés megtartásán túlmenően - fokozott óvatossággal, lehetőleg kisforgalmú úton és időszakban kell közlekedni. Autópályáról és autóútról az elromlott járművet vontató járművel a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni.
(2) Elromlott gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet vontatni csak olyan járművel szabad, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyának a felét; ha azonban az üzemi fékberendezés romlott el, vontatásra csak olyan járművet szabad használni, amelynek tényleges súlya eléri a vontatott jármű tényleges súlyát.
(3) Kétkerekű motorkerékpárt, segédmotoros kerékpárt és kerékpárt vontatni, valamint ilyen járművel más járművet vontatni tilos.
(4) Olyan járművet, amelynek kormányszerkezete romlott el, csak emelve szabad vontatni. Emelve vontatásnál a vontatott járművet úgy kell rögzíteni, hogy a megemelt rész oldalirányban ki ne lenghessen. Járművet emelve úgy vontatni, hogy a kormányozott kerekein gördüljön, csak abban az esetben szabad, ha a kormányzott kerekeket elfordulás ellen megfelelően rögzítették.
(5) A vontatott járművet olyan személynek kell vezetnie, aki megfelel a 4. §-ban foglalt rendelkezéseknek. Vontatott járművön - a vezetőn kívül - személyt szállítani tilos; az emelve vontatott járművön még vezető sem utazhat.
(6) A vontatórudat, illetőleg a vontatókötelet a járműveken úgy kell rögzíteni, hogy az le ne szakadhasson. A vontatórúdnak, illetőleg a vontatókötélnek olyan hosszúnak kell lennie, hogy a két jármű kanyarodás közben össze ne érhessen; nem lehet azonban hosszabb, mint a vontatott jármű. Ha a vontatórúd, illetőleg a vontatókötél három méternél hosszabb, azt feltűnő módon (pl. zászlóval, lámpával) meg kell jelölni.
(7) Olyan járművet, amelynek üzemi fékberendezése romlott el, vagy amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kilogrammot meghaladja, csak - a húzó- és a nyomóerők felvételére egyaránt alkalmas - merev vontatórúddal szabad vontatni.
(8) A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését - kivéve ha a járművet emelve vontatják - működtetni kell, továbbá - éjszaka és korlátozott látási viszonyok között - a vontatott járművet is ki kell világítani.

Tehát röviden összefoglalva: elakadásjelzőt csak a vontatás megkezdésééig szabad alkalmazni. Valamint csak és kizárólag az elakadás jelzésére is, mint neve mutatja, nem a parkolás jelzésére. Vontatás közben csak gátolja a biztonságos közlekedést, elvégre belegondolva:  az utánunk jövőknek a lehető legkisebb fogalma sem lesz az irányváltásainkról, így minden mozdulat hirtelen manővernek számít. A vontatónak szintén irányjelzést kell alkalmaznia, az előtte és mellette haladók számára. A fentiekből következik, hogy a vontatottnak szinkronban kell alkalmaznia a vontató irányjelzéseit. A vontatást egy, a műszaki hibás jármű hátsó ablakában elhelyezett elakadásjelző háromszöggel lehet jelezni.
A szabály felhívja rá a figyelmet, de külön kiemelném, hogy a sofőr hibás járműben nem utasként szerepel - ezért nem szabad utast szállítani, és vezetésre alkalmatlan személyt ültetni a kormány mögé -, hanem sofőrként, aki próbálja korrigálni az autó mozgását. Erre az első járműben ülőnek is gondolnia kell, manőverezés közben figyelembe kell vennie, hogy mögötte vannak, nagyobb ívben kell fordulnia, kerülnie kell a hirtelen mozdulatokat, különösen a hirtelen fékezést, illetve merev rúddal történő vontatáskor kalkulálnia kell a vontatott jármű súlyával, fékezéskor rá ható tömeggel. Észben kell tartani azt is, hogy a vontató autó dinamikája megváltozik, lassabban gyorsul, valamint a vontatókötél elszakadását kerülendő. Sáv váltáskor is figyeljünk az összekapcsolt járművek hosszára.
Kevésbbé rutinos sofőr esetén a felek beszéljék meg az útvonalat. Elindulás előtt ellenőrizzük újra a vonatatókötél biztos rögzítését. Tolatáskor ellenőrizzük, hogy nincs-e mögöttünk, útban a vontatott autó.

Remélem sikeresen járultam hozzá az ismeretek felfrissítéséhez.
Valamint a végére beszúrnék egy elrettentő és egyben klasszikus videot, hogy így ne próbálkozzunk.


0:55-től látható a lényeg.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr641004637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsomatograf 2009.03.23. 08:39:57

A videót megnézve kérdem, a "baromállat" címke nem hiányzik? Megérdemelné...

Wizardus86 2009.03.23. 10:17:18

én azt nem értem hogy miért nem történt meg előbb?

biker_kolee 2009.03.23. 10:21:42

:DDDDDDD Naggyon jóóóóóóóó! :DDDDD

Xebulon 2009.03.23. 11:09:55

Jó sokáig bírta a lökhárító a rángatást.
Hiába, az amcsi autókban van anyag...

Rocko- 2009.03.23. 11:19:57

Zsomi84 2009.03.23. 08:39:57
talán inkább az amcsi. :)

Zsomatograf 2009.03.23. 11:47:35

@Rocko-: Esetleg a "tipikus amcsi". :-)
kb. 3 perc lapátolással kiszedték volna az autót. Neem, inkább "US-Power", megcibálták. A maradék IQ a lökössel együtt szállt el...
Egyébként milyen autót bontottak így le? Nekem tök semmitmondó, nem tudtam rájönni.

Rocko- 2009.03.23. 12:38:35

naja, ész az ne merôsségük. sztem vmi toyota v mazda lehet.

Lowtyo 2009.03.23. 13:59:29

nem értem mi a hiba a videón
le akarták szedni a lökőst, lejött
nincs ebben semmi furcsa

zalkapone 2009.03.23. 17:06:17

És még további érdekes megoldásokra is képesek! Mármint az ámerikaiak. Például teherautó motort építenek sportkocsiba, meg hasonló hülyeségek... :-)

crix 2009.03.24. 01:52:41

Vontatás nem egyszerű.
Mi kb fél km és két majomfogó után feladtuk.
Felállás a következő volt: vontat: vw golf II GTD, vontatva Skoda Rapid 136L.
Végül Pimpa adott trájleres kontaktot. Trájleres Sanyi 10K-ért hazadobott XVII -> XI. Jó arc volt, ha kell telefonszám szivesen megadom. Igaz legurulni sötétben ki tudja milyen fékekkel izgi volt.
süti beállítások módosítása