Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Motorból motor !

2009.04.19. 17:00 | fofo69 | 15 komment

Címkék: lotus ariel rotoric

Igazából egy motorról szeretnék írni ebben a postben, de az autó is megér egy misét. Magában a Lotus nem tartozik a ritka masinák közé, egy bizonyos motorral készült változata viszont igen. A Lotus, 1950-60-as években, sikeres versenyautókat épített Colin Chapman vezetésével. Az egyik legsikeresebb típus ebben az időben a Lotus 23 volt. Ez a versenyautó, egy hátsókerék hajtású, középmotoros, könnyű, nyitott, de már a "sárvédős" változata volt a Lotus sikeres tipusainak. Nem csak Angliában, de a világ más részein is sikeresen szerepelt, sokszor a nagyobb kategória autóit is verte a mezőnyben. A Lotus 23 az 1960-ban bemutatott Lotus 19-nek és az 1961-ben gyártott Lotus 20, 21, 22-nek az utódjaként készült el. Ezek a gépek még sárvédő nélküli Formula Jr gépek voltak. Az autó 1962-ben mutatkozott be a Nürburgringen az ADAC 1000km hosszútávú versenyen, nem más vezette mint Jim Clark. Hatalmas időket produkált a Ferrarikkal és Jaguárokkal tűzdelt mezőnyben, de a sors közbeszólt, és kitűnő pozícióból kellett feladni a versenyt. Viszont a köridők előremutatták a Lotus 23 sikerét, ami a későbbi időszakban be is bizonyosodott. Alapvetően a Lotus 23 kis kategóriákban indult és aratott sikereket (Coventry Climax 750,vagy 1100 ccm) de a 23B típust szerelték nagyobb motorokkal (ROTORVIC V12, vagy 1600 ccm Lotus/Ford Twin-cam) is.

1964 LOTUS 23B ROTORVIC V12
Igen, most jön ami könnyeket csal egy magamfajta műkedvelő szemébe. Egy kétütemű, léghűtéses V12 motor, amit 6 darab 250 ccm Ariel Arrows kéthengeres motor blokkjából fűztek össze. Az ötlet onnan jött, hogy a kis kategóriában a kétütemű motorokkal nagyobb teljesítményt tudnak elérni, ezért próbálták ki ezt az őrült kombinációt. Tervező egy bizonyos Ron Merchant volt, akinek Vic Grinwood segitett az autóba beilleszteni ezt a ritkaságot. A motor, műtét után 1482 ccm lett és nagyjából 210 LE tudott 7500/perc fordulatszámon. A blokkok 90 fokban állnak egymásnak háttal. Gyönyörű! Ezt a gépet Bill Hill vezette először 1964-ben, nem volt nagyon sikeres, ellenben nagyon ritka és érdekes.

ROTORVIC V12

 

 

A donor: Ariel Arrows 250 ccm

 

 

 

Lotus 23B Rotorvic V12

 

 

 

 

Minden fórumon a hangjáról áradoztak, hát azt én is szívesen meghallgatnám!

 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr941068107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xebulon 2009.04.19. 21:07:02

A hangja: ram-tram-tram-tam-tam-tam...ram-tram-tram-tam-tam-ta....

el lobo 2009.04.19. 21:37:10

Ki az a Bill Hilll? Nem inkább Phil Bill?

el lobo 2009.04.19. 21:46:24

Nekifutok még egyszer. Phil Hill, szerintem.

amatőr 2009.04.19. 22:11:32

www.youtube.com/watch?v=bWhv82mCjFM

véletlenül ez nem az a hang? 2:30 környékén gázelvételnél határozott többszólamú pömm-pömm-pörömmpölés hallatszik... tényleg szépen énekel

29 Palms 2009.04.19. 22:20:58

"Magában a Lotus nem tartozik a ritka masinák közé..."

Jaja, az összes szomszéd ezzel a rissz-rossz ánglius verdával nyomja, van nekik vagy öt. Foganként. :)

Na de ez csak azér vót ám, mert ma még nem kötöttem bele senkibe, amúgy az összes ritkarégiautós poszt sirály!

MosoMasa 2009.04.20. 00:17:29

Állat! Mintha egy magyar történet lenne a 60-70-80-as évekből: abból főzünk (jelen esetben fűzünk) amink van. ;)
Jó kis történet.

Szűcslaci 2009.04.20. 05:46:48

Ennek magyar változata:
Léteik egy Bordás Sanyi nevezetű ember, aki épített vala:
Elsőként egy négy hengeres Wartburgot - a 3 hengeres hengertömböz hozzáhegesztettek egy negyediket. ( Autocrossban ment a gép, az 1600 ccm alatti kategóriában - sikeresen)
Másodikként egy hathengeres Wartburg készült : sor hatos, a két motor között tán egy Lada differenciálművel. 6 db Cross Zetka karburátorral és hat külön rezonátorral : mikor optimális volt a beállítás, olyan hang jött belőle, hogy még ma is beleborzongok.
Egyébként egy mai, forgótárcsás kéthengeres 250-es motor is tud olyat hangban ( is), hogy sírni kell tőle. De még egy 125.ös is. Egy RSA 125 aprila 16000-nél már ostromolja a nem hallható tartományt.
Más: ( mert négyütemű) volt alkalmam néhányszor F1 versenyen, edzésen a box utcában lődörögni, illetve a betonfalnál állni. Még a Hungaroringen, mikor még nem volt üvegfal a pálya betonfalán, kihajoltam, mikor jöttek a fiúk. 50 métertől már nem lehetett hallani a hangjukat, csak az ember bele szakadt ki a helyéről. Biztosan emlékeztek még a régi (?) 10 hengeres F1-esekre. Azok még olyan nyitott leömlővel mentek, hogy visszakapcsolásnál a mögöttük jövő pilótát elvakította a robbanás a kipufogó végén. Kb., mintha belevakuznának a a szemébe, miközben ő is próbál féktávot venni és elfordulni.

flamer 2009.04.20. 09:11:20

Azért egy autós blogon farmotorosnak titulálni egy középmotors versenyautót... hát.... izé. (Főleg, hogy az utolsó képen remeküll átszik, hogy hol a motor.)