A 70-es évek végén megszületett egy verseny, ami - ma már tudjuk - legendás a rallye versenyzők táborában. Thierry Sabine megálmodott egy útvonalat a sivatagban Párizs és Dakar között, és ezzel a mai napig (utód versenyeket is beleértve) világ legnehezebb autós-motoros erőpróbáját hozta létre. Már a kezdet kezdetén is indultak gyári támogatású párosok és kalandorok saját építésű járgányokkal, viszont bármelyik tábort is nézzük, a típusok vagy a donorok nevei végett, nem nagyon kaptuk fel a fejünket.
Vagy talán mégis ? A Lada nevét is felfedezhetjük a rajtlistán, de az igazi szenzáció hogy egy Rolls-Royce is indult ezen az őrült 10000km-es futamon.
Az ötlet egy Thierry de Montcorgé nevű úriember agyában - aki egyébként egy tehetséges versenyző volt - fogant meg egy "benzingőzös" vacsora elfogyasztása közben. Fogadás kötődött egy olyan abszurd témára, amit csak nagyon gazdagon megrakott asztal mellett tudok elképzelni: Rolls-Royce a Dakaron! Ezekben a körökben ilyenre nem kunszt pénzt szerezni, nem is tartott sokáig meggyőzni Christian Diort hogy némi készpénzzel járuljon hozzá a luxuslimuzin versenyképessé tételéhez. Ezért cserébe az éppen aktuális férfi parfüm, a Jules szerepelt a Rolls Royce hatalmas karosszéria-elemein eklámhordozóként.
Az autóépítés gyakorlati részében nagy szerepet játszott Michel Mokrycki, aki felvállalta az autó áttervezését és gyártását is. Voltak alapvető dolgok, amit egy versenyautónál meg kell tenni, lekönnyíteni és becsövezni a kasztnit, a verseny jellege miatt hatalmas üzemanyagtartályt (330 liter) rakni az ülések mögé, stb. - és voltak olyanok, amit csak ennél az autónál kellett megváltoztatni de azt gyökeresen.
Nem volt a Rolls-nak 4x4 meghajtása, ami pedig ehhez a versenyformához elengedhetetlen. Mokrycki választása, valószínűleg nem véletlenül a Toyota Land Cruiser hajtásláncára esett, és az automata helyett is egy megbízható 4 sebességes mechanikus váltót épített a Rolls alá. Hogy erő is legyen, meg persze nyomaték, az eredeti motort is eldobták, 6700 ccm V8 ment, és jött egy kicsit könnyebb Chevy 5700 ccm V8, 350 lóval.
A globális könnyítés a karosszérián is komoly átalakításokat igényelt, ezért a statikus elemek nagy része aluminiumból, a többi műanyagból készült. Ezekkel az anyagcserékkel 80 kilogrammot tudtak faragni a testből, és a további fogyasztásnak köszönhetően 1400 kg lett a Rolls versenysúlya.
Végül az autó elindult Párizsból. A verseny első felében jól tartotta magát, 13. is volt az összetettben, de egy kormánymű-probléma miatt balesetet szenvedtek. Kizárták őket, de befejezhették a versenyt regisztráció nélkül.
Annak fényében, hogy ez az autó egy hirtelen elhatározásból viszonylag rövid idő (2000 óra) alatt készült el, valamint hogy abban az évben 170 autóból csak 40 látta meg a célt, nem rossz a teljesítmény.
Az autó fenti átalakításokkal versenyképes volt, pusztán csak a technika ördöge szólt közbe. Talán ezért, vagy esetleg anyagi okok miatt, a Rolls-Royce nem indult többet versenyen. Jelenleg egy komolyabb futómű és fék erősítésen esett át (30000 EUR), versenyre felkészítve 200000 EUR árulják Svájcban.
...ja, és ha már itt jársz, szívesen vennénk egy szavazatot tőled is, katt alább !
Beszóltak