Előszó: Tartozom ezzel az írással már jó ideje, íme most eljött az idő, képernyőre vetem a nyár történéseit. A post munkacíme eredetileg CuCU megfiatalodik volt, viszont közben törént egy esemény, ami miatt ez már kissé átalakult, hiszen az autóm Főnix madárként támadt fel. Már ha élhetek ezzel a totális képzavarral.
Első fejezet: Pár apróbb dolgot még májusban letudtam prokee-val a vásárlás után pár hétben. Pár szimpla izzócsere, kmóra javítás (erről majd később), meg egy általános, átfogóbb, szakértőbb körbetekintés. Illetve Audi Klubról Sanders kolléga mutatott egy Audis bontót, onnan is szereztem pár apróságot.
Még június elején kivettem egy hét szabadságot, hogy letudjak pár autó körüli teendőt. Az egyik a zöldkártya volt, sikeresen megkapta, de ugye sajnos csak egy évre. Viszlát, kösz, jövőre veled ugyanitt.
A másik része volt a keményebb dió - hittem akkor. Vásárlás után összeírtam ilyen hibákat találtam, természetesen egy öreg autónál ez a lista kifogyhatatalan, némelyik zavaróbb, némelyik nem.
Aztán júniusban kimentem Érdre FlexPéterhez a segítségét kérni. Először általános jelleggel, ki tudja mit találunk alapon lecseréltük a vezérműszíjat, a vízpumpát és a légszűrőt.
A képek kattintásra megnagyobbodnak!
Mint látható a légszűrő annyira nem is koszos, de ha már eljutottunk addig, akkor cseréljük. Apropó, eljutni. Mutatom a motorteret, lehet tippelgetni a légszűrő helyére.
Akkor segítek: a képen bal oldalon látható, az üzemanyagelosztó fej alatt (a fekete gumipók előtt van). Hmm, hogyanis kéne leszedni? Üzemanyagelosztó fejet mozgatjuk, nem jó. A sarkon található vas pont eltakarja, nem jó. Hoppá! Hát akkor jöjjön előre, jobb első fényszóró ki, annak ah elyén át simán kijön. Huhh, letudva. Vezűrműszíj. Ennyire nyúlt:
Cseréljük! Persze feszítőgörgővel és vízpumpával. Utóbbival nem is volt gond, annál inkább előbbivel. De ne rohanjunk ennyire előre. Cseréhez elsőként ugye a főtengelyt kéne kiékelni. Hát, sebességbe téve elforog. Akkor hogyan? No, azért Hans se volt olyan hülye, a váltó előtt van egy luk, ahol stifttel ki lehet ékelni. No, akkor kapjuk szét! Első műveleti pont: leszedni az autó elejét, ugyanis a sorötös motor egészen az autó orráig ki van lógatva, a szíj szinte hűtőrácsban van. Miután ezt megtettük, jöhetnek a további lépések. Fedél eltávolítása, szíj leszedése.
England? Ajjaj. Ahogy már írtam: a vízpumpával nem is volt gond, ellenben a feszítőgörgő nem volt éppen kerek, meg volt ütve.
Rohanás vissza prokee-hoz, cseréljük. Megnézzük az újat, erre már Slovakia helyett a megnyugtatóbb Germany olvasható. Passzol, stimmel, rendben.
Cserélve lett az üzemanyagszűrő is, ki tudja Pesten mit kap az autó.
A legfontosabb problémát a végére hagytuk: a gátlók cseréjét.
Ugyanis kátyúnál, úthibánál - pláne súllyal - a hátsó kerekek beleértek a kaszniba. Ez önmagában sem jó, még úgy, hogy eszi a gumit. Ezt hagytuk a végére, viszont ekkor már elég későre járt az idő, az éjszakába belenyúló szerelés már érezhetően fáradtak voltunk.
Másnap nekem programom volt, így Hagynék Időt Péter egyedül végezte el ezen műveletet. Szüksége is volt minden erejére, ugyanis a gátló alsó csavarja berohadt, és sehogy se akart kijönni. Nos, ekkor került elő a flex, és ennek segítségével szabadult ki a csavar. Természetesen ez nem este 10-kor történt, és nem napestig, de ez már lényegtelen a szomszédok számára. Szóval kiesett egy csavar, pótolni kéne valamivel. Na de mivel? Petihez méltóan BMW-ből származó csavarok voltak, az egyik pontosan illett oda. Akkor annak ott a helye. Így az autómban végre tökéletes a csillagok állása. Jelen lett a rettegett germán triumvirátus. Ugyanis egyik előző tulaj valamilyen megfontolásból Mercedes-Benz SL 55 AMG feliratú szőnyegeket tett be, hátul BMW csavar van, és az autó Audi. Hát nem szép az élet? :)
Természetesen jó hangulatban telt a nap, valami sláger vagy nem is tudom milyen rádiót hallgattunk. Szólt Cserháti-Charlie duótól a Száguldás, Porsche, Szerelem. Mint Peti felvilágosított, az eszépesz a szövegeben ezt jelenti. Kicsit aztán elgondolkdotunk, hogy ugyan melyik modellre gondolhattak, amikor ezt énekelték:
Nyolc henger, majd szétvet az erő.
Aztán később rájöttünk, hogy igen, a sok boxer között létezett nyolchengeres, a 928-as. Elnézést, de ekkora műértést nem nézek ki belőlük.
Második fejezet: Az ominózus, vízcsőrepedéses incidens után Peti átjött, szedjük ki a hibás alkatrészt, csere. Viszont ha már belenyúlunk, akkor preventíven nézzünk is szét, ugyan, mi az ami hasonló, váratlan problémát okozhat. Pillanatok alatt négy cserélendő alkatrészbe futottunk.
Az autó vásárlásakor feltételt volt, hogy zöld matricával rendelkezzen. Ezzel igen csak fura szituba kerültem: anyagilag többe kerülnek az autók, mint amennyit erre a dologra szántam, viszont budapesti lakosként a fejem felett lebegett a sárga matricás kitiltás, ezzel megfosztottak igen sok esélyes és jó autótól. Sejthető volt, de beigazolódott: Pató Pál országa vagyunk, október már elmúlt, tiltás sehol. Folyománya, hogy vettem egy 24 éves, zöld matricás autót. Önmagában a típus is ritkaság, ezzel a motorkóddal (KX) pláne. Pontos darabszámot nem tudok hogy mennyit gyártottak, de valahol 2348 és 15000 közt lehet. Ha hozzáveszem az elég ritka bordó színt, akkor van egy erős sejtésem, hogy ez az autó egyedülálló az országban. Blokkot csak egy másikat tudok, de abban már kompresszor pörög, eléggé módosítva lett az.
Szóval most megtudtam, mi is a svácji import hátránya.Van még pár érdekesség, furcsaság az autóval kapcsolatban, de ennek még utána kell járnom. Ígérem, érdekes lesz.
Az hogy, nulla közeli a típusspecifikus alkatrész-ellátottsága.
Tehát volt a kezemben négy alkatrész, cseréljük:
034 133 997 - y alakú kartergázcső
034 103 247B - flikflakkos elágazós kartergázcső, ezen van a péniszgyűrű
A fűtéscsövet és a kartergázcsövet Peti hamar beszerezte, vagyis pontosan nem olyat, de ki lehetett legozni belőle. Maradt a két másik, komplikált alkatrész. Srácok levlistán már halálra szivattak, hogy ugyan, mi az a fűtéscső, amit nem lehet slagból pótolni? Hát, azt éppenséggel lehetne, a többit nehezebb. Nos, aki a két alsó alkatrész kirakja locsolóslagból, annak személyesen adom át az 2009-es Gumicsőhajtogató verseny első díját. Miért nem nézek bontóban? Igen, egy kisszériás autóhoz biztosan lesz utángyártott, sőt, biztosan perfekt állapotban lesz, mert az nem lesz elöregedve, mint az enyém, tuti nem 24 éves lesz az se. Halott ügy. Szóval próbáltam beszerezni ezeket az alkatrészeket, nem sikerült. Nincs, megették az ufók, különbensi, felejtsem el, még Porsche Hungáriánál sincs, nem hogy kisebb szakboltokban. Természetesen megnyugtatásomra közölték, hogy csak 2008 szeptemberében állították le az Y alakú gyártását. Kösz, és mihez kezdjek ezzel? Attól még nekem nem lesz, ha nem adtok. A flik-flakkosból sincsen, csak egy A végű. Porsche-hoz. Na, akkor nézzük meg, apamackó - aki hozzáfért az alkatrészhez, megvétel előtt - összehasonlította, különbség nincs a kettő közt. Hittük akkor. Rendben, megveszem. Viszont az Y még hátra van, halvány lila ötletem sincs hogyan lehetne ezt megoldani, szemem előtt már egyedileg gyártott gumialkatrész lebeg. Voltak mindenféle ötletek, rézből kiönteni, de a bal felén látható lukban még szonda is van, esélytelen azt átültetni. A megoldást zalkapone szerelője, Zoli adta, viszont ez annyira új és drága megoldás, hogy még csak nagyvonalakban se oszthatom meg a mélyen tisztelt nagyérdeművel. Az alkatrész tesztelve lett, nyomásálló, rendben, működik. Huh, letudva, akkor rakjuk össze a gépet.
Szúrnám közbe az alkatrész beszerezhetetlenségét: július elején történt az a budaörsi incidens, július közepe-vége felé szedtük ki az alkatrészeket, szeptemberre sikerült az újakat beszerelni. Testvérek közt is három hónap.
Hívom Petit, mikor érne rá. Nem veszi fel. Oké, dolgozik. Hívom másnap, akkor se. Jövő héten se. Elérhetetlenné vált. O-ó. Van két alkatrészem, de két másik nem. A francba. Nincs kettő négy nélkül. És ki fogja összerakni a kocsimat? Mozgásképtelen, még szerelőhöz se tudom elvinni. A sukorói dátum pedig eléggé szorít.
Szoltid bajtárs Audi Klubból felajánlja a segítséget. Először este zseblámpa fényénél terepfelmérés. Oké, rendben, csináljuk. Szombatra beszerez pár univerzális csövet, megpróbáljuk abból kirakni a hiányzó dolgokat. Közben tomnemtom is jelentkezik, rajta keresztül elérem a hiányzó alkatrészeket. Remek! Először hozzá el, majd indulhat az újraélesztés!
Szép napos októberi szombaton összerakjuk a gépet, igazi lakóttelepi, parkolóban szerelés. Szerencsére senki nem jön okoskodni, csak mosolyogó és megértően biccentő embereket látunk. Géptető fel, kezünkban négy alkatrész, pár robbantott ábra, és akkor indulhat a sakkozás: no Béláim, gondolkodjunk! Ugyanis kolléga nem látta még szétszedve a gépet, én meg vagy 4 hónapja láttam hogyan volt szétszedve, már nem emlékszem a pontos műveleti sorrendre. Kezdjünk fűtéscsővel. Nézzük amit hozott univerzálisat, hogyan kéne állnia és hova? Nézzük, mérjük, itt kell vágni, jó lesz ez. Próbáljuk betiszakolni tűzfalon: nem megy. Másik irányból, bentről? Úgy se. A tűzfalon egy sor tüskeszerű tartóelem van, ami utastértől kifelé áll, így megnehezeti a berakást, ellenben fixálja az elemet. Próba innen, próba onnan, sehogy se megy be. Nézzük csak újra össze a régivel. Az egyik vége szűkebb, mint a másik. Pontosan ezért, hogy beférjen a tűzfalon. Akkor elő a Peti féle cső. Méretre jó, hosszra nem, vágjunk. Bekerül, egész jó, de a vége nem illeszkedik rendesen oda, hiányzik az a 90 fokos hajlás. Hmm, akkor vágjuk ki a másikból, és rakjuk össze, hopp, és a Fiat Uno Turboból származó közdarab tökéletesen illik ide. Király! Vagy tizedjére: vissza a cső helyére, én bentről húzom, szoltid kintről tolja, már profik vagyunk. Bent van. Akkor folytassuk a többivel. Kartergáz cső oké, megvan, de valahogy hiányos a kép. Benézek csomagtartóba: hát ez az, ide lett menekítve a pótlevegő-szabályzó szelep. Áhhá! Így már tiszta sor, mi hova kerül. Oké, az kerül bele a fura alkatrész gyűrűjébe. Mondom fér bele. Nem, nem fér bele. Megnézzük: hát ez a különbség az A és B végű alkatrész közt: kisebb az egyik gyűrűje. Oké, akkor valahogy rakjuk bele. Áááá, WD40! Van is a csomagtartóban. Nyitnám ki: nem megy. próbálom, nem megy. Mi a franc? Hallom, a központi motorja morog, de nem nyílik. És ha bentről, ülés felől közelítenénk meg? Megnézzük, kicsit sokat kéne bontani, nem dönhető az ülés. Aztán később rájövök: még a tank is ott van. Oké, akkor megoldjuk máshogyan, kicsit beolajozva működni fog. Némi mozgatással rá is megy. Perfekt, akkor a helyére be. Hopp, kimaradt az Y elem. Akkor harmadjára szét megint amit építettünk, Y be, KÉSZEN VAN! Alig hiszem el.
Indítsuk be! Beülök, katt. Próbálok mégegyszer, katt. Ahham, akku valszeg lemerült. Hmm, akkor próbáljuk bikázni. Anyám Suzukijával odaállok, járatjuk, próbáljuk, nem megy. Kergettük, de nem. Feltehetően ezért nem nyílt a csomagtartó se, oda már nem tudott a rendszer hatni, messze volt. Keserű szájízzel megköszöntem a szerelést, kicsit csalódott voltam, hogy nem indult be az autó. Gondolkoztam, hogy mit kéne még, betolni, behúzni, másik, erősebb kocsiról bebikázni, de ezeket eltettem pótterveknek. Szereztem akkutöltőt, éjszaka feltöltöttem az akkut, leviszem, és hoppá! Beindult! Éljen, működik a gép! Félig-meddig légtelenítettem a hűtővíz rendszerét, járattam a motort, húztam a számat kicsit a hidrotőkék csattogásán, majd miután megjött volt osztálytársam, elvittem egy körre, lássa a gépet, én meg örüljek, hogy megnyújtóztathattam CuCU lábait, ennyi állás után. Élvezte! :)
Zárszó: Szeretném megköszönni mindenkinek, aki közreműködött, hogy újra életet leheljünk a masinába. Lesz-e folytatása? Mindenképpen!
UI: A szerelős képek galériája itt érhető el.
Beszóltak