Nem véletlen a cím - utalva Moldova György kötetére - hiszen a szükség gazdaság idejében fura dolgok történtek Magyarországon.
A régi szép időkben, a megboldogult Totalcar TV műsorban már kifejtették a témát, nekem viszont akadt egy élményem a témával kapcsolatban - innen az eredeti fotók. Van egy kollégám, akik fiatal éveiben a magyar tudomány és népi találékonyság négykerekű házi atom bombáinak vizsgáztatásával foglalkozott. A csettegővel. Népiesen csühögő.
A csettegő népi lelemény szülötte, házilagos készítésű, munkagépet, lassú járművet jelent. Leginkább platós, teherszállításra alkalmas járművet jelent.
A csettegőket általában hozzáértő autószerelők építették "házilag", faluhelyen használatosnak mondható a mai napig. A csettegők építése abból történik, amit éppen fel tud használni az készítője. Jellemzően felhasználnak kiszuperált autók alkatrészétől kezdve a mindenféle hulladékon át bármit. Mivel nem sorozatgyártott jármű, így egyedi gyártmányúaknak tekinthetőek. Népszerűsége a nagy autógyárak konstrukcióinál jelentősen olcsóbb árában keresendő.
A csettegők lehetnek benzin, gáz vagy hibrid meghajtásúak, attól függően, hogy milyen motort építenek bele.
A csettegők megfelelő műszaki vizsga után rendszámot is kaphattak, viszont az újabb környezetvédelmi szabályozások miatt egyre kevésbé engedélyezhetőek.
Építésük átlagon felüli kreativitást és műszaki érzéket is feltételez. A nevét az első ilyen jellegű járművek hangjáról kaphatta, amelyet egyhengeres dízel szivattyúmotorokból építettek.
Jenő a Haltéren várta kollégáját. A nyirkos őszi reggelen, Jóskát várta. Jóskának volt autója – igazából az apósának, de miután elveszi valaki a városi tanács tagjának lányát... hmm – és ezzel órákat spórolhattak a napból. Soltvadkertre igyekeztek, az Alföldre. Hosszú út lesz, de majd Baján megállnak a piacon. Esznek egy jó sült kolbászt. Uborkával. Kenyérrel. Mert az jó. Micsoda vívmány ez a szocializmus! Fantasztikus dolgok vannak a világon.
Ekkor meghallotta a Konzum áruház felöl közeledő ezerkettes hangját. Ércesen szólt a kocsi hangja, a Szovjetunió büszke vívmánya. Azért igazán jó, hogy már pár év várakozással is hozzá lehet jutni egy ilyen remek kocsihoz. Krómozott kilincsek, modern műbőr belső, fantasztikus motor. Retteghetnek is a szemét imperialisták, ha a tankjaink is ilyenek...
Sok fantasztikus termék jelent meg mostanában. Javában dúlt a kulturális forradalom, napról-napra özönlött a modern technika a Szovjetunióból. Teherautót azt ugyan nem adtak, máshol volt szükség az építéseken rájuk. Az országot építik. Újra lendületet kapott a mezőgazdaság is. A gazdák hatékonyabban tudtak termelni a Termelő Szövetkezetek összehangolt munkája alatt. Érkeztek már a vörösen csillogó traktorok,
de a gazdáknak addig is szükségük volt eszközökre. Hegy helyi pártvezető kijárta a minisztériumban, ezért engedélyezték házi készítésű gazdasági gépek üzembe helyezését. Természetesen szigorú felügyelet mellett. Ezért igyekeztek most Jenőék „vadkertre”. Gépátvétel lesz. Jenő szerkezeti mérnök, Jóska pedig géptervező. Az igazgató szerint ütőképes párost alkotnak és a munka iránti lelkesedésük is követendő, ezért jutalomból az egész hétvégét az alföldön tölthetik. Munkával. Ha bármilyen problémájuk akadna, a TSZ irodából hívják fel. A hétvégi házában lesz.
A hosszú utat maguk mögött hagyták. Jóllakottan érkeztek a TSZ irodára. Miközben a dús keblű Jolikát stírölték a reggeli kávé kortyolgatása közben, fura zajokkal telt meg az utca. Mintha a frontvonal közeledett volna minden irányból. Egyre inkább erősödött a zaj, kinyitották az ablakot. Egymás szavát sem értették. Jenő kezéből kiesett a csésze. Vagy 20 furábbnál furább jármű állt a udvaron. Olyan volt a friss beton placc, mintha összetoltak volna egy csomó UAZ darabot, és a falu összes szemetét.
Lesiettek. Jobb ha nekilátnak.
Ámulatból ámulatba estek. A legelképzelhetetlenebb alkatrészeket találták összepárosítva. Jenő ifjú arcára akkor ült ki a legnagyobb döbbenet, amikor egyszer csak egy közműalagút kúpos fedlapjával találta szembe magát. Szemmagasságban. Azt a kutya úristenit! Aerodinamika mi?!
De a Barkas maszkos, Pannónia motoros terep trágyadekni sem semmi. Ezt le is fotózta. El volt hűlve telve az ámulattól, ennek valami művészi háttér kell. Megmutatom majd az irodában. Kitesszük a falra, hogy lássák a munkatársak, hogy a gazdák is serényen építik a szocializmust.
Volt egy nagyon modern gép is. Lehetett már híreket hallani arról, hogy a szovjet fejlesztőmérnökök dolgoznak már egy új, igen praktikus mezőgazdasági kisgépen. Ez egy ilyen kombinált eszköz lesz. Nagy vívmányunk a gépesítés az ipar és a gazdaság minden területén. Az emberi fantáziát nem lehet megállítani, így örvendeztetik meg a világot olyan eszközökkel mint például a rotációs kapálógép, amivel a munka végeztével az ember hazamehet, és a szerszámok, meg a család is felfér az utánfutóra.
Amúgy még mindig elég jól élnek ezek a parasztok. Más éveket vár autóra, ezek meg alkatrésznek használják az NDK munkásinak remekét.
Jenő, valahogy így emlékezett vissza fiatal éveire. Út közben mesélt életéről, miközben egy újabb munkához tartottunk közösen. Érdekes élete volt. Épített óriásdarukat az amerikaiaknak, de még a szaudi F-16-os vadászgépek hajtómű próbapadjának gyártását is Ő vezette. Kaposváron. Nem vicc. Állítólag le is bontottak vele a versenyző kamionosok egy hidat útban a behajózáshoz.
Most egy erőmű építkezésen dolgozunk, ahol szintén megvan az F-16 féle lángterelő, csak kicsit nagyobban, ahogy a fenti ábra is mutatja, majd igyekszünk elcsípni egy TEREX darut. Mert azoknak is itthon (konkrétan Pécsett) készülnek a fő elemei.
Addig is, ITT egy galéria Jenő fotóival.
Beszóltak