... Fillérbaszás kontra маленький (málenkíj) élvezet
Nem röhög! Teljesen komoly a helyzet. Kocsira van szükség, de nincs pénz? Valami kell mindenképpen, de a fél milla az már álomhatár? Ismerős ugye ?!
Megpróbálunk segíteni! Következzen hát egy ízig-vérig magyarisztáni, autó összehasonlító teszt amiben keressük a megfejtést a kispénzű autó keresők nagy kérdésére. Régi "fost", vagy modernebb kiskocsit?
...és mindezt persze üres tárcával, alulnézetből.
Első lépés a korrekt áltudományosság, ezért megpróbálunk valami élhető mintát előkeríteni. Kapóra is jön a jelenlegi saját gépjárműpark, hiszen a két kocsi pontosan megfelel a fentiekben vázolt kritériumoknak, és a tetejében még első kézből jönnek az infók is.
A Seat megvásárlásával az volt a célom, hogy legyen egy olyan kocsi, ami megfelelőbb a városi közlekedésre, és egyben olcsón lebonyolíthatóak vele a "céges" hosszú útjaim is, hogy a Mazdát kivegyem a forgalomból egy kis karbantartás/továbbfejlesztés céljából.
A vizsgált két harcos tehát a 99-es Seat Ibizám (a tudathasadással küzdő VW Polo egyik énje), valamint a már jól ismert 90-es Mazda 626. Azt hiszem kielégítő alanyok lesznek, hiszen az egyik egy kétezer köbcentis idősebb nagy kocsi, a másik pedig egy ezres motorral legénykedő - majd 10 évvel fiatalabb - csapott hátú. Nem egy súlycsoport első blikkre, de mivel a magyar középszer szemszögéből vizsgálódunk a fogyasztást, és a fenntartási költségeket valamint a nyújtott szolgáltatásokat vizsgáljuk majd. Nézzük állnak-e a közhiedelmek a két kategóriában. Szemtől szemben!
Hogy a megfelelő alapunk legyen az előzetes sejtelmek és majdan a végkövetkeztetések levonásához ismerkedjünk meg a két kocsi technikai adataival:
Seat Ibiza 1.0 Stella
Motor: Soros 4 hengeres, szívó
Lökettérfogat: 999 ccm
Teljesítmény: 50 Le
Nyomaték: 86 Nm
Tüzelőanyag: Benzin
Saját tömeg: 935 Kg
Havi átlagos futásteljesítmény: 1000 km
Mazda 626 Station Wagon 2.0i
Motor: Soros 4 hengeres, szívó
Lökettérfogat: 1984 ccm
Teljesítmény: 135 Le
Nyomaték: 200 Nm
Tüzelőanyag: Benzin
Saját tömeg: 1205 Kg
Havi átlagos futásteljesítmény: 5000 km
Szóval ezek a TÉNYEK. Vizsgáljuk meg őket.
Vegyük szemügyre a fogyasztás szempontjából egyik legfontosabb adatot, a Tömeg/Teljesítmény arányt.
A legfőbb közhiedelem, hogy egy kis motoros kocsi minden esetben kevesebbet fogyaszt. Ez nem feltétlenül igaz! Nézzünk egy példát. Egy alulmotorizált kocsi esetében előfordulhat, hogy azonos autóban az 1.2-es motor ugyanannyit, vagy akár többet is fogyaszt, mint a típus 1.4-es motorja. Miért? A kis motor ugyanazon súlyú kasztnival küzd, így nagyobb fordulaton kell üzemeltetni hasonló dinamika eléréséhez. Minél jobban forog a motor, annál többet fogyaszt.
Visszatérve tesztalanyainkhoz, a Seat esetében a kapott érték 18,7 míg a Mazdánál ez a szám 8,92. A két szám azt mutatja, hogy a Mazda motorja vélhetően sokkal alacsonyabb fordulaton dolgozik majd – így jobban kihasználhatja majd az alacsonyabb fordulatszám tartományban jelentkező nyomatékát. A Seat motorja ellenben küzdeni fog. A 8 szelepes motor azon tartományában kell hogy forogjon majd, amikor a nyomatéka már csökken. Ez magasabb fogyasztáshoz vezet majd nagy sebességnél.
De hogyan is néz ki ez életszerű körülmények között?
Kétféle szemszögből vizsgáljuk a kocsik fogyasztását. Megnézzük mit produkálnak városban - amikor nem lehet kihasználni a nagy motor előnyös tulajdonságait -, és megvizsgáljuk mit produkálnak országúton 120 km/h-s utazótempó mellett – amikor az 1.0-nak forognia kell, hiszen 145 km/h az autó végsebessége. (Azért a 120 km/h órára esett a választás, mert ez az a tempó amikor mindkét kocsival még biztonságosan lehet előzni, és közelít egy reális magyar országúti helyzethez. Tisztában vagyunk vele, hogy 90 a közút, és 130 az autópályán megengedett legnagyobb sebesség, de TÉNY hogy nem ez van.)
VÁROS
Városi körülmények között nagyjából 0 és 70 km/h sebesség közt zajlik a forgalom - vidéken. Ez ideális az 1.0 motor számára, hiszen dinamikus gyorsításokra nincsen szükség, és a maximális sebesség sem magas. Ideális teljesítmény leadás mellett használhatjuk az autót, így a fogyasztásunk 5-6 l/100 Km között alakul. A nagy motoros autó nagyobb tömeget mozgat, a motor csak az alsó fordulatszám tartományait használja – a fordulat nem megy 2000, de akár 1500-as érték fölé -, és üzemeltetéséhez alapvetően több tüzelőanyagra van szükség. A 2.0 motor városban akár 10 liter körül is fogyaszt, különösen ha indokolatlanul lendületesen autózunk vele.
Egyértelmű tehát, hogy üzemeltetési szempontból, és az élmény szempontjából is 1-0 a fillérbaszásnak, mert minek a fasza gép, ha csak a dugóban gubbaszt.
ORSZÁGÚT
Na itt érdekes lesz a helyzet. A kétezres motor igazán elemében van. 120 km/h. nyomatékcsúcs előtt, a motor meg könyörög a fordulatért... itt kezd csak el igazán húzni. Szóval vidáman üzemel a motor, tettre készen ücsörög a kispadon az ún. odabaszás előtti f/min tartományban. A pöttöm ellenben teljesítményének határait készül feszegetni, még ha ez - más számára - igazából nagypapás utazótempó csak. Szóval pörög, dolgozik a kis kék-fehér tornadresszében, de itt már közel a kifingás. Forog, zabál, de nem megy.
És láss csodát! A 2.0 7-8 liter körül fogyaszt, a kis ezres meg csak úgy dönti magába a banánturmixot. Úgy 8-9 liter százon. Hoppá! 1-1! Na, itt jön képbe a kényelem...
FELSZERELTSÉG
Felszereltség tekintetében beszéljenek ismét maguk a tények.
Az egyik legnagyobb használtautós portálon rákerestem két azonos típusú kocsira. A Seat felszereltsége elég spártai. Az enyémben még elektromos ablakok sincsenek, ebben vannak.
A Mazda felszereltsége lényegesen komolyabb. A kilencvenes években jóval magasabb kategóriát képviseltek, azok minden extrájával. Néha még igazi csemegéket is kifoghatunk, klímával, elektromosan állítható fényszórókkal, tükrökkel, sőt! Akár összkerék hajtással, vagy kormányzással is. Igaz ezek az extrák esetleg többletfogyasztással járhatnak.
A felszereltség része a közérzet és a kapott extra kényelmi szolgáltatások. Tegyünk egy gyor sétát a két autóban.
A fedélzet...
Egyszerű formák, kemény - de tartósnak ígérkező - anyagok, kakukkos óra. Az egyetlen extra, a hátsó szélvédő fűtés kapcsolója ott kandikál jobb oldalt. Szervótlan...
Szürke japán műanyagok, puha műbőr "jellegű" borítás. Az extra felszereltség kapcsolói a kormány mögött sorakoznak. Sbesség függvényében keményedő szervó kormány.
Az ajtók...
Az ajtón kemény kartámasz, csak csavarhúzóval karcolható műanyagok, és egy kis vidámság a 80-as 90-es évek szövetmintáiról. Mechanikus eszközök...
Újra plüss, és a műbőr. Szolíd króm, kényelmes kartámasz, és az elektromos ablakok konzolja. (A sofőr "felülírhat")
Vezetői ülések...
Balon a spártai puritánság, és vidám német huzat. Az ülésen a hát- és a fejtámla állítható. Jobbon a plüss kényelem, állítható oldal és combtámaszokkal, dönthető ülőlappal, állítható gerinctámasszal és fejtámlával.
Hátsó pad...
Ügyes trükk az első ülések támláival, ötletes megoldás. Kultúrkörnyezetre azonban a hátul ülők sem számíthatnak.
A hátsó ülésen helyet foglalókat az első sorhoz méltó környezet, tér és anyagok fogadják. Kellemesen lehet bóbiskolni hátradőlve majd 2 méterre az elől ülők fejétől. Trükk helyett zseb az olvasnivalónak. Természetesen állítható fejtámlákkal, és középen kihajtható kartámasszal, valamint tárolórekesszel.
Felszereltség szempontjából még egy gól a nagyvasnak. 1-2.
Jó, jó, de mennyibe is kerülnek?
Mint említettük, kikerestünk két autót. Megnéztük az árakat, és a már pár éve megfigyelhető „nagymotorirtózás” hatására azt látjuk, hogy a kevésbé jól felszerelt „kismotoros” kocsi lényegesen drágább, mint a nagymotoros, idősebb, de jobban felszerelt társa. Hozzá kell tegyük, hogy a Seat az ár szempontjából a sor aljáról, a Mazda pedig a sor tetejéről való.
1-3!
Futott kilométer szempontjából egyértelmű hogy a jóval idősebb Mazdák lényegesen többet mentek már, ez magyar viszonylatok közt minimum 2-300.000 km-t jelent. Ellenben e típus esetében jó eséllyel találhatunk műszaki szempontból a Seatokkal egy szinten lévőt.
Na most mit látunk?
Az a nagy büdös helyzet, hogy ha nem, vagy csak keveset használjuk az autót, és inkább nagy távolságokat teszünk meg – mert fehér inges-kék nyakkendős értékesítők, területi képviselők, műszakiak vagyunk – jobban járunk a mackóval. Kényelmesebb is, kevésbé fárasztó benne az utazás, és ha ne adj isten kilométer elszámolásban vagyunk, istenuccse egy kis odalépés és belefér néha. Városban – hiába a kényelem a nagy kocsiban – a kicsi a jobb üzlet. Kevesebbet fogyaszt, és nem valószínű akkora távok megtétele, hogy sokat nyomba latba a kényelem. Rohangálni a szarban, jobb a gumicsizma, mint a prémbakancs.
Ahha, ez mind szép és jó, de mi van az üzemeltetési költségekkel?
ADÓ, DÍJ, MIEGYMÁS...
Az átláthatóság miatt táblázatba rendeztem a költségeket. Az életszerűség kedvéért – meg hogy ötleteket adjunk! – figyelembe vettem a jó állapotú idős autó tulajdonlásakor kihasználható előnyöket is.
Én ugyan együttesen birtoklom őket, ezért a 2. autó szerepében tündöklő Seat biztosítása nem túl kedvező. Konkrétan A0. A Mazda azonban regisztrált hobbiautó, így egy nagyon kedvező árú flottillához tartozik.
A teljesítményadó meg adott. Az átírás magától értetődően magasabb.
Érdemes hát utánajárjunk a lehetőségeknek, manapság több márkaklubnál is elérhetőek kedvezményes biztosítási ajánlatok. Aggodalomra azoknak sincs oka, akik nem találnak megfelelő márkaklubot, mert egyértelmű okok miatt nem mindenhol utasítják el az "idegen" kocsikat.
Amennyiben még sem sikerül csatlakoznunk, sajnos egyértelműen magasabbak lesznek az üzembentartási költségeink.
2-3
ALKATRÉSZÁRAK
Megkértem Prokee-t, hogy pozícióját kihasználva gyűjtse már ki a két kocsihoz azokat az alkatrészeket amiket egy kis listán elküldtem neki. Összeszedtük, mi kell az általános szervizek elvégzéséhez, és ránézünk egy-két gyakoribb csere alkatrész árára is. Lényeges szempont volt, hogy nagyjából azonos minőségű után-gyártott termékekről legyen szó.
Olajat passzolom, Magnatec 10W-40 4literes mondjuk átlag 8-10 körül, literes 1800 körül van legtöbb helyen.
SEAT
Olaj : 3,5 L (10W-40) - 6.300 Ft +
Olajszűrő: 1.400 Ft
Légszűrő: 1.500 Ft +
Benzinszűrő: 1.400 Ft +
Kuplungszett: 42.200 Ft +
Féltengelycsukló: 11 500 Ft +
Gátlószett: 48.000 Ft +
Fékszett: 20.500 Ft (csak eleje!)
Gyertyakészlet: 7.200 Ft
Kábelkészlet: 19.000 Ft +
Vezérműszíj+görgők: 15.000 Ft +
Vízpumpa: 11.500 Ft +
MAZDA
Olaj: 4,5 L (10W-40) - 8.100 Ft
Olajszűrő: 1.200 Ft +
Légszűrő: 1.800 Ft
Benzinszűrő: 5.800 Ft
Kuplungszett: 91.500 Ft
Féltengelycsukló: 19.900 Ft
Gátlószett: 57.000 Ft
Fékszett: 37.800 Ft (csak eleje!) +
Gyertyakészlet: 4.100 Ft +
Kábelkészlet: 21.500 Ft
Vezérműszíj+görgők: 31.000 Ft
Vízpumpa: 15.000 Ft
3-3
Hogy mi ebből a tanulság?
A jó öreg billogozás, csak bizonyos körülmények közt érvényes. Országúton az idősebb 2.0 győz. Beszerzési ára, és fenntartási költségei – hosszú távú módban kiegyenlítik egymást, de ezt némiképp rontja a várhatóan nagyobb futásteljesítmény. Mindazonáltal a bőséges kényelmi extrák a nagyobb teljesítmény kellemessé és kevésbé fárasztóvá teszik az utazást annak a részére, akinek ez szempont. A kis köbcentis motor vélt előnye csak városban tud érvényesülni. Ez természetesen a két végpont, hiszen ne feledkezzünk el az 1.2, 1.3, 1.4, a kevésbé gyakori 1.5, és a gyaníthatóan méltán népszerű 1.6-os motorokról sem.
Én annak reményében vettem, meg a Seatot, hogy majd a hosszú távú (heti 2 Pécs-Győr-Pécs) útjaimon gazdaságosan kiváltom a Mazdát, hogy ne dőljön belé a kilométer. Rá kellett jöjjek, hogy a kiskocsi erre alkalmatlan, ellenben a városi lóti-futikra tökéletes, így maradt a kiegészítik egymást verzió. A kis strandkorlátkéken kevésbé zavar ha rányitják az ajtót.
Egy törés teszt mondjuk érekes lenne - az Ibiza eredményei ITT találhatóak. A 626-ról sajnos nem találtam törés tesztet.
Tehát a két véglet adott! Létezik vajon tökéletes kompromisszum? Ennek eldöntéséhez nagyobb mintára lesz szükség, segítségül hívtam hát a „Fíleket”. Megkértem őket adják meg kocsijuk adatait, és a fogyasztási értékeket..
...hátha délután okosabbak leszünk...
Beszóltak