Iszonyatosan nehéz tíz kedvencet összeszedni. Nem azért, mert nincs ennyi, azért inkább, mert sokkal több van. Azt számolgattam, hogy autógyártó országonként is össze tudnék szedni jóval több mint tíz kívánatos dögöt, sőt, talán még autógyárakként is. Igen, talán a 100 legkedvesebb autó egyszerűbb lenne, de azt sem tudnám például sorrendbe rakni. Legyen akkor most az én tízes listám ennek a nagyobb, százas listának a jelen lelki és elmeállapotom szerinti kivonata.
1. Facel Vega HK500.
Nagyjából tíz évvel ezelőtt láttam először egy veterán autós magazinban Facel Vegát, szerelem volt első látásra. Imádtam, mert csupa olyan dolog keveréke, amilyért rajongok. Francia formaterv, amerikai V8-as motor és a régi angol iskola szerinti belsőtér. Erős, gyors, kényelmes, szép és nem egy „tucat autó”.
2. Ferrari 365 GTB/4 Daytona
Szeretem az olasz autókat, de Ferrariból nagyon válogatós vagyok. Az újak közül valószínű, hogy egy sem kéne (előbb vennék porkét, vagy Aston Martint, vagy mittoménmit), régiek közt viszont sok szépet találok. Egyik ilyen a Daytona.
3. Porsche 356 Speedster
Porsche-ból se tudnám megmondani melyik a kedvencem. Bárki kezét odaadnám egy 550-ért, egy 912-ért, 928-ért, vagy egy 993-ért. A Speedster talán amiatt a legkedvesebb, mert ez hasonlít legjobban a bogárra és szemtelenül alacsony az első szélvédője.
4. TVR Griffin
Nem különösen szeretem a nyitott autókat, de ennek a TVR-nek még bele kell férnie. TVR azért kell, mert ha lehet hinni az autós újságíróknak, ez egy igazi macsó autó. Bivalyerős és kezelhetetlen. Kipörgésgátló, légzsák, ABS, szervó, ezek mind hiányoznak belőle, van viszont egy nyomórudas(!) Rover motor, hátsókerék hajtás és sok-sok lóerő.
5. Alfa Romeo SZ
Beteg, beteg, beteg. Az Alfa utolsó hátsókerekes autója, a 75-ös technikájával, és Zagato nem mindennapi formatervével. Van aki szerint ocsmány, nekem kéne.
6. Buick Riviera 1967
Rivieraból mindenkinek a csónakseggű kéne, nekem az eggyel azelőtti széria. A csónakseggűnek tényleg szép a segge, de nekem mindig az az érzésem, hogy az a far, nem arra az autóra való. Mintha két külön csapat tervezte volna az elejét, meg a hátulját. Ez viszont gyönyörű. Szép nagy kupé, néhány bolondos részlettel. Szeretem.
7. Fiat Coupe
Lehet, hogy kicsit kilóg, de legyen ez mondjuk a megvalósítható álom kategória. A Fiat Coupe is régi szerelem, 93-as megjelenése óta nem tudtam megunni a formáját. Bangle legjobb munkája.
8. Toyota 2000GT
Kell japán is. A többiek tudják rólam, hogy nem vagyok a japán autók nagy rajongója, amelyik japán autó viszont tetszik, az nagyon. Jobbára '80-as évekig bezárólag tudtak számomra érdekes vasakat gyártani a japók, legszívesebben talán egy ilyen Toyotát tennék a garázsomba.
9. Mercedes W126 V8
Bajban vagyok, hogy melyiket is szeretném jobban, egy W126-ot, vagy egy G Klasse-t, de mivel a következő autó összkerekes lesz, legyen inkább a 126. Szabolcs barátom fertőzött meg vele, majdnem vettem is egyet, egyszer biztos lesz is. Szigorúan V8-as motorral, azok közül lényegében bármelyikkel.
10. AMC Eagle
Az AMC sosem gyártott konzervatív kinézetű autókat, talán ez is lett a veszte. Szinte mindegyik modellje tartogat valami formai geget, imádnivalók mind. Az Eagle azért, mert összekerekes, magas építésű és mégis személyautó. Volt belőle sedan, kombi és kupé is (BMW X6 – LOL). Kéne mindhárom változatból.
+1 Alfa Romeo Giulia
Nem magamnak! Csikós Zsoltinak adnám, hogy legyen mivel Alfa találkozókra járnia. Szigorúan szürke színben.
Beszóltak