Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Sosem látott OHC

2010.03.19. 09:26 | apamacko | 14 komment

Címkék: motor történelem veterán technika motorkerékpár börze

Veterán börzére járni jó. A régi fotóalbumokat újra megnézegetni pedig hasznos. Talán tanulságos is. Sosem látott megoldást láttam szelepvezérlés témában egy régi (talán) angol motorblokkon.

A mai ember, még ha autóbuzi is, élőben csak OHV, OHC és DOHC szelevezérlést látott jellemzően. Akik a veteránozás mélyebb rétegeibe ásnak azoknak persze az SV betűpár is ismerősen cseng, sőt a vegyes vezérlésnél sem ugrik meg a tű a lemezen.

Amit viszont én láttam az egy érdekes, mára teljesen feledésbe merült vadhajtása a négyütemű motorok vezérlési módozatainak, bár a maga korában elképesztően modernnek számíthatott!

A motorblokkot szemrevételezve, a külső lendkerék, külön szerelt váltó, és merev váz alapján - amibe szerelve volt - a huszas évekbeli gyártásra tippeltem. Az árus valami három betűs márkanevet említett, AKD maradt meg a fejemben. Most a netet túrva találtam ugyan ilyen motorkerékpárt de annak teljesen más a blokkja.


AKD (Abingdon King Dick)

A különlegesség pedig abban áll, hogy a vezérlést egy kör alakú dimbes dombos valami végzi, mely görgős himbák közreműködésével mozgatja a szelepeket. A kör alakú valami egy tengely végére van szerelve, és a henger középvonala felett van. A meghajtását egy blokkból a hengertömbben végigvezetett tengely végzi egy plussz fogaskerék közbeiktatásával. Leírni bonyolult, szerencsére a képeken jól látszik.

Mondhatjuk, hogy OHC?




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr671837502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kormax 2010.03.19. 11:58:29

OHC helyett mondjuk OHCS /OverHead CamSpinner/ csak nem vezérműtengely hanem vezérlő tárcsa van tengellyel meghajtva. Aranyos megoldás:)

Halálos_fogkefe 2010.03.19. 12:37:06

a betyárját! :) kíváncsi lennék rá hogy miért nem terjedt el

kuki123 2010.03.19. 13:09:41

van némi retró filingje :D

arthur877 2010.03.19. 14:26:41

@Halálos_fogkefe: Gondolj bele, hogy nagy fordulatú motoron milyen sűrűn kellene cserélni a "dimbes-dombos biszbaszt"... :D

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.03.19. 15:27:54

A 100 éves vezérlő tárcsán legördül a himbakerék.
A modern vezértengely bütykén viszont csúszik a himba.

Akkor melyik is jobb-az elvét tekintve?

Halálos_fogkefe 2010.03.19. 15:41:11

@arthur877: tekintsünk el a szélsőséges esetektől, egy SV se forgott soha 10k-t, mégis egy időben népszerű volt.

Kifordított kacagány 2010.03.19. 15:43:50

@feketenap: amelyikhez kevesebb alkatrész kell és kevesebb karbantartás.

yeti 2010.03.19. 16:20:59

Az árus mennyire tartotta?

pickapu 2010.03.19. 16:44:43

@yeti: Te még ezzel is elindulnál a találkozóra... :)

apamacko 2010.03.19. 20:00:41

@Kifordított kacagány: Mennék vele szívesen Jaffán :-)

Nem mertem árat kérdezni :-(

Karvaly 2010.03.29. 16:22:06

Ez nem királytengelyes vezérlés?

Tsaby601S 2010.04.09. 07:47:13

Ternai Zoltán: A motorkerékpár (Műszaki könyvkiadó, 1958) műve nyomán

kepfeltoltes.hu/100409/Imbolyg_t_rcs_s_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
süti beállítások módosítása