Veterán börzére járni jó. A régi fotóalbumokat újra megnézegetni pedig hasznos. Talán tanulságos is. Sosem látott megoldást láttam szelepvezérlés témában egy régi (talán) angol motorblokkon.
A mai ember, még ha autóbuzi is, élőben csak OHV, OHC és DOHC szelevezérlést látott jellemzően. Akik a veteránozás mélyebb rétegeibe ásnak azoknak persze az SV betűpár is ismerősen cseng, sőt a vegyes vezérlésnél sem ugrik meg a tű a lemezen.
Amit viszont én láttam az egy érdekes, mára teljesen feledésbe merült vadhajtása a négyütemű motorok vezérlési módozatainak, bár a maga korában elképesztően modernnek számíthatott!
A motorblokkot szemrevételezve, a külső lendkerék, külön szerelt váltó, és merev váz alapján - amibe szerelve volt - a huszas évekbeli gyártásra tippeltem. Az árus valami három betűs márkanevet említett, AKD maradt meg a fejemben. Most a netet túrva találtam ugyan ilyen motorkerékpárt de annak teljesen más a blokkja.
AKD (Abingdon King Dick)
A különlegesség pedig abban áll, hogy a vezérlést egy kör alakú dimbes dombos valami végzi, mely görgős himbák közreműködésével mozgatja a szelepeket. A kör alakú valami egy tengely végére van szerelve, és a henger középvonala felett van. A meghajtását egy blokkból a hengertömbben végigvezetett tengely végzi egy plussz fogaskerék közbeiktatásával. Leírni bonyolult, szerencsére a képeken jól látszik.
Mondhatjuk, hogy OHC?
Beszóltak