Gondolom, sokan közülünk közlekedtek már utánfutóval vagy lakókocsival. Jön a nyár, ilyenkor elszaporodnak az utakon a hasonló járműszerelvények. Nyaraló családok és munkásbrigádok lepik el kis hazánk porladozó úthálózatát. De vajon mindenki tisztában van-e vele, hogy hogyan is kell ilyen esetben közlekedni?
Elnézve a forgalmat, erős kétségeim vannak. Biztos mindenki látott már autópályán 160-nal hasító kéttengelyes lakókocsit (általában prémium SUV-ok mögé kötve...), vagy 20 éves Transit mögött kacsázó, betonkeverővel megrakott utánfutót, esetenként kivilágítatlanul. Nos, eddig nem nagyon gondolkodtam el a dolgon, de mostanában, ahogy zajlik (zajlott...) az építkezés, és én is sokan megyek utánfutóval, hozok-viszek különböző építőanyagokat, kerti bútort, stb., meglepő metamorfózisnak lehettem tanúja önmagamon. Ugyanis feltűnt, hogy bizony sokszor én sem a KRESZ által előírt sebességgel közlekedem, még ha nem is szándékosan.
KRESZ 26. § (1) Az egyes járművekkel - ha e rendelet másként nem rendelkezik - legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
a) személygépkocsival, motorkerékpárral, 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival
aa) autópályán 130 km/óra,
ab) autóúton 110 km/óra,
ac) lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra,
ad) lakott területen 50 km/óra,
a/1. a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő autóbusszal - autópályán 100 km/óra, - lakott területen kívül, egyéb úton 70 km/óra, - lakott területen 50 km/óra,
b) egyéb gépjárművel - kivéve teherszállításra kialakított motoros triciklit -, valamint gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/óra,
c) villamossal 50 km/óra,
d) teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral 40 km/óra,
da) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,
db) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra,
d/1. hólánccal felszerelt gépjárművel 50 km/óra,
d/2. a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra,
d/3. a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra,
e) mezőgazdasági vontatóval, valamint mezőgazdasági vontatóból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 40 km/óra,
f) lassú járművel, valamint lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 25 km/óra,
g) olyan járművel, amelynek kerekei fúvott gumiabronccsal felszerelve nincsenek 20 km/óra,
h) pótkocsinak nem minősülő fék nélküli vontatmányt (mezőgazdasági vagy ipari munkagépet) vontató mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel 15 km/óra.
(2) Ha a „Sebességkorlátozás” jelzőtábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni.
(3) Olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás során az (1) bekezdésben foglaltaknál alacsonyabban állapították meg és ezt a jármű forgalmi engedélyébe (igazolólapjába) bejegyezték, legfeljebb a megállapított sebességgel szabad közlekedni.
(4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell. (5) Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.
Az ember lába egy idő után megszokja, hogy mennyire tapad a gázpedálhoz, és bizony elfeledkezik magáról, ha nem figyel oda. Pedig a sebesség megfelelő megválasztása nem csak a Kresz miatt fontos! Az utánfutó terheletlenül kegyetlenül pattog, terhelten meg iszonyatosan imbolyog! Emlékezzünk csak Csikós Zsoltiékra, meg a hármas BMW által húzott trélerre, amin fönt trónolt a Ponton. 80 km/h felett beszitált, volt is riadalom! Hasonló családi emlékem nekem is van, csak szerényebb kiadásban. Mi Zsigulival húztunk egy szépen megrakott utánfutót, tele kukoricás zsákokkal. Mondjuk a 80-at esélyünk sem volt még csak megközelíteni sem, de fékezésnél úgy tolt előre a 12 mázsa kukorica, hogy talán az első randin izzadtam annyira utoljára, mint akkor! És itt jön a következő sarkalatos pont, a szállítmány rögzítése! Itt nem elég a szokásos magyarázat, hogy „csak két utcát megyek, minek kössem le?".
Nem szép, de tartott
Ami mozogni tud, az nincs lekötve. Lehet legyinteni, hogy mi az a pár centi, csak aztán kifut elénk egy őzgida, vészfék, mert ugye a gyerekek szeme láttára nem üthetjük el Bambit, a hátunkra meg ráesik a lapra szerelt mászóka. Nagyon oda kell ezekre a dolgokra figyelni, mert komoly baleset, sérülés következhet be egy apró mulasztás következtében is! Inkább szánjunk rá még tíz percet, még két kötelet, spanifert, mert ez még mindig kisebb macera, mint mankóval járni.
Indulás előtt pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy az utánfutó (vagy lakókocsi) megfelelően van-e rögzítve a vonóhorogra, és a biztonsági lánc is rögzítve van-e (az újabb típusokon már nem látni ilyet, nekem még van).
Tudom, kéne rá egy kis zsír és olaj
Aztán ellenőrizzük, hogy az utánfutó világítóberendezései működnek-e, miután csatlakoztattuk a vontató autóhoz.
Irányjelző, rendben
Amennyiben olyan tárgyat szállítunk, ami túllóg, mindenképpen feltűnő színű vászondarabbal jelezzük ezt a forgalom többi résztvevője számára.
KRESZ 47§ 6) A járművön túlnyúló rakományt (álló járművön is) legalább 40x40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül a hátra kinyúló rakományt piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel, az oldalra kinyúló rakományt előre fehér fényű lámpával és fehér fényvisszaverővel, hátra piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni. A rakomány külső széle és a lámpa átvilágított felületének, illetőleg a fényvisszaverőnek a külső széle között - vízszintes irányban - legfeljebb 40 cm távolság lehet. Az oldalra kinyúló rakomány lámpával és fényvisszaverővel való megjelölése mellőzhető, ha a rakomány legszélső pontja a járműnek az azonos oldalon levő helyzetjelző lámpájától - vízszintes irányban - 40 cm-nél nincs nagyobb távolságra.
És persze ne terheljük túl az utánfutót, mert egy beszitáló, felboruló vontatmány az álmoskönyv szerint sem a legjobb! A túlterhelés szül ugyan viccesnek tűnő helyzeteket, de ha gondolkodunk, akkor rájövünk, hogy elég veszélyes dolog is ez. Én legalábbis nem szeretnék egy ilyen elszabadult lakókocsi mögé kerülni!
Elég sok gyártó kínál már mindenféle kiegészítő berendezést, főleg lakókocsihoz, általában a menetbiztonsági elektronikai arzenál részeként, ami az átlag felhasználóknak tényleg valós segítség. Ami előremenetben nagyon hasznos, viszont megeshet, hogy bizony tolatni is kell. És itt aztán van baj, bőven!
Itt lehet gyakorolni a tolatást...
Biztosan tud mindenki legalább egy történetet, amiben szerepel egy lakókocsis, nyugdíjas házaspár, aki három óra alatt találja meg a helyét a kempingben. Jobbik esetben. Mert rosszabbik esetben lehet egy román honosságú piacos brigád, dobozos kisáruszállítóval, ami lehetetlenül nagy utánfutót cincál magával, ereje utolsó koromfelhőbe burkolózó gázolajos cseppjeivel. És megpróbál betolatni egy két centivel nagyobb helyre, mint maga a szerelvény szélessége. Pazar látvány, tényleg. Csak unalmas az a fél óra, ami alatt sikerül. Ha sikerül. Mert ha nem, akkor a puhatestűek meneküljenek, mert sokszor a ha nem megy ügyességből, akkor megy erőből elv érvényesül, ami nem a hosszú élet titka.
Viszont kis gyakorlással a tolatás is (mint minden más) könnyen elsajátítható. Mondjuk aki szimplán csak az autóval sem tud, az inkább azt gyakorolja előbb, mert a csalódás nem motivál.
Ha nem a téglahordó Lady az egyetlen vontatmány, amivel találkozunk, fontos megjegyezni, hogy a ráfutófékes utánfutóval üzemi állapotában tolatni nem lehet. Ilyenkor ugyanis épp az történik, mint amikor előremenetben fékezünk: az utánfutó és az autó közötti távolság lecsökken, a futó befékez. Ilyenkor tehát reteszeljük a féket oldott állapotában, mert a blokkoló, füstölő kerekekű utánfutót tolva nehéz manőverezni.
Nem is értem, hogy az autóvezetői engedély megszerzésének folyamatába miért nem kerül bele legalább egy óra erejéig a vonatmánnyal való vezetés? Mondjuk, sok minden más sem fér bele, úgyhogy ezt inkább hagyjuk is.
Fontos kérdés persze az is, mivel mit vontathatunk. Ha rendelkezünk egy T72-es harckocsival és az ő szállítására hivatott trélerrel, viszont csak a papa kispolszkiján van horog, nyilván bajban leszünk. Nem csak műszakilag, de jogilag is.
Nézzük hát, mit ír a Nagykönyv - a hajtás után!
Beszóltak