Lowtyo – mi már régen TRIbizzük – feldobta a levlistán, mi lenne ha mindenki leírná, ha fegyvert tartanak a fejéhez, milyen Citroent választana…
Mindenki Kacsát akar, meg egy Istennőt magának! Az rali mániások kicsit, könnyűt, gyorsat, vagy épp ellenkezőleg egy nagy, nagy, hosszú távú versenyeken sikeres CX-et. Aki valami régebbi finomságra vágyik az pedig Traction Avant-ot. Az igazi Gran Turismo érzést fogaskerék embléma alatt keresők pedig egy SM-re csorgathatják a szájukban képződő, s majdan az ajkukról lecsöppenő nyálat.
Ezeket én is besorolnám a top 100 közé, ha egy végeláthatatlan hangárba tölteném a kedvenceket. De most jöjjön valami más érdekesség.
A második világháború utáni járműínségben a Citroen tervező gárdája azt a feladatot kapta, hogy a rendelkezésre álló alkatrészek felhasználásával, és minél kevesebb nyersanyagból egy rendkívül strapabíró olcsó fenntartású zárt furgont tervezzenek. A gépkocsi motorját és sebességváltóját a Traction Avanttól kölcsönözték, természetesen megtartva az elsőkerék hajtást. A világító berendezések és műszerek pedig az akkor még be sem mutatott CV2 Kacsával voltak rokonságban. A gyár hagyományaihoz hűen itt is önhordó karosszériát alkalmaztak, melynek köszönhetően biztosítható volt a csekély önsúly. A korabeli legenda szerint, nem állt rendelkezésre a megfelelő vastagságú lemez, így a kellő merevség biztosítása érdekében egy, később a típus védjegyévé váló megoldáshoz folyamodtak, a hullámlemez alkalmazásához.
A Citroen H Van 1947-ben mutatkozott be, majd 34 éven keresztül gyártásban maradt! A H modellt nem csak Franciaországban, hanem Belgiumban is gyártották, a legyártott mennyiség pedig összesen 473289 darab lett. Természetesen ez a típus is a Csendőr filmekből lett ismert hazánkban, élőben nem sokan láthattunk ilyet.
Az ihletett vajon honnan merítették, az addig még autóiparban sosem látott konstrukcióhoz? Nem máshonnan, mint a repülőgépgyártásból! A harmincas évek legjobb európai személy és utasszállító gépétől a Junkers Ju-52/3M modelltől vették a mintát. A Tante-Ju tervezésekor is fontos szempont volt a költséghatékonyság, ami nem véletlen, hiszen a gazdasági világválság közepén tervezték, és 1931-ben mutatták be, s még ebben az évben a gyártása is megkezdődött... A modernebb típusok sem tudták háttérbe szorítani, és a nem stratégiai nyersanyagokból épülő gép a háború végéig, 1945-ig gyártásban maradt. Tartósságára bizonyíték, hogy az utolsó darabot Svájcban, 1981-ben vonták ki a napi használatból. A kevés máig fennmaradt gép a repülőnapok sztárja.
A korabeli francia hangulat fel elevenítéshez, íme egy kellemes muzsika, melynek képanyagához írásunk főszereplője egy Citroen H Van állt modellt.
A végére bevallom férfiasan, amíg TRIBi nem fogott fegyvert rám, addig nem akartam ilyet venni, de most megyek, megnézem a kínálatot.
Beszóltak