Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Ford Thunderbirdöt szeretne?

2010.10.31. 15:00 | Rocko- | 2 komment

Címkék: ford autóvásárlás

Csak óvatosan! Az ember azt hinné, hogy Csikós Zsolt autótesztelős, -szerelős, -vásárlós és -eladós posztjai hosszúak. Aztán lát egy hirdetést, amihez vagy 2 kávé is elkél. (18 ezer karakter!) Íme, ez az, egy 1966-os Ford Thunderbirdé.

(Az olvashatóság kedvéért tagoltam.)

Paul Newman mondta a rá váró újságíróknak 1966-ban Hollywoodban az Oscar díjátadására érkezvén, egy Ford Thunderbird ablakán kihajolva, miszerint a történelem olyan, mint egy régi rádió, hol recsegve, sisteregve, hol bársonyos hangon szól! Kezdjük talán 1803-ban, amikor a Surrey Iron Rail nevű társaság Dél Londonban elindította a világ első lóvasútját. Hetvennégy év múltán - 1877-ben - a sajtó már arról cikkezett, hogy ha így növekszik a lóvasutak száma és forgalma, akkor 2000 után negyven centiméter magas trágya fogja borítani az utakat! A történetet sokszor hallottuk már, de egyetlenegyszer sem tette hozzá senki, hogy ugyanabban az évben - tehát 1877-ben - mutatta be találmányát a lelkes közönségnek Nicolaus August Otto. Azt a négyütemű, belső égésű robbanómotort, amely 150 éve meghatározza mindazt, amit a világon civilizációnak gondolunk és élünk meg. Persze a lóvasútnak befellegzett, mint ahogyan a trágyaszámítgatók is csúful jártak, amikor minden apró részletet feltérképeztek, csak éppen Otto találmányát hagyták figyelmen kívül. Pedig ott volt az orruk előtt! Később aztán csodálkozhattak Mint ahogyan mi is, a retro autózáshoz érve. Manapság már túl vagyunk számos retrobútor és régi idők játékait kínáló honlapon, megszemléltünk több folyóméter hatvanas évekbeli plakátot Skálával és Fabulonnal, megvolt a nyelvét nyújtogató kutyapersely és az egérpöckölős türelemjáték. A mágikus szó azonban itt is hat: ahogy a boltba tódul a nép, ha nem azt írják a kapu fölé, hogy letűnt korok történelme, hanem, hogy időutazás retrofílinggel.

De mi tulajdonképpen a retro? Kulturális jelenség, vagy sima nosztalgia? Ha az utóbbi, akkor vajon miért van az, hogy retronak valami ki nem mondott (vagy a jelenségből magából leszűrt ) közmegegyezés szerint a múlt század második fele, még inkább a hatvanas-hetvenes évek iránti vágyódást tekintjük? Emlékezhetünk, hogy bennünk is erős volt a nosztalgia, hiszen elkezdtünk századfordulós Budapest plakátokkal, Törley- és Dreher reklámokkal, milleniumkori térképekkel, veteránautók fényképeivel kitapétázni a szobáinkat és irodáinkat. Hogy miért trendi, ha valaki kényelmetlen, forgó szkájfotelt állít rafiával font kovácsoltvas térelválasztó mellé, vagy miért nézzük más szemmel a régi Erzsébet híd forgalmát pergető amatőr filmeket, és azokat a sárgára fakult házimozikat, amelyeken fürdőruhás emberek gumimatracon pancsolnak a Balatonban, és minden kockán érződik, hogy odakint, a parton két Forint a lángos? Talán mert a retro egy olyan kulturális és társadalmi jelenség, amely generáció specifikus. Mondjuk így: a fiatalok sportja! Az egy újszülöttnek minden vicc új ősi tapasztalata hívta életre, ami viszont életben tartja, az egyrészt lélektani, másrészt üzleti gyökerű. A fejekben viszont ott marad valami. Olyan lehet ez, mint a Tanácsköztársaság a Bors című tévéfilmsorozat objektívén keresztül. Akit tehát ma a retroérzés hajt, az nem a túl távoli múltba tekint, így biztos lehet abban, hogy Raszputyin nem egy a patikában vény nélkül kapható gyógynövényekből készült medicina, amely eredményesen szünteti meg a változókorba került nők hőhullámait. A múlt tehát tárgyiasul és a tárgyak nosztalgiát ébresztenek!

Azonban nem valószínű, hogy egy Henry Ford nevű ember is így gondolta ezt! Ez a Henry Ford ír bevándorlók gyermeke, akinek apja William Ford 1847-ben kel át az óceánon, és csatlakozik a Detroitban élő többi családtaghoz, akik segítségével jól jövedelmező krumpli ültetvényt létesít. 1861-ben megházasodik, felesége Mary Litogot, régóta a család baráti köréhez tartozott. Első gyermekük az 1863.07.30.-án született Henry Ford lesz. Mivel hat testvére közül ő a legidősebb, édesapja benne látja a családi vállalkozás jövendő urát. Az ifjú Henry azonban szívesebben foglalkozik mindenféle mechanikus szerkezetekkel. 13 éves korában megpillantja az első gőzgépet, és később már tanulmányozására is lehetősége nyílik. Iskolásként órajavítással keres zsebpénzt, majd 16 évesen munkába áll a Detroiti Flowers and Brothers műhelyében. Ezek után visszatér a családi birtokra, de nem tud gyökeret verni. Két év után az Edison egyik egységénél vállal éjszakai műszakot, ahol hamar felfigyelnek a tehetséges fiatalemberre. Eközben Henry elkészíti első próbamotorját 1883-ban. Három évvel később pedig eldönti, hogy megépíti első Ford quadricycle-jét. A fiatalember érdemeiből semmit sem von le, hogy a nagy lelkesedéstől nem veszi észre, az autó nagyobb mint a fáskamra ajtaja. 1898-ban sikerül elkészítenie újabb automobilját. Ráébred, hogy ha gyárat szeretne alapítani, ahhoz muszáj elnyernie a pénzemberek bizalmát, amely nem sokkal később sikerül is. Bár már korai típusai révén milliomos lesz, Ford vagyona a T modell gyártásával megsokszorozódik. 1919-ben kivásárolja a Ford Motor co. részvényeseit, amely 106 millió dollárjába kerül. Bár békeszeretete miatt bolond angyalnak tartották, zsidókkal szembeni előítéletei közismetek voltak, és hatalmas károkat okoztak. Ő volt az egyetlen amerikai, akit Hitler a Mein Kampfban név szerint is említett. Nem antiszemitizmusról volt szó, mert Henry a tipikus amerikai képviselője volt, aki félt a pénzemberektől. Úgy vélte, hogy a zsidók miatt tűnik el lassan az a rendezett és határokkal kijelölt világ, amelyben felnőtt. A nácikat és az általuk képviselt eszméket megvetette, azonban üzletember lévén, velük a legutolsó időkig üzleti kapcsolatokat ápol, miután a német hadseregnek folyamatosan teherautókat és egyéb járműveket szállít. A Ford művek pedig folyamatosan fejlődik, bővül. Sokszor már képtelen kielégíteni a keresletet. Új telephelyek létesülnek, és a gyártás is finomul. Beindulnak az első futószalagok, ahol a csereszabatos alkatrészekből előállított T modellek tömegesen készülnek. Charlie Chaplin legendás filmje, a Modern Idők pontos képet ad a helyzetről, amellyel a munkásoknak kellett szembe nézni. Henry Ford a létszám megduplázásával a termelést meghatszorozza. De nem csak a munkafolyamatról volt szó. Henry egyik legendás mondata így szólt: a vásárló bármilyen színt választhat, amennyiben az fekete. A fekete festék ugyanis jóval olcsóbb volt minden más színű festéknél! Másik alkalommal a költségek csökkentése érdekében kiadja mérnökeinek, hogy a gépkocsi faküllős kerekeihez használt 44 csepp ragasztó mennyiségét csökkentsék le. A mérnökök hosszas kísérletezés után 42 csepp ragasztónál állapodtak meg A 2. világháború végén a cég szénája rosszul áll. Henry Ford fia gyomorrákban meghal, és a két szélütéstől testileg és lelkileg leépült öreg Ford segítség nélkül már nem nagyon tudja kézben tartani az irányítást, így a jobbkeze Harry Bennett lesz (aki egyébként bűnözői múlttal és maffia kapcsolatokkal rendelkezett), és hogy tudjon mindenről, jól képzett besúgóhálózatot üzemeltetett. Otthonában oroszlánokat tartott, melyeket időnként bevitt a munkahelyére is! Kiváló céllövő volt, amit azzal bizonyított, hogy időnként az emberek szájából szivarokat lövöldözött ki. Ebbe az erőszaktól duzzadó világba csöppen az arany ifjak életét élő 25 éves Ford unoka. A munkába állása előtti években sikerül megismernie a cég belső életét. Csendesen gyűjtögeti szövetségeseit, a mérnökök és a vezetők között. Cselszövéssel megtűzdelve eltávolítja Bennettet, akinek veszélyességére jellemző, hogy mikor Henry Ford II. bement az irodájába, hogy kirúgja a cégtől, az övében pisztolyt tartott. Bennett elő is húzta a fiókból a hatlövetűt, és egymásra fogták a fegyvereket, ám nem lett tűzpárbaly.

Az ötvenes évek elején a Ford termelését az 1949-es modellek továbbfejlesztett változatai fémjelezték, de a vezetők tudták, hogy azok sem lehetnek örök életűek. Igazi sikerautó kellett. Már a név kiválasztása is nem várt nehézségeket okozott. Mintegy 5000 elnevezés jöhetett szóba, a vezetők azonban egyiktől sem ájultak el, így nem láttak más kiutat, minthogy jelképes pénz jutalmat - 250 dollárt ajánljanak fel a dolgozóknak egy névért. Az egyik formatervező Alden Giberson lett végül a befutó: tőle származik az elnevezés: THUNDERBIRD! A Thunderbird, azaz villámmadár legendája az arizonai és új-mexikói sivatagok lakóitól ered. Az indiánok szerint ez a lény volt egykor az emberek isteni segítője. A halandók számára láthatatlan, nagy szárnyai keltették a szelet, a villámlást, és adtak az indiánoknak vizet. A hosszas felvezető talán érzékeltette azt, amit a Thunderbird piacra kerülése óta jelent az autósvilágnak. Népszerűsége a kezdetektől kimagasló és kultikus, így az amerikai autógyártás ikonja lett az évek során. Amikor 1955-ben elkezdték gyártani, elsősorban a Chevrolet Corvette vetélytársának szánták, amelynek alaposan el is sózta az ételét. Egy kétüléses kocsi letisztult formával, és egy igazi V8-as motor erejével. 1958-ban a Thunderbird egy stílusváltozáson is átment, így a teljesen új karosszéria egy pontba az orr felé mutatott, az uszonyok is visszafogottak lettek. A műszerfal íve az autó belső faráig haladt, hogy összeolvadjon az ajtókkal, és az első alkalommal megjelenő Swing Away kormányművel. A következő generáció a Jet Bird 1964-ben mutatkozott be. Az új módosítások rövidebb tetőt, újra rajzolt hátsó részt, és hosszabb motorháztetőt, ill. csomagtartó fedelet eredményezett. Az 1966-ban ismét ráncfelvarrás következett be, új hűtőráccsal, egyrészes hátsó lámpával. Ekkor jelent meg a 428 köbhüvelykes motor is.

A késő hatvanas évek az élet más területein is a kísérletezés és megújulás jegyében telnek. A Beatles világszerte zenei forradalmat robbant ki, és az első szovjet holdszonda a Luna 9 leszáll a Hold felszínére. De Gaulle elnök hivatalosan is bejelenti Franciaország a NATO katonai szervezetéből való kilépési szándékát, majd kísérleti atomrobbantást hajt végre a Mururoa korallzátonyon. Kínában meghirdetik a kulturális forradalmat, és megjelenik Kovács Kati: Nem leszek a játékszered című lemeze. 1967-ben kezdetét veszi a hatnapos háború Izrael és négy arab ország között. A Ceausescu vezette román delegáció Moszkvában nem írja alá a közel-keleti helyzetről kiadott közös nyilatkozatot, és szövetségeseitől eltérően nem szakítja meg a diplomáciai kapcsolatot Izraellel. Itthon megnyílik a Mikroszkóp Színpad, és bemutatják a Tüskevár című filmsorozatot. 1970-ben ismét új karosszériát kap a Thunderbird: V alakú hűtőmaszkkal lepi meg a közönséget. 1977-ben teljes pompájában áll a márka standján az elődjéhez képest közel fél tonnával könnyebb villámmadár. Ám ha már az újszülöttekről van szó, a legfényűzőbb Thunderbirdnél, amit valaha gyártottak, nagyobb figyelmet követel magának az angol Louise Browne. A kék szemű aranyszőke kislány a világ első lombikbébijeként vonul be a történelembe. A bulvársajtó különös képességeket tulajdonított a császármetszéssel világra hozott 2.6 kilós csöppségnek: képes olvasni mások gondolataiban, és akaratával mozgatni a tárgyakat, írták. Talán az előző évben bemutatott filmeposz, a Csillagok háborúja kavarta fel a babonás lelkek fantáziáját, talán csak a tudomány és a természet korábban nem tapasztalt összefonódásától féltek. Akárhogy is, a hír természetesen kacsának bizonyúlt, ha nem így lett volna, nyílván ezzel foglalkozik első hivatalban töltött napján a lengyel Karol Wojtyla, akit 1978. októberében (pontosan egy hónappal az Egyiptom és Izrael által Camp Davidban aláírt békeszerződést követően) választanak meg XXIII. János Pál néven a római katolikus egyház pápájává. Egy évvel később egy bizonyos Margaret Hilda Roberts megnyeri a brit parlamenti választásokat, az utókor férjezett nevén, Mrs. Thatcherként emlékszik rá, mint a XX. Század utolsó negyedének egyik legbefolyásosabb politikusára.

1980-ban a Thunderbird uni-body padlólemezt kap, és ez 360 kilóval csökkenti az autó súlyát. Picivel később megjelenik a 6 hengeres változat, majd 1983-ban megkapja az aerodinamikusabb karosszériát. Ez idő tájt azonban mindenki számára nyílvánvalóvá vált, hogy a kor már nem a régi ismerősökről szól. A hatalom és a biztonság a nyolcvanas években sem állandósult. Alig 69 nappal beiktatása után merényletet kísérelnek meg Ronald Reagan, az USA ötvenedik elnöke ellen. A lassan talpra álló nyugati gazdaságot ismét letaglózza a második olajválság: az 1979-es iráni forradalom nyomán megingott az addigi stabilan termelő ország kivitele, majd miután Szaddam Husszein egy évre rá lerohanja az akkor már Khomeini ajatollah által vezetett országot, gyakorlatilag mindkét nemzet olajexportja megszűnik. Aligha meglepő, hogy a művészeket nem itatta át az optimizmus. Francis Ford Coppola, akiről jó barátja Georg Lukas évekkel korábban a sármos űrkalóz, Han Solo figuráját mintázta meg, ekkor készíti el a háborúban elállatiasodó ember portréját megfestő Apokalipszis, most című filmjét, míg Európában Günter Grass Bádogdob-jának eltorzult, lázadásra hívó világát kelti életre. Az elégedetlenség túllépett a filmvásznon: Lengyelország későbbi elnöke, Lech Walesa a gdanski hajógyár sztrájkjának élére áll: három évvel később ő az első fizikai munkás a világon, aki Nobel- békedíjat kap. A nyolcvanas évek bámulatos vívmányokkal és keserves veszteségekkel virradnak az emberiségre. Az óceán túlpartján Sandra Day OConnor, a legfelső bíróságon képviseli elsőként a szebbik nemet. Ugyanebben az évben meggyilkolják John Lennont, és a rádió is halálos sebet kap: sugározni kezd az első zenei televíziós csatorna, az MTV. 1981-ben Amerika fellövi az első űrsiklót, a Columbiát, és a Brodway közönsége megőrül Webber Macskáiért, a walesi herceg pedig feleségül veszi Lady Diana Spencert. Az IBM megalkotja az első személyi számítógépet, az akkor még csak szakmai berkekben ismert Microsoft pedig előrukkol egy új operációs rendszerrel, az MS DOS legelső verziójával. A japánok digitális fényképezőgépet terveznek, a holland Philips pedig optikai adathordozót fejleszt ki, amelyet mérete és alakja után egyszerűen compact disc, azaz CD néven forgalmaz. A filmszínházakban a jövő hírnökei, E. T. és a jedi lovag, Luke Skywalker a sztár. Harrison Ford régészgúnyát ölt, a Mephisto Oscar díjat hoz Szabó Istvánnak, egy Hugh Grant nevű oxfordi diák pedig egy jelentéktelen egyetemi alkotásban megkezdi később magasra ívelő filmes karrierjét, mint a az angol férfi hollywoodi őstípusa. 1983-ban a párizsi Pasteur Intézet azonosítja az afrikai eredetű vírust az AIDS-t, amely az emberiség történelmének egyik legsúlyosabb globális betegségéért felelős. Ezzel egy időben születik meg korunk másik tömegpusztító fertőzése, a számítógépes vírus, amely az akkor még egyeduralkodónak hitt Apple komputereket támadja meg. A gépek ekkorra teljes mértékben beférkőznek az emberiség életébe. Egy nyugdíjas fogászt fél éven át tart életben a mellkasába ültetett mesterséges szív, az amerikai honvédelmi minisztérium titkos kutatási projektjéből kicsírázik az internet, egy michigani üzemben pedig egy ipari robot halálra sebez egy munkást. A diktatúrákra is rossz idők jártak ekkor tájt. A fülöp-szigeteki Ferdinand Marcost húsz, a haiti Duvalier családot huszonnyolc év után űzik el birodalmukból, és Dél-Afrikában is rogyadozni kezd az apartheid, a Tienanmen téren pedig vérfürdőt kell rendezni, a hatalom megtartása érdekében. A két szuperhatalom ádáz vetélkedésbe kezd. Négy nappal az után, hogy a Voyager 2 eléri az Uránuszt, kilövés közben felrobban a Challanger űrsikló. A Szovjetunió Föld körüli pályára állítja a Mir űrállomást, azonban Moszkva csak két hónapig örülhet a dicsőségnek: 1986-ban. április 26-án felrobban a csernobili atomerőmű egyik reaktora.

1989-ben teljesen új Thunderbirdek gurulnak az utcára. Szélesebb és hosszabb tengelytávolság jellemzi őket. Ekkor már megkezdték a La Manche alatt húzódó szuperalagút tervezését. Az ötlet először 1802-ben merült fel egy francia mérnök, bizonyos Albert Mathien-Favier fejében: az olajlámpásokkal megvilágított alagútban lovaskocsik szállították volna az utasokat, félúton egy mesterséges szigeten megpihenve. A csalagút építése csaknem tíz évig tart, és a projekt az ember mindenhatóságát, ill. jövőbe vetett hitét hirdeti. A világ azonban nem osztozott ebben a pozitív szemléletben. Megdöbbentő természeti katasztrófák sújtják a nyolcvanas évek végének emberiségét: a kameruni Nyos-tó fenekén zajló aktív vulkanikus tevékenység következtében másfél millió tonna szén-dioxid kerül a légkörbe, és több falu teljes lakosságát elpusztítja. Az ember destruktív készségét azonban semmi nem múlja felül. Mindennapossá válnak a robbantások, az amerikai postai dolgozók kezdenek ámokfutásba, Stockholmban pedig máig tisztázatlan körülmények között hátba lövik Olof Palme svéd miniszterelnököt. A közvélemény feszült és nyugtalan 1989-ben a Thunderbird motorját miniatűrizálják, és már csak 3.8 literes V6-ost lehet kapni. De nem csak az autóipar igyekszik lejjebb szorítani az üzemanyag-fogyasztást. Az amerikai Burt Rutan kísérleti repülőgépe egyetlen tank benzinnel, kilenc nap alatt repüli körbe a Földet, a kor tinédzserei azonban inkább egy kitalált vadászpilóta iránt rajonganak a Top Gun összesen 353 millió dollárt hoz a Paramount stúdió, és 2 milliót a főszereplő Tom Cruise konyhájára.

Már 1997-ben többen gondolták, ez lesz az utolsó éve a Thunderbirdnek, s bár 1998-ban a vonal megszakad, többen tudni vélik, hogy a Ford a milleniumra rukkol elő a teljesen megújult modellel. Ez csak később következett be. 2002-ben, az új Villámmadár magában hordozta az ötvenes-hatvanas évek sajátosságait: a b oszlopon található port-hole ablak, a motorháztetőn lévő levegő beömlő, a gömbölyded lámpák és az embléma volt hivatott emlékeztetni a dicső elődökre. A koncepció autót, melynek eredeti neve 2001 Thunderbird Concept, 2002-ben megválasztják az év autójának is. Valóban korszakalkotó események voltak ezek, csakhogy a változás természetszerűleg valaminek a végét is jelenti. A hosszú legenda, majd vajúdás mintha előrevetítette volna a Thunderbird sikertelenségét: A cég 2005-ben törölte kínálatából a kocsit! Jó volt azonban látni, hogy a Ford követte a hagyományokat. Mind a Mustang, mind a Thunderbird bizonyosan Amerika legféltettebb kincse, és az is marad időtlen időkig! Pontosabban odaát, az ott az Egyesült Államok. Amerika itt van!

A hirdetésért köszi feketenapnak!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr532411548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsolth 2010.10.31. 15:52:05

Első..... Nekem kicsit száraz volt az olvasmány. És nagyítanom kellett rajta, mert vagy az én szemem s.z.a.r. vagy aprók a betűk. :D
süti beállítások módosítása