Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Zúg a traktor, szánt az eke - II. rész

2010.07.11. 11:33 | feketenap | 18 komment

Címkék: légszűrő anyád benzin szerelés kipufogó karburátor fúvóka úszó kistraktor robi 55 rotakapa gyertyahézag

Múlt héten azon sopánkodtam, hogy a patent állapotú Robi-55, ami anyósomék garázsából kacsintott rám, nem akart menni. Tettem bele új benzint, kapott új gyertyát, meg csavarhúzót, mégsem pörgött fel. Csavarhúzó az alapjárati keverékcsavar és az alapjárati csavar beállításához kellet. Nem a lemez tankba döfködtem mérgemben, mint Sharon Stone az Elemi ösztönben szexpartnere arcába a jégvágót, de még ez is benne volt a pakliban.

Már másodszor mentem vissza a kertbe, abban a tudatban, hogy most biztos jó lesz. Persze megint nem ment úgy, ahogy kellett volna. Félfordulaton, kínlódva nekiálltam felkapálni a darab földet, hogy anyósom el tudja rakni a babot. Mert, ha aznap nem került volna a földbe a bab, az maga lett volna az kisgazda armageddon. Kérem szépen, nem kívánom senkinek, hogy könnyűipari, pedagógus és építőipari végzettségű rokonok között kelljen robbanómotoros gépet szerelnie. Sem ötletet nem tudtak adni, sem én nem tudtam elmondani, mit érzek a gépen. Nem volt más hátra, fel kellett hívnom Scheertit, bakonyi faösszerakó betyárunkat. Ő már óvodás korában pótkocsis Dutrával tolatott be a szőlősorok közé úgy, hogy egyik kezében tele lopóval töltötte a savankás bort a szüretelők orcájába.

Rövid kórisme után Scheerti kapásból megmondta a gyertyahézag gyári értékét, a keverék benzin keverési arányát és gyári manuált is kilátásba helyezett, igaz neten, PDF-ben. Igazi jó svábként elég slágfertig válaszokat adott minden kérdésemre, csak éppen azt nem tudta megmondani, miért nem pörög fel a gép. Ezt követően kezdett megvilágosodni számomra a helyzet, amibe kerültem. Itt nem egy egyszerű rotakapa szerelésről volt szó, hanem a letűnt gulyáskommunista szürkeállomány sajátos műszaki logikájának a 21. századi manifesztációjáról. Más szóval, nekem kellett idomulnom a keretekhez, engem készült betörni ez a füstokádó fenevad. Ha így állunk, hát legyen! Apró darabokra szedem a gépet, hogy feltárjam és megismerjem minden zugát, megkeressem a lelkét.

Idióta mankókerék a helyére röpült, majd megközölve a póréhagyma és a sárgarépa ágyást, megindultam a garázs felé. Féltem leszerelni a karburátort, mert egy karburátor, legyen akármilyen egyszerű, az egyik legkényesebb pontja a motornak. Kényelmesen ráültem egy fejtetőre állított vödörre, és hamar lekaptam a porlasztót. Kicsavaroztam a fúvókákat, leszereltem az úszóházat, megnéztem a tűszelepet, minden rendben volt. Kivéve Cézárt, mert ő elég rosszul érezte magát a tálcából párolgó mosóbenzintől. Hiába, az ő orra sokkal érzékenyebb. Állandóan a nyálas gumijátékait dugta az ölembe, hogy dobjam el neki. Tudják, ez az a játék, amitől sosem lehet szabadulni, ha az ember egyszer elkezdi. Mérgemben beb@sztam a garázsba a csúszós banánt. Cézár kihozta. Utána fogtam, felraktam a farakás tetejére. Ez a disznó utána az ölembe tolta a gumi halat. Röpült az is a vegyes tüzelésű kazán mögé. Ez az idióta azt is visszahozta. Na, ekkor legyeztem meg benzines ecsettel, utána kicsit lenyugodott. Összeraktam a gépet, minden csavart meghúztam, jöhetett a próba. Három-négy rántásra indult, de most már nem vittem sehova. Kapákat beakasztottam a fűbe, rátenyereltem a gázkarra, és semmi. Röfögött, köpködött, nyögött, de kaparni nem akart.

Nem csüggedtem. Magamba döntöttem egy fél liter Balfi vizet, felb@asztam Cézár gumi madarát a háztetőre, és elmentem netezni. Rákerestem a "Robi-55 nem megy" kifejezésekre. Majdnem egymillió találatot kaptam, hát mondom ez fasza. Röhögtem is, hogy nem csak én szívok. Kicsit azért szűkítettem a célterületet, rákerestem a karburátorra. Egy fórumon azt olvastam, hogy az úszónak épp vízszintesnek kell lennie a tűszelep zárásakor, mert különben gond van. Közben a gyertyahézaggal lázba hozott Scheerti a szerkesztőségi levlistán azt ajánlotta, hogy égessem ki a kipufogót. Ez mondjuk nem hangzott hülyén, csak hát a garázsban diszperzites vödrön, tűzifán és régi bicikliken kívül nem volt semmi. Ezekkel még McGyver sem tudta volna kiégetni a kipufogót. De én nem adtam fel.

Karburátort újra leszereltem, hogy az úszó szintjét ellenőrizzem. Nem volt jó helyen, így beállítottam finoman vízbe. Akarom mondani a zárási pontján párhuzamos volt a karburátor hossztengelyével, nem vagyok én kőműves bakker. Áttettem az immár beszakadt fenekű vödröt a traktor másik oldalára, és nekiálltam leszerelni a kipufogót. Viszonylag egyszerűen le is jött, ebből is látszott, hogy nem volt agyon hajtva. Bár kiégetni végül nem is próbáltam, egy méretre vágott dróttal végigböködtem a járatokat. Átjárható volt mind, egy kevés trutyit kis is tudtam bányászni a huzallal. Azonmód ment vissza a helyére, viszonylag könnyen. Tömítéseket sem a karbihoz, sem a kipufogóhoz nem vágtam. Nem is lett volna miből, meg bírta mind, jól. Ezt követően még lekaptam a légszűrőt. Ellenőriztem az olajat benne, rendben volt. Jöhetett a próba!

Berántottam, nyélgázon fel is pörgött! Na, ki a király, gondoltam, irány a kert! Cézár ugatás közben csak nyelte a kék füstöt, de nem állíthatott meg most már semmi. A kert végében álló öreg diófa alatt akartam kipróbálni. De mintha földiszonya lett volna: amint beleharaptak a kapatagok a földbe, ugyan az a vergődés kezdődött újra, ami egy fél nappal azelőtt. Ekkor köptem majdnem le, végül kiegyeztem vele egy döntetlenben és visszaállítottam a garázs sarkába, ahol x éve pihent. A szerszámok törölgetése közben végiggondoltam mindent, hogy mit felejtettem ki, de nem volt több ötletem.

Önnek van? Írja meg kommentben!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr732143168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szendwich 2010.07.11. 13:52:39

A gyertyája jó? A gázbovden is rendesen működik, nem csak a semmibe húzogatod? Olajos a légszűrője, érdemes rátekinteni. Hirtelen ennyi jutott eszembe.

xerxesz 2010.07.11. 14:06:10

Nekem van egy rotakapám. Az mondjuk sem nem megkímélt, sem nem Robi, hanemviszont Briggs&Stratton. Az úgy működik, hogy berántom, beindult. Pörgetem, pörög. Viszont, ha terhelem, fullad. Én arra gondoltam, hogy talán elment belőle a kompresszió valami távolabbi vidékre, ezért gondoltam szétszedem, és csarélek benne gyűrűket, meg ilyesmi. De még nem tettem meg. Ergo nem tudom, hogy ez-e a hiba :o)
Ennyi :P

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.11. 14:17:34

Légszűrő le, légszűrőház kipucol, mert annyi szemét lehet az alján, mint a dög. Brigéciol vagy zsírtalanító nem árt, ha van. Karburátort szintén szét lehet kapni..

Tsaby601S 2010.07.11. 16:19:28

Üdv!

A Robi-55 hajtómotorja voltaképpen egy JAWA-Babetta 210-es blokk megfelelően átalakított változata.

A leírt hibajelenség 99%-ban a félvezetős gyújtás hibája. Szépen indul, löki a szikrát, de terhelésen "lehörög".

Gyárilag egy 4 pólusú fekete "gyufásdoboz" + gyújtótrafó kombó állítja elú az isteni szikrát. A félvezetős egységet még lehet kapni akár gyáriban, akár utángyártottban és megbízhatóak is. Viszont trafót csak utángyártottat láttam az utóbbi években és azok bizony a mosónőkhöz hasonlóan korán halnak :o)
Célszerű vásárolni egy ún. MARCALI-gyújtóegységet amit a névadó helységben gyárt egy magyar vállalkozás. Ehhez nem kell külön trafó, tömbösített technika.
Motorosboltokban is lehet kapni, simán Babettához kell kérni. Valahol 3-4 ezer pénz körül adják.

Kellemes szerelést és sikeres kertművelést!

Tsaby

Tsaby601S 2010.07.11. 16:28:12

@xerxesz:

Pontos típusszám?

Azon belül: ejtőtartályos az üzemanyagtank, vagy lemeztankos aminek a tetején csücsül a karburátor?
Szívató gumigomba van-e rajta? Stb.

xerxesz 2010.07.11. 16:36:49

@Tsaby601S: Pontos típusszám az nincsen - vagy legalábbis nem tudom hol kell keresnem. A készülék a kert végében rohadt x évig ismerőséknél, aztán mondtam, hogy nekem jó lesz, megpróbálom beindítani. Az alap karbantartások után - légszűrő, gyertya csere, karbi pucolás - kis küzdéssel szépen indult, és indul is. Viszont fordulaton kicsit köhög, ha nagyon "befeszül", akkor megfullad. Volt nálam egy másik gép kölcsönbe, az átment a betonfalon is, ha nem állítottam le, ahhoz képest gondolom, hogy ez nem tökéletes.
Ja, ejtőtartályos, nincsen rajta szivató gomb, csak a max gázon túltolva a szívóoldalon a kis "flepnit" elforgatja, az a szivató állása.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.11. 16:49:28

@Tsaby601S:

Erre is gondoltam(mármint gyújtásproblémára), viszont ilyen hibánál szerintem eleve nem veszi a fordulatot, még félgázig se. Ettől függetlenül simán lehet ez a gondja.

Egyébként a gyári gépkönyvet is egy Babetta oldalról sikerült előkeríteni:)

Tsaby601S 2010.07.11. 17:07:34

@scheerti: "viszont ilyen hibánál szerintem eleve nem veszi a fordulatot, még félgázig se. "

Pedig de! :o)

A Babetta és a Simson félvezetős gyújtás is ezzel szívatja a dolgozót sokszor.
A szegény tulaj meg szedi szét rutinból a karburátort.

Van fordított helyzet is. Pl. a 4T Trabant porlasztója képes olyan bolondozásra, hogy simán gyújtáshibának tűnik. Stb, stb...

Tsaby601S 2010.07.11. 17:22:09

@xerxesz: Ha a levegőszűrője jó és nem nagyon kopott a motor akkor a legvalószínűbb, hogy csak a keverékszabályozó csavaron kell egy kicsit állítani. A haladási irányban, azaz szemből hozzáférhető vízszintes csavar. Kifelé tekerve több kaját kap, befelés értelemszerűen kevesebbet. Szintén lehet gond a buherált terhelés szabályozó rugó. Ez egy laza rugó ami a terhelés szabályozó széllapát és a fojtószelep rudazata között van beakasztva. Filléres darab, kisgépboltokban minta után polcról adnak.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.11. 17:31:57

@Tsaby601S: Valóban, a tirisztoros gyújtás meg tudja viccelni az embert, én a sokévi állás miatt a lerakódott dzsuvára gondoltam. Mondjuk nem láttam a gépet, csak telefonon kontárkodtam hozzá.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.07.11. 17:53:18

@Tsaby601S: igen, ez maradt, a gyújtás. Köszi az infót!

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.11. 18:02:33

@feketenap: Aha, és mondd csak, hol is van az, hogy "a légszűrőházat fél napig áztattam"?

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.07.11. 20:13:01

@scheerti: az sehol, csak annyit írtam a légszűrőről, hogy leszereltem és hogy rendben volt. Eddig azt hittem, ezzel mindent elmondok. De talán túl bonyolultan fogalmaztam.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.12. 11:17:54

@feketenap: Nekem mindegy, hogy megy-e a géped, ugye tudod?

NagyG81 2010.07.16. 21:29:02

Üdv!
Nekünk is van itthon 1 ilyen csodánk :)
A milyenken a főtengely szimering feküdt ki a sok állástól.

2010.09.28. 12:53:51

Volt egy ilyenünk. De ingyen elajándékoztuk, mert nem embernek való. Dolgozni azt nem lehetett vele, felsorolom, hogy mi ment rajta tönkre:
-az egész Robi55
A lista ugyan nem hosszú, de folyamatos küzdelem volt az életben tartása. Gyújtás, karbi, kipufogó, minden ami elromolhatott az el is romlott. Vagy eltört mielőtt elromlott volna. Ez nem munkára való, a környéken minden Robi55 kihalt már, 1 évnél tovább senki sem húzta vele.
Hogy valami jót is írjak: ami nem ment tönkre, a csoroszlya és a kapatagok. Ugyanis nem lehetett vele huzamosabb ideig dolgozni, így nem koptak.
A rotációs kapa az a Briggsnél kezdődik. 4HP sima fekvőmotoros, aztán lett 5HP, mindkettő minden további probléma nélkül hosszú évekig bírta, már eladtuk őket, de az új helyen üzemelnek a mai napig.
Most Hondánk van, egy éve, ez már álló motoros, duplakupplungos gép, egy picit komolyabb, a nagyobb munkákra meg Yanmar traki. Változik a világ :)
süti beállítások módosítása