És itt vannak újra a halálos balesetek is! A Rendőrség közleményét hallgattam a minap szörnyülködve, hogy mennyivel nőtt rövid idő alatt a halálos kimenetelű balesetek száma. Az illetékesek a rossz idő beköszöntének tudják be a negatív fejleményeket. Bevallom, én is így gondolom, én is így látom. De szeretnék erről több, mint két mondatban beszélni, hátha ezzel meg lehet előzni újabb szerencsétlenségeket.
Köztudott, hogy a közúti balesetek nagyon kis százalékában felelős a technika a történtekért. Az ember hibázik a legtöbbször, ő a gyenge láncszem. Azt sem nehéz belátni, hogy miután két-három hónapig gatyarohasztó hőségben autóztunk, mostantól megváltoztak a körülmények az utakon. Hozzászoktunk a jó tapadáshoz, a jó látási viszonyokhoz, a kellemes közérzethez, hiszen meleg volt, nyár volt. Aztán valamikor augusztus 20. után, mintha elvágták volna, megérkezett az ősz. Rengeteg esővel, nálunk már köddel is, rövidülő nappalokkal, csökkenő hőmérséklettel. Romló feltételek mellett, nem lehet ugyan úgy közlekedni!
Napi rutin közlekedésem során én azt vettem észre, hogy némely sofőr abszolút figyelmen kívül hagyja mind azt, amit fentebb már leírtam. Ugyanúgy beáll a seggembe hetvennél, pedig a féktávja egészen biztos, hogy megnőtt. Ugyanúgy hajt sötétben, lakott területen belül, pedig kivilágítatlan kerékpárosokra - legalább is felénk - elég gyakran kell számítani. Úgyan úgy előz, csak most már a szembejövő távolságát nehezebben méri fel a rosszabb látási viszonyok miatt. És ilyen esetekben, ha az őrangyalok kávéznak, bekövetkezik a baj.
Csattanás autóval, busszal, kamionnal, biciklis gázolás, gyalogosok eltiprása, cserbenhagyás. Személyi és anyagi kár, életek derékba törve, feljelentés, bíróság, temetés, tolószék, kórház.
Pedig lehetne másként is! Ha vetnénk egy pillantást az ősz beálltával az autónkra, csökkenthető lenne a kockázat. Jók-e az izzóink? Milyen állapotban van az ablaktörlő lapát? Páramentesítő ventillátor bírja-e a magas fordulatot? Guminyomás rendben van-e? És még egy érdekes dolog: az óránkat állíthatnánk egy-két perccel későbbre. Ha rápillantunk, látjuk, hogy késésben vagyunk, és már tipornánk le a gázpedált. Aztán rájövünk, hogy dehogy, van még két percünk, azzal jók vagyunk. És inkább maradunk nyugton. De, ha a pontosság mintaszobra vagyunk is az óránkkal egyetemben, száguldozni akkor sem érdemes. Induljunk el korábban, ha számíthatunk útközben gixerre. Ha késve indulunk, hát legyünk olyan tökösek, hogy bevállaljuk a késést férfiasan. A hölgyeknek pedig szinte minden megbocsájtható.
Kicsit magamon is meglepődöm, hogy a rendőrségel egy követ fújok, de amit írnak, azzal egyetértek maximálisan. Olvassák Önök is az őszi időszakban bekövetkező balesetekről szóló közleményük néhány fontos részletét:
Az őszi időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Sokan csupán az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzésére figyelnek, holott az őszi közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.
...
Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetők az erre az időszakra leginkább jellemző „koccanások”, és az azokkal együtt járó kellemetlenségek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel előzzék meg a közlekedési baleseteket. Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázzanak az úttest mellett haladó gyalogosokra, valamint fokozott figyelemmel legyenek a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra.
...
A reggeli késést ne próbálják meg nagyobb sebesség megválasztásával behozni, mert ezzel nem csak magukat és családtagjaikat, hanem az Önökkel egy időben közlekedők testi épségét és életét is veszélyeztetik. Soha ne bocsátkozzanak felesleges előzésekbe, ne zavarják meg a reggeli lassúbb, de egyenletes és biztonságos tempóban haladó forgalmat.
...
Kérjük, hogy figyeljenek egymásra, legyenek partnerek a közlekedésben és tartsák meg a közlekedési szabályokat. A fentiek figyelembe vételével kíván balesetmentes őszi közlekedést az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság.
Beszóltak