OK, az autós fejőstehén, ma már szinte csak azok autóznak, akiknek vagy nem számít a költség, vagy muszáj közlekedniük, szállítaniuk.
De könyörgöm, miért ne terelhetnénk logikus mederbe ezt az egész lehúzósdit ?
Értem, hogy kell a bevétel az államháztartásnak, de legalább ne tűnjék pofátlan sarcnak.
Mire gondolok konkrétan ?
1. Törzskönyv, forgalmi engedély
Miért kell két külön dokumentummal igazolni a tulajdonjogot ? Főleg úgy, hogy ezeket szinte minden adat változásakor ki kell cserélni ?
Emléxik még valaki a régi, szürke forgalmira ?
Ha ezt a formátumot nem kiáltottuk volna ki elavultnak, akkor minden egyes adatváltozás regisztrálható lenne okmánycsere nélkül. Sőt, szentségtörésnek hangzik, kombinálni kellene a szervízkönyvvel ! Nálunk szerencsésebb országokban egyetlen okmánnyal végigkövethető az autó élete - miért ne használhatnánk egy szervízkönyv méretű, vagy akár annál kisebb hivatalos dokumentumot, amely forgalmi engedély, tulajdonjogot igazoló okirat, a vonatkozó rovat tartalmazná a környezetvédelmi felülvizsgálat érvényességét, a műszaki vizsga esedékes időpontját, sőt, a klasszikus párttagkönyv mintájára a kötelező biztosítást beragasztható bélyegekkel regisztrálnánk benne.
Persze, minek annyi rovat ? Kevesebb is elég lenne, ha:
2. Zöldkártya
Ne viccelődjünk már ezzel ! Miért nem lehet ezt a műszaki vizsgával együtt megoldani, hiszen ott egyébként is mérnek - sőt, buktathatnak is emiatt. Tessék minden aktuális műszaki vizsga alkalmával megmérni, és a határértékek betartása legyen feltétele a vizsgatanúsítvány kiadásának !
Magyarország egyik legfurcsább döntése a kétütemű gépjárművek károsanyag-kibocsájtásának utólagos szigorítása. Sehol a világon ilyennel még nem próbálkoztak, nálunk igen.
(Minden más országban, minden más esetben a gépjármű műszaki feltételeit a gyártás időpontjában érvényes előírások szerint vizsgálják. Egy 1929-es Ford T-Modell veteránvizsga nélkül is részt vehet a forgalomban anélkül, hogy a karos indexeit villogóra kellene cserélni.)
Az egészet egyébként az EU-jogharmonizációra hivatkozva indították el. A hiba csak az, hogy az Uniós jogrendszerben ilyesminek nyoma sincs, nem is lehetne.
A háttérben - meglepő módon - a környezetvédelmi tárca áll. Az egész országra vetített károsanyag-kibocsájtás általános irányelveit nem nagyon tudjuk tartani, és ezt már a csatlakozáskor közöltük az EU-val. Tudomásul is vették, és diszkrét buksisimogatás keretében jelezték, hogy legalább gesztusértékű lépéseket kellene tennie az országnak.
Meg is tettük, az egyébként tökéletesen jelentéktelen kétüteműeket mutatta fel a környezetvédelmi minisztérium, mint példának az ő statuálását. Köszi.
3. Törzskönyv
Van még, aki elhiszi, hogy a törzskönyv megállítja az autólopásokat ? Maximum a bontó helyett alkatrésznek eladott kispolszkik piaca hanyatlik kissé emiatt, de komoly előnye nincs. Hacsak az nem, hogy pénzt hoz.
Érdekes vonása a törzskönyvnek, hogy nem feltétlen tartalmaz azonos adatokat a forgalmival. Volt már problémám autóvételnél abból, hogy a forgalmiban piros-fehérként szereplő autó törzskönyvére nem voltak hajlandóak két színt írni. Hogy miért, az nem derült ki, de több okmányiroda is elhajtott.
4. Műszaki vizsga
Cöcöcö, tegye fel a kezét, aki nem látott még közúton olyan autót, amiről lerítt, hogy közlekedésre alkalmatlan állapotban van.
Márpedig, ha ennyire lyukas a szűrő, akkor felesleges túlkombinálni. A skandináv országok rendszeréhez hasonlóan kellene megoldanunk. Mondjuk minden évben az autó forgalombahelyezésének hónapjában megjelenik a vizsgaállomáson. 5-10000 Ft előzetes lefizetésének fejében megnézik az autót. Ha rendben, akkor egy "kösz, viszlát" után távozik az autó és gazdája. Ha nem, akkor mondjuk 15 nap határidővel kivonják a forgalomból. Ha ezalatt jelentkezik javítva, akkor persze stornó.
Idősebb autók tulajdonosai találkozhattak már az Integrált Vizsga néven elhíresült eljárással. A lényeg az volna, hogy az egyébként törzskönyvvel nem rendelkező, tehát 1998 óta gazdát nem cserélt autók esedékes műszaki vizsgájával egyidőben egy "mini-eredetiségvizsgálatot" végeznek el. Persze nem ingyen, ez is belekerül valami 7-8000 forintba.
Az eljárás nem mentesít a törzskönyv kiváltása alól, tehát ha legközelebb vizsgázik az autó, ugyanezen a procedúrán át fog esni, nyilván addigra kicsit drágábban.
Kérdezem, ha már a folyamatot elvégzik, miért is nem kaphatja meg a törzskönyvet ?
5. Kötelező Gépjármű Felelősségbiztosítás, avagy KGFB
A létező legnagyobb zsiványság. Alapvetően nem értem, miért autóra fizetünk, miért nem jogosítványra.
A veszélyt a sofőr jelenti, nem az autó. Ritka az a BMW 635CSi, amely öntudatra ébredve gyanútlan óvodásokat gázol, sofőr nélkül. Ha hülye vagyok, és azonos jogosítvánnyal soxor okozok balesetet, akkor nem mérvadó, hogy azt a céges autóval, haver Nissan 300ZX-ével, vagy a nővérem WR+ 1.0-ával teszem. Veszélyes vagyok, fizessek !
A valóságban viszont van négy autóm. Na nem kell irigyelni, összesen nem érnek egymilliót, de vannak. Jelenleg mindegyikre fizetem a KGFB-t, miközben egy seggel ugye... egy lovat...
Persze, mialatt én veszélyforráskodom a Belvárosban, kedvesem beleülhet a másikba, és fergeteges rutinjával okozhat balesetet - de ha a felelősségbiztosítás a jogosítványhoz tartozna, ezzel sem lenne gond.
Még egy óriási előny - úgyis divat az objektív felelősség feszegetése. Jelen pillanatban a felelősségbiztosításban már élő az elv, hiszen ha Jocó kollégám a Trabantommal teliberakja az ercsi vállalkozó SEL500-asát, akkor nem az ő jogosítványára, hanem az én autómra terhelik a javítást.
Igazság ez, Mátyás ? :)
Azt mellékesen említem, mekkora szívást építettek a KGFB rendszerébe:
- ha a károkozó ismert, és van érvényes biztosítása, akkor az ő társasága fizet.
- ha a károkozó ismert, de nincs érvényes biztosítása, akkor a MABISZ fizet.
- ha a károkozó ismeretlen, senki sem fizet. Akkor sem, ha egyértelműen (mondjuk rendőrségi jegyzőkönyvvel) bizonyítható, hogy gépjármű okozta a kárt. Pedig ilyenkor két lehetőség volna ugye: vagy van biztosítása, vagy nincs. Mindkét esetben adott volna a költségviselő - tehát valahol hibádzik a logika !
6. Autópályadíj
Hasonló a helyzet, mint egy ponttal feljebb. A négy autóm közül egyetlen egyre van éves matricám. Ha a másik három közül bármelyikkel a pályára hajtok, saját matricát kell vásárolnom hozzá. Mert miért is ? Az éves matricával megvásárolom a jogot arra, hogy (nyilván kategórián belül) a pályát egész évben, korlátozás nélkül használhassam. Ha ez a hobbim, és bírom benzinnel, akár nonstop furikázhatok Nyíregyháza és Siófok között oda-vissza. Számít az, hogy ilyenkor éppen milyen rendszámmal teszem azt ?
Megoldás: No matrica (ahogyan már nincs is), hanem egy chipkártya a jogosítvány mellé. Sokba kerül az államnak ? Na bumm, a mostani rendszer meg nekem.
Megkockáztatom, létrehoznám a "lefelé kompatibilis" kategóriákat. Aki vesz egy személyautó-logint, az pályázhat a motorjával is, aki vesz egy teherautó-logint, az személyautóval és motorral is felhajthat.
7. Gépjárműadó
Csendben szidom, hiszen az utóbbi 10 év egyetlen olyan változása, amivel én jól jártam. Egy 10 éves 1.0 Swift és három öreg és gyenge Trabant van a nevemen, mióta a súlyadó helyett belépett a teljesítményadó, a négyre kevesebbet fizetek, mint azelőtt egyre.
Persze nem lesz ez mindig így, az öreg, így relatíve keveset fizető autók jórészt nem Euro IV-es kategóriába esnek ugye. Ezért hát hamarosan érkezik majd a környezetvédelmi adó, akár külön kivetve, akár feltornászott zöldkártya-árakkal, de szívni fogok, az tuti.
Persze erre is van megoldás, régesrégen ugye a benzin árába volt beleépítve egyfajta "úthasználati díj", amivel többé-kevésbé a futásteljesítménnyel arányosan lehetett kalkulálni az autós hozzájárulását a közutak fenntartásához. Sokat autózól = sokat koptatod az utat = sokat tankolsz = sokat fizetsz a közösbe.
Ha jól rémlik, papíron még most is fizetünk a benzin árában ilyesmit - más kérdés, hogy hová jut majd ez pénz. A rendszer maga viszont elég jó, tessék feléleszteni és alkalmazni !
Tehát a javaslat:
- Szüntessük meg a jelenlegi dokumentumokat ! Hozzunk létre egy egységes járműkísérő doksit, amiben szerepelnek az autó műszaki adatai, a tulajdonos, az üzembentartó, és az elvégzett szervízek.
- A műszaki vizsga, mint intézmény legyen egy általános, egyszerű éves felülvizsgálat, összekötve a környezetvédelmi felülvizsgálattal is. Aki ott megdől, kap 15 napot a javításra. Ha nem sikerül, az autót kivonják a forgalomból.
- A KGFB és az autópálya használati díj legyen személyhez, azaz jogosítványhoz kötve.
- Az egész dokumentációs és illetékrendszert egyszerűsítsük le. Szabjuk meg, hogy egy adott járműkategória (vagy, mint fent, az arra érvényes jogosítvány!) éves fenntartási költsége mondjuk X és 6X ezer forint között van (ahol X egy valós szám, nyilván nem egy számjegyű). Ezt a tulajdonos negyedévre lebontva befizeti, és tovább nem kóstolgatják a hivatalok. Nincs gépjárműadó, kötelező biztosítás, zebrahasználati és terelővonal-átlépési díj, nem kerül pénzbe az átírás sem.
Ragozhatnám még, autókkal foglalkozó emberként naponta szembesülök a rendszer sokrétű értelmetlenségével. De, mivel kis lépésekben kell megváltani a világot, egyelőre ezzel is megelégednék.
Tehát:
Kedves politikusok ! Aki a fenti elvek mentén egyszerűsíti az autósok életét, tőlem rögtön számíthat egy szavazatra, minden egyéb politikai irányvonaltól függetlenül !
Beszóltak