Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Youngtimer Olympics - gondolatpornó (parental advisory)

2008.10.13. 14:00 | Sanyi. | 40 komment

Címkék: auto wtf filo quo vadis

A múlt hetem elég kemény melóval telt. A civil munkahelyemen egyedül maradtam a cég összes dolgával, mert a dúskeblű Vanda - előkészítő kolléga - elhagyta a firmát. A párom a filmfesztiválon melózott napi 10-12 órát. A kisfiam nyaralt, én meg a rám szakadt "szabadidőt" egy weboldal feltöltésére szántam.

XXI. századi ungarische rutin.
Hajtás a léért, monoton robot a ma egyházának, a kereskedelemnek. Lowtyo kolléga megírta nemrég gondolatait ITT. Aztán úgy hozta a sorsom, hogy véletlenül akadt egy kis időm, és leugrottam a garázsba. Gondoltam megjáratom a Mazdát, a délután elment, de ahogy jött az alkonyat egyre furcsább gondolatok törtek rám.

Manapság a forgalom fantasztikus tükre a ma emberének, ugyanaz a hajtás egymáson átgázolás megy az utakon, mint a való életben. Naná, hogy az erősebb kutya baszik!

Ja, hogy hogy jön ez a youngtimerhez?

A hétköznapokban egy átlagos turbodiesel Clio II-t használok, robotikus és funkcionális közlekedésre, a cég adta. A Sors meg az élményt elvette. Lehet, hogy a világ frusztrációja miatt született meg a Mazda abban a formában amiben létezik.

Szóval van egy 20 éves 626-om, kombi, itt-ott belenyúlva, ahogy a vegyész keveri ki a tuti koktélt. Nem hazudik, ez az én drogom - mint még sokan másoknak közülünk.

Hogy mivé változott a mai világ - és vele az autógyártás?

Olyanok lettünk autóinkkal, mint a függő, akinek megvonták az adagját. Pótcselekvések, tuti terápiák. "Sportmodellek", biztonság, vezetési élmény. Mindez hangszigetelten, puha futóművel, és költséghatékonyan. Nehogy baj érjen...

Elvették tőlünk a gép hangját, elvették a technika szabad akaratát. Mert fő a biztonság, a minden pillanatban semleges kormányzás. Nehogy baj érjen...

Elvették a fémet az utastérből, elvették a természetes anyagokat, elvették a légkört. Nehogy baj érjen...

Egy órára sikerült kiszakadni ebből a világból. Elhittem, hogy van egy másik dimenzió. Egy másik lét, amikor nem egy szuperóvó kindertojásba zárva mozgok, hanem 1,2 tonna valóság vesz körbe. Fém, fa, plüss szövet...nem fémhatású műanyag. Befogadott, és magába szívott az 1,2 tonnányi gazdaságtalan 5 méteres országúti szobor.

Ugyanakkor azt is éreztem, hogy a hétköznap embere nem tud mit kezdeni az audiovizuális errorral, amit egy letűnt kor ősi lénye okozott a központi idegrendszerében. Olyan mint amikor a plázacica véletlenül beesik egy Audioslave koncertre, és a processzor csak dolgozik, érzi hogy hiba van a mátrixban, de nem tud mit kezdeni vele. Nem írták meg ezt a programot neki. Halvány érzései vannak a tér hibás elhajlása miatt, inkább meghúzódik. A PR civilizáció felhúzza pajzsait. Fussanak csak, meneküljetek!

Ugyanez áll a forgalomra is.
Az ismeretlen szerkezet óvatosságra kényszerít mindenkit. Meglátják a múltjukat, és félnek tőle. Nem látják a jövőjüket, és még jobban félnek. De az addig simán kivágó Audit is nyugalomra ösztökéli a gyanús szerkezet. Amikor az ember meg a forgalomban halad, mai kompaktok és kisautók gyűrűjében, lopott pillantások érkeznek. Van akit a PR és a Mónika show magabiztossága feltölt, és a versenyszellem lengi át agyvelejét. Hol hallott Ő 130-as szívótorokról, dupla fojtószelepről? Ez egy régi szar. És nem érti...nem érti, hogy ez a kövület miért és hogyan...

A félelem a múlttól, és a jövőtől meghatározza minden cselekedetünket. Harcolunk. Harcolunk, az álmainkkal, a valósággal, és a világgal. Próbálunk túlélni. Bombabiztos fedezékeket keresünk. A legkeményebb urban gerillák vagyunk. Egy 10 milliós zsoldos kommandó, akik teszik a dolguk, és mindennap meghalnak ha kell. Mert ez kell. Tényleg kell a TV, az új autó, az új ruha, akkor is ha nem mi vagyunk. Na, ezért olyan a yetro, mint egy löket. Mert abba a korba taszít vissza minket, ami lassabb, színesebb, élvezetesebb volt...lehetett...

Gazdasági világválság van...szörnyülködünk...hogy lehet. Az a nagy büdös helyzet, hogy marhák lettünk a saját vágóhídunkon. Mi csináltuk, magunknak, felgerjesztettük a fogyasztást, belekényszerítettük magunkat a túlköltekezésbe, és most összeomlott. A tükör visszalőtt emberek!

Változtatnunk kell! Nem azt mondom, hogy üljünk be a fehér Cuda-ba, és menjünk neki a világnak - vagy kenjük fel magunkat egy dózer tolólapjára. De lassan tudatosodni kellene - számunkra - új értékrendeket. Mondom, változni kelllene.

Nem tudom már mit is akartam igazából ezzel, gondolatpornó, égbekiálltás, f@szság. Nem tudom...

Lowtyo:
 
Sejtem Sanyi mit érez. És valószínű ennek most nincs köze ahhoz, hogy mindketten pécsi lokálpatrióták lennénk vagy, hogy a közeli uránbányából esetlegesen a vízbázisba jutó radioaktív anyagtól mindkettőnkben hasonló agyi deformálódások léptek volna fel. Hasonló körülmények közt élünk, hasonló dolgokkal küzdünk nap mint nap és még az érdeklődési körünk is hasonló.
 
Volt új autónk, egyszer. Valójában persze nem vadonat új, de pár éves, végig szervizelt, törésmentes gép volt. Bevallom, ez idáig valamennyi autónk közül az volt a legmegbízhatóbb. Szép volt, kényelmes, keveset fogyasztott, jól ment, tele volt mindenféle okossággal. Csak akkor láttam a szerelőmet, mikor a 10000-es szervizre (illetve inspekcióra) kellett vinnem. Valahogy mégsem volt igazi szerelem. Beleolvadt a tömegbe és ezzel együtt engem is beleolvasztott. Nem vágytam rá, hogy az egész világ rám figyeljen, mert akkor valószínű lambó-ajtókat szereltem volna rá, vagy egyszerűen letoltam volna a gatyám a Széchenyi téren. Csupán szerettem volna a saját utamon járni, aminek útvonala persze sokszor megegyezik a nagy massza vonulási irányával. Vonulni a tömeggel egyszerű és kényelmes. Megmondják a célt, ott van a többi ember, amitől védettnek érezzük magunkat, becsukott szemmel, agyat készenléti állapotba kapcsolva hömpölygünk velük némán.
 
Döntöttem. Eladtuk. Nekem kell az, hogy úgy üljek az autómban, hogy közben teli szájjal vigyorogok.
 
Nem akarom, hogy a többség határozza meg, milyen szempontok alapján kell bármit is megvennem, főleg nem egy olyan szent dolgot, mint az autó. Megbarátkoztam már vele, hogy az emberek többsége hülyének néz, ha megtudja, hol építkezem, vagy, hogy milyen autóm van. Kell a Mc Donalds, hogy egy hosszú útról hazafelé sietve, gyorsan csillapíthassam éhségemet, kell a Coca Cola, mert feleségem úgy imádja, kellenek az intelligens mosóporok, mert néha lebüfizem az ingem, de kell kicsit lázadni is, hogy ne érezzem, hogy egy pici alátét vagyok egy gépezetben, amit Nagytestvér működtet.
 
Számomra az autó egy pici mikrokörnyezet, amelybe beülve, becsukva az ajtót kizárom rövid időre a saját rohanó életemet, a sokszor izzadságszagú küzdelmemet a megfelelő egzisztencia megteremtésért. Kiállok picit a tömegből, újraterveztetem az útvonalat és másfelé indulok, hogy végül leállítva a V8-as lúdbőr-generálót ismét csatlakozzak a tömeghez.
 

 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr76709735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sabc 2008.10.13. 14:44:07

Baszódjon meg az egész rohadt fogyasztói társadalom azazigazság, és ahogy ezt a terebélyesedő válságot elnézem, lehet, hogy meg is fog.

rognork 2008.10.13. 15:26:57

nem ez a gép volt égő axa egyik cikkében?
nagyon fasza poszt.

tuci 2008.10.13. 16:07:48

sry, hogy belekotnyeleskedek, de a fehér 'cuda az Dodge Challenger :)
mellesleg a 'cuda is végtelenfasza járgány :)
tuci

Z(ita) 2008.10.13. 16:20:09

Értem, persze, lázadjunk, meg "szabadság elvtársak" ... de azért egy jó kis dízelnek nincs párja én aszondom.

Tanultam kreszt 2008.10.13. 16:25:08

Szerintem meg az oskorban eltek. Nezzetek mar meg mennyien haltal meg a "valosag" autokban. Nagy rakas fos mindegyik. Nem az a baj, hogy milyenek a kocsik, hanem hogy emberek vezetik, de remelem hamarosan itt az ido, amikor elektromos autokat hasznalunk es szamitogepek vezetik oket.

ommm 2008.10.13. 16:27:00

Z(ita)
elég lesz a gomba mára
zárul Zita mókatára

Tanultam kreszt 2008.10.13. 16:25:08

viccnek egész jó volt.
én spec. szeretek vezetni.
ÉN.
kézzel-lábbal
szemmel
füllel
gépet kezelni
valamit arra bírni, amit ÉN szeretek és AHOGYAN szeretném

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.10.13. 16:32:50

Tanultam kreszt

Nem látod az összefüggést. Ha nem zombik ülnének a kocsik volánjánál, akkor nem kellene mindent - vezetési élmény, design - feláldozni a nyomorult életükért. De sajna erre van igény. Látod, te is inkább egy gépre bíznád az életed...Isten óvjon, hogy francia elektronika vezérelje:)

Amúgy az autó mint olyan akkor fog megszűnni létezni, amikor ez bekövetkezik. Amiről beszélsz azt jelenleg úgy hívják: mozgólépcső

Tommi 2008.10.13. 16:35:39

Tanultam kreszt 2008.10.13. 16:25:08

El lehet kezdeni személyeskedni. Ebből is látszik, hogy Te is az a tipikus fogyasztó vagy, aki arra vár, hogy a minél "szebb, jobb, újabb, gyorsabb" modell mihamarabb itt legyen. Valószínűleg rózsaszín köd ülte meg az agyad, ha szerinted jó az amerre haladunk, és nem szeretsz nosztalgiázni.

Nekem még nincs jogsim, de már haladok afelé, hogy legyen. Csak azt gondolom, hogy egy ilyen világban már nem jó megszerezni, mert ezek az új autók eltávolítanak a nyers vezetési élménytől, amikor Te fogod meg a keresztbencsúszó gépet, nem az ESP.

Az is egy dolog, hogy az új dolgok megbízható(bb)ak. A régieknek viszont van egy atmoszférájuk, ami ha egyszer megfog, nehezen lehet belőle/tőle szabadulni.

ShwartzWazul 2008.10.13. 18:12:23

A gondolattal, az érzéssel abszolút mértékben tudok azonosulni.
A poszt érdekessége, hogy az egész érzést összefoglalja a negyedik klip. Mert mivé válik egy hajdani kultfilm? Egy viszonylag jól megcsinált, de mégis mégis művi, videotechnikával átalakított, eredeti ötlettől mentes, jól eladható videoklippé.
Ha valaki nem értené: ahol nem látható a banda, azok a filmrészletek mind a Száguldás a semmibe c. filmből vágattak ki.
Aki teheti nézze meg az eredetit.

Kifordított kacagány 2008.10.13. 19:44:28

Sabc 2008.10.13. 14:44:07
ne szidd a fogyasztói társadalmat, mert abból élsz. nem a fogyasztással van a baj, hanem azzal, hogy mit fogyasztunk.

Tanultam kreszt 2008.10.13. 16:25:08
no activity
no responsibility
no danger
no thought
no pleasure
no life
ahogy az asszony találóan megjegyezte, marionettbábú-lét

boka · http://csaszu 2008.10.13. 20:14:10

"ne szidd a fogyasztói társadalmat, mert abból élsz"

Ez legyen a mottója az összes blognak, amit az utóbbi időben írnak !!!!
Rövid, velős, félreérthetetlen.

Ugyanez vonatkozik a globalizmus ellenes kordzakósokra is .

A másik út: Trabant-al Szocsi üdülőbe !

Kifordított kacagány 2008.10.13. 20:28:45

a globalizmust sem szidni kellene, hanem arra használni amire való

TGV 2008.10.13. 20:52:32

mar elnezest, nem akarom megbantani a bloggazdat, de ez a cikk szerintem netto szellimi onanizalas.
Csak az EU-ban evente kb 50000 ember hal meg autobalesetben, arokkantak es sebesultek szama meg sokszorosa ennek. Hol itt a szabadsag? A nyomorekok sajat rokkantsaguk rabjai lesznek egy eletre. Mindezt azert mert midndenki autoval akar jarni, a zoldben lakni, amit felfal a benzinfalo szornyeteg.
A mazdad egy olyan kor szulotte, amikor Tokyoban oxigenkabinok voltak az utcan felszerelve, hogy az elhullo embereket ujraelesszek. Ennek a szerkezetnek lenne lelke? Evente sok ezer teljes embereletnyi ido megy karba a dugokban valo acsorgasban. Az autokban elegetett uzemanyag nagyresze karba vesz. Hol itt a szabadsag?
A vasat akarod erezni? vegyel egy halom vasat es allj neki flexxel vagdosni! Az utat akarod erezni? Menj ki futni!
Te meg sokkal inkabb a fogyasztoi tarsadalom rabja vagy, mint barki mas!
Az igazi szabadsag ott kezdodik, amikor nem leszel tobbe rabja az autodnak. Meg a regi "lelkes" joszagnak sem. Mennyit gurcolsz es nyelsz, hogy azt fenttartsd?
En berelni szoktam autot. Par napig nagyon izgalmas, hogy arra megy, amerre akarom. Azutan megis, amikor visszadom, akkor valahogy sokkal szabadabbnak erzem magam. Engem nem fog zavarni, ha egy szep napon majd rendelek egy onjaro kis vackot, elvisz biztonsagban magatol, ahova akarom, mikozben olvashatok, gondolkodhatok, stb. ahelyett, hogy azt lesnem, hogy a "bmw-s kocsog..." vagy "suzukis fasz..." kezdetu dolgokkal kene foglalkoznom es utam vegen konnyu szivvel szelnek ereszthetnem a joszagot, hogy mast vigyen valahova. Ha meg "ferfi" akarnek lenni negykereken, akkor elmennek gokartozni es kesz. Meg jobb: lovagolni.
Az auto ugy ad szabadsagot, mint a heroin boldogsagot.

Tommi 2008.10.13. 21:06:17

TGV 2008.10.13. 20:52:32

A 626-os kombi nem az, de KABRIÓBAN ültél már?

boka · http://csaszu 2008.10.13. 21:22:47

TGV önhibáján kívül gondolat ébresztő . Mi lett volna, ha nem találják fel az autót. Ma a lovaskocsi szénszál erősítésű műanyag lenne, a lovakon olyan monitoros-fejhallgatós infrás éjjellátós szemüveg, ami a GPS adatainak megfelelő hangsúllyal mondja, hogy hőőőőőőő ! Budapest-Debrecen két nap, közben internetes-kapszula szállodák, a lókaki újrahasznosul egy termoszban.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.10.13. 21:26:00

"Trabanttal Szocsi üdülőbe ! "

Hol lehet jelentkezni ? :)

TGV:
Öööööö.... Ez itt egy Autóbuzi blog. Autóbuzik írják, jórészt azok is olvassák. Ezért kevesen akadnak itt, akik hozzád hasonlóan viszonyulnak az autójukhoz.

Ez persze nem baj, ki ilyen, ki olyan - de amellett, hogy tiszteletben tartjuk a véleményedet, valószínűleg megmosolyogjuk azt.
Nagyjából úgy, ahogyan egy borbarát tenné, ha arról mesélsz neki, miért jobb a kedvenc söröd tetszőleges más márkánál.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.10.13. 21:27:26

"a globalizmust sem szidni kellene, hanem arra használni amire való"

Hát ja. Az Európai Unió egyetlen értelmes felhasználási területe az lenne, hogy a KGST módjára felosztjuk az autógyártást, és a franciákat nem engedjük többé gyártósorok közelébe :))))

boka · http://csaszu 2008.10.13. 21:32:47

Prokee ! Király vagy !!!!

gargoyle 2008.10.13. 23:13:38

nincs igaza a kedves postironak. baromsag ez hogy mindenfele vegyeszkedes meg mozgo vasak hajtjak a lendkereket. sokkal jobb volt amikor a mezon szaguldottal egy elo es lelegzo paripa nyergeben es erezted hogy bar te iranyitod megis kozosen talaljatok meg a legjobb utat. hiaba olyan ez mint amikor egy mai olajos overallu gepesz beteved egy istalloba es nem erzi a szeretetet es a hangokat amik korulveszik, mert mar suket a sok robajtol amit a robbanomotor kelt.

de nem az o hibajuk, elkenyelmesitette oket ez a fene nagy jolet meg szabadsag.

remelem nem kell tovabb fonnom a parhuzamot. esetleg hetvegenkent eljarhatna a helyi nosztalgia es daloskor robotot rombolni is, mert a melos az igazi, a robot csak utanzatot gyart egyedi hibak nelkul.

Sabc 2008.10.13. 23:29:56

Miért is élek én a fogyasztói társadalomból? Csak mert szerintem rohadtul nem.
Én személyszerint marha jól meglennék nélküle is. Mármint a "dobdelháromévesenmermárnemtrendi és vegyélújat" típusú nélkül.
Fejlődhetne úgy is a világ, hogy hosszú távon is tartós és minőségi dolgokat gyártunk, nem pedig eldobható szemetet.
De ez persze nem biznisz.
Na, ez a része baszódjon meg, de nagyon.
És remélem, a közeljövőben meg is fog!

rbalint88 2008.10.13. 23:51:02

Audioslave-t szereti, rossz ember nem lehet :)

A Sün 2008.10.14. 00:27:12

Ez sem mostani felvétel.. agyaltam is, hogy mi nem stimmel... :D

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.10.14. 07:46:00

Kedves TVG van pár olyan dolog a kommentedben ami nem teljesen áll, de van amivel vitába szállnék.

A szellemi onanizálásról annyit, hogy ott a cím, gondolatpornó....

Az autó melletti kardoskodásba nem megyek bele, az volt elég helyen, legyen elég annyi, hogy hétvégi autó. Sajnos, mivel hogy ki ne taszítson nekem is alkalmazkodni kell a fogyasztói társadalomhoz. A poszt pedíg nem más, mint egy kisülés amit ez a létforma generált.
A környezetterhelésre való hivatkozás mindíg nagyon szép dolog, de amíg ez az autó kevesebb műanyag felhasználásával, és majdnem olyan jó - vagy tömege miatt jobb - kibocsájtási normákkal rendelkezik mint mai leszármazottai. Addíg életciklusa alatt a mai modellekből 4 azaz NÉGY darabot használ fel a kedves fogyasztó ami lényegesen nagyobb károsítás, az újrahasznosíthatatlan elemekről nem is beszélve.
Halál. Ettől érdemes rettegni.
Tegnap este találkozóm volt egy vezetéstechnikai trénerrel, és döbbenetes dolgokat mondott. A ma emberének fogalma sincs azokról a mindennapi fizikai törvényekről amik egy autóban érik, amik egy autót érnek. Ezért van az a tendencia, amit említettem, miszerint mindent feláldoznak a minden helyzetbeni semleges kormányzás és a biztonság oltárán. Ámde ez a biztonság nem más, mint hogy ülök a kockában, esetleg nyomom a féket, és várom hogy a számítógép elvégezze azt a pár millió műveletet ami az életemet jelenti.
Hol van ma már az, hogy egy átlagos autóban esélyed van egy rizikós helyzet kivédésére (mondjuk a Mazdámhoz képest), a kocsit arra tervezik, hogy TE hülye vagy, és max a féket fogod taposni, de nem véggzel kitérő manővert, vagy nem a szükségeset....a nagy testvér vigyáz ránk.

A kor és technika iránti vonzódás nem más különben mint egy értékrend tárgyi manifesztációja. Nyilván egy embert a tárgyai is meghatároznak. Egy autóbuzinál pedíg értelemszerű hogy mi a fő vonal.

És itt jön a logikai bukfenced, mert mitől élvezetes a gokart? Attól tán hogy nem egy elektronika végez mindent, és "közvetlen" kapcsolatod van a géppel és az úttal? Pont mint egy 20 éves autónál...

A ló meg jó, de sajnos annak ellenére hogy egykoron az volt a standard mobilizáció, ma már a fentartása messze felülmúlja egy hobbiautóét. Ugyan az a séma, manifesztáció....vagy csak annyira vagy szabad amennyi pénzed van?

Hopp

Kifordított kacagány 2008.10.14. 08:17:46

TGV 2008.10.13. 20:52:32
te pedig egy olyan környezet szülötte vagy, ahol természetes dolog minden nap a dugókban ácsorogni. ha ki tudnál lépni a környezetedből, észrevennéd, hogy azon kívül is van világ, ahol az emberek nem ácsorognak a dugókban és rettentő szabadságérzetet ad nekik pl az is, hogy egy jó autóval elugranak szegedre egy halászlére, mert nem távolság már az a néhány száz km. ezt pedig egész más dolog megtenni még egy 20 éves 626-os mazdában is, mint egy új suzuki swift-ben. ha a környezeted élhetetlen, nem az a megoldás, hogy az értékrendjét ráhúzod mindenki másra.
az is érdekes, hogy egy olyan világban beszélsz az elhunytakról és rokkantakról, ahol az élet értéke leértékelődött és még kevésbé számít, mint 20-30 évvel ezelőtt.

prokee · www.prokee.hu 2008.10.13. 21:27:26
a globalizmus nem csak a felosztásról szól. sőt, elsősorban nem arról. főleg, ha olyan is van, aki rajong a francia autógyártásért.

gargoyle 2008.10.13. 23:13:38
a lovaglás is egy olyan dolog, ami sikerülhet elérni ezt az érzést. de nem az egyetlen.

Sabc 2008.10.13. 23:29:56
szerintem meg rohadtul. ha a társadalom nem fogyasztana, nem lenne előállítás, ha pedig ez a kettő hiányzik, akkor nincs amiből megélj. éltünk már ilyen rendszerben. mikor bementél a boltba, hiába volt pénzed, nem kaptál húst, autót és még egy csomó mást sem. munkanélküliség meg csak azért nem volt, mert mindenkit betettek valahová a napját tölteni, akár haszonnal tette, akár nem. bocs, de zsenge ifjúkorom ezen részét én nem sírnám vissza.
ami meg az eldobhatós olcsó és igénytelen dolgokat illeti, arról nem a fogyasztói társadalom, hanem a vásárlói igények tehetnek. nálunk pedig nagyon igénytelen a vásárlók zöme. ha nem vennék meg a tesco-s szójavirslit, akkor lehetne kapni olyant, ami minőséget képvisel. ha nem vennénk meg a műtejet, akkor csak olyant árulnának, ami tehenet is látott már. ha nem vennéd meg az olcsó szar autókat, akkor hasonló áron kaphatnál jobbat is. mint ahogy a világ számos részén, számos termékben megkaphatod a tartós minőségi dolgokat is. ha erre nincs igény, arról nem a rendszer tehet.

biturbo S · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.10.14. 10:05:32

A fogyasztói társadalom, és globális pénzügyi folyamatok mellett van egy másik tényező is szvsz.

Miben volt más az autógyártás a 80-as évek végéig, és most milyen? Ez a fő kérdés szvsz.

A nyugat európai autópiac telítődése a 80-as évek végére következett be. Ez alapvető váltoást okozott az értékesítési megoldásaiban, amelyek fontos változásokat okoztak, a globális változásokkal együtt, utóbbiakba most nem mennék bele.

A 80-as évekig folyamatosan, bár egyre csökkenő mértékben, de mindig voltak új belépő autóvásárlók. Ez az autógyárak szempontjából azt jelenti, hogy az adott gyártó termékeinél piaci előnyt jelentett, ha a modelljeik akár 15 évig is működőképesek. Továbbá a karbantartásból beflyó bevételek másodlagosak voltak: mivel voltak új belépők, új autóvásárlók, a meglévők folyamatos fogyasztói cseréje mellett. Mit eredményez ez? A tartósság formai jegyeit (fémek használata), illetve olyan szerkezeti megoldásokat, amelyek a karbantartás szempontjából "egyszerűek". Persze, a károsanyagkibocsátás miatt (is) tolni kell a benzinbefecskendezést, meg egyéb mást, de a lényeg az átláthatóságon van. Egyszerű és apró példák: a Renault a 80-as évek végén vezette be a torx csavarokat, hogy csak a márkaszervízben lehessen javítani (más kérdés, hogy ezt könnyű volt később leutánozni), ugyanezen cég megoldása, hogy bizonyos részegységeket nem lehet tovább bontani alkatrészekre, vö. Mercedes, ahol az utolsó kárpitbolhának is van cikkszáma, és rendelhető. Szóval szvsz szerint kevésbé a kötelező karbantartás volt a nagy üzlet, és ezt a célt "kiszolgáló" autók gyártása.

Ellenben mára totálisan megtelt a piac, mindenkinek van mindenféle piaci szegmensse. Új belépő fogyasztók már nem várhatóak. Ha az eddig struktúrát használják az autógyártók akkor az a bevétel jelentős csökkenéséhez vezetne. Mit lehet tenni? növelni kell a termék rotációját, mégpedig úgy, hogy ugyanolyan, vagy másképpen is de "minőséginek" tűnjön. Erre jó eszköz egyrészt a sok fogyasztóboldogító / fogyasztóvakító extra beszerelése, avagy társadalomtud. szóval: a szükséglet teremtés. Persze ez globális szinten is ezerrel megy, kérdés mi lesz most a pénzügy válság, és a neoliberális gazdasági elvek megroppanása után, de ez más lapra tartozik. Szóval, olyan termék kell, ami gyorsan elavul, de ez elsősorban mesterségesen betervezett technikai avultatást jelent, mint a mobiltelefonoknál, vagy általában a szórakoztató elektronikában. Ezt a folyamatot lehet szidni, de alkalmazása ebben (vagy a most elmúló) világgazdasági környezetben abszolút érthető a befektetők nézőpontjából. A környezetvédelem, meg a jegesmedvék, akiknek a lába alatt olvad a sarki jég, már kevésbé. :-( Na vissza a mai autókhoz, a programozott csere mellett a lényeges bevételi forrásá vált a kötelező szervíz. Az autók felépítése, az alkalmazott anyagok pedig pont ezt szolgálják ki. Kedvencem a semmiféle technikai célt nem jelentő műanyag motorburkolat, ami mindenhol megtalálható. Ennek célja szvsz. ez egy pszichológiai határ létrehozása: "buta tulaj ne nyúlj ide, még elrontasz valamit, vidd szépen a márkaszervízbe". Gondolom, a lista bőven folytatható. A, hogy kevesebb alapanyagot használnak fel, ugyancsak álságos: mivel elvárják, hogy gyorsabban is cseréljék a termékeket, tehát ez a dolog nagyon álságos.

De, kedves Autofilek, nem muszáj beállni a sorba. A vén semmirevaló (legalábbis annak a nézőpontjából, aki benyelte a fogyasztói maszlagot ezerrel) vasakat olcsón meg lehet kapni, és helyre lehet állítani a kívánt állapotra. Tehát elő a hegesztőt, meg a dugókulcskészletet, és hajrá! Azt hiszem a régi vasak ázsiója 10 éven belül meredeken emelkedni fog. Főleg ahogy most nyomatják a "retro"-t, aki bevállalós annak nem kell mai retrohamisítvánnyal beérnie.

biturbo S · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.10.14. 10:09:52

"álságos" -1, bocsi gyorsan írtam

biturbo S · http://www.mmcweb.extra.hu 2008.10.14. 10:10:51

Ja és annyit, hogy van a környezetemben új autó, akár használhatom is, de valahogy sosme érzek erre kedvet. Vajon miért?

Sabc 2008.10.14. 10:55:03

Egyszer egy bölcs kele... északi tanító azt mondotta:

"Egy autóbuzi nem azért utálja a díz... újautót, mert drága vagy hangos vagy
akármi. Azért, mert szar. Azért. :)"

w a s d 2008.10.14. 12:34:44

@ TGV 2008.10.13. 20:52:32

Az a titka, hogy nyugodtnak kell maradni vezetés közben, és akkor nem lesz fárasztó. Egy ideje próbálom magamra erőltetni a nyugodtságot, és egy ideje már nem csak elfojtott idegesség, hanem tényleges nyugalom, amit érzek autózás közben az idő nagy részében.

@ prokee · www.prokee.hu 2008.10.13. 21:27:26
""a globalizmust sem szidni kellene, hanem arra használni amire való"

Hát ja. Az Európai Unió egyetlen értelmes felhasználási területe az lenne, hogy a KGST módjára felosztjuk az autógyártást, és a franciákat nem engedjük többé gyártósorok közelébe :)))) "

Ha attól eltekintünk, hogy francia autók gyakrabban hibásodnak meg, mi az, ami ellenük szól?

Kifordított kacagány 2008.10.14. 12:40:26

biturbo S 2008.10.14. 10:05:32
a piac szereplőitől természetes viselkedés, hogy igyekeznek megtalálni a módját a keresletteremtésnek. ezt viszont csak úgy tudják elérni, ha partnerek vagyunk mi is benne. és sokan azok vagyunk.
azonban világos, hogy ez a végtelenségig nem tartható. egy idő után így is telítődik a piac, az eladások csökkennek és egy kis pénzügyi manőver is elég ahhoz, hogy zuhanásnak induljanak. az a célzott réteg meg aki az olcsó kisautót vásárolja, sokszor nem cserélgeti 2-3 évente őket, mert nincs miből. főleg erre mifelénk.
szerintem sokkal jobb lenne, ha egyszerű tartós autókat gyártanának, amikhez rengeteg alkatrészt, kiegészítőt és mindenféle bizbaszokat fejlesztenének, amiket aztán kevesebb költségből, de legalább annyiért lehetne eladni a fogyasztói társadalomnak, mint jelenleg a néhány évenként lecserélt teljes autókat. valami olyan megoldás kellene, mint amit a számítógépek terén is alkalmaztak. ha nem tetszik a géped, bővítsd lego módszerekkel, cserélj le benne ezt-azt. motort, kasznit, futóművet, hifit, apró bizbaszokat, bármit.
ezt persze csak én gondolom így, a gyárak meg a vásárlók nem, úgyhogy lehet, hogy egy nagy hülyeség az egész.
mert a másik része a dolognak, ami itt már elhangzott, hogy a hülyéknek épülnek az új autók(a lényeg, hogy a kevésbé tehetős hülyéknek is jó legyen, mert akkor sok fogy belőle), ami meg sokszor szükségtelen bonyolultságot jelent. az meg mindig elromlik, amit már javítani sem tudnak így egyszerűbb kicserélni.

w a s d 2008.10.14. 12:59:16

@ Kifordított kacagány 2008.10.14. 12:40:26

Ez egyre kevésbé van így a PC- knél is. Ugyan összeválogathatom, miből álljon, de ha 2 év múlva szeretnék mondjuk egy jobb processzort, biztos, hogy kell majd új alaplap. Amibe majd másfajta RAM, meg másfajta videókártya is kell. Úgyhogy monitoron, billentyűzeten, egéren, házon (meg 3,5"- os lemezen:D) kívül mindent vehet az ember újat.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.10.14. 13:10:56

Akkor ami a kombiban van alaplap az elég jól sikerült, mert a blokkot 1983-ban kezdték gyártani, és a KIA Sportage még 2004-ben is azzal jött ki.

(Konkrétan egy az egyben az 1989-es FE DOHC motorral). Lehet mégsem ettől döglöttek Tokioban, ha 15 évig hozta az előírásokat.

Kifordított kacagány 2008.10.14. 13:36:00

F/aki átírta a nevét visszamenőleg és volt オオカミ is 2008.10.14. 12:59:16
ezért írtam azt is, hogy biztos hülyeség és csak én gondolom így. egyébként pc-nél se lenne szükség mindent kicserélni, ha kétévente nem változtatnák meg a szabványokat, csak hogy újat vegyél. az se jobb terület szemétgyártás tekintetében, mint az autógyártás. 3.5"-es meghajtót meg már tényleg ne vegyél.

Sanyi. 2008.10.14. 13:10:56
legfeljebb mikor valami öngyilkosabb lelkületű eléugrott:)

volante · http://volante.blog.hu 2008.10.14. 13:51:25

Wow, Vanishing Point a klipben. :)

volante · http://volante.blog.hu 2008.10.14. 13:53:56

Ja, kiegészítés:

A filmben (VP) elég jól látszik, hogy nem egy Challenger kenődik fel a tolólapra, hanem egy Camaro.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2008.10.14. 14:22:46

Kifordított Kacagány:

Így van, pontosan erről van szó.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.10.14. 20:26:37

Ne lovagoljatok már ezen a francia dolgon, ott a szmájli, poén volt :) Soha nem vennék magamnak francia autót, de ettől még mindenki másnak egészségére váljék. Ki mit szeret, abba üljön. Mármint autóba.

Kifordított kacagány 2008.10.15. 06:26:13

autóba? fenét. egy-egy szendó még lecsúszik ott is, de hogy az ülésre rántotthúst tegyek, az talán túlzás
süti beállítások módosítása