Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Bal zseb – Jobb zseb

2009.04.10. 08:00 | apamacko | 43 komment

Nem fogunk politizálni most sem, ezt a jó szokásunkat megtartjuk.
Arra szeretnék némi számolgatással rávilágítani, vajon ténylegesen mibe is kerülne az államnak az új autó vásárlások támogatása.
Szükség lenne-e rá?
Lesznek érvek mellette és ellene.

Kezdjük a számtannal, mert a számok nem hazudnak. Talán.

Két példát számoljunk végig:

1. Új autó : 3.000.000.- Ft
Ebbe az árba egy 1.4l motorral szerelt, már éppen családi kocsinak is használható modern, kiskategóriás, vagy egy kicsit régebbi tervezésű, alsó középkategóriás modell fér bele. ABS, két légzsák, klíma, elektromos kütyük már épp benne.

Bontsuk csak kicsit szét az árat :

A 3.000.000.- Ft tartalmaz egy nettó :
2.199.167,- Ft-ba kerülő autót,
+ 439.833,- Ft ÁFA-t, és
+ 361.000,- Ft Regisztrációs adót
=3.000.000,- Ft

2. Új autó : 4.000.000.- Ft
Ebben az árkategóriában már egy modern alsó közép kategóriás kocsit kapunk.
Több légzsák, digitklíma, tempomat, gyári hi-fi kényeztet és óv minket.
Lássuk miből is áll össze az ár, ha itt már 1.6l motor választunk.

A 4.000.000.- Ft tartalmaz egy nettó :
2.935.000,- Ft-ba kerülő autót,
+ 587.000,- Ft ÁFA-t, és
+ 478.000,- Ft Regisztrációs adót
4.000.000.-

Tehát az állam zsebében marad az első példánál kicsit több, mint 800.000,- Forint, a második példánál pedig pont 1.065.000,- Forint.
Ejj de betyár összegek ezek, kiáltunk fel!

Ezek az összegek mennek az egyik – nevezzük most Bal – zsebbe.

Mennyi is Németországban új autó vásárláskor a támogatás?
2500 euró, vágja rá ugye kórusban mindenki.
Ha ezt átszámoljuk kerek 300Ft/Euro árfolyamon 750.000,- Forint jön ki.

Ezt az összeget kapnánk a Jobb zsebből.

Most tekintsünk csak fel az iménti kis számításunkra!
Azt látjuk, hogy már egy 3.000.000.- Forint vételárú autón több nálunk az állami bevétel, mint amit átszámítva a német állam ad új autót vásárló polgárainak!

Szóval ha nálunk is ennyit adna az állam, nem kerülne az neki semmibe!
Még marad is egy kis aprópénz a Bal zsebben.

Aki mindig a féligüres pohár oldaláról közelíti meg a problémát, az itt is csak azt láthatja, hogy mennyi bevételtől esne el az állam.

Aki kicsit is kapcsolatban van az új autók forgalmazásával, az érzi mekkora a baj.

Az új autók piaca a tavalyi egyharmadára esett vissza!

A kereskedők bajban, a finanszírozók bajban, az alkatrészbeszállítók bajban. Minden ember, aki ilyen helyen dolgozik, félti már az irháját, mert nem látni a válságból a kiutat, a fényt az alagút végén. Ezeknek az embereknek egy jó része nemsokára az utcára kerülhet.

Részükre majd segélyt kell adni az államnak!

Nem kéne megvédeni inkább a munkahelyüket?

Az új autók piaca nem áll talpra magától. Az okai is megvannak, vegyük ezeket is sorba !

A kereskedők a jelenlegi készleteiket a mostaninál jóval kedvezőbb euro árfolyamon számított áron vásárolták. Ha az autógyárak továbbra is változatlan euro áron adnák is az új autókat a részükre, már az is katasztrofális 15-20%-os drágulást jelent forintra átszámítva.

A jelenlegi olcsóbb készletek kitarthatnak pár hónapig még, de vannak olyan márkák, ahol már alig van szabad autó.

A drágulás persze nem csak a gyárból érkező autókat érinti.  A kereskedőknek nincs annyi pénzük, hogy a teljes készletükben a saját tőkéjük álljon. Ezért az autófinanszírozásban érdekelt bankoktól a saját készleteik finanszírozására is hitelt vesznek fel. A bankoknak ez azért jó, mert így magukhoz kötik a kereskedőt, aki ügyfelei számára az őt finanszírozó bank termékeit, konstrukcióit ajánlja tovább.

A gondok akkor keletkeztek, mikor a kereskedőknek vissza kellett fizetniük a felvett hiteleket a már eladott autókra. Azt vették észre, hogy ők is ugyanabba a csapdába estek, mint a jóhiszemű kisemberek.

A rém neve - deviza alapú hitel.

Mert bizony nem csak Kis Béla tőketartozása ugrott meg a forint leértékelődésével, hanem a kereskedők készletén lévő autók is megdrágultak, olykor 20-30%-al is. Ezeket az autókat csak komoly veszteség árán tudnák értékesíteni a kereskedők. Ezt a békát nem szeretnék lenyelni, így sokan közülük kivárásra játszanak az érintett autóknál, amikre egyszerűen míg nem javul a helyzet, eladási stop van.

A harmadik ok a reexport. Azon országok kereskedői ahol már euro a törvényes fiztetőeszköz, szívesen átveszik magyar kollégáiktók az itt álló autókat, amivel mindkét fél jól jár. Ideig óráig. Mert ugye csak azokat az autókat éri meg eladni a magyar félnek, amik még régi „jó” árfolyamon érkeztek, de ezek száma véges. A külföldi kereskedők meg a most erős euro miatt éri meg. Hiszen 10-20%-al értékesebb autót vehet ugyanannyi euroért itt, mint otthon.

Hosszú távon mindezek miatt újra csak a kisember jár pórul, ő kerül egyre távolabb az autóvásárlási lehetőségtől. Ha pedig jelentősen megdrágulnak az új autók, akkor cudar világ lesz az erre épült ágazatoknak.

Az állami segítségvállalás munkahelyeket tartana meg. Pénzbe kerülne, igen. De a fenti példákra visszagondolva jobb zsebből ki, bal zsebbe be, menne az a pénz. Nem fogja az állam felvállalni ezt a terhet tudjuk, ha magunkba nézünk. Viszont többe fog kerülni a munkanélküli segélyek, átképzések kifizetése hosszú távon, biztos vagyok benne.

Ne adjunk támogatást azoknak akiknek sok pénze van. Eddig is tudtak autót venni, ezután is tudnak majd. Mondhatják most sokan. Látnunk kell, sokan már nem fogják tudni meglépni az új autó vásárlást.

A piac a felére, harmadára fog zsugorodni.


Szerintem összességében, figyelembe véve a fentieket, nem támogatás volna ez az állami segítség, hanem csak egy kis kedvezmény. Lehetőség azok részére, akik a sok kedvezőtlen körülmény ellenére belevágnának a vásárlásba. És ez a támogatás, segítség volna az állam részére is, hiszen neki a megmaradó munkahelyek bevételt, és nem kiadást jelentenének.

Nem minden kategóriára ajánlanám én sem a támogatás bevezetését, de az olcsó kisautók vásárlásának elősegítésére jó volna. Pont ennek a kategóriának a vásárlóköre tűnt el leginkább. Nem is kellene akkora összeg talán, mint Németországban, és nem is kellene régi autó cseréjéhez, annak bezúzásához kötni. Egyszerűen makrogazdasági szükségszerűség lenne - legalább ideiglenesen - a regisztrációs adó eltörlése.

Lehet szavazni

Támogassa az állam az új autó vásárlást.

Ne támosgassa az állam az új autó vásárlást.

 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr831050722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Véé 2009.04.10. 09:37:33

Én meg plazmatévét szeretnék. Ha a régit cserélem le, belead az állam egy százast? Vagy van egy lukas nadrágom. Egy 10-esért (állami, persze) beszámítják a Levi's-nél? Zörög a táp a gépemben. Azt is ki lehetne cserélni állami pénzen? Ez egy akkora hülyeség ami itt kiposztolódott hogy még. Bámulat. Hogy ilyen megfordulhat valaki fejében.

min 2009.04.10. 09:44:39

Igen de ha jól tudom a német állam a németországban gyártott autókra ad kedvezményt ami valós munkahelymegtartó intézkedés és azt sem egyben adja oda hanem évekre lebontva az adóból (nem adóalapból) levonható tételként amihez kell az is, hogy az emberek befizessék az adót. Én nem támogatóm ezt a fajta adományt itthon mert akik felhasználják és később nem tudnak fizetni (mert nem hiszem, hogy a 300ezer forinton múlik a fizetőképesség)majd azok fogank megint sztrájkolni a kormány ellen, hogy beetette őket...

Kifordított kacagány 2009.04.10. 09:49:32

roppant mód nem értek egyet. egyrészt állam bácsi zsebébe mindenképp visszavándorol az új autókra, "támogatásként" adott összeg, amit ezentúl nem csak a vásárló, de mindenki más is fizet. márpedig én nem akarom fizetni más emberek újautós törekvéseit. főleg úgy, hogy egyébként sem engedhetik meg ezek az emberek maguknak az autóvásárlást. tovább húzni, halasztani a bukást pedig mindig többe kerül, mint egyszerre túl lenni rajta.
kitűnő példát olvashatunk ma a totalcar-on ebben a témában.
totalcar.hu/tanacsok/hiteldoktor/090409/

a dolog másik része is ehhez kapcsolódik. pillanatnyilag annyi a kereskedő az országban, köszönhetően a korábbi évek túlfogyasztásának, amennyire semmi szükség és valószínűleg az ország normál üzemi körülmények közt nem is tud eltartani. legutóbb mikor meg akartuk tartani a nem működő munkahelyeket állami beavatkozással, az egész országot sikerült a tönk szélére sodorni. idősebbek még talán emlékeznek rá, milyen folyamat vezetett a rendszerváltásig. nem tartom jó ötletnek ennek az ismétlését.
az persze más kérdés, hogy választott vezetőink az elmúlt 20 évben sem jeleskedtek és emiatt olyan amilyen a gazdaságunk, valamint ugye egy jól működő gazdaságban nem lenne probléma ennyi autókereskedőt munkával ellátni és egy egészséges keresletet fenntartani. csakhogy ez itt nálunk nem egy jól működő gazdaság. emiatt nem is kellene tovább terhelni.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 10:05:12

@Véé: @min: @Kifordított kacagány: Kollégák! Elolvastátok a fenti posztot, vagy csak pavlovi reflexként beböfögtétek hogy "más autóját nem fizetem"?

"Én meg plazmatévét szeretnék" - Plazmatévét nyilván nem fog támogatni az állam, mert 1. nincs rajta 800e Ft bevétele, 2. nincs köré épített ipar. Magyarországon több tucat cég foglalkozik ha nem is autógyártással, de autóipari alkatrészek beszállításával. Több százan dolgoznak az Audi és Suzuki gyárakban, további százak a nekik szállító kis- és közepes vállalkozásokban, még további százak autókereskedelemben. Ráadásul az új autók támogatása felpörgetné a használt autó piacot is, amiből további százak élnek. Ráadásul kicsit fiatalodna a hazai autópark (mindenki vehetne egy kicsivel jobb, akár használt autót).

"a német állam a németországban gyártott autókra ad kedvezményt" - ez nem igaz, és ezt nem is tehetné meg. Az Unió tiltja a protekcionizmust (még ha néhányan próbálnak is kibújni alóla, lásd Franciaország).

Nyilván a fenti intézkedéseket körültekintően kéne meghozni. Pl.: max. 4M Ft értékű legfeljebb 1600 köbcentis autóra, csak készpénzes vásárlásra vagy legalább 50%-os önerővel forint alapú hitelre (utóbbi még a forintkeresletet is javíthatná). Ezzel nyilván nem azok járnának jól, akik annak idején kedvezményes lakáshitelből építettek palotát.

geot 2009.04.10. 10:08:20

Az állam támogassa meg a gazdaságot azért, hogy a struktúra fent tudjon maradni? És ha ez egy rossz struktúra, amit a piac nem képes eltartani?

Másrészt az állam támogassa meg azokat is, akik egyébként ki tudják fizetni most is az új autót?

Köszönöm, inkább ne.

csiky944 2009.04.10. 10:15:21

@geot: ezen azért gondolkozz el,hogy hány embert és családot érint közvetve a Mo.-i autópiac, ha ők munkanélküliek lesznek, akkor több pénzt kell kiadni utánuk, mintha adót csökkentettek volna. Így is már sok embert küldtek el az érintett munkahelyekről.

Rocko- 2009.04.10. 10:16:06

Véé 2009.04.10. 09:37:33
az állami megoldás a hülyeség, nem az, ami meg lett írva. :)

min 2009.04.10. 09:44:39
való igaz, itthon jobb lenne ezt másra költeni, pl. mezôgazdaságra, amiben mondjuk otthon vagyunk. vagy zsebberakni.

1011001b 2009.04.10. 10:05:12
"Több százan dolgoznak az Audi és Suzuki gyárakban"
akkor miért nem az audi vásárlást meg a suzukivásárlsát támogatják? jah, támogatják, bármi mást szertnél, mint suzuki, akkor megsivatnak.
a poltikusok meg viszik az audikat.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 10:16:24

@geot: Az állam részéről ez jelen esetben nem támogatás. Akkor lenne támogatás, ha az emberek vennének autót. Mivel nem vesznek, nincs belőle bevétel (pl. regisztrációs adó, ÁFA, vizsgadíj). Ha kicsit kevésbé nyúlná le az állam a polgárokat, lenne bevétele, több mint ami most van.

Ha úgy tennénk föl a kérdést, hogy "elengedje az állam a regisztrációs adót?" akkor szerintem egész másképp reagálnátok, elvégre "az adó rossz". De ha arról van szó, hogy valakinek kedvezményt nyújtson az állam, az már büdös, mi? Pedig közben magatok alatt vágjátok a fát. Igazi magyar mentalitás.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 10:18:06

@Rocko-: "akkor miért nem az audi vásárlást meg a suzukivásárlsát támogatják" - mert nem teheti. Nincs rá joga, hogy egyes termékeket előnyben részesítsen másokkal szemben.

Rocko- 2009.04.10. 10:18:12

1011001b 2009.04.10. 10:05:12
"ez nem igaz, és ezt nem is tehetné meg. Az Unió tiltja a protekcionizmust"
ezért van nálunk regadó. nehogy külföldrôl vegyél autót.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 10:21:30

@Rocko-: "ezért van nálunk regadó. nehogy külföldrôl vegyél autót" - regadó minden új autón van. Elég szomorú lenne, ha egy Suzuki regadó nélkül kerülne ennyibe. (Az is elég szomorú, hogy regadóval kerül ennyibe.)

Rocko- 2009.04.10. 10:23:32

1011001b 2009.04.10. 10:21:30
van, de minek?
mennyivel több munka egy új forgalmit kiállítani, mint átíráskor?

Alf (törölt) 2009.04.10. 10:30:53

a weblakészítést is támogassa, mert a dizájnereknek kevés a munka.
meg a cipőfelsőrészkészítést is, mert kevés a munka.

viccet félre

az autóvásárlásnál az országból kimegy néhány millió ft/autó.

ezt most én nem támogatnám, csökkenteni kellene a profitkiáramlást.

NE TÁMOGASSA

1011001b (törölt) 2009.04.10. 10:31:13

@Rocko-: "mennyivel több munka egy új forgalmit kiállítani, mint átíráskor" - nem sokkal. Lenyúlás, méghozzá a pofátlanabb fajtából. És ha azt a 400-500e Ft-ot, amit regadó címen lenyúlnak elengednék, már sokan tudnának olyanok is autót venni, akik így nem teszik. Az állam megkapná az ÁFÁ-t, és egy csomó fiatal, megkímélt autó kerülne a használtautó-piacra, amit mások megvehetnének a 20-30 éves roncsaik helyett. Az új- és használtautó-kereskedőknek nem kéne lehúzni a rolót, újra heti 5 napot dolgoznának a Suzuki gyárban, és a beszállítók ismét gyárthatnák a kütyüket a gyáraknak.

De az egyszerű parasztja ezt nem látja, és csak annyit tud böfögni, hogy "más autóját nem fizetem". Pedig nem is kérte senki. Csak arról van szó, hogy egy adókkal ellehetetlenített ipart az adók mérséklésével újra kéne indítani.

Kifordított kacagány 2009.04.10. 10:38:55

@1011001b: a magyar autópiac minimális mértékben érinti a beszállítókat. jó ha 1%-ban. ettől még nem küldenek el senkit. a kereskedőket érinti egyedül a dolog, de bizony ha miattuk szükségesnek látjuk a támogatást, akkor világos, hogy minden egyéb kereskedelmi termék esetében is szükségszerű lenne.
egyébként meg számos összeszerelő üzem működik az országban, nem tartom kizártnak, hogy plazmatv-t is szerelnek.
ami meg az autók fiatalabbra cserélését illeti, ebben sincs igazad, a támogatás mindenképpen csak az új autókra lenne igénybe vehető, a használt piacot nem érintené. legfeljebb annyiban, hogy esne az áruk és többet veszítene az, aki újra cserél. ettől persze akinek eddig nem volt pénze autóra, annak ezután sem lesz. észre kellene venni, hogy nem néhány 100e Ft-on múlik, hogy valaki megengedheti-e magának az autót, vagy sem.
tőled is megkérdezném, ha mindezt nem vetted észre, akkor miből gondolod, hogy másban igazad van?

és igen, a regadó mérséklése valós intézkedés lenne a kereslet növelésére. igaz, ebből sem az állam, sem a kereskedő nem profitálna annyit, mint a támogatásosztogatósdiból. ellenben az autóipar egészére nézve sokkal kedvezőbb lenne a hatása.

@geot: igen, egyszerűen fogalmazva erről van szó.

min 2009.04.10. 10:40:06

@1011001b:
Nem értek egyett veled. Mellesleg a német könyvelöm mondta, amíg ott éltem hogy pl. japán vagy olasz autóra nem él a kedvezmény így ha lehet ne minősíts senkit míg nem imersz minden körülményt. Aki nem tudta fizetni az autóját a pluszpénzel sem fogja tudni fizetni. 3-4 millánál nem tétel a 300ezer forint. Ilyen értéknél azon agyal az ember, hogy rakasson be ennyiért extrát vagy sem nem azon, hogy most akkor majd tudom fizetni a részleteket. Paraszvakítás ez ebben a felállásban semmi más! Nem támogatom!

És olvasd el rendesen a kommenteket mielőtt te is ahogy írtad pavlovi reflexként böfögnél bármit.

Kifordított kacagány 2009.04.10. 10:43:41

@1011001b: szó sem volt a cikkben arról, hogy az adókat csökkentenék. arról volt szó, hogy a befizetett adókból adna támogatást az állam. márpedig ez nagyon nem mindegy.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 10:51:54

@Kifordított kacagány: "szó sem volt a cikkben arról, hogy az adókat csökkentenék. arról volt szó, hogy a befizetett adókból adna támogatást az állam" - nem ugyanaz a kettő? Csak az a kérdés, hogy nevezzük. Ha (az autó után) befizetett adóból kedvezményt adunk, az nem ugyanaz, mintha elengednénk az adó egy részét?

Kifordított kacagány 2009.04.10. 10:52:16

arról nem is beszélve, hogy míg a németeknél a támogatás annyit jelent, hogy 1-2 évvel korábban cserélnek autót, addig nálunk olyanok szeretnék ezt a támogatást, akik nem engedhetik meg maguknak az autót. azt hiszem nem kérdés, hogy melyik szól a gazdaság támogatásáról és melyik az alamizsnaosztásról

Kifordított kacagány 2009.04.10. 11:04:02

@1011001b: nem, nem ugyanaz. eleve az adóból visszatérítés csak az új autókra vonatkozna. ezzel már rögtön kizártuk az autó vásárlók jelentős részét. a befizetett adóból nyújtott támogatás pedig mindig visszaélésekhez, túlszabályozáshoz, plusz adminisztrációs költségekhez vezet. nálunk főleg. többe kerül és kevesebbet ad.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 11:08:36

@min:
"3-4 millánál nem tétel a 300ezer forint"- de igen. Ennél kevesebbért is szívóznak az emberek. Rohadtul nem mindegy, hogy álmaid Suzuki Swiftjét egyliteres motorral kétmillióért vagy 2.3 millióért kapod meg.

@Kifordított kacagány:
"a magyar autópiac minimális mértékben érinti a beszállítókat... ettől még nem küldenek el senkit" - ez egyszerűen nem igaz. Személyes ismeretség okán állíthatom, egy ismerősöm dolgozott Suzukinak beszállító cégnél.
"ami meg az autók fiatalabbra cserélését illeti, ebben sincs igazad, a támogatás mindenképpen csak az új autókra lenne igénybe vehető" - igen. De megnőne a kínálat a használtautó-piacon. Olcsóbbak lennének a használt autók is, nem csak az újak.
"minden egyéb kereskedelmi termék esetében is szükségszerű lenne" - más kereskedelmi termék esetén nincsenek ilyen mértékű lenyúlások, továbbá más kereskedelmi termék esetén nincs ekkora bevétel az ÁFÁ-ból, továbbá más kereskedelmi termék használtan történő értékesítéséből nincs bevétele az államnak.

Ha az autópiac fellendül abból nem kevés bevétele van az államnak. Egy autó tulajdonosváltásakor az állam minimum 50.000 Ft-ot nyer: átíratás, eredetvizsga. Egy új autó eladásakor az ÁFÁ-n kívül még forgalomba helyezés és zöldkártya címén kb. 80.000 Ft-ot kap az állam.

Azt kéne belátni, hogy ebben az országban nem azokat kéne állandóan b@$zogatni, akiknek van pénzük (az autósok tipikusan ilyen réteg). Mert ha egyszer besokallnak, elhúznak nyugatra, a sok minimálbéres, segélyen élő és nyugdíjas meg itt marad magának. Akkor meg lesz nagy sírás.

Ha azok, akiknek lenne pénzük nem vesznek autót, abból kiesik egy csomó adó. Akkor pedig nem lesz ingyen cirkusz és kenyér.

min 2009.04.10. 11:21:21

Aki a 2,3millát nem tudja fizentni az a 2 millát sem fogja tudni és beáll a providentes tüntetők közé.....

1011001b (törölt) 2009.04.10. 11:31:04

@min: Ezen ne vitatkozzunk, mindkét oldalt ismerem, tapasztalatból írok. Családunkban mindenki hitelre vett autót, és mindenki tudja fizetni még a gyenge forint mellett is, pedig kp-ben nem tudták volna kifizetni. Annyi a titok, hogy ésszel kellett kalkulálni. 300.000 Ft három év alatt 10.000 Ft-ot jelent a havi törlesztőben, ami nem mindegy.

A devizahitelre vásárlást pedig én se támogatnám, legfeljebb forint alapon, minimum 50% önerővel, a jövedelem 20%-ánál alacsonyabb törlesztőrészlettel. Ha ilyen feltételek mellett vett volna mindenki autót (és LCD-tévét, laptopot, stb.), nem tartanánk itt.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2009.04.10. 11:31:43

Teljesen mindegy, hogy lesz-e támogatás, semmi nem fog változni.
Miért gondolom ezt?

1. Akik a jelen helyzetben új autót vennének, azok jellemzően azok, akik most 4-6 (esetleg 8) éves autóban ülnek. Ezek jellemzően (deviza)hiteles autók, amelynek értékesítése jelentős bukóval járna. Ezt egy csepp ésszel nem fogják bevállalni.

2. Akik huszonéves gépekkel járnak, azok nyilván okkal járnak olyannal. Aki fejleszetni akar, az 5-8 évente fiatalít 10 évet, aki élvezi az öregautózást (mint én), az úgysem fog ezért cserélni, aki pedig hirtelen fiatalítana, az nem tud, mert az önerőt sem tudja összeszedni, főleg a mostani pénzügyi helyzetben* nem. Jobb is, így is rengeteg a visszavett autó.

*erről is tudnék írni egy hasonló terjedelmű gyorselemzést, de most rohanok. Este olvasom majd a reakciókat.

Pszt! 2009.04.10. 11:33:00

Oké, tegyük fel támogatná az állam az autóvásárlást.
Mindenki megveszi álmai autóját.
Utána mi lesz?
A piac betelt, mindenkinek lesz szép új autója.
Akkor mit fognak csinálni az autógyártók?

Rocko- 2009.04.10. 11:33:57

1011001b 2009.04.10. 10:31:13
azért gyökeresen más valakinek a kezébe látszólag belenyomni 300 ezret, vagy VALÓBAN elengedni 4-500-at.

másrészt ha valaki megengedné a fogyasztást, akkor több jövedelme lenen az államnak az üzemanyagból befolyó áfán. csak ehhez hosszú távú gondolkodási mód kéne. nem helyszínen zsebetnyitogatás.

1011001b 2009.04.10. 10:51:54
nem, nem ugyanaz.

min 2009.04.10. 11:36:03

@1011001b:
Na ezzel egyetértek!:-)

Kifordított kacagány 2009.04.10. 11:40:31

@1011001b: a suzuki a nálunk szerelt autóinak elenyésző részét adja el itthon. attól, hogy kb 500-1000 ember aki egyébként nem tud venni autót venne egy suzukit, attól még nem fogják visszavenni az elküldött embereket, mert a gyár szempontjából ez az 1000 autó nem tétel. illetve tétel, de nem akkora, amire alapozni lehetne.
a probléma ott kezdődik, hogy te azt hiszed, magyarország jelentős piacot jelent. de nem jelent.
ha megnőne a kínálat a használtautó piacon és az leverné az árakat(korántsem eléggé), az csak azt jelentené, hogy aki újra cserél az nagyobbat bukik, tehát semmit nem fog jelenteni neki a "támogatás". ettől még azok akik nem engedhetik meg maguknak az autót, nem tudnak használt autót venni, mert nekik csak a szupertámogatott nullaönerős autó lehet az alternatíva, mert még annyi pénzük sincs, hogy vegyenek néhány 100e ft értékben egy használt szart. te komolyan elhiszed azt, hogy az új autókat vásárló birkák azért vettek újat, mert nem akarnak fingos kárpitra ülni és használt szarral járni? frászt. azért vették, mert még fél millió(igazából a nagy részének 100e) sem volt a zsebükben egy autóra.
minden kereskedelmi termék esetén van legalább 20% áfa amit az állam lenyúl, tehát akár az is érdekében állna, hogy minden mást támogasson. meg is tette ezt már, ez sem példa nélkül való.
amúgy meg az eszem áll meg attól az elbaszott gondolkodástól, mikor valaki azt hiszi, hogy nekünk az a jó, ha az államnak minél nagyobb bevétele van. ki a franc fogja azokat a bevételeket megfizetni? mi, a termelő réteg. valahogy nem tudok örülni neki, hogy egyre többet fizethetek, hogy egyre többet tapsoljanak el. nekünk az lenne a jó, ha az állam minél kevesebbet költene és igen, minél kevesebbet szedne be újraelosztásra.
valóban nem azokat kellene baszogatni akinek pénze van. illetve nem azokat akik megkeresik ezt a pénzt. te viszont az ő pénzüket bíznád az államra, hogy osztogassa kedvére.

min 2009.04.10. 11:41:06

@1011001b:
Nekem is deviza hiteles autóm van és nem gond a törlesztő szerencsére. Valóban ésszel kell kalkulálni de ahogy megnézed a providentes embereket sajnos nem ez az általános nálunk. Én úgy gondolom, hogy aki kap 3 kilót az nem a 2millást vesz meg olcsóbban, hogy a törlesztője emberi legyen hanem a 2,3 millást amivel penge élen táncol majd és ha jön egy kis nehézség nem tudja fizetni. Szerintem ez az általános nálunk és ezért nem támogatnám ezt a fajta hozzájárulást.

biker_kolee 2009.04.10. 11:45:19

Támogassa meg a jobb zsebemet. Arra nagyobb szükség van. A cselló pedig menjen innen. A regadó nekem se kell.

Ne támogassa.

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.04.10. 11:49:27

Emberek!

Válság van, vagy mi! Munkahelyek szűnnek meg, piacok szűkülnek be (igen, többek között az autópiac is). Válságban nem a fellendítés a cél, hanem a TÚLÉLÉS. Ha ennek az az ára, hogy néhány kereskedő tönkremegy és elbocsátások lesznek egy túltelített piacon, akkor legyen. Az állam enyhítheti, sőt enyhítenie kell(ene) a negatív hatásokat, de ennek nem a pénzosztás a módja, hanem a piacteremtés.

Az újautó a mai Magyarországon bármilyen fájdalmas is, luxuscikk. Nincs olyan autóiparunk, mint Németországnak, nem élnek annyian belőle (valaki biztos tud statisztikai adatokat hozzá). Közel sem részesedik ez az ágazat oly mértékben a GDP-ből. Biztos, hogy ebbe a kis szegmensbe kellene súlyos milliárdokat nyomatni közpénzekből ész nélkül?

Ami a hiteleket illeti... a jelenlegi helyzet kialakulásáért az előrehozott fogyasztás a felelős. Konyhanyelven: jóval többet költöttünk, mint amennyit megtermeltünk. Nincs mögöttes fedezet. Biztos, hogy ezek után továbbra is kellene támogatni az új autók eladását tudván azt, hogy a többség további hiteleket fog felvenni a finanszírozásukhoz?

1011001b (törölt) 2009.04.10. 12:50:12

@Kifordított kacagány: "te viszont az ő pénzüket bíznád az államra, hogy osztogassa kedvére" - nem igaz. Az, hogy az új autók vásárlását anyagilag támogatjuk gyakorlatilag annyit jelent, hogy a regisztrációs adóból valamennyit elengedünk. Ami végső soron az állami újraelosztást csökkentené, csak kicsit jobban hangzik a vevő számára.

@min: Ebben igazad van, emiatt kellene szigorú feltételekhez kötni a támogatást, lásd: 1011001b 2009.04.10. 11:31:04.

@a házisárkány: mint fentebb is írtam, semmilyen plusz kiadást nem jelentene az állam részéről, ha kis értékű gépkocsik vásárlását támogatná, mivel az rögtön visszajönne a regisztrációs adóból és ÁFÁ-ból. Ez olyan, mintha elengednék a regadó egy részét. A hitelekről meg lásd a fent említett bejegyzést.

martong 2009.04.10. 12:53:00

Sajnos azt kell mondjam minkét táborral egyetértek, hogy hogyan?

Támogatom: - Keresztanyum egy autóülések vázait gyártó kis-cégnél dolgozik, az utóbbi időben eléggé megcsappantak a megrendelések, ezt megérzi a casládja is, ezért a támogatást pártolom. Azok akik azt mondják, hogy nem fizretik mások autóvásárlását szerintem felületesen kezelik a témát, egyrészt az átképzésből és a munkanélküli segélyekből nagyobb kiadás származik, mint a kedvezményezett vásárlásból, másrészt azt a pénzt amit adóba befizetünk nem mi döntjük el, hogy állambácsi mire költi, ergo nem mi fizetjük az ő autójukat, illetve akkor sem kell kevesebbet adózni ha mégis így van.

Ellenzem: - Ha az autóiparon segítünk akkor a többi teremelő ipati egységen és talán néhány szolgáltató cégen sem ártana segíteni, hiszen ők is munkahelyeket tartanak fent, adóznak - sokat
Ekkor pedig már a személyi jövedelem adó csökkentése, talán IDEIGLENESEN megdobná a keresletet, ehez viszont az kéne, hogy az emberek az így felszabaduló havi 30-80ezer forintot okosan költsék, vagy spóroljanak vele vagy fektesék be egyék helyekre, ha kihelyezik akkor még nyerhetnek is rajta.
csak egy példa: ha én most 130 ezer forintot viszek haza havonta akkor az én tényleges keresetem 265.306 forint. Tahát ezen az alapon ha segítünk itt akkor adjunk oda is, van kb. kétésfél hárommillió adózó ember, ha mindenek adunk kedvezményt, akkoregy újautó támogatásából akár húsz ember adókedvezménye megvan, és azzal pedig már ő maga rendelkezik, ha akarja autóba is teheti, mind1

Természetesen nem ejtettünk szót a rengeteg olyan vállalkozóról aki mindent elköltségel és 80 ezer forintra van bejelentve, de ez más kérdés, és nem feszegetném.

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.04.10. 13:34:21

@1011001b:
300000 Ft-nál három év alatt havi 10000. Ez így nagyon szépen hangzik. Viszont az emberek nagy többségének nem 300000 Ft hiányzik a pénztárcájából egy új autó megvételéhez. És lehet, hogy a te családodban mindenki ésszel kalkulál és csak annyi törlesztőrészletet vállal be, amennyit akkor is elbír, ha minden összeomlik körülötte, de a hitelt felvevők nagyobb része annyit igényel, amennyit még ki tud fizetni. Nincs tartalék, nincs menekülési útvonal.
Mondhatjuk azt, hogy aki hülye, haljon meg, minek vesz fel erején felül hitelt, de ez a problémát nem oldja meg. Hozzáteszem, az államnak az sem feladata, hogy józan paraszti ész híján lévő emberek helyett gondolkodjék.
A gond az, hogy nincs olyan átfogó koncepciója a kormánynak, amely az EGÉSZ makrogazdaságot érinti, mindössze azokban a szegmensekben próbál valami tűzoltásfélét végezni, ahol már a mestergerendák is lángolnak, s összedőléssel fenyeget a ház.

Csak halkan jegyzem meg a kormány mögöttes szándékát... Támogassuk a bankszektort. :-S

Kifordított kacagány 2009.04.10. 13:42:20

@1011001b: attól, hogy szerinted nem igaz, attól még úgy van. legfeljebb te nem érted meg.
mellesleg meg mielőtt ellentmondasz olyannak akinek van némi fogalma a gazdaság működéséről, nem ártana neked is elvégezni néhány hasonló iskolát. szemlátomást ez még hiányzik a repertoárodból.

@martong: nem tudom miért olyan nehéz megérteni, hogy attól, hogy itt támogatásokat osztogatnak, attól még keresztanyud állása nem lesz semmivel sem biztosabb.

1011001b (törölt) 2009.04.10. 14:33:18

@a házisárkány:"Viszont az emberek nagy többségének nem 300000 Ft hiányzik a pénztárcájából egy új autó megvételéhez" - valóban. Viszont nem mindegy mennyit vesz fel hitelben. Lehet, hogy 30.000 Ft-ot be mer vállalni öt évre, 40.000-et viszont már nem. És mielőtt lehurrognál, ez tapasztalat, édesapám értékesítő.

@Kifordított kacagány: "nem ártana neked is elvégezni néhány hasonló iskolát" - igaz, nekem csak mérnök diplomám van, de a családomban van két közgazdász és egy könyvelő.

Az állások száma pedig a vállalatok helyzetével van összefüggésben. A vállalatok pedig a kereslet függvényében tudnak termelni. Tehát martong keresztanyukájának állása biztosabb lehet, ha az emberek vesznek autókat.

És ismételten elmondom: nem közpénzből kell támogatásokat adni, nem luxusautóra, nem nulla kezdőrészletes devizahitelesre és nem akármennyit. Elég lenne kicsit csökkenteni a regisztrációs adót, hogy legyenek eladások és ne nulla legyen a belőlük származó bevétel, mint most. Legközelebb már a Caps Lockot is benyomom, hátha csupa nagybetűvel elolvasod.

Kifordított kacagány 2009.04.10. 15:46:26

@1011001b: tök mindegy, hogyan és mivel írod, attól az még mindig nem állja meg a helyét.
aki harmincat be mer vállalni, de negyvenet nem, annak a harmincra sincs meg a fedezete. eleve a szóhasználatod teszi nevetségessé a mondanivalódat. ha valaki azért választ egy kisebb összeget mert azt be meri vállalni, nem pedig azért mert az megéri neki, a nagyobb összegű választás meg nem nyújt neki annyival többet, az legjobb esetben bátor, legrosszabb esetben botor, de semmi esetre sem fedezettel rendelkező vásárló. mivel azt te is elismerted, hogy az ilyenek erősen tehetnek arról, hogy ott tartunk ahol, nem nagyon állja meg a helyét a koncepció, hogy továbbra is ezeket ösztönözzük túlfogyasztásra.
martong keresztanyukájának állása akkor lesz biztosabb, ha olyan emberek vesznek autót, akik mögött van fedezet. ez ma magyarországon nem jellemző. lépjünk tovább. mivel martong keresztanyukája feltehetően olyan cégnél dolgozik, amelyik exportra gyárt(vagy olyan cégnek gyárt, amelyik exportra gyárt, lényegében mindegy), az ő munkája akkor lesz biztosabb, ha külföldön vesznek autót és beszállítónak továbbra is martong keresztanyukájának a munkahelyét foglalkoztatják. ez pedig úgy lehetséges, ha martong keresztanyukájának munkahelyét támogatják pl adókedvezményekkel, hogy versenyképes áron legyen képes előállítani az adott terméket. ez pedig rohadtul messze van attól, hogy további eladósodásra buzdítok fizetésképtelen embereket új autó vásárlásra.

kormax 2009.04.12. 16:22:09

Most olvastam el a posztot és a kommenteket, én egy oroszlános autókereskedésben dolgozom. Szerény nézőpontomból szeretnék véleményt nyílvánítani:
A problémák forrása:
- emberek akiknek nem volt pénzük /gyakran üzembehelyezésre sem!/ vegyünk új autót mert ott nem kell befizetni semmit! Havi törlesző kicentizése, gyakran előfordult, hogy 75e ft-os fizetésre felvettek 30-35e ft-os törlesztőt! A továbbiakat nem számolták /biztosítás, üzemanyag, szerviz../! Ja és nem volt mindegy, hogy milyen autót adsz nekik még válogattak is!
Most egy 35e ft-os törlesztő kb 45-50e ft sok marad a 75e ft-ből!
- emberek akiknek volt hiteles új autójuk de 3 évesen lecserélték mert a szomszéd is új autót vett! Meglévő 72 hós hitelt szemrebbenés nélkül 120 hós-ra váltották, tehát helyből bukták az elöző autó árának közel 70%-át! Luxus!
- emberek akiknek volt hiteles autójuk de összetörött vagy olyan hitelre vették fel amit képteleség volt visszafizetni /15-20%-os jutalékszinttel a kereskedő irányába/. Mit csináltak? Megvesz új autó 0-tól, majd régi autó nem fizet a bank viszi mintha annek nem lenne semmi következménye!
- Kedvenceim: a harmadolós negyedelős hitelek! Eme konstrukcióknak emberek, hogy tudtak bedőlni? 0% befizetés az első 3-4 évben csak 20-25e ft-ot kell fizetni! Na mit mondott nekik a kereskedő? Igen, utánna lecseréljük egymásik újra! Azt már nem tette hozzá: ha majd lesz 1.5M ft-d! Ők mostanában fognak visszaszállingózni a kereskedésekbe és szembesülni a cseppet sem derűs kilátásokkal!
Egyszerűen fogalmazva: túlköltekezés, irigység, butaság!!

ui: igaz 0-val adtam el autót de eszement jutalékszinteket és hitelkonstrukciókat senkinek nem adtam! Egyszerűen nem engedtem! Kaptam is a főnőkömtől rendesen!
A 0%-os és 120hó-s konstrukciókat már engedélyezni sem kellett volna! Melyik autómárka kezdte is el??

Kifordított kacagány 2009.04.12. 19:28:55

és ugye akkor továbbra is támogassuk csak ezt a réteget:)

apamacko 2009.04.12. 22:41:19

@kormax: Én is értékesítő vagyok több mint tíz éve, innen a sok infó. Nem a "mi autónknál", így kevés 0% indulós autót kellet eladnom (össz. talán 5-öt) szerencsére, de az emberi sötétség tényleg határtalan. A sok gátlástalan kereskedő pedig a szerencsétlen "sötéteket" belehajszolta a "jó"-ba :-((
Néha tényleg lennék birkapásztor inkább Új-Zélandon!

zalkapone 2009.04.13. 00:08:14

És ezek a "sötétek" a leggátlástalanabb sznobok! Ezek húzzák a szájukat, ha a 16 éves, egyébként makulátlan Fordommal be merek állni melléjük a parkolóba. Pedig idén a karosszéria felújításra, és a futóműre többet költöttem, mint ezek a szerencsétlen lúzerek a törlesztőrészletükre egész évben. Aztán ha karambolozunk, akkor fejvesztve sikítanak, hogy most mi lesz. Mi lenne? Én bemegyek másnap a bankba, kiveszek 500e forintot, és veszek egy másik, ugyanilyen autót. Ezek meg fizetik a törlesztőt továbbra is, miközben várják a villamost...

kormax 2009.04.13. 12:43:06

@apamacko:
Ez a birkapásztorkodás nem is rossz dolog!
De ha főnők ott áll mögötted akkor muszály eladni! Másképp nem is lehet eladni azt a sok szart /piacvesztés több mint 60%/!
Pedig én még a 20%-os kezdőbefizetést is kevésnek tartom, de a legnagyobb kedvencem a 132 hónapos konstrukció!
Nekem is van hitel az egyik autómon csak 60% befizetés és 4 év futamidő mellett!
@zalkapone:
Igazad van! Mindig a sötétek verték legjobban a nyálukat, most meg a fejüket a sárga csíkokkal!
süti beállítások módosítása