Emlékszik még erre valaki ?
1958-ban vezették be a két betű-négy szám kombinációt a magyar rendszámokon. A rendszer alapjait elég átgondoltan fektették le. Azt tervezték ugyanis, hogy a rendszám betűiből azonosítható lesz a gépjármű haszálati módja, jellege, részben tulajdonosa is. Egy jóideig működött is az ötlet, ám a 70-es években a magánautók hirtelen szaporulatával a rendszámok leosztása nem tudott lépést tartani. Igaz, alig húsz évvel később már maga a kombináció sem, ezért ez a rendszám-formátum 1990-ben átadta a helyét a három betű-három szám verziónak.
Az eredeti rendszer felépítése:
A | Állami szervezetek, állami és tanácsi tulajdonú vállalatok személyautói (eleinte fekete alapon fehér karakterekkel, később fordítva) AA 00-01: Elnöki Tanács Elnöke szolg. gépk. | |
B | Belügyminisztérium, államigazgatás, annak szervezeti, termelőszövetkezetek személyautói BA 00-01: Belügyminiszter szolg. gépk. BV: Büntetésvégrehajtás gépkocsijai BU-BX: autóbuszok 1980-tól | |
C | Magánautók CC: követségi dolgozó, nem diplomata státuszban (fehér alapon piros karakterek) CD: diplomácia testüketek tulajdonában lévő gépkocsik CK: hazánkban élő külföldi állampolgár magántulajdonban lévő autója (fehér háttéren piros karakterek) | |
D | Diplomáciai testületek tulajdonában lévő gépkocsik DT: diplomáciai testületek (kék háttéren fehér karakterek) | |
E | Motorkerékpárok | |
F | Állami szervezetek, állami és tanácsi tulajdonú vállalatok teherautói (eleinte fekete alapon fehér karakterekkel, később fordítva) | |
G | Autóbuszok GA: közüzemi személyszállítás, pl BKV (fekete alapon fehér karakterek) GB: Vállalatok, intézmények saját tulajdonú autóbuszai | |
H | Honvédség járművei HA, HB - személyautó HT - teherautó HG - autóbusz, mikrobusz HH - híradós gépkocsi HF, HT - teherautó HZ - tartálykocsi HN - motorkerékpár HP, HX - pótkocsi, utánfutó HV - vontató HR - határőrség, katonai rendészet | |
I | Magánautók 1970-től | |
J | Taxik (JF-ig, fekete alapon fehér karakterek) | |
K | Motorkerékpár | |
L | Motorkerékpár | |
M | Mentők (MA-MB) | |
N | Motorkerékpár oldalkocsival | |
O | Motorkerékpár | |
P | Posta (1976-tól magánautók) | |
R | Rendőrség, határőrség, vám-és pénzügyőrség, büntetésvégrehajtás járművei RA-RB: rendőrség szolgálati autói RF: rendőrségi csapatszállító teherautók RK: rendőrségi motorkerék RR: határőrség, vám- és pénzügyőrség, büntetésvégrehajtás járművei | |
S | Szövetkezetek, vállalkozások, társadalmi szervezetek teherautói | |
T | Tűzoltóautók (TO, TU) (80-as évektől magánautók) | |
U | Magánautók 1975-től | |
V | Vontatók (VA, VT) | |
W | (Nem adták ki !) | |
X | Pótkocsik, utánfutók (eleinte fekete alapon fehérrel, majd fordítva) XX - kölcsönzői járművek | |
Y | Pótkocsik, utánfutók, AKÖV-TEFU és Volán teherautói | |
Z | Magánautók |
Speciális rendszámok:
PRÓBA | Érvényes műszaki vizsgával, vagy belföldi forgalmi engedéllyel nem rendelkező gépjárművek ideiglenes rendszáma (Eleinte csupa piros karakterrel, majd a számok feketével) | |
E | 30 napos ideiglenes rendszám | |
Z | 30 napos ideiglenes rendszám - az országból való kiszállításra | |
Lassú jármű, mezőgazdasági vontató rendszáma | ||
VÁM | Ideiglenes rendszám vámkezelés idejére |
A rendszer persze nem tartott ki túl sokáig. 15 évvel a bevezetése után, a 70-es évek közepén már látható volt, hogy a jelentősen megszaporodott magánautó-mennyiséget ez a logika nem fogja kiszolgálni. A dömpingszerűen érkező autók néhány év alatt elkoptatták a teljes I- és U- szériát.
Első lépésként a foglalt betűk még szabad kombinációit szabadították fel, de ezzel alig jutottunk el a nyolcvanas évek elejéig. Ekkor már tisztán látszott, hogy hamarosan elfogynak a lehetőségek. Annyira, hogy az évtized végére már a kettős betűkombinációkat, a DD, TT, UU, ZZ, NN, GG, stb... variációkat is ki kellett adni. Ekkor a háttérben már dolgoztak a három betű-három szám kombináción.
A bürokratizmusra jellemző, hogy (bár az 'exkluzív' rendszámok rendszere már megdőlt egyszer, és egyébként sem volt praktikus) első nekifutásra az új, 3-3 rendszámokra is kidolgozták a 'foglalt' betűk rendszerét. Ugyan végül nagyrészt elvetették ezeket, de a rendőrség, a honvédség, és még néhány tekintélyelvű állami szervezet kisírta magának a speiális kombinációkat.
B-verzióként az is belekerült a tervezetbe, hogy a német-olasz megoldásokhoz hasonlóan a földrajzi elhelyezkedés is jelölve legyen a rendszámon. Ezt meglehetősen magyaros érveléssel sikerült elvetni: védeni kívánták az idegenben meccset vezető futballbírót, illetve a vendégcsapat buszát és szurkolóinak autóját...
Magántulajdonú személyautók rendszámai időrend szerint
(becslés, a járművet kiadó négy nagy Merkúr-telep szabad rendszámkészletétől függően lehetnek eltérések)
CA-CM: 1958-1966
CO-CP: 1967
CR-CZ: 1968-1969
IA-ID: 1970
IE-IG: 1971
IH-IL: 1972
IM-IT: 1973
IU-IZ: 1974
UA-UK: 1974
UL-UO: 1975
UP-UZ: 1976
ZA-ZH: 1977
ZI-ZY: 1978
PA-PM: 1978
PN-PZ: 1979
TA-TG: 1980
TH-TP: 1981
TR-TZ: 1982
KA-KB: 1982
KC-KN: 1983
KO-KZ: 1984
GA-GN: 1985
GO-GZ: 1986
DA-DG: 1987
DH-DM: 1988
DN-DZ: 1989
JA-JR: 1989
JS-JZ: 1990
dupla (DD, EE, stb): 1990
Források. képek:
http://members.chello.hu/bukkair/auto/Rendsz.htm
http://www.rendszamgyujtes.extra.hu/galh.htm
http://www.adamveszner.atw.hu/
TWK veterán topic
UPDATE:
Zoltán volt olyan kedves, és részben pontosította, részben kiegészítette a fentieket. Köszönjük, íme a levele:
- Az A és Y betűknél nem előbb-utóbb volt a fekete alapon fehér, ill. fordítva, hanem a fekete alapon fehér a szolgáltató, közszolgáltató járműveket jelentette.
- A-ból: 2. karakterhelyen A-L volt kiadva fehér alapon, P, R-Z fekete alapon.
- F-ből sztem nem volt fekete alapú. Érdekes, hogy míg pl. a Volán Y-os rendszámot kapott, a BSZV (Belkereskedelmi Szállítási Vállalat, 90 % IFA, szemben a volános ZIL-ekkel) maradék Barkas F-es rendszámokkal járt.
- A JA, JB, JC taxik is fekete alapon voltak. (én láttam JC-s fehéret - prokee -)
- A B-t buszokra csak azután használták, hogy elvették a G-t.
- DT-nél a betűk mellett a számcsoportokból meg lehetett mondani, hogy milyen országcsoport melyik országáról van szó.
- GA, GC, GE (BKV), GF: közszolgáltató buszok: BKV, MKV, Volán
- GB, GD, klf. vállalatok buszai
- H: második betűk, ahol eltér a tiédtől:
HB régi dzsipek, és Barkasok is.
végén voltak asszem HI Barkasok is
HK motor
HL vontató (nyerges, pl. Rába)
HM műszaki, dobozos
HN oldalkocsis motor
HP nem pótkocsi, hanem sokféle autó, pl. az Aviak
HR véletlenül sem határőrség, hanem terepjárók, de így persze a katonai rendészet terepjárói (UAZ) is.
HS katonai mentők, Uaz, Nysa is
többi rendben- P: csak PA és PF volt, a PA személyautó, de amit gyerekkoromban láttam, kék kékfényes piros kombi (talán Moszkvics) PA rendszámmal, nos, az tűzoltósági volt.
tehát a PA-t megosztva használták. (PG és PB rendszámokra konkrétan emléxem ismerős személyautóról - prokee -)- A Határőrség is az RA, RB, RF-et használta.
- RR 00-01-től büntetésvégrehajtás,
RR nem tudom pontosan, hogy 50-00-tól, vagy honnan, de mindenesetre elkülönítve a vámosoké.- T: sztem csak TU-volt. (emléxem rokonoktól, ismerősöktől TX-re, tipikus Trabant-rendszám volt - prokee -)
Beszóltak