Azt hiszem, a címben olvasható kifejezést igazán alkalmazhatnánk a hétvégén kipróbált szerkezetre.
Rémlik valami halvány emlékkép a lengyel piacon beszerezhető digitórás panorámatükrökről, amiket gumipántokkal lehetett az eredeti belső tükörre rögzíteni ?
Amit itt látsz, egy, az eredetire rögzíthető tükör, jobb oldalán egy PNA-val, azaz egy GPS alapú navigációval. Amikor először megláttam, annyira tréfásnak tűnt, hogy elkértem kipróbálni.
Szoftveres opciók:
- Navigáció: SD kártyán telepített naviszoftver, nem tartozéka a készüléknek. A tesztkészüléken IGo MyWay futott.
- Zenelejátszó: MP3 fájlok lejátszáshoz, alapfunkciókkal
- Filmejátszó: MPG, AVI, WMV fájlokhoz, alapfunkciókkal
- E-könyv: egyfajta olvasószoftver. TXT-t sikerült megetetnem vele, hááát... elég kényelmetlen
- Képnézegető: alapfunkciókkal, slideshow-val, nagyítással. BMP, GIF, JPG, PNG fájlokat kezel. 2MP felett igen lassú.
- Külső képforrás (pl. tolatókamera) jelének fogadása automatikusan.
Műszaki adatok a teljesség igénye nélkül:
Méret: 295x81,5x38 mm
Processzor: Samsung S3C2440A-40, 400 MHz
Belső rendszermemória: 64 MB
Belső flash-memória: 128MB
Operációs rendszer: Windows CE 4.2 NET
GPS-vevő: SiRF Star III, 20 csatorna
Adatfrissítés: 1 Hz
Frissítési idő: átlagosan 0,1 s
Antenna: belső vagy külső (tartozék!)
Kicsomagolás
Első gondolatom az volt, hogy mekkora ötlet, hogy lehet, hogy eddig nem jutott sekinek eszébe ? Aztán körbetapogattam, és a következőket vettem észre:
- Nagy. Elég nagy. OK, hogy felpattintom a tükörre, de a Belvárosban tuti nem futnék be egy
- A készülék oldalában találunk egy stylust, azaz egy "tapogatópálcikát", amely megkönnyíti az érintőképernyő kezelését. Meglepő, a Mio felsőkategóriás PNA-ihoz sem jár ilyesmi.
- Teljes méretű SD-kártya foglalaltot találunk, 2GB-ig még biztosan tudja fogadni, felette nem próbáltam. Ez jó, mert a teljes méretű SD olcsóbb, mint a mini- illetve miniSD kártyák, ráadásul a navigációs szoftverek némelyike kisebb kártyán nem beszerezhető (legálisan legalábbis, khmmm...)
- Más csatlakozási lehetőség gyakorlatilag nincs. Illetve, van egy a külső antenna számára, amire egyébként szükség is lesz - erről később. Nincs viszont például mini-USB, sem töltés, sem pedig PC-PNA kommunikáció céljára. Ez is hiányosság, később szintén szólók róla, miért.
- Akku nem hozzáférhető semmilyen módon, a ház házilag nem bonthatónak tűnik. Hétköznapi használatban ez nem szempont, de kissé erősíti az egyszer használatos kínai áru image-et, hiszen az akku hibája esetén az egész hóbelevanc mehet a kukába, vagy az asztal lába alá.
- Van reset gomb, ráadásul jól védve. Nem volt még rá szükségem, de éppen a bonthatatlanság miatt a szoftver bármilyen fagyása esetén az egyetlenn lehetőségünk az észhez térítésre.
- A töltéshez egyetlen út vezet. Ahogyan a kicsivel feljebb lévő képen látható, a készülék felső részéből egy S-Video csatiban végződő, majdnem két méter hosszú kábel jön ki. Ehhez tartozik egy ~20 cm hosszú ellendarab, amelynek túlsó végén találunk egy RCA-kábelt, illetve egy elegáns piros és fekete kábelt. Ez utóbbiakat kell az autó tápellátásához bekötni, ideális esetben a tükör közelében lévő belső világításhoz, előbbi pedig a külső videoforrás jelét viszi a készülékbe. A probléma csak annyi, hogy a készülékhez tartozó, bonthatatlan kábel borzalmasan hosszú, ha mobil, gyorsan lekapható állapotban akarjuk tartani, akkor ezt bizony nem fogjuk a kárpit alá gyömöszölni. Jobb, átgondoltabb megoldás lett volna a készülék részét képező kábelt 10-15 centisre hagyni, és az autóba fűzendő részt hosszabbra. Jelen állapotban a helyzet az, hogy a közel két méteres darabot összegönyölve passzírozzuk a tükör és a szélvédő közé, ami hát... elég csövesen néz ki :)
- Van viszont karcvédő fólia, ami bizony erős jó pont az érintőképernyő védelmében.
Bekapcsolás
Fontos, hogy a kábelezéssel kell kezdenünk. Mivel külső töltő nincs, csak a kábelek elhelyezése, bekötése után fogjuk tudni egyáltalán bekapcsolni a készüléket, hiszen (alapesetben) nem feltöltött állapotban érkezik. (Más kérdés persze, hogy beszerelés előtt azért a kábelkötegen keresztül feltölthető.)
Az első bekapcsolás után angol nyelvű menü fogad, a Settings/Language menüpontban gyorsan magyar nyelvre konfigolható a készülék. Később kiderül majd, hogy nem feltétlen jó ötlet, de megtettem. Ezután a Főmenüben ez fogad:
(Itt jegyzem meg, a képernyő minősége nagyságrendekkel jobb, mint amit a képek alapján gondolnánk, de egyéb lehetőség híján digitális fényképezőgéppel fotóztam, amely erősen interferált a kijelzővel. Viszont kattintásra büdös nagyra nyílik ám !)
Az első öt talán egyértelmű, a hatodik, Választás viszont furcsa gyanút ébreszt - kattintásra talán Rytkó Emília, főOVIs ugrik elő ? :) Ugye ti is belefutottatok már a mókás fordítóprogrammal magyarított webhelyek tucatjaiba ? Nos, itt is valami hasonlóról van szó... A Választás (Options) ikon a beállításokhoz visz.
Anélkül, hogy occó poénkodásba kezdenék a kici, cíííípősz kínai fordítóprogramokról, csak pár példát sorolnék fel, aztán visszatérünk a komoly dolgokhoz:
- Navigációs beállítások: Kerti ösvény-ból hajózás szoftver
- GPS felügyelet: Másodlagos bolygó és indí jobb vagy apad
- Hát könnyű: Ragyogás érték / Becsuk legyőz a hát könnyű
- Villámforrás: System stand by / után 15 perc
Nos, inkább segítek, az opciók sorban:
Navigációs szoftver beállításai: megadható a szofver útvonala, illetve az, hogy a PNA bekapcsolásakor automatice induljon-e a navigáció.
Érintőképernyő kalibrálása: egyértelmű
Nyelv: mazochistáknak magyar, egyébként ízlés szerint angol/német
Hangerő: Fő hangerő ill. "kattintások" hangereje
GPS felügyelet: jórészt felesleges, a jel megléte itt ellenőrizhető
Háttérvilágítás (Hát könnyű): Fényerő, illetve az, hogy mennyi inaktivitás után kapcsolja le a háttérvilágítást.
Akkumulátor (Villámforrás): Megadható az az idő, amely után (akkus üzemben) készenléti módba kapcsol.
Idő és dátum: egyértelmű - meglepően egyszerű és praktikus felülettel
Rendszerinformáció (Szisztéma): Gyári konfig visszaállítása, illetve valami Dokumentum kijavít, ezt nem mertem kipróbálni :)
Bőr: Világoszöld illetve fekete stílus között választhatunk.
Video input: a beérkező videojel tükrözését állíthatjuk be.
A médiaejátszókról, a "könyvolvasóról", illetve a külső video inputról azt hiszem, sokat nem tudok elmondani, így álljon itt négy kép az igazán érdeklődőknek:
A megjelenítendő file-okat az SD-kártyára tölthetjük fel. A filekezelő, ami egyébként PNA-PDA relációban meglepő módon dupla kattintással működik, elvileg a 128M flash-memóriát is eléri. Gyakorlatilag ennek nagyjából nulla használati értéke van, hiszen - mint említettem - közvetlen PC-PNA kommunikációra USB, Bluetooth, infra hiányában nincs lehetőség, de még filekezelő sem áll rendelkezésre, amivel a kártyáról másolhatnánk fájlokat.
Navigáció
Következzen az, ami miatt egyáltalán érdemes a készülékről beszélgetni !
A nálam lévő tesztdarab IGO-t kapott a forgalmazótól, teljes Európa-térképpel. Kézben, épületen kívül néhány másodperc alatt jelet fogott, a telepített szoftverhez méltóan pontos és gyors útvonalkalkulációkat dobott. Idő (és lehetőség) hiányában Magyarországon kívüli célpontot nem próbáltam, de egy Százhalombatta-Cserkeszőlő oda-vissza útvonalon megnéztük, mit tud a berendezés.
Kontrollkészülék
Egy teszt nem teszt, ha nem kiértékelhető az eredmény. Ezért a szélvédőre felcsattintottam egy HTC Touch Cruise névre hallgató PDA-GPS-telefon kombót. Ezen egy MioMap (nemtom, így vettem, SDtomicroSD adapterrel telepítettem, stb...) futott, az IGO-val azonos térképállománnyal, azonos beállításokkal (autópálya, fizetős, stb...). A készülék a szélvédőre tapasztva, külső antenna nélkül üzemelt.
Az első meglepetés még az indulás előtt ért. A tükörre felpattintott navi önmagában tökéletesen használhatatlannak bizonyult. Műholdnak nyomát sem látta - pedig nem fémgőzölt szélvédő volt az autóban, a Touch Cruise 30 mp alatt jelet fogott. Vártam egy erős félórát, majd a készülékhez adott külső antennát felpattintottam a szélvédő és a tükör szára közé. Nem egészen egy perc múlva szagott fogott a berendezés, és megtalálta az aktuális pozíciónkat.
A rögzítés, illetve a ház burkolatának kialakítása egyébként tökéletes. Átlag navihoz képest igen súlyos darab, kisebb támadó sündisznókat anélkül verhetnénk vele pépesre, hogy a garanciát veszélyben éreznénk a külső sérülések miatt.
A második meglepetés az induláskor ért - a hangerő és hangminőség miatt. A tükörlap mögé épített hangszórón keresztül ugyanis szinte teljesen torzításmentesen érkezik Andrea vagy
(A tükör Andrea, a HTC Moha bá hangján beszél, a könnyebb azonosítás kedvéért)
A kijelző fényerejével alapvetően elégedett voltam, bár a megfelelő tükörbeállítás mellett olyan extrém szögben látok rá a navira, hogy a legmagasabbra állítva is sötétnek tűnt. Más autóban ez esetleg jobb lehet - nem volt alkalmam kipróbálni. Igaz, szükség sem volt rá, a "beszélős" naviszoftverek nagy előnye ugye, hogy a lehető legritkábban kell a képernyőt figyelni.
A harmadik meglepetés a GPS reakcióideje volt. A processzorok sebessége azonos, bár különböző típusúak. A GPS vevők is különbözőek voltak, no és persze a két szoftver is (mondjuk itt a legkisebb a különbség...), tehát nem tudni, mitől, de a tükörből rendszeresen egy gondolattal előbb harsant fel Andrea, mint a HTC-ből Moha bá tanárbácsis ukáza.
A videón érezni a hajszálnyi különbséget - igaz, itt a cél Moha Bá megzavarása volt. A HTC a legövidebb utat, a KS-400 a leggyorsabbat kapta, így Andrea jobbra, Moha Bá balra küldött volna.
Összegzés:
A KS-400 - megfelelő szoftverrel - egy igen jól használható, ötletes PNA. Ezzel együtt igen komoly hátránya, hogy a gyártás előtt nem gondolták át igazán a készülék lehetőségeit - vagy legalábbis nem kérdeztek meg engem :)
Amivel én továbbgondolnám:
- Az S-video csatlakozót mindenképpen rövidebb kábelre szereltem volna - urambocsá' a készülék házára szereltem volna a csatlakozót.
- Semmiképpen sem hagytam volna ki az USB-csatit, részben a kommunikáció, részben pedig - hangozzék ez bármily szentségtörően - a hack lehetősége miatt. Így például javítható lenne a borzalmas, nevetséges magyarítás
- Fizikailag eltávolítható, cserélhető akkumulátor a fent már írott okokból
- Ha már tükörre szerelhető a berendezés, valószínűleg nem okozott volna aránytalan pluszköltséget olyan tükörlapot építeni bele, amely - a gyári tükrökhöz hasonlóan - rendelkezik vakításmentes állásszöggel. Jelen állapotában, ha éjjel használom, a gyári tükör átállításával vakon pislogok a tetőkárpitra.
- A PNA-ból hiányzik egy filekezelő. Enélkül felesleges is a flash-memóriát felkínálni, hiszen elérhetetlen az egységsugarú user számára.
- A fordítást már említettem, igen tréfásra sikerült. Ajánlatos a beüzemelést angol vagy német nyelven megejteni, és csak használat közben váltani magyarra.
Mindenesetre tökéletes választás lehet azoknak, akik alapvetően csak navigációra használják. A megfelelő szoftver beszerzése nem lehet probléma, nem túl vaskos összegért számtalan gyártó kínál ilyet SD-kártyán - no meg vannak költségtakarékosabb megoldások is... úgy hírlik...
Mennyiért, hol ?
A készüléket a Q-AUTO HIFI STUDIÓ Kft. kölcsönözte. Ha megtetszett, náluk megvásárolható, 69.900 Ft.
Köszönet a lehetőségért.
Beszóltak