Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Kedves Autósok, kérlek figyeljetek!

2008.05.15. 08:00 | Tommi | 15 komment

Címkék: közlekedés autó kerékpár kétkerék


    Az autózz! és AUTÓSKÁRTYA blogon már elolvashattátok, EGY autós - pontosabban ykcky - szemszögéből, hogy miért nem szereti a kerékpárosokat.
  Most szeretném nektek érzékeltetni a saját - kerékpáros - szemszögemből, miért nem szeretem az autósokat sokszor, amikor kerékpárra ülök.



  Kezdjük az alapok tisztázásával. Én nem fixis, vagy országútis, sem DH-s, sem dirt-streeter nem vagyok. Hanem egy városban szaladgáló, országúton túrázgató és XC-s bringás vagyok - bár utóbbit óvatosabban, mert merev villám és merev vázas kerékpárom van.
   Szeretek sokat kerékpározni. Van egy Schwinn-Csepel kerékpárom, mellyel sokat járok a városban és a városon kívül is, főleg jó időben.
    Na most. Ha én mondjuk Ajkáról kitekerek Halimbára a nagymamámhoz, az egy 10-12 km-es út. Sokszor gondolkodtam már azon egy-egy ilyen út alkalmával, hogy mi lenne, ha egy hosszabb túrán kellene résztvennem. Mondjuk egy 50 km-esen. Akkor vajon hány olyan autós lenne, aki nem 20 centis, vagy még kisebb távolságban kerül ki, hanem nagy ívben úgy, hogy átmegy a szembejövő sávba is. Ugyanis ezt az egész bejegyzést csak azért írom, hogy felhívjam az autósok figyelmét erre a tényre.

    A kerékpárosok is csak közlekednek. Ha autót előz, kedves autós, miért megy át a szembejövő sávba? Miért nem kerüli úgy, hogy az autó egyik fele a szembejövő sávban, a másik a "saját" sávjában van? Ja, hogy a másik autó bármikor ráránthatja véletlenségből a kormányt az ön autójára és ezzel anyagi kár keletkezhet féltett járművében? Ki kell, hogy ábrándítsam! Egy kerékpárost is megzavarhat, ha centikkel megy el mellette. Ugyanis nem mindig van arra felkészülve, hogy őt most ki fogják kerülni, így megijedhet és meginoghat, amint ön mellé ér. Hogy miért nincs erre felkészülve? Azért, mert az útpadkán kell tekernie, ami sokkal rosszabb állapotban van, mint az út azon része, amit egy autó "használ". Így a kerékpáros arra figyel, hogy lehetőség szerint kikerülje a kátyút, vagy valahogy átjusson rajta, illetve arra, hogy a kavicsos útpadkán ne kapjon defektet. És ilyen helyzetben a kerékpáros is ráeshet az autójára és okozhat anyagi kárt. És ki lesz a hibás? ÖN kedves autós. Ugyanis ráfoghatják önre, hogy azzal, hogy túl közel ment a kerékpároshoz, megijesztette. De ha a biciklis a hibás, mert mondjuk részeg, vagy zenét hallgat, akkor sem tud mit tenni, mert kerékpárra nem kell kötelezőt fizetni - nem is szeretném, hogy kelljen -, így az anyagi kárt így is úgy is saját keretből kell fedeznie.

    Sokszor kaptam már defektet én is azért, mert a kavicson kellett tekerném egy-két autó miatt, aki nem tudott kikerülni, mert jöttek szembe. Rám dudáltak, én összerezzentem és lehúzódtam. Egyszercsak PUKK! Szidtam is a kedves autóst...

    Ezért megkérném a Kedves Autósokat, ha lehet, hogy legközelebb nagy ívben kerüljék ki a kerékpárosokat az út szélén. Ha pedig jön szembe valami, ne akarjanak tolakodni. Nem hiszem, hogy az a maximum 1 perc, amennyit egy kerékpáros mögött tölt az ember, annyit számítana. Legfeljebb egy kicsit nagyobb gázt kell adni, miután kikerülték a kerékpárost... Külöben is. Önök, kedves autósok, abban a megnyugtató tudatban közlekednek, hogy van, ami megvédje önöket, ha bármi baj történik. Szegény kerékpáros pedig örül, ha a kerékpárja egyben van és nincs vele semmi problémája. Egy kerékpár is olyan, mint egy autó: mindig van rajta javítanivaló. Ráadásul sok autóban alapáron benne vannak a biztonsági felszerelések, de kerékpárvásárláskor nem kapunk ingyen sisakot, hogy legalább a fejünket védje valami, tehát még ezért is kell figyelni a biciklisekre. Szegény örül, ha összejön a pénze a számára megfelelő drótszamárra, és ilyenkor sisakra bizony már nem futja. Ráadásul ÖN, kedves autós, nyugodtan ül az autójában, melyben szól a rádió és be van kapcsolva a klíma - de legalábbis hűvősebb van odabent, mnt egy kerékpáron -, tehát kevésbé fárad el. Ezért fontos, hogy figyeljen mindenki, aki autóba ül, vagy kerékpárra pattan.

De a legfontosabb: Soha ne dudáljanak a biciklisekre!

    Tapasztalatból tudom, milyen rossz. Szép nyugisan teker az ember az úton, egyszercsak rádudál a mögötte lévő autós, mert nem a padkán, hanem attól 30 centire közlekedik, a kátyúk kikerülése végett. A dudaszótól összerezzen és megijed a biciklis, de hallottam már olyan esetről, hogy ezért esett el, mert hirtelen nem tudta, mit csináljon, annyira megzavarta a dudaszó.


Szóval kérem önöket, Kedves Autóvezetők, vigyázzanak a kerékpárosokra!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr64468433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsírosdisznó 2008.05.15. 09:24:07

Nagyon örülök ennek a bejegyzésnek!
Remélem gondolatébresztő lesz az autós kollégáink felé.
És így mindannyian nyugodtan tudunk majd közlekedni(autósok, biciklisek, stb) mindannyian!
Figyelem=Biztonság

indep 2008.05.15. 09:31:12

A bejegyzés jó, viszont lehetne már egy bejegyzés arról, hogy hogyan kell lámpát szerelni a biciklire előre és hátra.. A kerékpárosok 90%-a ezen fontos (és kötelező!!!) kiegészítők nélkül közlekedik. Tisztelet a kivételnek! :)

GiXXXer 2008.05.15. 10:34:27

Én sem mindig nagy ívben kerülöm ki a bicajost, egyszerűen egy forgalmasabb úton szinte lehetetlen. Igazad van abban, hogy ez csak 1 percbe telik (néha többe), de egy 20 km-es úton 15 biciklisnél ez már megduplázza az időt, nem kis torlódásokat okozna. A minap egy tanulóvezetőt kísértünk Bócsától Vadkertig, mert ment előtte egy bringás-csapat, és nagy volt a forgalom. Kb 20 perc alatt tettük meg a 7-8 kilómétert, a sor vége szerintem Kecskeméten volt...
Én mindig igyekszem a lehető legtávolabb kerülni, de van, hogy ez 40-50 centi, mert keskeny az út, szembe folyamatosan jönnek, akkor ez van. Napi 50-60 biciklissel tuti találkozok, annak felét kerülöm ki közelről, lehet egy nap egy órám elmenne csak rájuk. És mielőtt valaki megkérdezné, nem érek rá! 18-20 óra munka mellett nem!
Egyébként autóval is figyelni kell a kátyúkat, és a forgalmat is, nem értem, a biciklis miért csak előre tud nézni? Aztán csodálkozik, hogy pikk-pakk mellette terem egy autó. Lakott területen kívül rakjon fel tükröt, aki nem akar megijedni, és használja is azt! És NE hallgasson zenét!
Mellesleg, ha a biciklis okozza a kárt, akkor azt a MABISZ kipengeti a károsultnak, és közmunkával, letiltással, vagy valami módon behajtja a vétkesen! Téves az infód. Tehát ha nekitekersz egy szabályosan haladó Lexusnak, akkor egy pár évig még megtarhatod a drótszamarat, mert autóra tuti nem lesz pénzed.
Ez az én véleményem. Persze a legjobb a járható padka lenne, meg kerékpárutak. Régen én is rengeteget tekertem, nem is forgalmatlan utakon, de volt a kormányom végén egy kis polírozott acéllemez, pont jó volt arra, hogy lássam, vannak e mögöttem, vagy sem.
Jah, és mégegy. Ha minden autós minden biciklist hűdeszebályosan kerülne ki, akkor az autók átlagfogyasztása is megugrana. Csak gyorsíts ki 20-ról 90-re dinamikusan, és nézd közben a fogyasztásmérőt. Ha nyomod neki, tuti kifekszik. És mégegy: nemtom a biciklisnek is mi a jobb: ha elmegy közel hozzá, fix tempóval az autós, vagy ha lelassít, aztán elkezdi előzni, mondjuk egy dízel kisteher, vagy bármi, és csodálatos korom, meg füstfelhővel beteríti a kitágult tüdővel tekerő cangást? Láttál már dízelt nagy gázzal gyorsítani? Kéne a biciklid elé 10 km-en 50 olyan koromfelhő?
Ennyi!

martong 2008.05.15. 10:57:07

nemtom, én nagyon élvezem amikor a 44-esen kamionnal mellettem közel mennek el, és a kormány vége centikre van a nyerges vagy pót oldalától, állat nézni ahogy a böhöm dög elzúz mellettedd, és hallod a suhogást (tudom, nem vagyok komplett :) ) kocsival viszont igyekszem távolabbról előzni, mert tényleg sokakat zavarhat, egyébként ha nem agresszíven dudálnak rám, vagy én másokra csak kis "figyeldoda" duddantással; az szerintem nem zavaró (régen DH ztam, aztán Trial, aztán Street; közben meg folyamatosan XC meg hegyi túrák átlagban 50-60 de néha 100km eket is, hegyen ámm)

jaigen: falvakban, kisebb városokban iszonyat vigyázni kell, minden közlekedési ezközzel, mert kvára mind1 mivel jön ha Józsibácsi úgy gondolja most ő átmegy az úton traktorral, biciklivel, Schwalbe val akkor átmegy, és nem gondol, a faluban csak a vasúti átkelő szent meg a fix 50 es tempó, a többi "közös megegyezésen" alapul -> mennyé mer én nem sietek :)
ebből a szempontból az über: Nagykőrös főleg a forg. rend változás miatt

egyszerűbb figyelni a többieket, mint biztosítóhoz rohangálni, neadjisten temetésre....peace :)

L-Zo 2008.05.15. 11:36:12

Ez egy nagyon korrekt, és hasznos beírás! Valóban így mennek a dolgok. Én nem bringázom, de rossz nézni őket a kocsiból. Azért a bringások egy nagy része megéri a pénzét, több tízezres gépről sajnálja a lámpát, vagy nem cserél benne elemet, és csak 3 m-ről látni. A másik része részeg (falusi kocsmajárók), a harmadik, és talán legrosszabb része a hajtáspajtás-szervdonorok... Nem egyhez volt már szerencsém személyesen is, úgyértem üvöltözni. Ő nem megy a bringaúton, mert ott sokan vannak. De a Hungária középső sávja az biztosan jobb neki. Meg az autósoknak is. És ha dugó lesz, felmegyek a bicikliútra, mert az autóúton sokan vannak. Ennyi.

Gaben 2008.05.15. 12:01:04

Ha kárt okozol, és nincs köteleződ, az nem azt jelenti, hogy a károsult fizeti a javítást, hanem azt, hogy te fizeted, és nem a biztosító. Lényeges különbség.

A többivel nagyjából egyetértek, korábban én is sokat bringáztam közúton. Általában azok az autósok centiznek, akik sosem tekertek forgalomban.
Eszükbe sem jut, hogy esetleg lassítani is lehet az autóval.

Ha folyamatos a szembejövő forgalom, akkor nyílván nem megy negyed órát az ember a bringás mögött, de akkor sem mindegy, hogy negyvennel, vagy kilencvennel húz el mellette. Aki nem hiszi, hogy szar érzés, próbálja ki.

Ja, és a centizésnél csak egy nagyobb parasztság van, a szembe előzés.

A bringások oldaláról meg annyit, hogy aki imbolyog, meg ijedős, az ne tekerjen országúton.

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.05.15. 12:06:51

A tavaly tavaszi CM-kor volt, hogy a cseppet sem forgalmas Üllői úton előztem egy kerékpárost (ugye, akkor kell jelezni, ha sávelhagyás van), a mögöttem jövő autóban ülő asszonyság ezért jó hosszan rám dudált, majd mellémérve elkezdett leszorítani...imbolyogtam kicsit, jó magas ott a padka, majd nagy gázzal otthagyott. Nem volt mákja, piros lámpánál melléértem, elétettem a cangát, hogy ne tudjon elmenni (MUHAHA), és eszméletlen módon elkezdtem üvölteni vele. Megszeppent, nem győzte az ablakot felhúzni, ajtókat bezárni...a szomszédos autókból is kiszálltak, kérdezték, mi van, mondom, leszorított, majdnem megölt - na, azok is adtak neki! Ráadásul tele volt a város cangással, mind a CM-re igyekeztünk. Remélem, megtanulta egy életre.
Amúgy meg kreszt ismerni kell a cangásnak is, így pl. ha nem vagy kitiltva egy útról, ott simán az úttesten mehetsz, nem kell a padkára húzódni. Sőt, ilyen is van benne, érdemes átnézni:
" Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.15. 12:23:27

Canga :)

OFF, bocs:
Szép kifejezés, de ha azt akarod, hogy komolyan vegyenek, ne hívd a kerékpárt cangának, a repülőgépet göpzinek, a traktort trakesznek, ha pedig a neved Józsi, ne hívasd magad Jodónak :)))

Peetee 2008.05.15. 12:56:30

Én kerékpáregyesületben versenyzem, heti 4-6 edzés, évi 12-15.000km. Kerékpárral. A magyar utakon közlekedő autósok harmada-fele ennél kevesebbet vezet évente!!! Emellett azért még 20-25.000km-t vezetek évente, tehát pro-kontra mindkét oldalról van rálátásom mindkét oldal helyzetére.

A magyar utakon az erősebb kutya b@szik elve érvényesül, így aztán autós dudálja le a biciklist, furgonos a kisautóst, kamionos a nagyautóst.

Sok a kivilágítatlan, részeg, kaszával a mezőre igyekvő...stb. kerékpáros, akik azért léteznek még mindig nagy számban, mert egyszerűen a rendőrség igen csekély energiával űzi őket.
Nézzünk meg egy lakott területen kívüli /falusi igazoltatást végző rendőrt. Mikor állítja meg a Béla bácsit a rozzant biciklijével? SOHA ! fél óra, mire előkeresi a személyi igazolványát(ha nála van és nem ette meg a kutya 5 éve).

Számtalanszor volt Velem,h igazoltatak az út szélén, az egyik rendőr már várta a köv. autóst, a dülöngélő 99éves bácsika simán elhaladt mellettünk, majd az érkező autóst állította is félre.
Nincs retorzió. Bácsikát megállítja, megszondáztatja, megbünteti. És kész. Holnap ugyanúgy felül a biciklire részegen, a nyugdíjból meg befizeti a 2-3-5000Ft-ot. Nincs értelme a dolognak, ezért a zsaruk b@sznak rá magas ívben.

Aztán ha hajnalban elütöm a 3 pálinka után dülöngélő kivilágítatlan pecást az őszi ködben én leszek a hibás , mert nem megfelelően válaszotttam meg a sebességet. 9 pont, 100.000 bírság, jogsi ugrott. Ha meg nem hal a szerencsétlen részeg, mert akkor mehetek a sittre!!!!!

Én erre látom visszavezethetőnek a dolgot. Retorzió kellene, mert addig nem lesz változás, és a fél falu, meg a városi iszákos emberke is azért ül biciklire és megy ki a pár km-re lévő telekre/tóhoz/mamához, mert akkor lehet inni!!!! Mert nem lesz megbüntetve...csak ha 2 korsóval több csúszik le és elütik, akkor gondolkodik....vagy, megbüntetik a vétlen autóst, akit utánna még be is perel a vagyoni és nem vagyoni káraiért cserébe, és röhög a markában,ha könnyű sérüléssel megúszta, aztán ha felépült ugyanúgy beb@szva ül a bringára és kacsázik haza a mamától, miközben 100autós dudál rá, és küldi el a búsba....ÜDVÖZLÜNK MAGYARORSZÁGON!!!!

Peetee 2008.05.15. 13:06:37

A KRESZ-szerint, csakhogy kicsit a jogszabályokról is beszéljek a következők vannak(saját szavaimmal):
Kerékpáros:
Lakott ter. kívül, ha az útpadka alkalmatlan(egy országúti versenykerékpár esetében az esetek 90%-ban alkalmatlan, de egy monainbike-ost sem kényszeríthetünk rá,h az üvegszilánkokon és termáésköveken zötykölődjön) a kerékpározásra a kerékpáros az úttestet is igénybe veheti, de maximum a sáv 1/3át(kb. 80cm széles rész). Lakott ter. belül, ha van járda csak akkor közlekedhet ott, ha a gyalogosforgalmat nem zavarja. Ha van az úttal párhuzamossan ker.út, azon KELL haladnia.
Autós: A kerékpárost kikerülheti, de legalább olyan oldaltávolságot kell tartania, amivel nem veszélyezteti a bringást. ! ! !
Szemből kiállni előzni TILOS, az egy nyomon futó jármű is ugyanúgy szemből jövőnek számít, mint a 40tonnás kamion.
És ez a legdurvább. Szemből jön a kocsisor, közepén kiáll előzni úgy,h jövök szembe.
Elférünk, bár elég necces , ha 60-80cm-re tőlem szemből érkező 100al robog el mellettem.
Megkérdezném az összes ilyen gyökértől,h mit csinál akkor, ha az az autó, amit éppen előz, kicsit ráhúzza, kikerül egy kátyut, akármit. Ő is odébbhúzza, és átgázol rajtam????

Ivan 2008.05.15. 15:46:52

Kocsival és biciklivel egyaránt sokat járok, két dolgot figyeltem meg:
1. Biciklivel nem lehet úgy közlekedni, hogy valamelyik autósnak ne legyek útba. Van egy réteg, aki leszarja a bicikliseket, ők ráparkolnak a bicikliútra, és dudálnak, ha nem tudnak tőled gyorsabban haladni. Ezekkel nem lehet mit kezdeni.

2. A legnagyobb hangú autóellenes biciklisek még veszélyesebbek mint a fent taglalt tahók. Amellett, hogy folyamatosan az autósokat ostorozzák, egy darab közlekedési szabályt sem tartanak be, csak mennek mint az őrül.

Az első csoport leginkább férfi és drága autója van, míg a második csoport leginkább rasta és biciklis futár.

Az autós legyen figyelemmel a gyengébbre, míg a gyengébb fogadja el az erősebbekre írt szabályokat (KRESZ).

1234 2008.07.10. 16:44:04

Személyszerint igyekezni szoktam vigyazni a biciklisekre,motorosokra, DE ha mar annyit sirtok a ki...-ot kerékparutakért AKKOR hasznaljatok!Az én halalom az a biciklis aki az uttesten közlekedik akkor is ha ott az ures kerékparut.

De miért??

Gabi 2008.09.26. 09:06:26

Hmm...ugy jártam hogy egy hónappal ezelött ,szabályos előzés közben(átmentem a felezővonalon a szembejövö sávba)nekem vágodott egy kerékpáros én elrántottam a kormányt hogy elkerüljem a gázolást és fának ütköztem.én súlyosan sérültem,arccsontom tört fogaim kiestek,autóm totálkár.a kerékpáros kisebb zúzodásokkal meguszta.elismerte hogy az ő hibája.még rendörségi ügy van belőle.engem csesztetnek,király.én nem csináltam semmit és most mégis én szivok?azért következett be a baleset mert ö nem tudom miert de nekem jött és én mentettem a menthetőt,konkrétan az életét.kihez forduljak?ki fizeti ki az autómat?ki fizeti ki a fogaimat ami több mint félmillio?ki tériti meg a káromat?ennyit a kerékpárosokról.dühös vagyok!miert nem a kerékpáruton haladt hisz van!most nem akarok bántani senkit nem tudom miert jött nekem,ő sem tudja,de most nagyon szarul állok.padlora kerültem anyagilag lelkileg emiatttudom jól ha nem rántom el a kormányt most nincs semmi bajom d e ő lehet nem élte volna túl.

ommm 2008.09.26. 09:25:50

Gabi 2008.09.26. 09:06:26

Fel a fejjel. Sosem olyan szar, hogy ne lehetne szarabb. Legalább nyugodt lelkiismerettel fekszel ágyba.

Gabi 2008.10.01. 11:55:30

jaja,ez boldogit csak hogy lehetett volna akár rosszabb is.
süti beállítások módosítása