A válasz persze az volt: bontsd ki bővebben ! Megteszem.
A szóban forgó körforgalomban találkozik a Tétény felől érkező 6-os, a Diósd felől érkező 7-es főút. Eredetileg mindkettő Érd belvárosán keresztül vezetett, előbbi az Ercsi úton jutott ki Százhalombatta, Dunaújváros, Pécs irányába, utóbbi pedig a Velencei úton Székesfehérvár és a Balaton felé.
A 80-as évek végén megépült az Érdet elkerülő közös szakasz, amely a városra irányuló forgalmat dél felé vezette el. A Százhalombatta és Érd közötti dombtetőn az elkerülő kettévált, azaz leágazott belőle a 6-os út, továbbhaladva pedig elérte a Velencei utat, a régi 7-es kivezető szakaszát.
(forrásként illene feltüntetnem a Térkécentrumot, de ha megteszem, kiderüll, hogy oly elavult a térkép-adatbázisuk, hogy tőlük szedtem a több évvel ezelőtti helyzet illusztrációit... :) )
Az M6 autópálya építési körüli "Újragondolási Láz" érintette a párhuzamos főutak vonalvezetését is. Mivel Érden évtizedek óta óriási probléma volt a nyári időszakban, főleg péntek délutánonként a 6-oson érkező, a 7-esen a Balaton felé hömpölygő autók hada, ekerülhetetlennek látszott, hogy a csomópontot átdolgozák.
Mivel a forgalom zömét (becsléseim szerint erős 80-85%-át) a hatoson érkező, és a közös szakasz felé haladó, vagy ezzel ellenétes irányok adják, a többi láthatóan alárendelt szerepet kapott a csomópontban. Annnyira, hogy két "szökőút" is készült annak érdekében, hogy a hatoson érkező, Diósd felé menő, illetve az onnan érkező és Érd Centrum felé tartó forgalom ne is érintse a körforgalmat.
A kétsávos körforgalom egyetlen furcsaságát a Tesco áruház felé kiágazó, a térképen csak egy kis csonkkal jelölt kihajtó adja. Ez valószínűleg elkerülhetetlen volt, tudtommal az áruház nem kis összeggel járult hozzá a városi kasszához a csomópont átépítésével. A robléma csupán az, hogy a leágazó éppen a "fősodorba" esik, tehát a hatoson Budapest felé tartók "negyedszeletébe" - okoz is ez némi értelmezési problémát, sőt, a csomópontban gyakran kifejezetten veszélyes szituációk jönnek létre emiatt.
Nem tudok közlekedni többsávos körforgalomban !
Amikor a jogosítványomat megszereztem (na nem libáért, vagy készpénzért), szigorúan tanították ugyan a körforgalomra vonatkozó szabályokat, de azt is hozzátették, hogy Budapesten összesen két körforgalom létezik. Egyik a Wekerle-telepen, a Kós Károly téren, a másik a Lánchídnál, de az meg nem is az.
(Csendben megjegyzem, harminc-negyven éven át volt szopatós kérdés a tanfolyamokon a Clark Ádám tér, és tockost kapott, aki lekörforgalmazta. Aztán sikeresen beleverték mindenki fejébe, ezután pedig valódi körforgalmat csináltak belőle. Na MOST tényleg kaotikus lett.)
Aztán kicsivel később körforgalom-dömping érte el az országot, amibe valószínűleg a szupermarketek elterjedése is belejátszott. Így aztán - bevallom - elő kellett szedni a KRESZ-könyvet, és átismételtem az ide vonatkozó speciális szabályokat. Például azt, hogy befelé nem használjuk az irányjelzőt.
A többsávos körforgalmak sokáig kimaradtak az életemből, aztán megépült a fent ábrázolt darab Érd határában. Bizony, ismét előkerült a KRESZ-könyv, és kibogarásztam a tudnivalókat. Ahogy tapasztalom, ezt elég kevesen tették meg, nekik javaslom, böngésszék át a párhuzamos közlekedésre, a sávváltásra és a körforgalomra vonatkozó szabályokat.
Feltételezzük, hogy mindenki átismételte a tanultakat, de azért emeljük ki a fontosabb részeket:
29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.Akkor nézzük át, hogyan is kell(ene) közlekednünk a "hírhedt" érdi körforgalomban !
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
36. §
(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
Az egyszerűség kedvéért első nekifutásra hagyjuk ki a Tesco bejáratát, és csak a négy fő irányt vegyük - később kitérek arra is, miért bonyolítja meg alaposan ez az ötödik behajtó a tájékozódást.
1. Budapest felől, a 6-os úton érkezve
a. Balra, a 7-es főútra (2), Budapest felé kanyarodva nem is érintjük a körforgalmat, hiszen létezik egy szökőág.
b. Egyenesen, Érd centrum felé haladva (3) az előjelző tábla és az útburkolati jelek alapján a jobb oldali sávból kell behajtanunk a körforgalomba. Mivel a mi szempontunkból az első kijáró nem létezik (hiszen abba az irányba a szökőúton megyünk), az elméleti első kihajtó a szemben lévő lesz, tehát a körforgalmat a külső sávban prezentáljuk, és (index használatával) a 3. irányban elhagyjuk.
c. Balra, Százhalombatta, Dunaújváros, Pécs irányába az előjelző tábla és az útburkolati jelek alapján a belső sávból hajtunk be, majd elhagyva az érdi kihajtót (3) kisorolunk a külső sávba, és a (4) irányba elhagyjuk a körforgalmat.
2. Diósd felől, a 7-es úton érkezve
a. Érd centrum felé (3) a szökőúton elkerüljük a körforgalmat.
b. Százhalombatta, Dunaújváros, Pécs felé (4) az egyetlen behajtósávból a fenti logika alapján a külső sávba sorolunk, a kihajtónál elhagyjuk a körforgalmat.
c. Budapest felé haladva (1) a belső sávba sorolunk, a (4) kihajtó után a külső sávra váltunk, majd elhagyjuk a körforgalmat.
3. Érd centrum felől
a. Jobbra (4) egyértelmű a helyzet, hiszen szökőút nincs. Külső sávból a külsőbe sorolva azonnal kifordulunk.
b. Egyenesen, Budapest felé (1) a belső sávból a belsőbe sorolva, a (4) kihajtó után sávot váltva kanyarodunk ki.
c. Diósd (2) felé belsőből belsőbe, az (1) kihajtó után kisorolunk, majd kihajtunk.
a. Budapest felé (1) a külsőből külsőbe, majd ki.
b. Diósd felé a belsőből belsőbe, majd az (1) kihajtó után kisorolunk, és kikanyarodva.
c. Érd felé hasonlóan, a (2) kihajtó után kisorolva, majd kikanyarodva.
Legalábbis ez lenne az ideális. Az áruház behatója viszont elméletileg bonyolítja a dolgot., hiszen az egyik fő irány, a 6-os útról Budapest felé haladóknak ez az első behajtó, plusz a 90 fokos leosztáshoz képest produkál nekünk gyorsan két 45 fokot. Ez a fentieket elvileg bonyolítaná, ám ha felidézzük ismét a KRESZ egyik ide vonatkozó pontját, akkor minden kisimul.
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
(...)
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.
Nakérem, innentől pedig világos. Mind az előjelző táblák, mind pedig az útburkolati jelek tökéletesen egyértelművé teszik, mikor hová kell besorolni, és ebből az is félreérthetetlenné válik, hol hogyan kell elhagynunk a körforgalmat. Tessék csak olvasgatni a táblákat, nem azért kerültek ki, hogy a tikkadt verebeknek árnyat adjanak !
...ha pedig elhibáztuk
Igen nagy előnye a körforgalomnak, hogy hiba esetén nem kell nagyot kerülnünk - épp csak akkorát, amekkora a körforgalom átmérője. Nem kell szégyellősködni, menni kell még egy kört ! Semmi nem tiltja, ráadásul sokkal biztonságosabb, mint satuval bevágni valaki elé.
Ezzel persze nem értünk az Érd környéki körforgalmak végére. Van itt még az M6 autópálya ideiglenes végpontjában négy is, egymás után, amelyek (állítólag) szintén félreérthetőek - de ezekről majd legközelebb.
(Apropó, világutazók, figyelem, tud valaki még olyan autópályát, amelynek a végcsomópontja egy körforgalom ?)
Beszóltak