Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Save more than fuel

2008.05.28. 14:00 | prokee | 128 komment

Címkék: kampány autó környezetvédelem benzin economy

Érdekes kezdeményezésről olvasok az Indexen:

Olajcégek a kevesebb fogyasztásért

Kezdő autósokon végzett tesztelések szerint mintegy 20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el azon ajánlások betartásával, amelyeket az európai olajvállalatok hirdettek meg az Európai Kőolajipari Szövetségen keresztül az Európai Bizottság programjával összhangban.

A cikkben persze éppen a kampány lényegéről, azaz a 10 pontos ajánlás részleteiről nincs egy árva szó sem. Gyors keresgéléssel azért megtalálható, a felsorolt cégek közül az OMV-nél már ott a link a kampány oldalára.

Megnéztem. Maga az ötlet tetszik. Bár banális és egyértelmű 10 pontot szedtek össze, ám a hétköznapi tapasztalataim azt mutatják, hogy a sofőrök zömének ezek valahogy mégsem jutnak eszébe.

Lássuk:


1. Rendszeresen szervizeltesse gépjárművét és ellenőrizze az olajszintet!

A jól beállított és karbantartott motor hatékonyabban üzemel, és segít csökkenteni a CO2 kibocsátást.



Való igaz. Egy átlagos belsőégésű motor hatásfoka olyan 30% körül alakul, tehát a befektetett energiának közel kétharmada elvész. A "pazarlás" oka a szerkezet belső súrlódásában, a részben elvesztegetett huladékhőnek tudható be, de energiát emészt fel a szűkebb segédberendezések (vezérmű, gyújtáselosztó, stb...) hajtása is.
Ezek egy részével nem tudunk mit kezdeni, de tény, hogy a belső súrlódás bizonyos határok között csökkenthető a motorolajjal, esetleg adalékokkal.
Emellett a szervíz alkalmával lecserélt levegőszűrő is sokat segíthet, hiszen az eltömődött szűrőpapíron keresztül a motor nem, vagy nehezen kapja meg a szükséges mennyiségű levegőt, így az égési folyamat nem lesz ideális.


2. Havonta ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását!

A nem az előírt értékre felfújt gumiabroncsok akár 4%-kal is megnövelhetik az üzemanyag-fogyasztást.

Ez is jogos. Sajnos a gumiabroncsok, legyenek bármilyen márkás, minőségi darabok, kisebb-nagyobb mértékben engedik a levegőt. Magam gyakran elfelejtkezem az ellenőrzésről, így komoly meglepetések érnek, amikor mégis eszembe jut.
Fontos, hogy gyári méretű kerekek/gumik esetében tartstuk a gyár által javasolt értékeket ! Nagyobb nyomás elvileg okozhat még kisebb fogyasztást, ám rendellenes gumikopást és kisebb tapadást is.


3. Ne tartson feleslegesen súlyos tárgyakat a csomagtartóban vagy a hátsó ülésen!

Minél nehezebb a gépjármű, annál jobban kell dolgoznia a motornak, így annál többet fogyaszt.



Azt mondjátok, evidens ? Azt mondom, igen, mégsem jut eszébe senkinek... Legyek én a negatív példa, jelen pillanatban egy plusz akku, három kempingszék, egy szerszámosláda (~50kg), és rengeteg Trabant-alkatrész van a csomagtartómban. Persze hazamegyek, és kirakom, mert szóba került - de egy hét múlva megint lesz benne egy rakás hülyeség.

4. Húzza fel az ablakokat (különösen nagy sebességnél) és távolítsa el az üres tetőcsomagtartót!

Ezzel akár 10%-kal is csökkentheti a légellenállást, valamint a fogyasztást és a CO2 kibocsátást.



Nem vicc ! Különösen igaz ez a klasszikus, négyszögletes profilú csomagtartókra, de az alu, aerodinamikusnak hirdetett csomagtartók lábai is kellemes örvényeket keltenek, amelyek bizony alaposan növelik a légellenállást. A nyitott ablakok fogyasztásnövelő hatása talán nem ennyire egyértelmű, de létezik.

5. Csak akkor használja a légkondicionálót, ha szükséges.

Indokolatlan használata akár 5%-kal is megnövelheti az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást.

Ez sem meglepő. Volt alkalmam egyszer egy Suzuki Swift 1.3 gyári klímaszett beépítésénél jelen lenni, amelyet egy 1.0 motorra pakoltunk fel. Minden stimmelt, egyedül az alapjárat emelését nem tudtuk megoldani - a klíma bekapcsolásánál ugyanis szükség van (volna) erre. Nos, a meleg motorral, alapjáraton bekapcsolt klíma egyszerűen leállította a motort.
A kompresszor működtetése nem kevés energiát igényel, így (főleg kisautók esetén) valóban meggondolandó, hogy az odakint tomboló 21 fokból feltétlen akarunk-e 20-at csinálni. :)


6. Induljon el mielőbb, ha beindította a motort és állítsa le ha a kocsi egy percnél tovább áll!

A modern motorokkal azonnal indulhat, így csökken az üzemanyag fogyasztás.

Ez mondjuk vitatható. Részben olyan elenyésző megtakarítást jelent, hogy (hacsak nem annyira bolond valaki, hogy tízperceket járatja a gépet aszonyra várva) statisztikai hibahatáron belül maradunk, részben pedig az egyre inkább terjedő turbós motoroknál illik odafigyelni a bemelegítésre, hűtésre.
(Persze ez esetben is megfogadhatjuk a fenti tanácsot, ha indulás után igen kímélő üzemmódban várjuk meg a motor és a turbó felmelegedését, illetve leállás esetén is hagyunk időt a visszahűlésre némi öreguras krúzolással.)

7. Vezessen egyenletes sebességgel!

Valahányszor hirtelen gyorsít vagy fékez, a motor több üzemanyagot használ és több CO2-t termel.



Ideális esetben ennek be sem kellett volna kerülnie, hiszen a jogosítvány megszerzésekor némi vezetéstechnikai képzést is illene adni. Persze ma, az überrapid tanfolyamok idején ezt nem hangsúlyozzák túl.
Józan paraszti ésszel azért nyilvánvaló, hogy az egyenletes, sőt, pontosítsunk, a forgalom ritmusához alkalmazkodó közlekedés akár számottevően kevesebb energiát igényel az autótól (és tőlünk is!), mint a digitális gázpedál-kezelés (=0 vagy 1, azaz null, vagy full).


8. Váltson fel időben!

A magasabb fokozatok üzemanyagfogyasztása gazdaságosabb

Hihetetlen profi vezetési tudással rendelkező ifjú informatikus* körökben ez állandó vitatéma. Sokan kétlik a fenti állítás igazságtartalmát, vagy legalábbis kiegészítik azzal, hogy bizonyos fordulat alatt (és itt nyilván nem alapjárat-közelire gondolunk) ez nem igaz, mert a nyomaték/teljesítmény/akármi miatt megdől az elmélet.
Nos, szeretnék mindenkit megnyugatni, hogy azonos feltételek mellett magasabb fokozatban tényleg kevesebbet fogyaszt az autó. Más kérdés, hogy városban, 40-nél, 5. fokozatban a fenti 0/1 pedálkezeléssel operáló sofőr, ha gyorsítani akar, padlógázon rengeteg benzin elfogyasztásával közel nulla gyorsulást fog elérni, és ezzel a technikával valóban megnő a fogyasztás. Ha viszont tartjuk a ritmusos, egyenletes tempójú közlekedés alapelvét, akkor (padlógáz nélkül) bizony kevesebbet eszik majd az autó.


(*bocs az informatikusoktól, írhattam volna zongorahangolót, énektanárt, péket, vagy partyfotóst is...)

9. Igazodjon a forgalomhoz!

Amennyire csak lehet, fi gyeljen előre, hogy elkerülje a hirtelen gázadást és fékezéseket, és ne kelljen újból a forgalomhoz igazodnia!

Ezt talán nem is kell újra átbeszélnünk, az előzőekből következik.

10. Utazzon többedmagával!

Ezzel segít csökkenteni a dugókat és az üzemanyag-fogyasztást.



Megérkezett a globális szemléletű marketinges srác is. Attól függetlenül, hogy a tanács jogos és helytálló, egy olyan kampányban, ahol az egyéni közlekedésben elérendő üzemanyag-megtakarítást célozzuk, nem egy ütős szempont. A cél ugye saját üzemanyag-megtakarításunk volna, nem pedig a szomszédé, aki reggelenként bekéredzkedik privát autónkba, megúszva ezzel a tankolást.

(Jó, tudom, egy irányvól, azonos időben érkező kollégák hordhatják egymást felváltva, így mindkettejüknek jelentkezik a megtakarítás...)



Nos, talán úgy tűnhet, hogy mind a post, mind pedig a kampány egyszerű szájtépés, felesleges szócséplés. Ehhez csak egy adalék:

A szervízbe beeső, fogyasztásra panaszkodó tulajdonosok közel 100%-ról kiderül, hogy (akár 10-20-30 éves rutinnal is) egyszerű vezetéstechnikai hibák sorozatával sikerül a fogyasztást 50-80%-kal feltornázni. Rutinos, nem "élvezetből" vezető kolléga a 100km-es tesztúton azonnal leviszi a fogyasztást a gyári érték közelébe, akár alá is.

(Ilyenkor vegyes szakaszon fut az autó, és cseppet sem nyugdíjas tempóban, tehát nem azért prezentálják a gyári értéket, mert erre vannak kihegyezve a kollégák)

Nos, érdemes néha ilyesmire is figyelni, bizony, a pénztárcánkon észrevehető különbséget prezentálhatunk.



A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr80491560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GiXXXer 2008.05.28. 15:01:00

Nekem 1,3-as Coltom van, 95 ló/970 kiló, tehát elég jól megy. A gyári adat 5,9 vegyes fogyasztásra, nekem 7,2 alá még nem sikerült levinnem, mivel vezetési hibák sorát vétem, persze ezen áldozatokat a vezetési élmény oltárán hozom.
Egyik hajnalban gyakoroltam, időm rengeteg volt, forgalom 0 (hajnal 2-kor), megcsináltam egymás után vagy 10-12 0-100-at...A napi átlagom 19,8 volt... :D A kocsi is biztos örült neki... :)

Lowtyo 2008.05.28. 15:53:23

Alternatív megoldás, hagyja szétrohadni autóját, vagy ha már szétrohadt ne javítsa ki. A kirohadt részek jelentősen csökkentik a karosszéria tömegét. Ha új autóján még nincsenek oxidációs elváltozások egy kb. 10mm átmérőjű fúróval készítsen lyukakat rá. Szintén jelentős tömegcsökkenés, valamint nyáron is megfelelő klíma érhető el. Kössön le egy hengert és szüntesse meg az üzemanyag ellátását. Állítsa át az üzemanyag rendszert az egyel kevesebb hengerrel való üzemhez. Ha kellő erőt érez autójában ismételje meg az előző műveletet egy másik hengerrel. Helyezzen padlógáz kapcsolót a gépkocsiba, mely padlógázas gyorsítások alkalmával egy rövid időre megszünteti a rádióadást és anyósa hangját kezdi el játszani. Ha kettőnél több utasa van 100 kilóméterenkét 10 kilómétert tolják az autót. Ha kettő vagy kevesebb utasa van vegyen fel stopposokat (kivéve, ha alulöltözött lányok integetnek, Ők nem autót akarnak tolni)

xerxesz 2008.05.28. 16:29:44

Csodás ötletek. Az utolsó keretes rész nemtom kinek az irománya, de kissé légből kapottnak tűnik.
Persze a mi családunkban igaz, hogy én 1l-el többet etetek meg az autóval, mint kisfeleségem, de ez csak azért van, mert én egy állat vagyok :)
Amúgymeg ezekről a tanulmányokról / tanácsokról mindig az a vicc jut eszembe, hogy
- Doktorúr, meddig fogok élni?
- Iszik?
- Nem.
- Dohányzik?
- Nem.
- Nőzik?
- Nem.
- Akkor meg minek akar sokáig élni.

xerxesz 2008.05.28. 16:31:21

Jamegmég azt akartam mondani, hogy nem néztem meg az elején, hogy ki írta a cikket, de a 3. pontnál valahogyan betippeltem :D

Elgép 2008.05.28. 16:32:08

" Nos, szeretnék mindenkit megnyugatni, hogy azonos feltételek mellett alacsonyabb fokozatban tényleg kevesebbet fogyaszt az autó."

Ez ugyebár MAGASABB fokozat akart lenni, ugye?

ppeterka 2008.05.28. 16:33:29

Erről egy kérdés... Töprengtem, hogy az újabb kocsikban ugye teljesen elektromos a motorvezérlés, és ugye az ha felengedem a gázt, akkor belövi a motort alapjáratra. Namost ha motorfékezek, akkor elveszi-e teljesen az üzemanyag adagolást, vagy az alapjárati értéken hagyja?

Kérdem azért, mert mintha mióta rászoktam volna a rendszeres motorfékre, kevesebbet enne a kocsi...

Másik kérdés, megéri-e? Merthogy oké, fogjuk rá, hogy kevesebb nafta válik égéstermékké a hengerekben, valamint a fék kevésbé kopik, de ugyanakkor kopnak a féltengelyek, a kuplung is valamicskét (ha vissza is kell váltani), a váltó, a motor egésze...

Mit gondoltok? Mi a tapasztalat?

Leonard Zelig 2008.05.28. 16:33:42

A 8-as pontot, ha lehetne még egyszer ?

8. Váltson fel időben!

A magasabb fokozatok üzemanyagfogyasztása gazdaságosabb

Hihetetlen profi vezetési tudással rendelkező ifjú informatikus* körökben ez állandó vitatéma. Sokan kétlik a fenti állítás igazságtartalmát, vagy legalábbis kiegészítik azzal, hogy bizonyos fordulat alatt (és itt nyilván nem alapjárat-közelire gondolunk) ez nem igaz, mert a nyomaték/teljesítmény/akármi miatt megdől az elmélet.
Nos, szeretnék mindenkit megnyugatni, hogy azonos feltételek mellett _alacsonyabb_ fokozatban tényleg kevesebbet fogyaszt az autó.

Most akkor hogy van ez 1-esben 50 vagy 5-ösben 50 a jó ?

Leonard Zelig 2008.05.28. 16:34:34

Elgép már beelőzött, asszem ő 3-asba tette én meg végig 5-ösben voltam...

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 16:36:07

alacsonyabb fokozat:
Természetesen elb*sztam, javítva, bocs, kösz :)

Manyizga (törölt) 2008.05.28. 16:38:21

Mekkora tévhit, hogy akkor vagyunk takarékosabbak, ha szépen lassan gyorsítunk fel utazósebességre. A fenéket. Akkor, ha minél gyorsabban elérjük azt, és azt utána egyenletesen tartjuk. 0-50 egyesben, aztán egyből 4-5 -be rakni és csorogni a városban.

Aki nem hiszi, az taxisöfőr... :)))
(nekik úgy pörög gyorsabban a taxameter, ha lassan gyorsítanak, meg üresben alapjáraton gurulnak, stb.)

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 16:38:54

"Csodás ötletek. Az utolsó keretes rész nemtom kinek az irománya, de kissé légből kapottnak tűnik."

Pedig nem az. Hadd ne scanneljek be fogyasztásmérési jegyzőkönyveket, ügyfelek nyilván nem örülnének - de bizony a tapasztalat szerint igenis tarthatóak a gyári értékek.

Más kérdés, hogy tisztességes autóbuzi nem mér fogyasztást, csak megy.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 16:42:39

"Namost ha motorfékezek, akkor elveszi-e teljesen az üzemanyag adagolást, vagy az alapjárati értéken hagyja?"

Természetesen elveszi. Már a karbisok idejében is volt ilyen, a "korszerűbb" autókon, mint Trabant 1.1, Wartburg 1.3, Lada 2103, 2105, 2107, Samara, Skoda Favorit, stb... :)

rer 2008.05.28. 16:45:46

Most sirtok, hogy elfogy az olaj? Majd veszünk lovat, ez úgyis csak egy átmenti "olajkor", a ló a természetes közl. eszköz.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 16:47:08

"Mekkora tévhit, hogy akkor vagyunk takarékosabbak, ha szépen lassan gyorsítunk fel utazósebességre."

Volt itt ilyen leírva, vagy ez nem a cikknek szól ?

A gázpedálkezelést egész egyszerűen akkor lehet normálisan elsajátítani, ha egyébként érted, hogyan működik az autó.

Ha leírom, hogy ne padlógázzal gyorsítsunk, és valaki nem vágja, miért, akkor a magyarázatot olyan messziről kell kezdeni, hogy nem érdemes belefogni.

Maradjunk annyiban, hogy - mint midig - itt is az arany középutat kell megtalálni. A padlógáz nem jó, az öreguras ötösben-negyvennel szintén nem, ha a kettőt kombináljuk, és ötösben-negyvennel-padlógáz kombóval próbálunk gyorsítani , akkor meg főleg gond van.

ppeterka 2008.05.28. 16:50:44

prokee: Köszi, akkor jól éreztem, motorféknél egy pillanatig engedi alapjárat alá csúszni a mutatót, de rögtön visszakorrigál...

(nekünk 601-es Trabi után jött a nyugati kocsi, a köztes lépések anyagiak híján kimaradtak... Meg ugye a 2ütem miatt is, meg a szabadofutó miatt is gyerekként a motorfék is kimaradt)

Mi egészséges még motorfékezésnél? Tdi kocsiról van szó, elég kicsi a használható fordulatszám-tartomány, mi az a max fordulatszám, ami nem árt jobban a motornak, mint amennyi üzemanyagot megspórolok? Mondjuk amúgyis elég nagymamásan vezetek, igen ritka kigyorsításoktól eltekintve, tehát 2000 felett szinte csak 70 felett forog a motor, de fékezésnél elég nehéz úgy szabályozni a dolgot, hogy pont jó legyen a fékerő, szét se forogja magát a motor, meg kuplungot se kelljen csúsztatni...

Tapló Terepjáró · http://taploterep.blog.hu/ 2008.05.28. 16:54:01

Az kimaradt,h tessen minél inkább szappantartóhóz hasonlatos autóval járni a légellenállás csökkentése érdekében. Az enyém olyan, mint egy kétajtós szekrény, ennek megfelelően többet eszik országúton, mint terep light-on.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2008.05.28. 16:55:42

"7. Vezessen egyenletes sebességgel!"
Én az a tipikus "ki, ha én nem" ember módjára, az araszolgatós részeknél próbálok egy stabil sebességet kierőszakolni. Nem indulok el rögtön, amikor viszont igen, akkor beteszem egyesbe, esetleg kettesbe, aztán alapjárat... Néha valóban sokáig el lehet így lenni (kényelmesebb is, nem kell váltogatni), de sajnos nagyon sokszor az lesz az eredménye, hogy beelőz a mögöttem jövő. Pedig ez kb. olyan, mintha a boltban amikor sorbanállok a kenyérért, ő elémáll. :(

ekkerjoz 2008.05.28. 17:13:05

Hát, inkább javasolták volna, hogy a névleges fordulatszám 20-25 és 45-50 százaléka között próbálják forgatni a motort. Ezek között az értékek között autózva megmarad a "lendülete" a gépnek, és nem is fogyaszt sokat.
Legalábbis én így tapasztaltam.

Üdv:EJ

bouyon 2008.05.28. 17:26:32

és mi van a motorfékkel? az nem csökkenti a fogyasztást? tehát pl. ha piros lámpához nem üresben gurulok, hn motorfékkel?

ppeterka 2008.05.28. 17:27:59

bouyon: baszki, olvass egy kicsit, tényleg csak 1 kicsit feljebb...

baracklekvar 2008.05.28. 17:32:37

na most egyet nem értek: tegyem ki a csomagtartóból a fölös súlyt, de menjek többedmagammal? ugyanott tartok,ahol a part szakad, súly csak ott van:D

(Gixxxer:én is 1,3 colt:) de a tiéd mért 95? az enyém csak 82.)

Nem vagyok fideszes 2008.05.28. 17:36:36

Nálam mind a 10 pont megvan, okosügyes vagyok?

ekkerjoz 2008.05.28. 17:41:28

Még annyit, hogy minden motornak van egy nyomatékgörbéje, vagy a gyárin, vagy a fékpadon mért diagrammon meg kell nézni, hogyan aránylik az üzemanyag fogyasztás görbéje a nyomaték és a teljesítmény görbéjéhez, és látszik, mi az a fordulatszám, ahol célszerű dolgozni.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2008.05.28. 17:42:56

ppeterka: Nem vagyok hozzáértő, de józan paraszti ésszel az a legjobb, ha a lehető legalacsonyabb a fordulatszám. Nyilván ez nem mindig megvalósítható, ezért én azt mondanám, hogy lehetőleg 3000 rpm alatt legyen, vagy inkább kevesebb. Az érdekes rész ott van, hogy minél alacsonyabb a fokozat, annál jobban fékez (lejtője válogatja, ugye), viszont az elérhető tempó is nyilván annál lassabb lesz.

Rsoft 2008.05.28. 17:45:59

RER-nek: Csak addig amíg el nem lopják a románok a lovainkat ... :) /tribute to "lókupec" on Homár/

Nem vagyok fideszes 2008.05.28. 17:46:41

Viszont 1500-nál felváltogatni sem egészséges a motornak, mert erőlködik, és olyan szépen szétülnek a főtengelycsapágyak, mint annak rendje.

ppeterka 2008.05.28. 17:48:23

cousin: köszi, én is kb így szoktam cselekedni, bár 2500 fölé nem szeretem vinni motorfékezésnél, mégiscsak dízel...

ekkerjoz: na de hol lehet fogyasztásgörbét találni? A milyenkhez csak nyomaték meg telj van...

ekkerjoz 2008.05.28. 17:57:06

Egy rendes motorfékpadon kell legyen átfolyó rendszerű fogyasztásmérő is.
A diagram változói:
-idő
-nyomaték
-teljesítmény
-fogyasztás, grammban
-hőmérséklet
-fordulatszám.

Legalábbis az őskorban, mikor ezt tanultam, ilyen adatokkal számoltunk, logarléccel, sajnos nem vicc.

Szerintem sokkal korszerűbb eszközökkel dolgoznak mostanában, legalábbis tuning mestereknél kell lennie egy normális motorfékpadnak...

mossberg operator 2008.05.28. 17:59:17

automata autom van, nem befolyasolhatom a kapcsolast....

ekkerjoz 2008.05.28. 18:01:12

"londonercsecse 2008.05.28. 17:59:17
automata autom van, nem befolyasolhatom a kapcsolast"

Az automata váltón is több drive fokozat van.

AP (törölt) 2008.05.28. 18:05:57

Egy kérdés még nyitvamaradt, honnan lehet megtudni hogy mennyi az optimális utazótempó egy konkrét autónál?
Érzésre, ezt szokták mondani, dehát izé.. Én legalábbis nem érzem mm-es pontossággal, hogy mikor jó a gázpedál lenyomás és a sebességtartás aránya.
Hátha mond valaki valami meglepőt és mulatságost.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 18:11:53

ekkerjoz:
"...diagrammon meg kell nézni, hogyan aránylik az üzemanyag fogyasztás görbéje a nyomaték és a teljesítmény görbéjéhez..."

Ez olyan életszagú :)
Persze az ideális ez lenne, a Skoda 120 javítási könyvben mondjuk benne is van, de (hogy márkánl maradjunk) a Roomster esetében már nehezebb ilyet fellelni :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 18:14:50

AP:
"Egy kérdés még nyitvamaradt, honnan lehet megtudni hogy mennyi az optimális utazótempó egy konkrét autónál?"

Ehhez legalább egy nyomatékgörbe és egy fordulatszámmérő szükségeltetik, ezek birtokában nagyjából be tudod lőni.
Ezek nélkül meg... Érzésre :)

GiXXXer 2008.05.28. 18:18:06

niobee: az enyém zsírúj, az 95 ló.

Don Galáb 2008.05.28. 18:21:10

... na és automataváltós autó esetében lehet azzal üzeanyagot spórolni, ha fékezés előtt kiteszi üresbe az ember, vagy ez akkor éppen hogy fogyasztásnövekedést okoz?

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 18:21:48

niobee:

Az utolsó tényleg kilóg a sorból, írtam is, hogy míg az előzőek az egyén, az utolsó a bolygó boldogságáért küzd :)))

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 18:27:58

Don:
Valójában balesetveszélyes, ráadásul nem takarékos.

Név: 2008.05.28. 18:33:57

Még egy, amit meglepően sokan nem csinálnak: lámpánál álló helyzetben üresbe tenni a váltót. A folyamatos csordogálás a kuplungnak se jó.

Pista 2008.05.28. 18:36:48

Ebben az egész gondolkodásmódban hatalmas önellentmondás van! Aki spórol és/vagy környezettudatos és/vagy figyel embertársaira az a tömegközlekedést veszi igénybe, vagy biciklire pattan.

Aki individualista és/vagy gazdag és/vagy nem érdekli a Föld jövője az mindennap autóba ül. Aki pedig autóba tud ülni minden nap az ne akarja 10-15 %-al csökkenteni az autója fogyasztását, mert olyanmindegy...

Én is azt hiszem magamról, hogy érdekel az üzemanyagköltség, próbálom a fogyasztást csökkenteni, így a legjobb esetben kijövök a BKV bérlet árának kétszereséből egy hónapban :-(((

Szóval itt minden csak duma, kíváncsi vagyok, hogyha majd 400 Ft lesz az üzemanyag, akkor csökken-e bármennyit is az autók száma a Hungária körúton.

(Én valószínűleg ott leszek, de legalább tisztában vagyok azzal, hogy mit teszek és nem írok hülyeségeket az ilyen blogokra!)

gravy_t 2008.05.28. 18:37:46

ne tegyen nehéz dolgokat a háccsóüllésre, de utazzon többedmagával. értem...

ppeterka 2008.05.28. 18:41:05

Pista: miért ellentmondás? Busz-metró-villamossal járok, csak ha ciplelek valami nagyot (laptop +2szatyornál többet), akkor nem. És ezen esetekben sem szeretném ha sokat fogyasztana az adott jármű. Ez neked hol ellentmondás, kicsi Einstein?

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 18:42:26

Pista:

Tökre nem vagyok környezettudatos, ez tuti.
Viszont (a nagy átlaghoz képest) relatíve gazdaságos módon járok dolgozni, olcsóbban, mintha buszoznék. Pedig autóval. Plusz viszek be, hozok haza kollégát.
Vidéken nincs ám olyan kurvajó tömegközlekedés, hogy alternatívát jelentsen, pedig agglomeráció.
Bringa szóba sem jöhet, az életemet is féltem, egyszámjegyű főútra fel sem mehetek, plusz nem érkezhetek szarrá ázva oder büdösen dolgozni.
Plusz szeretek vezetni, játszani az autóval, élvezni, hogy én vagyok a sofőr. Ettől még (ha nem is görcsösen) oda tudok figyelni arra, hogy ne fogyasszam feleslegesen a benzint.

Hogy miért teszem, ha nem vagyok elég zöld ? Nemtom, talán így több jut az örömautózásra :)

ppeterka 2008.05.28. 18:43:13

gravy_t: ha viszel magaddal valakit, az hasznos, gondolom nem azért viszed magaddal őket, hogy utána VÉGIG a kocsidban üljenek a parkolóban, majd visszamenjetek...

muhahaha 2008.05.28. 18:54:50

akkor is dögöljenek meg... adják olcsóbban a benzint, ne magyarázzanak

Bambano 2008.05.28. 18:56:10

Akárki akármit mond, akkor sem indulunk el azonnal egy autóval, főleg, ha sokat állt előtte. Azt minimum megvárjuk, amíg feltöri az olajat a dekliben és felépíti az olajnyomást. Ezt jobb fülűek akár meg is hallják, amikor odaér a hidrotőkékhez az olaj.

Én beülök, beindítom, amíg bekötöm az övet, betolom a telefont a kihangosítóba, bezárom az ajtót, eltelik 20-25 másodperc, ennyit szoktam járatni a motort indulás előtt. Fentiek nyilván nem jáccanak, ha valaki egy-két percre állította le a motort.

Az, hogy valaki hirtelen gyorsít, még nem ok a túlfogyasztásra, Normálisan integrálni illene a fogyasztást az idő szerint, akkor derül ki, hogy az a jobb, ha kettőben padlóval 80-nig és utána 5. vagy szépen végigkapcsolgatva. Mert az is számít, hogy 5 másodperc vagy 20.

Én olajszintet nem szoktam ellenőrizni, majd szól a kocsi... Persze (ex)indexesek szeretnek múzeummal közlekedni, ott hasznos lehet a tanács :) A gumiabroncs nyomásproblémája is kiderül a stabilitáson szerintem...

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 19:04:27

Nyilván nem arról van szó, hogy bekötve, felkapcsolt világítással, felrakott előlappal, bekapcsolt rádióval, benyomott kupunggal sebességbe indítasz, és egyből felvágod a pedált az első röffre.
Ne a szőrszálakat hasogassuk már...

igyugyaz 2008.05.28. 19:09:25

Nem ertem a 8-as pontot, leugatod azokat akik megmondjak, hogy 30-al otosben rossz a fogyasztas, de utana egyet is ertesz veluk. Egyebkent meg nyilvan hulyek az autogyarak, hibrid motorokkal probaljak csokkenteni a fogyasztast pedig eleg lenne kivenni 6. alatt az osszes sebesseget:)
-egyebkent nem vagyok infos enektanar pek

Bambano 2008.05.28. 19:11:52

prokee: ha tudnád, hányan csinálják azt, hogy beülnek a lomjukba, sok köszörüléssel beindítják a motort, majd örömködnek, hogy beindult végre és jó nagy gázfröccsökkel trenírozzák a szárazon futó dugókat...

neked lehet, evidens, de annyi volánidióta kap manapság jogsit.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 19:14:28

igyugyaz:
Informatikus vagy ? :)

5. fokozatban, 890 f/perc fordulaton folyamatosan autózni káros. Ugyanebben 1500 általában már nem, kivéve, ha ekkor nyomsz egy parkettát, és várod, hogy elérd a 130 utazót.
Utóbbi esetben büdös sok benzin kerül a motorba, a pill. fogyasztásjelzőn megjelenik két kötőjel, azt lesz nagy pislogás.

Így vili ?

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 19:15:12

Ja, látom, nem infos, csak valahogy nem ismertem fel a szót első olvasatra :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 19:16:14

Bambano:

Tudom, hányan csinálják. Szervízben dolgozom, találkozom furcsa emberekkel.
Ha én autógyár lennék, Magyarországon nem mernék eladni autót garanciával...

igyugyaz 2008.05.28. 19:20:46

prokee: persze nyilvan egyetertek azzal amit mondasz csak szurta a szemem ez a "negy lab jo, ket lab rossz" -tipusu, szabaly

Bambano 2008.05.28. 19:25:54

Én is ezt mondom, inkább 2-ben nyomok padlót, és akkor nem két percig öntöm a 40 liter/100km-t a motorba, hanem csak 8 másodpercig...

prokee: azért szervizt választani is elég rizikós...

Trebitsch 2008.05.28. 19:46:42

"Emellett a szervíz alkalmával lecserélt levegőszűrő is sokat segíthet, hiszen az eltömődött szűrőpapíron keresztül a motor nem, vagy nehezen kapja meg a szükséges mennyiségű levegőt, így az égési folyamat nem lesz ideális."

Ez speciel nettó marhaság. A karburátoros korszak óta élő "hagyomány" ami egy karburátoros autóra igaz is volt, de amióta (kb. 15 éve minimum) a motorvezérlő computer valamilyen módon méri a beszívott levegő mennyiségét (ez alapján adagolja a benzint), azóta semmi nem igaz belőle. Annyi hatása azért van, hogy padlógáznál kevesebb levegő tud bejutni, vagyis csökken a maximális motorteljesítmény.

Ilyen faszságok helyett meg elő kéne írni a gyártóknak egy terhelés-hatásfok görbe kötelező közlését minden autóhoz, és akkor mindenki tudhatná, hogy meddig érdemes nyomni a pedált, ha spórolni akar. Mert a motorok hatásfoka erősen függ a terhelési állapottól, csak ezt csesznek a gyárak megadni, mert nincs reklámértéke.

gramercy (törölt) 2008.05.28. 19:51:40

Civic 1.5 VTEC 115 LE...5.5 liter

yee-haw

NemAnonim 2008.05.28. 19:53:26

hát ennél azért kicsit bonyolultabb a dolog, kár, hogy informatikus vagyok, így nem pofázhatok bele a nagyok dolgába.

autospeed.com/cms/A_109402/article.html

NemAnonim 2008.05.28. 20:04:27

az előzőt még az alacsony fokozat okosságra írtam, nem a levegőszűrőre :-)

storyline :) 2008.05.28. 20:14:35

Tempomat nagyon sokat tud segíteni, szerintem fél lityót meg lehet vele takarítani, legalábbis ez a tapasztalatom.

NemAnonim 2008.05.28. 20:21:10

tempomat + valami újabb typusú automata váltó esetleg... automata nélkül nekem a tempomat mindig többet fogyaszt, mint a lábam :-)

X 2008.05.28. 20:22:10

londonercsecse 2008.05.28. 17:59:17:

De befolyásolhatod. Próbáld meg, hogy visszaveszed a gázt, amikor már felváltanál, ő felvált erre, majd óvatosan adsz újra gázt. Ezzel elérhető, hogy hamarabb váltson, mikor mondjuk 0-kb50-ig gyorsítasz dinamikusan, utána egy kis visszavétel, aztán lassabban mondjuk 90-re.
A legtöbb váltó nagyobb gázra visszavált, visszavett gázra majd óvatosan kissebb gázra felvált. Szóval játszani kell vele :D
És nyilván csak bizonyos fordulatszámok környékén játszik a dolog...

storyline :) 2008.05.28. 20:25:40

NemAnonim 2008.05.28. 20:21:10

Nekem eddig bejött a tempomatozás. 2.0 pd tdi 170 lóra csipelve, ha többet megyek úgy, akkor kevesebbet eszik. De ez lehet amiatt is, hogy egyébként szeretek gyorsulgatni :)

Pista 2008.05.28. 20:25:43

Gramercy!!!

Miért nem mondasz 3 litert, az sokkal jobban hangzik :-)

Nekem TÉNYLEG volt ilyen Hondám (6.gen Civic, 1,5 vti), de egyszer bírtam 6 liter alá vinni a fogyasztást, egy nyári, de légkondi nélküli tengerparti andalgás idején...

Ha pedig valóban Honda-ként használtam, akkor ritkán ment 8 liter alá a tankolásból visszaszámított fogyasztás, bárhol is mentem vele :-((

Most egy turbódízel autóm van, de azzal sem bírok tartósan 6 liter alatt menni.

Ui: ez természetesen Pest, ha valaki Pamhagen környékén (vidék, tükörsíma út, sík terep, autó alig) ennél kevesebbel megy, azt elhiszem, de Pesten nem!!!

igyugyaz 2008.05.28. 20:26:45

NemAnonim:

És akkor most, hogyan jön ide ez a link ami arról szól, hogy hogyan érhetjük el a legjobb teljesítményt (gyorsulás, nem üzemanyagfogyasztás) egy dízel kocsinál?

storyline :) 2008.05.28. 20:27:48

Ha már számszerűsített fogyasztás, a legjobb 5 liter volt, 600 km 30 liter ukrán gázoljaból másodrendű utakon, Ukrajnában. Kocsi dodge caliber.

Billy 2008.05.28. 20:29:55

A motorfékes üzemmódot én is alkalmazom és sokat lehet szerintem vele spórolni. És mivel a legtöbb autóban van üzemanyag lekapcsoló motorféknél ez általános.

Utazó tempó kábéra akkor fogyaszt legkevesebbet ha az autó a legnagyobb sebességi fokozatban a maximális nyomatéka körül van. Vagyis régebbi autókánl zölddel jelölt rész a fordulatszámmérőn.
Ennek megállapításához vagy egy nyomatékgörbe és egy fordulatszámmérő kell. Vagy még az sem, mert ki lehet nézni az adott sebesség meletti fordulatot minden sebessségfokozatnál egy hajtóműáttétel, menetsebesség táblázatból.

A legjobban az én autóm (hengerenkénti injektor) Ha minden sebességi fokozatot 3/4 gázzal kipörgetek 2400-2500as fordulatig és ekkor váltom a következőt. Az én autóm bár benzines de nyomatékra hangolt motor.
A teljes gázt azért nem ajánlom, mert míg az újabb autók ilyenkor érzékelik a teljes igénybevételt, elektronikusan túldúsítják a keveréket, mert így van a legnagyobb tólóképessége a motornak.
A régi autóknál meg meg álltalában a gáz hirtelen teljes gáz reakciójára spricel/t pluissz üzemanyagot a motorba a porlasztó, ugyan ennél az oknál kifolyólag.
A többi dolog az stimmel, bár még írhatták volna, hoyg ne használjunk feleslegesen semmi villany cuccot, mert az is növeli a fogyasztást. Arrol nem is beszélve ha befog egy fék, vagy egy kerék csapágy szorul.
Egy szó mnt száz, nekem a 1,5 tonnás autóm városon belül 10 alatt eljár és autópályán is 10 alatt eljárok 160 körül 4-5 személyel + csomagok.
De a régi 2 ütemű wartyogóval is kevesett fogyasztottam. Igaz ott inkább a 3000-3500as fordulat kelett hoyg legyen a váltási pont.

Üdv!

Pista 2008.05.28. 20:32:45

Ppeterka!

Nem vagyok Einstein (se kicsi, se nagy) de azt tudom, hogy ahogyan Te használod az autód, úgy kerül messze a legtöbbe az autózás. Az állandó költségeket fizeted (biztosítás, teljesítményadó, évente szervíz, stb.) ehhez képest alig használod az autót. Tehát az üzemanyagfogyasztásból hiába spórolsz 10(-20) %-ot, a magas állandó költségek miatt alig takarítasz meg valamit.

Ráadásul emellett a rendszeres BMV használó is vagy, tehát vagy veszel bérletet, vagy sok jegyet használsz...

Na, így tényleg qrva drága az autóhasználat!

BoNa 2008.05.28. 20:35:54

Technikai értelemben természetesen valamennyi tanács védhető, DE:
Az autók fogyasztása (legalábbis a fővárosban) azért magas, mert a dugóban araszolnak, autópályán pedig azért, mert a szabályosan (120-140 km/h-val) haladók kénytelenek ki-be ugrálni a belső sávba/ból, és ennek megfelelően folyamatosan gyorsítani vagy fékezni.

Szerintem, ha a fentieken tudnánk segíteni a többi irreleváns lenne.

Billy 2008.05.28. 20:37:38

Azt kifelejtettem hogy azért jó a 3/4 gáz gyorsításhoz mert a pillangó szelep akkor folyt a legkevesebbet minden autónál. A kéttorkú porlasztoknál az a gázmennyiség a legjobb mikor még a második csak nyitás közelében van.

Amúgy az egyeneletes tempó a legjobb. Egyszer Szegedről kelett haza jönnöm harmad magammal + kevés cucc. autópálya meg országút. mindehol 100-110km/h. Autópályán meg mindenütt, akár ahol 70 lett volna még ott is. Mert ugye lassulás pazarol. El sem hittem hogy 6,1 literre jött ki a fogyasztása!
Ezt még lehet tetőzni egy életveszélyes zsonglőrködéssel, ami óriási légelenállás csökkenést okoz:
Be kell állni nagytestű ilyen sebességű autók mögé. pl: Kamion, teherszállító stb. Óriási megtakarítás!!! És Óriási rizikó is egyben. (hál istennek a kamionosok nem szoktak hirtelen fékezni meg nehezen is állnak meg, de azért nem ajánlom) Már én sem alkalmazom.

A motorolaj használati szintjén is sok múlik, de azon is milyen sűrű.

X 2008.05.28. 20:42:16

Dövan (onlájn bika, offlájn nyúl) 2008.05.28. 20:25:40:

Igen, mert az ilyen chipek a környezetvédelmi szempontokat leszarják magasról. A kocsid így lehet, hogy 10-szeres levegőszennyezést okoz, mint egyébként...

Roltii 2008.05.28. 20:48:13

Billy: ez a kamionos dolog nagy baromság...nem azért mert te beleszáguldhatsz, hanem mert aki előzni akar, annak már téged is meg kell előznie a kamionon kívűl...egyébként láttam, hogy nem használod már, korrekt.
Nekem anno a 120-as 20 éves skodám az istenért nem akart 8 alá menni 100on...de legalább kevés olajat evett:D
jah, és üres csomagtartó, lámpa ritkán mert úgyse ért sokat, és egyenletes haladás, mert másra nem képes...na jó, kis digitális gázpedál kezelés gyakran bejátszott, de csak mert így volt hajlandó működni...hiába mondtam neki: MUKODJ!

storyline :) 2008.05.28. 20:49:45

X 2008.05.28. 20:42:16

1: rendes OCT csip, euro4 garanciával
2: kénmentes gázolajat (mol evo neo) tankolok
3: van a kocsiban részecskeszűrő
4: ránézésre sem füstöl ezzel gázolajjal, sőt, picit sem büdös

Billy 2008.05.28. 20:51:34

Roltii 2008.05.28. 20:48:13

Látom írtad hogy nem használom. Igen. De rosszul is írtam. Ez csak autópályára vonatkozott. Ott meg egy kamion előzése + egy kocsi már mind1 szerintem. Országutón tényleg szemétség lenne használni, de ott a 80-90 es tempó miatt kisebb is a nyereség. 130 körül autópályán ha találsz ennyivel menő kamiont már elég nagy.

Üdv!

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 20:56:05

NemAnonim:
Az optimális fordulatszám szempontfüggő. Ha gyorsulni akarsz,, nyilván nyomatéktől függően váltasz, ha spórolni, akkor a relatív fogyasztás szerint. Ebben semmi újdonság nincs.

Trebitsch:
A beszívott levegő mennyiségét nem minden autó méri - igaz, a legtöbb igen. Az ECU tudása viszont véges. Extrém hülye értékekkel nem tud mit kezdeni, tehát a "nem jön levegő, pedig kellene" üzemállapotban nem nagyon tud mit kezdeni a befecskendezendő üzemanyagmennyiséggel. Igaz, nem is kellene felkészíteni erre, hiszen a gyár feltételezi, hogy nem próbálsz autót üzemeltetni egy olyan légszűrővel, amely egy kartonlap áteresztőképességét nyújtja.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 21:02:23

"Utazó tempó kábéra akkor fogyaszt legkevesebbet ha az autó a legnagyobb sebességi fokozatban a maximális nyomatéka körül van"

Ez sem teljesen fedi a valóságot. Elméletben igazad van, de egy határon túl a légellenállás miatt extrém magas lesz a fogyasztás - szinte bármilyen autónál. Márpedig a nyomatékmaximum - hacsak nem kellően lapos a nyomatékgörbe - legmagasabb fokozatban erősen a max. sebesség környékén lesz.

Ezért van az, hogy a legmagasabb fokozatban sosem tudod odáig forgatni a motort, mint egyesben.

Egyszer kiszámoltuk, hogy egy Trabant elméleti végsebessége - ha négyesben is annyit forogna, mint egyesben - valahol 180 km/h körül alakulna. A gond csak az, hogy valahol 90 körül erős gátló tényezőként bukkan fel a széllel szembe befordított parabolatányéréval vetekedő légellenállás :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 21:07:12

Dövan:

A részecskeszűrő nem egy környezetvédelmi tényező, sokkal inkább marketingfogás.
Kedvenc hasonlatom szerint pont olyan, mint amikor nem az ügyféltérben fingom el magam, hanem kisétálok hátra.
A részecskeszűrő ugyanis - ellentétben a katalizátorokkal - nem semlegesíti a kormot. Ehelyett gyűjti, tárolja.
Amikor a belépő és a kilépő csövekben elhelyezett nyomásszenzorok mért értékei közötti különbség extrém nagy lesz (=eldugul a szűrő), némi extra gázolaj időben eltolt befecskendezésével egyszerűen szólva begyújtja a cuccot.

Ebből két dolog következik: a néhány éves dízelek 70-100 között időnként rondábban füstölnek, mint a battai Golf GTD maffia eltekert adagolós youngtimerei, illetve az egyébként relatíve nagy szemcsenagyságú korom sokkal kisebb szemcsékre porlik. Ez nagyon szép dolog, mert lefelé átlépi azt az élettani határt, amitől kisebbeket nem leszel képes többé kilélegezni...

X 2008.05.28. 21:08:00

Dövan: én kérek elnézést :)
viccet félretéve sajnos a többségnél ez nem így van... :S

Billy 2008.05.28. 21:08:09

prokee · www.prokee.hu 2008.05.28. 21:02:23
Teljesen egyet értek. Én csak elméletben írtam. És errre írtam a kamionos példát amivel nagy mértékben csökkenthető a légellenálás és már is más a tényállás. Egy autóval ugyan ezen trükkel a nem a fogyasztásomat csökkentettem, hanem 20km/h-s végsebesség többltete értem el. Igaz ezt nem kamion mögött, hanem egy erős kombi Passat mögött. Amint kihúzodtam mögüle az autó ugyan annyi (teljes) gát melett érezhetően lassúlt. Ha mögé álltam szépen felvette a fordulatot.
Mondjuk az én autómon elég alul van a max nyomaték görbe és sokáig kitartja, szóval nekem inkább a max lóerőnél környékénél van a végsebességem.
De szerintem egyet értünk:-) amúgy olvastam ethanolos cikkedet is, mivel én is járok néha azzal. Grat.

Üdv!

sada 2008.05.28. 21:14:57

Billy: 2008-ban, az elektromos gázpedál korában (kb. 10 éve ilyen autókat gyártanak...), milyen 3/4 gázról beszélsz?!?!?!
Full gáz, és a kompjuter úgyis maximum annyira nyitja ki a pillangó szelepet, hogy gazdaságos legyen.
Meg milyen kéttorkú porlasztó???? Hahaha. Manapság 100 autóból 95 injektoros, fafej!
Az meg, hogy te az autpályán 100-110-zel mész, szánalmas, nem gyengén tudják az ilyen faszok megfogni a forgalmat, és kilóméteres dugókat okozni. És még terjeszted is, gratulálok. Nem elég, hogy így is tele van barommal az összes autópálya, és már 130-cal sem lehet menni szinte soha...
Menjél szépen 130-cal.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 21:17:39

sada:
Személyeskedésnek igazából nincs sok értelme, a legtöbben érettebbek annál, hogy felvegyék az ilyesmit.

Azért szeretünk, maradj velünk, ez itt a való világ, karburátoros és bovdenes-gázpedálos autók tömkelegével.

Billy 2008.05.28. 21:20:42

sada 2008.05.28. 21:14:57

Írtam hogy az enyém is injektoros. De amint láttam a kommenteket nem mindenkié az aki spórolni szeretne.


Amúgy meg ha akamion tempójával megyek, akkor miért is tartom fel a forgalémat???

Amúgy ez régebbi téma mint írtam Roltii már írta. Kipróbálni meg ki kellett. és működik.

Amúgy megjegyzem hogy az elektromos autók gázpedálja is figyelik a gázpedál lenyomását nem 1 bitesek! Sőt olyan érdekeset modnok hogy sebességet is néznek gáz és fék esetben is... Ha már a modern technika érdekel csak...

Achmed the dead Terrorist · http://www.youtube.com/watch?v=sDsK8ZnmhC4 2008.05.28. 21:21:21

Legmagasabb fokozatban a nyomatékmaximum környékén a mostani átlagautók áttételeit tekintve 130-150 a sebesség. Ott fogyaszt a legkevesebbet? Ugyanmár... Minél kisebb az igényelt teljesítmény, annál kevesebb a fogyasztás. Bejön a képbe még némi hatásfok is, de megállapítható nagyjából, hogy egy bizonyos fordulatszám felett (általában 1500) minél kevesebbet forog a motor annál kevesebbet fogyaszt.

Billy 2008.05.28. 21:23:57

Köszi prokee. De megírtam én s.
Elsőre én is durvának találtam a "fafejt". De aztán gondoltam nem is annyira durva. Csak sokan nem veszik figylemebe hogy Mo. autóparkjában még sok karburátotros autó van. Nem beszélve pl. a néhány éve még gyárott F astra 1.4 karbis 60 lovas modelljét. De sebaj.

Amúgy nézegettem az oldalad. A wartburg Trabi klubbhoz megkérdezhetem mi közöd? Mert érdekelne. Csak nem ott is aktívan részt veszel??

Üdv!

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 21:29:12

Billy:
Nem téged védelek, gondolom, van saját személyi igazolványod, majd megvéded magad.
Szimplán a kultúrált társalgást igyekszem fenntartani.

TWK: mostanság inkább passzív részt vállalok a Klubban.

By the way:
Astra F 1.4 karbis ??? Magyar piacra majdnem biztos vagyok, hogy nem gyártottak ilyet. Ha pedig mégis, az legalább 15 éve volt.

Billy 2008.05.28. 21:35:27

Jah megvédem magam. És jól teszed hogy nem hagyod az ilyen hangnemet. Aki ilyen hangnemben beszél az autóban sem lehet különb.

Amúgy figyelj barátomé volt az Astra 1997-1998as F classic. 1.4 karbis volt halál biztos. Együtt készítettük föl eladásra. Amit tudok róla. 5 seb. 1.4 és asszem 60 ló de ez nem tuti.
Na megnéztem: 5 ajtós, 955kg, 60 LE, 103Nm és katalizátoros.
Hihhetehlen de az Opel a legfapadam Classicba rakott ilyet 2000 előtt. Én is néztem mikor a haver kinyitotta a motorteret.

TrABANT WARTBURGOT meg csak azért kérdeztem mert nekem is voltak wartburgjaim. Nomeg pár ismerős láynnak is segítettem már tulszívatott trabit elindítani. Füstötl is utána rendesen. Azokat a motor és az autó ismerete nélkül még nehezebb volt vezetni mint a maiakat. Ma pl. nincs sok értelme pumpálni vagy tövignyomni induklás előtt a gázt indítózásnál.

Üdv!

Csarlee 2008.05.28. 21:47:40

Yes, a battai Golf GTD maffia az a Diesel Tuning Százhalombatta az igazi szakemberek....

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 21:48:18

A világért sem akarlak piszkálni ezzel az Astra F-fel, mert nem vág a témába, de igen valószínű, hogy egy központi injektoros C14NZ-t, vagy hasonlót néztetek karbisnak.
Főleg, ha katalizátoros volt.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 21:51:08

Csarlee:
Jó helyen kapisgálsz, csak nem tudtam volna precízen idemásolni a szélvédőmatricájukat.

Nem tisztem megítélni őket, mert nem ismerem a munkásságukat. Én csak annyit látok belőlük, hogy baromira nyomják a gázt, és ehhez méltóan füstölnek az autók.
Ebből eldönteni, hogy tényleg jók a témában, vagy csak szimplán bazi nagy téglájuk van a lábtérben, azt hiszem, nem volna elegáns.

samura 2008.05.28. 21:54:37

Az nem karburátor, hanem központi befecskendező

Billy 2008.05.28. 21:56:07

Igazából annyira hülye nem vagyok hogy egy injektort vagy karbit ne tudjak megismerni. De mivel már eladta 2 éve a kocsit a heverom nem tudom megnézni hogy mi volt az a furcsa förmedvény. De nem Offolom vele tovább a topicot. Amúgy az is jól fogyasztott. 5,5 liter körül:-)

És ezt a hülye nem vagyokot nem sértődésből írtam. Félre ne értsd, csak hogy tényleg nem szoktam ilyeneket össze keverni. mivel nap mint nap szerelek autókat meg tanultam is róluk, igaz nem a pórlasztókról:-) De rég volt és nem az enyém volt az Opel. Ahogy felidézem csak arra emléxem hogy egyszer szívtunk a generátorával mert tönkre ment...

Üdv!

avogadro 2008.05.28. 21:58:19

ne menjen senki sehova :)

icceman 2008.05.28. 22:04:40

"Rutinos, nem "élvezetből" vezető kolléga a 100km-es tesztúton azonnal leviszi a fogyasztást a gyári érték közelébe, akár alá is."

Jaja, kikapcsolt motorral, szakadékba zuhanva esetleg.

Acikk többi részével egyetértek

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 22:08:34

icceman:
Gyere, próbáljuk ki tetszőleges, 5 évnél fiatalabb, 100.000-nél kevesebbet futott gyári (nem reszelt) autóval, ha 10% fölé megyek, én fizetem az eltankolt benzint.

Szekérné Benzin Eufrozina 2008.05.28. 22:12:49

Az autóutakat versenypályának néző pöcsarcúaknál már csak a magukat tesztpályán körőzőnek gondoló családapák a veszélyesebbek, akik 1 liter megtakarítást akarnak elérni úgy, hogy mögöttük 1 kilométeres sor araszol. Komolyan olyan fontos téma ez? 1 liter ide-oda lehet egy téli-nyári gumicsere, egy szopás a dugóban, egy téli motormelegítgetés, egy átlagnál melegebb nap stb. és máris ugrott az ideális utazósebesség, meg az egyéb faszságok. Annyival kell menni, amennyivel lehet és amennyi biztonságos. Aki meg nem érzi akocsiját, hogy hol szenved az tényleg sürgősen üljön át a buszra. Környezetet védeni meg lehet úgy is, hogy nem járunk a budira is kocsival vagy például kicsit messzebb állunk meg az uticélunktól, és nem keringünk órákat parkolóhelyet keresgélve azért, hogy a végén még messzebb találjunk csak helyet.

Billy 2008.05.28. 22:13:10

Szerintem biztos le lehet vinni az autót a gyári értékre vagy közelébe biztosan.
Csak amik problémák:
Ha városi az autó akkor tényleg nem tudja profi sem 100kmen produkálni az értéket. Mert lehet lomha elkormosodott, eltömődött katalizátor, stb. Tehát ötbb kilóméter kell az érték produkálásához. Vagy akár szervíz. (légszűrő csere, olaj csere, katalizátor csere, stb)
A másik meg hogy nem mind 1 a teszt során, hogy mennyi a kinti levegő hömérsékelete és pára tartalma, no és nyomása.

Üdv!

N 2008.05.28. 22:13:51

londonercsecse 2008.05.28. 17:59:17
automata autom van, nem befolyasolhatom a kapcsolast....

Dehogynem. A normalis gyorsitas (pl. 3/4-ed gazos) kozben egy pillanatra kisebb gazt adsz (elveszed, mondjuk 1/4 gazra) es akkor felhuzza az automata egyel nagyobb fokozatba. Ezt meg lehet csinalni 2-3 es 3-4 kozott is. Azt a tempot tartod vagy kozepesnel nem nagyobb gazzal gyorsitasz tovabb, nehogy lerugd.

19 eves 2500-as dizel automata Mercim tudja... 7,4L/100km...

tomnemtom 2008.05.28. 22:27:41

"tisztességes autóbuzi nem mér fogyasztást, csak megy"
végre, köszönöm !!!
:D
aszittem, csak én gondolom így.

Rav Antal 2008.05.28. 22:28:12

prokee:

"Bringa szóba sem jöhet, az életemet is féltem, egyszámjegyű főútra fel sem mehetek"

Vazzeg, te még nem vagy 12 éves, de már vezetsz? Ha meg elmúltál 12 éves, akkor fölmehetsz bringával egyszámjegyű főútra, akkor meg nem ismered a KRESZT, akkor meg hogy vezetsz?

Szóval az, hogy neked jogsid van, az egy paradoxon.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 22:30:21

Rav Antal:

Van kint egy szép tábla, traktorral, lovaskocsival, bringával. Kerek, ami azt jelenti, hogy kereken 100 éves korig érvényes mindenkire.

Tényleg részletesen el kell meséljem a teljes élettörténetemet, hogy ne lehessen semmibe belekötni ? :)

X 2008.05.28. 22:32:09

Rav Antal: van kint biztos tiltótábla is.
De haza főutakon az életösztön is kellő tiltóerő...

Rav Antal 2008.05.28. 22:35:33

prokee:

Minden egyszámjegyű főúton? Mert te nem egy bizonyos egyszámjegyű főút egy bizonyos szakaszáról írtál...

M 2008.05.28. 22:35:57

Na most akkor kurv@ rutinos vezető vagyok???
Automata 110 lovas Mitsubishim van, rendszeresen járok Erdélybe, ami nem az autópályáiról híres, manuális klímával 6,5 l! És tempósan szoktam menni!
Egyébként 3-ba visszahúzva a váltót, kiváló a motorfék! Lehet a fékbetéttel is spórolni...

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 22:41:32

Rav Antal:
Akkor mesélem.
A 6-os főút mellett dolgozom. Másképpen nem lehet megközelíteni, legalábbis nagyon komoly terepbringa nélkül nem.

A cég előtt lévő keresztteződésnél kint van a tiltó tábla, mint ___egyébként a legtöbb egyszámjegyű főút lakott területen kívüli szakaszán___
Nem automatice, nem feltétlenül, de a legtöbb helyen ott figyel, ha van lehetőség elkerülni.

Érdekel, hogy borotválom-e a mellem, vagy ilyen mélységig nem kell lemenjünk ? :)))

Paulybird 2008.05.28. 22:45:46

én amondó vagyok, hogy a sok nyomatékgörbe alatti integrálás mellett maradjunk annyiban, hogy 5-6 os fokozatban 80-90 körül fogyaszt legjobban az autó...

Rav Antal 2008.05.28. 22:46:25

prokee:

Leszarom a melledet. :) De csak ha borotválod.

Tehát nem azért nem tudsz menni, mert egyszámjegyű főúton nem lehet kerékpározni, hanem mert van egy "Az úton kerékpározni tilos" tábla. Ennyi volt a gondom a hozzászólásoddal, nem több.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.28. 22:49:49

Rav Antal:

Klassz buli lesz, hívj, egyeztetünk:
06-90-36-20-40 :))))

Rocko- 2008.05.28. 23:38:55

prokee · www.prokee.hu 2008.05.28. 22:41:32
engem csak egy érdekel: szálirányban? :D

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.29. 01:01:44

prokee: tetszetős a cikked :) És elég jó közelítéssel mondod el, mitől is függ a fogyasztás. Azonban egyes pontokkal nehezen értek egyet.

Valóban jó megoldás, ha két ember osztozik a bezinköltségen. Ez is spórolás, bár nem felezi a költségeket, hiszen valami kisebb kerülőre szükség lehet (vagy eljutni a haverhoz) és a kocsi is nehezebb lesz hiszen +1 utas ül benne, és persze nem is csak a benzin a költség. A kötelező, a teljesítményadó, az amortizáció, stb. nem lesz olcsóbb.

Én elhiszem, hogy normális sofőr le tudja szorítani sokkal a fogyasztást, vagy fel tudja tornászni, stb. de akad még egy szempont.

Útvonaltervezés.

Teszem azt, ha választani kell a következő között: Munkahelyről dugóba haza, teszem azt Érdre, majd vissza az Auchanhoz (ismét dugóban) majd újra haza...

Vagy: Mindenki egyszerre végez, dugó van, nem lehet közlekedni, de a család könnyen találkozik a városban, otthon TV előtt punnyadás helyett sétáltok, amikor az Auchan a + fogyasztás miatt nem érné meg bevásároltok máshol. Majd elindulsz hazafelé, egy kényelmesebb, kevésbé dugós úton, kevesebbet kerülsz mint az oda-vissza feles utakkal. Volt egy közös programod, egy jobb délutánod, a dugóban ácsorgás legrosszabb részét időben és térben kikerülted. Ja és több időt voltál a családdal, és nem annyival később értél haza, mint amennyi szabadidőd volt a városban, hiszen egy jelentős részét a dugó elkerülésével visszahoztad.

Hányszor kell így spórolni, hogy összejöjjön egy Hungaroringes nyílt napra az üzemanyag?

Vagy: A benzin drága, és egyre drágább lesz. Teszem azt, jósolnak ide 500 ft/l üzemanyagárat. Mikor érdemes elgondolkodni azon, hogy lecserélni a régi autót egy kisebb fogyasztású fiatalabbra (veteránt sose, ezt tudom)? Vagy a nagyobb autó melllé, ami jó akkor, ha a megjelenéshez hozzátartozik, és alkalom van (pl. tárgyalás), jó a hosszabb utakra, az élményre, de akár bevásárolni venni egy minit városi használatra spórolni? Mi az ahol a második autó megtérül és biztonságot ad?

Amennyire örülök annak, hogy jelenleg csökken a balesetek száma, és több a felderített közlekedsi bűncselekmény és veszélyes szabálysértés, mert nem azzal foglalkozik a rendőr, hogy a trafi után kiszedjen mert kell a bizonyításhoz, és több városban már olyan a tempó, hogy így a kánikulában a szezon elején is meg tud állni a legtöbb autó, elengedve a gyalogosokat (errefelé még divat a zebrán) és nem lehúzásnak érzem...

Annyira érzem lehúzásnak azt, hogy a rendszám autóhoz tartozik és nem tulajdonoshoz, a kötelező autóhoz tartozik és nem jogosítványhoz, mert ezekért a korlátozásokért nem kapunk semmit. Ezek nem hoztak EGYETLEN elkerült balesetet sem a konyhára. Sőt.

Ha az autóst motiválnák arra, hogy legyen egy második autója, akkor kevesebb lenne a zsúfoltság az utakon, talán a baleset is. Rendben, kevesebb lenne a parkolóhely, de parkolót lehet építeni, akár profitorientáltan is.

Sam8888 2008.05.29. 01:39:06

Eszembejutott valami:

Van ugyebár az atomerőmű, mint olyan. Az atomból úgy nyerik ki az energiát, hogy a maghasadás közben keletkező hő felmelegíti a vizet, ami ezáltal gőzzé alakul és meghajt egy turbinát.

Mivan, ha az autóknál feleslegesen elpazarolt hőenergiát átalakítjuk gőzzé és vmi kisebb turbinába vezetjük? Amyg az autó be nem melegszik, addig ott a benzinmotor, ha meg bemelegedett, akkor mehetünk az elektronyossággal.

Valami mérnökcsemete cáfolja már meg a világmegváltó ötletemet, mert ez túl egyszerűnek tűnik. :D

norberto 2008.05.29. 01:55:14

emberek. többen is azt nem értik miért nem ellentmondás a többletsúly kirakás és a csoportos utazás(carpool). hát baszki, a szerszámosláda meg a kempingszék nem ül be egy másik másfél tonnás vastárgyba, ha nem viszed magaddal, a szomszéd meg igen.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.29. 02:36:35

Sam8888: jogos az ötlet, de kérdezek: Miért van légkondi, és miért nem alakítjuk a hőt elektromos árammá? Miért fordítunk a PCken belül energiát a hűtésre (hőt termelve a ventillátoroknál) ahelyett, hogy áramot termelve a hőből csökkentenénk a fogyasztást? Ugye nem egyedi a kérdés.

Bármilyen hibrid technológia elsősorban akkor működőképes, és az általad javasolt megoldás is ilyen, ha a technika segítségével több üzemanyagot takarítunk meg, mint amennyit elvesztünk azon, hogy bizony a plusz alkatrészek miatt, vagy egyes alkatrészek megerősítése miatt nagyobb tömeget kell megmozgatnunk, esetleg plusz berendezéseket kell üzemeltetnünk. Sőt, olyanok is számítanak, mennyivel romlik a motor hatásfoka a módosítások miatt.

Mert ugye a tervedhez: El kellene érned, hogy valahol víz felforrjon, ami ugye a motorból von el hőt (hűtővíz), és ilyen hőmérsékleten megbízhatóan üzemeljen a motor, a hűtő rendszert meg kell erősítened, kell egy turbina. A hő miatt elvesző energia egy része a forró kipufogógázokkal távozik, ergo vagy azokat is hűtöd, és folytás kerül a rendszerbe, nagyobb nyomású gázt kell tárolnod, stb. vagy így is csekély mennyiségű hőenergiát tudsz átalakítani, és a rendszered továbbra is alacsony hatásfokkal üzemel. Ellenben nehéz.

Hogy üzemanyagot pazarolna vagy csekély mennyiséget megtakarítana, nem tudom, de növelné a meghibásodások esélyét, és ugye a fenti mellé kell egy teljes hibrid hajtás, így nem lenne olcsó sem :)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.29. 02:47:57

norberto: Nem érted a lényeget a carpool megoldás valamennyit megtakarít DE közel sem 50%ot a költségekből, hiszen nem minden költség függ a megtett úttól ÉS növekszik a fogyasztásod is a többlet súlytól ÉS többnyire kerülni kell miatta ez a kerülő többlet fogyasztást jelent ÉS az egymáshoz eljutás (és onnan hazafelé hazajutás) során sincs megtakarítás.

Ok, így is van jelentős megtakarítás, de 2 ember nem felezi a költségeket, de még az üzemanyag felhasználást sem. Az USAban sok dolog segíti ezt (munkahelyhez költözés, gyorsabb sáv) és a városban lévő munkahelyek jelentős része kapcsán közös a célállomás...

Mivel érdemben az egy helyen dolgozók száma magas (nagyon kevés ilyen méretű irodaház van akár Budapesten, akár Európában) ezért itt jóval kisebb esély van arra, hogy egy munkahelyen dolgózók egy környéken is lakjanak, és működjön a carpool rendszer.

Szar 6 kilométert menni Józsikáig, hogy utána 4 kilométert megtegyünk a munkahelyre közösen, ha a munkahely tőlem 3 kmre van. És a Józsika kocsija többet fog fogyasztani a 4kmen mint nélkülem tenné, és én is többet fogyasztok a 6ken mint a 3on.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.29. 02:52:26

sorry 3. bekezést nehéz érteni. Szóval az egymunkahelyen dolgozók száma az USAban magas, hiszen sokkal ritkábbak a KKVk, és azok jelentős része is családi vállalkozásból indul, és egy szűk környéken toboroz, nem az egész városban, ezért ott a dolgozók jelentős része talál magához közeli utast.

Nálunk viszont ritka az ilyen méretű irodaház, gyár, stb. a városokban :) ezért itt jóval kisebb esély van arra, hogy egy munkahelyen dolgózók egy környéken is lakjanak, és működjön a carpool rendszer.

A pálda már jó, bár elég szélsőséges De megmutatja, hogy az ottani 50%ot el nem érő megtakarítás itt milyen okokból lenne még kisebb, vagy fordulna át vesztességbe :)

cuebler 2008.05.29. 06:33:48

amíg nincs kevesebb autó az úton (értsd: nem elég drága az üzemanyag), addig szerintem ez egy felesleges post. aki eddig is így "vezetett" az elbaxott 10 percet, aki pedig élvezetből, az úgysem fog lemondani az élvezetről 1000 km-ként 6000 Ft kedvéért (mert nekem ennyi kb a kettő stílus közötti különbség). tehát inkább lemondok egy üveg jófajta scotch-ról 1000 km-nyi elégedetten vigyorgó autózás kedvéért na... elnézést, hogy ilyen ömlengős voltam :D

ekkerjoz 2008.05.29. 07:39:26

Nem azért ülnek egy autóba a szomszédok, mikor melózni mennek, hogy benzint spóroljonak, hanem azért, mert nincs elég parkolóhely.
Legalábbis ahol eddig jártam, ezt mondták (Cleveland, San Diego, Quebec, London)

guci · http://guci.hu 2008.05.29. 07:47:11

Nem értek az autókhoz és még informatikus is vagyok, valaki mondjon nekem konkrétumokat! A 2.0 tdci-n nemrég cseréltek valami turbócsövet, ami kilyukadt. Lehet ennek az oka a autópályázás/hosszú haladás utáni pihentetés hiánya? Vagy csak ennyire bénán vezettem?

Hogy tudom kitalálni vagy megállapítani, hogy mennyit járassam még az autót mondjuk 100 km autópálya után?

Rocko- 2008.05.29. 07:48:19

Sam8888 2008.05.29. 01:39:06
nem vagyok mérnök, de sztem az orbitális mérete miatt nem férne be.

Lófő (törölt) 2008.05.29. 07:57:35

Fuvart vállalok napi viszonylatban Szentendre-Bp.belváros között.Akut fokhagymafogyasztók és fingósok kíméljenek!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.05.29. 08:36:40

nemrég vettem a kocsit amivel most járok. úgy voltam ele, hogy vezetem ahogy jólesik, és megnézem mit fogyaszt. ezért sosem sasoltam a fordulatszámmérőt hogy mikor váltok, bekapcsoltam a klímát, halgattam a zenét folyamatosan.

azt gondoltam ki előre ha 7 liter fölött eszik 100 km-en akkor elgondolkozok hogy valamit másképp kéne csinálni. 6,5 liter jött ki. úgyhogy mindent úgy csinálok ahogy eddig. nekem ígyis olcsóbb mint a busz.

ppeterka 2008.05.29. 10:40:53

TheElf, Sam8888: ez nekem is eszembejutott, de a turbina helyett - mivel ahhoz gőz kellene - én inkább a termoelektromos átalakítást javasonlám, azaz a Peltier-elemet. Ez annyit tud, hogy ha a két vége között hőmérsékletkülönbség van, akkor feszültség keletkezik a félvezető két pólusán. (visszafelé is működőik, bár nem a legjobb hatásfokkal) Ilyennel elvileg lehetne olyant csinálni, hogy a hűtőt bevonni vele, rajta keresztül adná le a motor a hőt, a másik felét lehetne levegő áramoltatásával hűteni, és lenne belőle villany. De ez drága, szerintem minimum 20-30 kiló súlytöbblet, valamint a hatékonyságával is akadnak problémák... Tehát a sok bába között elveszne a gyerek...

Másrészt viszoont akad "6 ütemű" motor, amelynél a 4 üteműt vesszük alapul, de kiegészítjük egy olyan ütempárral, ahol a forró hengerbe vízgőzt adagolunk, annak a felforrósodása miatti tágulását használjuk munkavégzésre. Ilyen prototípusban létezik, ráadásul itt tényleg csak egyébként elvesző energiát használunk, ráadásul relatív egyszerű felépítésű a dolog...

Mondjuk gondoltam olyanra is, hogy lehetne csökkenteni az elvesző energiát úgy is, változtatható ütemszámú motort használunk. Kb 2 évvel maradtam le a szabadalmaztatással :) A totalcaron is volt már ha minden igaz 2 cikk róla. Ha nem kell teljesítmény, akkor 4 ütemű a motor, ha kell, akkor meg átvált 2 üteműre. Persze nem keverékkel menne, mint a régi Trabik, Warbik, rendesen szelepvezéreltnek kell lennie, és ráadásul valamilyen turbós vagy kompresszoros megoldásnak kell benne lennie a 2 ütemű működéshez. Viszont rohadt macerás a változó vezérlés megoldása, hiszen a szelepeknek 2x annyit kell mozognia, átfedés, miegymás, rengeteg a probléma vele...

Persze lehetne még ezt is kiegészíteni "6 üteműre", csak ne lógjon bilibe a kezünk... Jó hőtartással, adaptív számítógépes vezérléssel akár további gőzös ütemeket is lehet alkalomadtán becsempészni, csak már megint drágább lesz az egész, mint amit meg akarunk fizetni... Mármint előállítási költséggel számolva, és akkor még erre jön a tervezés-tesztelés-csiszolás időbeli és pénzbeli ráfordítása - tehát semmi se lesz belőle...

Sam8888 2008.05.29. 12:06:34

guci · guci.hu 2008.05.29. 07:47:11

A tdci fókuszoknál ez szériahiba, nem a te hibád.

A turbós autót meg így kell üzemeltetni:
1. hidegen nem hajtjuk, nem pörgetjük, szépen papásan ezetünk
2. ha bemelegedett, akkor lehet neki nyomni mint állat
3. ha meghajtottuk mint állat, akkor várjunk vele a leállítás előtt 2-5 percet
4. ha a turbó meghal, akkor a hozzá vezető olajcsöveket is kikéne cserélni

Ha az 1. pontot nemis, de legalább a 3. pontot mindig tartsuk be! Különben ha jól meghajtod a gépet, a turbó még mindig 200000/perc (igen, kétszázezer!) fordulaton pörög, leállítod a motort, a turbó pereg tovább, csak nincs olajnyomás. Eredmények: megeszi a turbó csapágyazását, megég az olaj, ennek okán eltömődnek az olajjáratok és nemlesz kenése a turbónak. Ez meg haddneírjam le, hogy mihhez vezet.

Sam8888 2008.05.29. 12:07:56

ppeterka 2008.05.29. 10:40:53

Igen a peltier-re énis gondoltam, csak mivel az erőművekben turbinákat használnak, ezért gondoltam, hogy azok nagyobb hatásfokkal működnek. (a peltier viszont nyilván kisebb és könnyebb)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.29. 13:22:12

A gond az, hogy a hőmérsékletkülönbség fenntartásához elég bonyolult hűtés kellene :) Amúgy akadnak ennél jobb hatásfokú külső égésű motorok amiket szintén lehetne kombinálni a meglévővel, csak ugyanaz a probléma kerül elő szinte mindig :)

Megjegyzem, hogy az alap elképzelésen lehet változtatni :) Ugyanis mi van akkor, ha azt mondjuk, hogy az elvesző hőenergiával, a kipufogógázok nyomásából nyerhető energia egy részével (amit a turbónál is használunk) hajtunk generátort, klímát, stb. és ha hibrid hajtás van valamit ez is visszatölt, de nem kell teljesen új meghajtást beépíteni?

ppeterka 2008.05.29. 14:02:57

TheElf: ezek se rossz ötletek, csakhátugye bonyolultság, súly, fejlesztésiköltség, és már ki is dobtka a közgazdászok az ötleteddel a fejlesztési mítingről, majd megszavazzák az új, puhább anyagú belső teret a kocsiba, amivel 10e darabbal többet lehet eladni...

Lowtyo 2008.05.29. 17:32:50

Meg persze ott a jó öreg atommalom, ami nemtom hogy működik, de Peti barátom egy tucat barackos barack elfogyasztása után esküdött rá, hogy van ilyen.

Csarlee 2008.05.30. 08:57:19

Prokee!

A battai Diesel Tuning egyik jarmuve akcioban:

www.youtube.com/watch?v=S_wvaXi_CYU

guci · http://guci.hu 2008.05.30. 09:18:35

Sam8888: kösz az infókat, így teszek! :)

acsa 2008.06.01. 17:50:15

Nekem eddig még szinte senki sem tudta bebizonyítani, hogy pénzben jobban megéri autóval bejárni, amennyiben rendelkezésre állt tömegközlekedés.

Még ha feltételezzük, hogy a kocsi alapból rendelkezésre áll, a nagyobb futásteljesítmény miatt van egy bizonyos (nehezen kiszámítható) többletköltség.

Aki rendszeresen jár, annak ált. van bérlete. De amióta új jegyellenorzés folyik, könnyebb bliccelni :)

Ezen felül kultúrember naponta egy-két órát olvas, akár privát, akár munka témában. Ennek is van pénzben kifejezheto értéke. Baromi unalmas össze-vissza bámulni és szenvedni a többiekkel összezsúfolva (akár buszon, akár autóban), ha nem csajozik vagy okosodik az ember :)

Autóban vezetve (ez a többség) inkább csak a sokat telefonálók tudnak idot hasznosítani.
süti beállítások módosítása