Olajcégek a kevesebb fogyasztásért
Kezdő autósokon végzett tesztelések szerint mintegy 20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el azon ajánlások betartásával, amelyeket az európai olajvállalatok hirdettek meg az Európai Kőolajipari Szövetségen keresztül az Európai Bizottság programjával összhangban.
A cikkben persze éppen a kampány lényegéről, azaz a 10 pontos ajánlás részleteiről nincs egy árva szó sem. Gyors keresgéléssel azért megtalálható, a felsorolt cégek közül az OMV-nél már ott a link a kampány oldalára.
Megnéztem. Maga az ötlet tetszik. Bár banális és egyértelmű 10 pontot szedtek össze, ám a hétköznapi tapasztalataim azt mutatják, hogy a sofőrök zömének ezek valahogy mégsem jutnak eszébe.
Lássuk:
1. Rendszeresen szervizeltesse gépjárművét és ellenőrizze az olajszintet!
A jól beállított és karbantartott motor hatékonyabban üzemel, és segít csökkenteni a CO2 kibocsátást.
Való igaz. Egy átlagos belsőégésű motor hatásfoka olyan 30% körül alakul, tehát a befektetett energiának közel kétharmada elvész. A "pazarlás" oka a szerkezet belső súrlódásában, a részben elvesztegetett huladékhőnek tudható be, de energiát emészt fel a szűkebb segédberendezések (vezérmű, gyújtáselosztó, stb...) hajtása is.
Ezek egy részével nem tudunk mit kezdeni, de tény, hogy a belső súrlódás bizonyos határok között csökkenthető a motorolajjal, esetleg adalékokkal.
Emellett a szervíz alkalmával lecserélt levegőszűrő is sokat segíthet, hiszen az eltömődött szűrőpapíron keresztül a motor nem, vagy nehezen kapja meg a szükséges mennyiségű levegőt, így az égési folyamat nem lesz ideális.
2. Havonta ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását!
A nem az előírt értékre felfújt gumiabroncsok akár 4%-kal is megnövelhetik az üzemanyag-fogyasztást.
Ez is jogos. Sajnos a gumiabroncsok, legyenek bármilyen márkás, minőségi darabok, kisebb-nagyobb mértékben engedik a levegőt. Magam gyakran elfelejtkezem az ellenőrzésről, így komoly meglepetések érnek, amikor mégis eszembe jut.
Fontos, hogy gyári méretű kerekek/gumik esetében tartstuk a gyár által javasolt értékeket ! Nagyobb nyomás elvileg okozhat még kisebb fogyasztást, ám rendellenes gumikopást és kisebb tapadást is.
3. Ne tartson feleslegesen súlyos tárgyakat a csomagtartóban vagy a hátsó ülésen!
Minél nehezebb a gépjármű, annál jobban kell dolgoznia a motornak, így annál többet fogyaszt.
Azt mondjátok, evidens ? Azt mondom, igen, mégsem jut eszébe senkinek... Legyek én a negatív példa, jelen pillanatban egy plusz akku, három kempingszék, egy szerszámosláda (~50kg), és rengeteg Trabant-alkatrész van a csomagtartómban. Persze hazamegyek, és kirakom, mert szóba került - de egy hét múlva megint lesz benne egy rakás hülyeség.
4. Húzza fel az ablakokat (különösen nagy sebességnél) és távolítsa el az üres tetőcsomagtartót!
Ezzel akár 10%-kal is csökkentheti a légellenállást, valamint a fogyasztást és a CO2 kibocsátást.
Nem vicc ! Különösen igaz ez a klasszikus, négyszögletes profilú csomagtartókra, de az alu, aerodinamikusnak hirdetett csomagtartók lábai is kellemes örvényeket keltenek, amelyek bizony alaposan növelik a légellenállást. A nyitott ablakok fogyasztásnövelő hatása talán nem ennyire egyértelmű, de létezik.
5. Csak akkor használja a légkondicionálót, ha szükséges.
Indokolatlan használata akár 5%-kal is megnövelheti az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást.
Ez sem meglepő. Volt alkalmam egyszer egy Suzuki Swift 1.3 gyári klímaszett beépítésénél jelen lenni, amelyet egy 1.0 motorra pakoltunk fel. Minden stimmelt, egyedül az alapjárat emelését nem tudtuk megoldani - a klíma bekapcsolásánál ugyanis szükség van (volna) erre. Nos, a meleg motorral, alapjáraton bekapcsolt klíma egyszerűen leállította a motort.
A kompresszor működtetése nem kevés energiát igényel, így (főleg kisautók esetén) valóban meggondolandó, hogy az odakint tomboló 21 fokból feltétlen akarunk-e 20-at csinálni. :)
6. Induljon el mielőbb, ha beindította a motort és állítsa le ha a kocsi egy percnél tovább áll!
A modern motorokkal azonnal indulhat, így csökken az üzemanyag fogyasztás.
Ez mondjuk vitatható. Részben olyan elenyésző megtakarítást jelent, hogy (hacsak nem annyira bolond valaki, hogy tízperceket járatja a gépet aszonyra várva) statisztikai hibahatáron belül maradunk, részben pedig az egyre inkább terjedő turbós motoroknál illik odafigyelni a bemelegítésre, hűtésre.
(Persze ez esetben is megfogadhatjuk a fenti tanácsot, ha indulás után igen kímélő üzemmódban várjuk meg a motor és a turbó felmelegedését, illetve leállás esetén is hagyunk időt a visszahűlésre némi öreguras krúzolással.)
7. Vezessen egyenletes sebességgel!
Valahányszor hirtelen gyorsít vagy fékez, a motor több üzemanyagot használ és több CO2-t termel.
Ideális esetben ennek be sem kellett volna kerülnie, hiszen a jogosítvány megszerzésekor némi vezetéstechnikai képzést is illene adni. Persze ma, az überrapid tanfolyamok idején ezt nem hangsúlyozzák túl.
Józan paraszti ésszel azért nyilvánvaló, hogy az egyenletes, sőt, pontosítsunk, a forgalom ritmusához alkalmazkodó közlekedés akár számottevően kevesebb energiát igényel az autótól (és tőlünk is!), mint a digitális gázpedál-kezelés (=0 vagy 1, azaz null, vagy full).
8. Váltson fel időben!
A magasabb fokozatok üzemanyagfogyasztása gazdaságosabb
Hihetetlen profi vezetési tudással rendelkező ifjú informatikus* körökben ez állandó vitatéma. Sokan kétlik a fenti állítás igazságtartalmát, vagy legalábbis kiegészítik azzal, hogy bizonyos fordulat alatt (és itt nyilván nem alapjárat-közelire gondolunk) ez nem igaz, mert a nyomaték/teljesítmény/akármi miatt megdől az elmélet.
Nos, szeretnék mindenkit megnyugatni, hogy azonos feltételek mellett magasabb fokozatban tényleg kevesebbet fogyaszt az autó. Más kérdés, hogy városban, 40-nél, 5. fokozatban a fenti 0/1 pedálkezeléssel operáló sofőr, ha gyorsítani akar, padlógázon rengeteg benzin elfogyasztásával közel nulla gyorsulást fog elérni, és ezzel a technikával valóban megnő a fogyasztás. Ha viszont tartjuk a ritmusos, egyenletes tempójú közlekedés alapelvét, akkor (padlógáz nélkül) bizony kevesebbet eszik majd az autó.
(*bocs az informatikusoktól, írhattam volna zongorahangolót, énektanárt, péket, vagy partyfotóst is...)
9. Igazodjon a forgalomhoz!
Amennyire csak lehet, fi gyeljen előre, hogy elkerülje a hirtelen gázadást és fékezéseket, és ne kelljen újból a forgalomhoz igazodnia!
Ezt talán nem is kell újra átbeszélnünk, az előzőekből következik.
10. Utazzon többedmagával!
Ezzel segít csökkenteni a dugókat és az üzemanyag-fogyasztást.
Megérkezett a globális szemléletű marketinges srác is. Attól függetlenül, hogy a tanács jogos és helytálló, egy olyan kampányban, ahol az egyéni közlekedésben elérendő üzemanyag-megtakarítást célozzuk, nem egy ütős szempont. A cél ugye saját üzemanyag-megtakarításunk volna, nem pedig a szomszédé, aki reggelenként bekéredzkedik privát autónkba, megúszva ezzel a tankolást.
(Jó, tudom, egy irányvól, azonos időben érkező kollégák hordhatják egymást felváltva, így mindkettejüknek jelentkezik a megtakarítás...)
Nos, talán úgy tűnhet, hogy mind a post, mind pedig a kampány egyszerű szájtépés, felesleges szócséplés. Ehhez csak egy adalék:
A szervízbe beeső, fogyasztásra panaszkodó tulajdonosok közel 100%-ról kiderül, hogy (akár 10-20-30 éves rutinnal is) egyszerű vezetéstechnikai hibák sorozatával sikerül a fogyasztást 50-80%-kal feltornázni. Rutinos, nem "élvezetből" vezető kolléga a 100km-es tesztúton azonnal leviszi a fogyasztást a gyári érték közelébe, akár alá is.
(Ilyenkor vegyes szakaszon fut az autó, és cseppet sem nyugdíjas tempóban, tehát nem azért prezentálják a gyári értéket, mert erre vannak kihegyezve a kollégák)
Nos, érdemes néha ilyesmire is figyelni, bizony, a pénztárcánkon észrevehető különbséget prezentálhatunk.
Az utolsó 100 komment: