Olajcégek a kevesebb fogyasztásért
Kezdő autósokon végzett tesztelések szerint mintegy 20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el azon ajánlások betartásával, amelyeket az európai olajvállalatok hirdettek meg az Európai Kőolajipari Szövetségen keresztül az Európai Bizottság programjával összhangban.
A cikkben persze éppen a kampány lényegéről, azaz a 10 pontos ajánlás részleteiről nincs egy árva szó sem. Gyors keresgéléssel azért megtalálható, a felsorolt cégek közül az OMV-nél már ott a link a kampány oldalára.
Megnéztem. Maga az ötlet tetszik. Bár banális és egyértelmű 10 pontot szedtek össze, ám a hétköznapi tapasztalataim azt mutatják, hogy a sofőrök zömének ezek valahogy mégsem jutnak eszébe.
Lássuk:
1. Rendszeresen szervizeltesse gépjárművét és ellenőrizze az olajszintet!
A jól beállított és karbantartott motor hatékonyabban üzemel, és segít csökkenteni a CO2 kibocsátást.

Való igaz. Egy átlagos belsőégésű motor hatásfoka olyan 30% körül alakul, tehát a befektetett energiának közel kétharmada elvész. A "pazarlás" oka a szerkezet belső súrlódásában, a részben elvesztegetett huladékhőnek tudható be, de energiát emészt fel a szűkebb segédberendezések (vezérmű, gyújtáselosztó, stb...) hajtása is.
Ezek egy részével nem tudunk mit kezdeni, de tény, hogy a belső súrlódás bizonyos határok között csökkenthető a motorolajjal, esetleg adalékokkal.
Emellett a szervíz alkalmával lecserélt levegőszűrő is sokat segíthet, hiszen az eltömődött szűrőpapíron keresztül a motor nem, vagy nehezen kapja meg a szükséges mennyiségű levegőt, így az égési folyamat nem lesz ideális.
2. Havonta ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását!
A nem az előírt értékre felfújt gumiabroncsok akár 4%-kal is megnövelhetik az üzemanyag-fogyasztást.

Fontos, hogy gyári méretű kerekek/gumik esetében tartstuk a gyár által javasolt értékeket ! Nagyobb nyomás elvileg okozhat még kisebb fogyasztást, ám rendellenes gumikopást és kisebb tapadást is.
3. Ne tartson feleslegesen súlyos tárgyakat a csomagtartóban vagy a hátsó ülésen!
Minél nehezebb a gépjármű, annál jobban kell dolgoznia a motornak, így annál többet fogyaszt.
Azt mondjátok, evidens ? Azt mondom, igen, mégsem jut eszébe senkinek... Legyek én a negatív példa, jelen pillanatban egy plusz akku, három kempingszék, egy szerszámosláda (~50kg), és rengeteg Trabant-alkatrész van a csomagtartómban. Persze hazamegyek, és kirakom, mert szóba került - de egy hét múlva megint lesz benne egy rakás hülyeség.
4. Húzza fel az ablakokat (különösen nagy sebességnél) és távolítsa el az üres tetőcsomagtartót!
Ezzel akár 10%-kal is csökkentheti a légellenállást, valamint a fogyasztást és a CO2 kibocsátást.

Nem vicc ! Különösen igaz ez a klasszikus, négyszögletes profilú csomagtartókra, de az alu, aerodinamikusnak hirdetett csomagtartók lábai is kellemes örvényeket keltenek, amelyek bizony alaposan növelik a légellenállást. A nyitott ablakok fogyasztásnövelő hatása talán nem ennyire egyértelmű, de létezik.
5. Csak akkor használja a légkondicionálót, ha szükséges.
Indokolatlan használata akár 5%-kal is megnövelheti az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást.

A kompresszor működtetése nem kevés energiát igényel, így (főleg kisautók esetén) valóban meggondolandó, hogy az odakint tomboló 21 fokból feltétlen akarunk-e 20-at csinálni. :)
6. Induljon el mielőbb, ha beindította a motort és állítsa le ha a kocsi egy percnél tovább áll!
A modern motorokkal azonnal indulhat, így csökken az üzemanyag fogyasztás.
Ez mondjuk vitatható. Részben olyan elenyésző megtakarítást jelent, hogy (hacsak nem annyira bolond valaki, hogy tízperceket járatja a gépet aszonyra várva) statisztikai hibahatáron belül maradunk, részben pedig az egyre inkább terjedő turbós motoroknál illik odafigyelni a bemelegítésre, hűtésre.
(Persze ez esetben is megfogadhatjuk a fenti tanácsot, ha indulás után igen kímélő üzemmódban várjuk meg a motor és a turbó felmelegedését, illetve leállás esetén is hagyunk időt a visszahűlésre némi öreguras krúzolással.)
7. Vezessen egyenletes sebességgel!
Valahányszor hirtelen gyorsít vagy fékez, a motor több üzemanyagot használ és több CO2-t termel.

Ideális esetben ennek be sem kellett volna kerülnie, hiszen a jogosítvány megszerzésekor némi vezetéstechnikai képzést is illene adni. Persze ma, az überrapid tanfolyamok idején ezt nem hangsúlyozzák túl.
Józan paraszti ésszel azért nyilvánvaló, hogy az egyenletes, sőt, pontosítsunk, a forgalom ritmusához alkalmazkodó közlekedés akár számottevően kevesebb energiát igényel az autótól (és tőlünk is!), mint a digitális gázpedál-kezelés (=0 vagy 1, azaz null, vagy full).
8. Váltson fel időben!
A magasabb fokozatok üzemanyagfogyasztása gazdaságosabb
Hihetetlen profi vezetési tudással rendelkező ifjú informatikus* körökben ez állandó vitatéma. Sokan kétlik a fenti állítás igazságtartalmát, vagy legalábbis kiegészítik azzal, hogy bizonyos fordulat alatt (és itt nyilván nem alapjárat-közelire gondolunk) ez nem igaz, mert a nyomaték/teljesítmény/akármi miatt megdől az elmélet.
Nos, szeretnék mindenkit megnyugatni, hogy azonos feltételek mellett magasabb fokozatban tényleg kevesebbet fogyaszt az autó. Más kérdés, hogy városban, 40-nél, 5. fokozatban a fenti 0/1 pedálkezeléssel operáló sofőr, ha gyorsítani akar, padlógázon rengeteg benzin elfogyasztásával közel nulla gyorsulást fog elérni, és ezzel a technikával valóban megnő a fogyasztás. Ha viszont tartjuk a ritmusos, egyenletes tempójú közlekedés alapelvét, akkor (padlógáz nélkül) bizony kevesebbet eszik majd az autó.
(*bocs az informatikusoktól, írhattam volna zongorahangolót, énektanárt, péket, vagy partyfotóst is...)
9. Igazodjon a forgalomhoz!
Amennyire csak lehet, fi gyeljen előre, hogy elkerülje a hirtelen gázadást és fékezéseket, és ne kelljen újból a forgalomhoz igazodnia!
Ezt talán nem is kell újra átbeszélnünk, az előzőekből következik.
10. Utazzon többedmagával!
Ezzel segít csökkenteni a dugókat és az üzemanyag-fogyasztást.

Megérkezett a globális szemléletű marketinges srác is. Attól függetlenül, hogy a tanács jogos és helytálló, egy olyan kampányban, ahol az egyéni közlekedésben elérendő üzemanyag-megtakarítást célozzuk, nem egy ütős szempont. A cél ugye saját üzemanyag-megtakarításunk volna, nem pedig a szomszédé, aki reggelenként bekéredzkedik privát autónkba, megúszva ezzel a tankolást.
(Jó, tudom, egy irányvól, azonos időben érkező kollégák hordhatják egymást felváltva, így mindkettejüknek jelentkezik a megtakarítás...)
Nos, talán úgy tűnhet, hogy mind a post, mind pedig a kampány egyszerű szájtépés, felesleges szócséplés. Ehhez csak egy adalék:
A szervízbe beeső, fogyasztásra panaszkodó tulajdonosok közel 100%-ról kiderül, hogy (akár 10-20-30 éves rutinnal is) egyszerű vezetéstechnikai hibák sorozatával sikerül a fogyasztást 50-80%-kal feltornázni. Rutinos, nem "élvezetből" vezető kolléga a 100km-es tesztúton azonnal leviszi a fogyasztást a gyári érték közelébe, akár alá is.
(Ilyenkor vegyes szakaszon fut az autó, és cseppet sem nyugdíjas tempóban, tehát nem azért prezentálják a gyári értéket, mert erre vannak kihegyezve a kollégák)
Nos, érdemes néha ilyesmire is figyelni, bizony, a pénztárcánkon észrevehető különbséget prezentálhatunk.
Beszóltak