Köztudott, hogy mostanság (majdnem) az egész világot a magas olaj, és ezáltal benzin/gázolaj ár sújtja, éppezért a srácok a Top Gearnél azt a feladatot kapták e-mailben az HQ-tól, hogy adjanak pár ötletet-tanácsot, hogyan is lehet gazdaságosabban bánni az üzemanyaggal. Ezt az e-mailt sajnos (dehogy sajnos muhaha) Jeremy Clarkson nyitotta meg. A videó első fele megmutatja mi sült ki belőle:
JC enyhén szólva is érdekesen fogta fel a feladatot. De legalább megtudtuk, hogy ha gazdaságos szupersportkocsira (lol) vágyunk, akkor bizony az Audi R8-ast kell választanunk. A Ferrari pedig e téren megérdemli a tiszteletbeli FFE klubtagságot. De szerencsére nem a takarékosságuk miatt szeretjük ezeket a gépeket.
A videó második része is egy hasonlóan érdekes felmérés.
"A Toyota Prius nagyszerű ötlet. Olyan autó, amelyben a teljesítmény találkozik a precizitással, az innováció ötvöződik a jövőbe tekintéssel, a teljesítmény pedig felelős viselkedéssel jár együtt. Az eredmény figyelemre méltó teljesítmény, nagyszerű gazdaságosság és kivételesen jó környezetvédelmi teljesítmény (...)."
Hirdeti a Toyota honlapján a PR szöveg, hogy mennyire jó is lesz nekünk (és a természetnek is), ha veszünk egy Priust. Még talán a Suzukiknál is jobb (nem). Épp ezért Jeremy Clarkson utánanézett hogy valójában mennyire is lesz az. Leginkább semennyire. Egy az, hogy idehaza gyakorlatilag semmijen adó-támogatást nem kapnak a hibridek (máshol viszont igen, anélkül viszont meglehetősen drága), a másik pedig, hogy a nikkelt - amiből az akkumulátorai készülnek - Kanadában bányásszák hozzá. A nikkelről pedig azt kell tudni, hogy kéntartalmú ásványokból nyerik ki, nem épp környezetkímélő eljárásokkal, rengeteg kéndioxid és egyéb légszennyező anyag szabadul fel,és kerül ezáltal a levegőbe. Kanadából egy nagy tartályhajón ide jön Európába, ahol dúsítják, onnan pedig Kínába viszik, ahol előkészítik, és végül Japánba, ahol be is szerelik az autóba. Ebből kifolyólag hosszú távon körülbelül annyi kárt tesz a környezetben, mint egy Land Rover Discovery. Ami ugye nem épp ugyanaz a kategória...De legalább gazdaságosan fenntartható. Vagy mégsem?
Az ellenfél egy (se nem 3, se nem 5, de még csak nem is kombi) 4 ajtós M3-as, 4 literes V8as motor, nem kérdéses melyikük lesz a gazdaságosabb. A tíz körös verseny alatt a Prius 16 literes fogyasztást produkált, míg a BMW 14 literest...Lehet mondani hogy mer' a BMW-t nem hajtották, a Priusnak meg a belit kitaposták...nade egy 1.5 literes motortól 16 liter akkoris elég horrorisztikusan hangzik. Ez nem azt jelenti persze, hogy egy M3-ast kell venni, mert az gazdaságosabb mint egy Prius...hanem ahogy JC is elmondja a végén: nem az a lényeg hogy, mit vezetsz...hanem, hogy hogyan vezeted. Tehát ha ugy érzi, tul sokat fogyaszt az autó...lehet nem az autóban van a hiba, hanem az Ön vezetési stílusában. Az pedig, hogy egyes autók milyen vezetési stílust válthatnak ki sofőrjeikből, már erősen autófüggő.
Így nagyjából egy érv maradt a hibrid mellett, és nem csak a Priusra értve: városban eljár a villanymotorjával, ami jó. Viszont a multkor általam látott 150-nel a belső sávban haladó Prius már nem. És szerintem távolról sem a hibrideké a jövő,mégcsak átmeneti megoldást sem látok bennük...
Beszóltak