- Tudja ön pontosan, maximum milyen sebességgel közlekedhet a lakó-pihenő övezetben?
- Tudja ön pontosan, mi a maximum és minimum sebesség vasúti átjárón történő átkelés közben?
- Tudja ön pontosan, milyen járművek haladhatnak folyamatosan a kettőnél több forgalmi sávval rendelkező, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest legbelső sávjában?
- Tudja ön pontosan, hogy a lakott területen, az úttesten álló, elromlott jármű mögött hol kell elhelyezni az elakadásjelző háromszöget?
- Tudja ön pontosan, hogyan kell közlekedni a többsávos körforgalomban?
A megfejtéseket nem árulom el - ez ugyanis nem egy játék. Sőt, nem játék !
Persze utána lehet nézni, van az a bizonyos száraz szöveg, az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet. Tudják, köznapi nevén a KRESZ. Ismerős kell legyen a legtöbbüknek, legalábbis akinek jogosítványa van.
Ha ön legalább két kérdésre nem tudja pontosan, nem alkalmas a biztonságos közlekedésre! Nincs erkölcsi alapja arra, hogy a feleségét, gyermekét hurcolja autójában. Sőt, egyedül sem ülhet bele nyugodt lelkiismerettel, mert nem képes a saját és mások testi, de legalábbis autója "karosszériális" épségének megőrzésére.
Persze teljesen normális dolog, ha csak nagyjából ismerős a drága, mint egy rég nem látott nagybácsi. OK, hogy a haja sötét, és kissé duci az öreg, de vajon milyen színű a szeme? Hiszen Uncle Kresz rég volt vendég nálunk, 10-20-30-40 éve is van, hogy találkoztunk vele utoljára. (Teszem hozzá csendben, hogy a kétnapos jogosítvánnyal rendelkezők sem tudják sokszor. Vagy nem akarják, mert hiszen "a többiek is úgy csinálják" -omm)
Arról nem is beszélve, hogy igen megváltozott az elmúlt évek alatt. Megvan a haja, de szinte teljesen ősz, a háta is hajlott kicsit, pár paragrafusa kilóg, itt-ott fogyott keveset, máshová pedig felszedett.
Most, hogy ennyi év után újra látjuk, vegyük szemügyre kicsit! Igen, sok apróság megváltozott, pár tételnek pedig az emléke kopott meg. Érdemes volna feleleveníteni az emlékeket, ugye?
Persze a nagybácsi maximum megsértődik, és újabb évtizedre megszabadulunk tőle. A KRESZ viszont nem túl megbocsájtó. A fakuló emlékek megszabadítanak pár tízezer forinttól, egy-két lámpabúrától, egy hétre való két lábon járástól, egy kéztől, egy gyermektől, egy családtól, két családtól... Épp amennyire szerencsénk van, vagy amennyire megfakultak az emlékek.
A legjobb esetben persze csak a nyugod lelkiismerettől szabadít meg - de ez sem kevés. Nem volna érdemesebb felfrissíteni azokat a fakuló emlékfoszlányokat ? Utánanézni annak, amiben nem vagyunk biztosak. Hazaérve feldolgozni azt a szituációt, amin összedudáltunk azzal a fehér Daewossal - hátha mégis neki volt igaza.
Ön, mélyen tisztelt olvasó, vagy ha megengedi, hogy így nevezzem, sofőr úr(hölgy), aki ezeket a sorokat olvassa, igen nagy valószínűséggel rendelkezik valamilyen internet-eléréssel - vagy egy ismerőssel, akinek van nyomtatója. Szeretném, ha tudná, az internet nem csupán az iwiwről és klassz autós képekről meg videókról szól. Egy rakás hasznos dolgot lehet még megtalálni rajta. Tetszik még emlékezni a fentire?
KRESZ
Friss, ropogós, aktuális, fogyasszuk !
...és ha átfutja, néha meghökken kissé, mennyi mindent felejtett, már egy hangyányival előrébb tart. Talán azt is megérti majd, mi olyan furcsa ebben az idézetben:
"A taxis az MTI-nek telefonon elmondta: minden nap megáll a Villányi útnál, a buszvégállomásnál, ahol ugyan ki van téve a "Megállni tilos!" tábla, de várakozni lehet."
Beszóltak