Jósorsom egy fél évvel ezelőtt összehozott - az index fórumon - egy győri egyetemistával, aki igen érdekes sztorit mesélt: Jók a nagy cégek "eco" autói, de az igazi áttöréseket nem ott csinálják, hanem mint a filmekben: Az egyetemek ódon falai között.
Molnár Pityut, a SZEnergy Team, a Shell Eco-marathon kategóriagyőztes csapatának tagját eddig elért eredményeikről és a terveikről faggattam:
Mi ez a Shell Eco-marathon?
A Shell Eco-marathon egy nemzetközi verseny középiskolásoknak és egyetemistáknak. Alternatív hajtású járművekkel versenyeznek két kategóriában: prototípus és urban (városi). Mi a városi kategóriában indultunk a Szesocarral.
Miért éppen Szesocar lett az autótok neve?
Az SZE a Széchenyi István Egyetemet, a So a solar (napelemes) hajtást jelenti, a car pedig azt, hogy városi közlekedésre alkalmas a jármű.
Milyen volt a verseny?
A verseny háromnapos volt. A három nap alatt háromszor 22 km-es távot kellet megtenni. Nekünk ez mindháromszor sikerült, kategória elsőként. Így történelmet írtunk, hiszem elsőként járt kint magyar csapat a verseny történelmében, és meg is nyertük kategóriánkat.
Volt valami konkrét díj? Anyagi juttatás netán ami fedezné a fejlesztési és a többi járulékos költséget?
Az erkölcsi elismerésen kívül semmi.
Mik a terveitek a jövőre nézve?
A Szesocart tovább fejlesztjük, és indulunk a 2009-es Shell Eco-marathonon. Ehhez azonban rendezni kell a a tavalyi számlákat, amit nem tudtunk megtenni, mivel egyik partnerünk lemondott támogatásunkról. Jelenleg 100 ezer forintra lenne szükségünk, hogy ne legyen hátralékunk az első projektből.
A második fejlesztéshez is szeretnénk szponzorokat szerezni, akik természersen használhatják az autót kiállításokon, a róla készült képeket felhasználhatják, és reklámfelületet biztosítunk számukra.
Remélem sikerül, mindenképpen nyomon követjük sorsotokat.
Én is nagyon remélem.
A Shell Eco Maraton 2008 versenykiírásában szereplő műszaki és járműbiztonsági előírások URBAN CONCEPT kategóriában:
Befoglaló méretek:
magasság: 1000- 1300 mm
szélesség: 1200- 1300 mm
hossz: 2200- 3500 mm
vezetőfülke: min. 880 mm magas ( a vezető fejétől min 100 mm a teteje)
min 700 mm széles (a vezető vállainál mérve), magasság a talajtól 100 mm
jármű tömege: 160 kg (vezető nélkül)
Egyéb előírások: A karosszériának a jármű vázát teljesen el kell takarnia, és felülnézetben nem látszódhatnak a kerekek.
A jármű elkészítésénél kereskedelemben kapható karosszériát nem lehet használni.
A jármű kell, hogy rendelkezzen kívülről és belülről egyaránt nyitható és zárható ajtóval, ami könnyű be- illetve kiszállást tesz lehetővé. Kötelező felszerelés továbbá a szélvédő, és egy min. 400x500x200 mm méretű csomagtartó.
A jármű elülső részén, egy vonószemet kell elhelyezni, aminek ki kell bírnia 200 kg-os terhelést.
A vezetőfülkét boruló kerettel kell ellátni, ami a vezető védelméről gondoskodik, és a sisak felett 50 mm-rel kezdődik.
A keretnek az alsó rész középpontjában 70 kg-os statikai terhelést fel kell vennie alakváltozás nélkül.
A keretnek továbbá védeni kell a vezetőt bármilyen behatástól. Hiánya diszkvalifikációt eredményez. Az alvázban egy lökhárítót kell elhelyezni, amit 50 mm vastagon PUR- habbal kell kifújni, legalább 28 kg/m³ sűrűséggel.
A vezetőnek a szélvédőn, szabadon 90 fokban ki kell tudnia látni.
A járművet fel kell szerelni két visszapillantó tükörrel, egyenként 25 cm² nagyságúak.
A jármű világításáról is gondoskodni kell, a berendezéseknek a verseny egész időtartama működni kell.
A járművet a személygépkocsihoz hasonlóan kell felszerelni aktív és passzív biztonsági berendezésekkel.
Akik úgy érzik, hogy érdemes támogatni a fiatal csapat további munkáját, információkat a 70/413-9741-es számon kaphatnak, illetve a szenergy.sze.hu internet címen. A felajánlott támogatást egy közhasznú alapítványon keresztül kapja a gárda, tehát a felajánló azt 100%-ban leírhatja azt az adójából.
Megtettük, amit tehettünk, reméljük a fiúk tudják folytatni ott, ahol abbahagyták.
Beszóltak