Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Nem minden tűzoltóautó borul fel!

2008.11.04. 13:00 | prokee | 12 komment

Címkék: autó tatra tűzoltóautó

Olvasom az Indexen:

Három tűzoltó megsérült, amikor egyelőre tisztázatlan körülmények között felborult egy tűzoltóautó Hajdúsámsonban. A baleset szombaton este történt, a tűzoltóautó egy kanyarban borult fel, majd egy autóval ütközött össze

Házi Täträológusunk, Omm, még nem hördült fel, így megteszem helyette én.

Van ám olyan tűzoltóautó, ami nem borul fel. Itthon is akad belőle. Täträ persze, mi más ? A központi csőváz az bizony központi csőváz !

Természetesen a Magyarországon szolgáló Täträkról is láthattok videót, itt és itt.

Pontosan. Sokan felhördülnek majd és elfogultsággal vádolnak. Jogosan. Elfogult vagyok. És nem is baj, hogy egyedül a Tatra tudja, miért is jó dolog ez. Persze rengeteg előnye mellett hátránya is van. Hajszálrepedés ha van, nehéz ha nem lehetetlen a javítás és ugyanúgy fel tud ülni, mint a létravázas teherautó. Tűzoltóautóknál azonban jelentős előny, hogy sokkal stabilabb alapot biztosít oltáskor, nézzék csak meg Európa legnagyobb tesztpolygonján milyen finoman siklik a hernyópályán, mennyire nincs ide-oda csavarodásnak kitéve a felépítmény...na ugye. Ezért gyorsabb is, nem is kicsit, az pedig életeket menthet. Nem beszélve arról, hogy ha a sok-sok liternyi oltóanyag ide-oda lötyög a tartályban, na az sem növeli a személyzet biztonságérzetét. Oldaldőlése is jobb, terepjáróképessége is legalább olyan jó. A csőváz csodás találmány, megfejelve portáltengellyel (méghogy Unimog patent-francokat) ütőképes kombó. A Tatra az Tatra és kész. Ehhez a csehek értenek, de nagyon. Indiától-Dél Afrikáig, szinte minden hadseregben ott vannak a 10x10-es óriások, vagy a közepes teherszállítók. Mert jók, megbízhatók és ahol lehet, ott el is mennek. Az oroszok mai napig komoly átvevők, nem véletlenül preferálják az Euro4-es szabványt is teljesítő léghűtéses motorokat a nagy hidegben. Ha teherautó, akkor Tatra. Számomra más nem létezik.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr38748215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.11.04. 13:26:41

Az a csavarodásos teszt, az elég kemény...

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.11.04. 13:59:45

Ezeket a videókat már én is mutogattam többeknek. Nagyon tanulságos. Mondjuk lánglovagokat úgy egyébként is érdemes olvasgatni, a fórumokat meg pont az ilyesmik miatt, mert azért Tatrán kívül is vannak vízszállítók, amik nem borulnak fel az első kanyar látványára, csak felépítmény-konstrukciós gondok vannak a legtöbbnél.
A legdühítőbb, amikor egy-két nagyokos folyamatosan szapulja azokat, akik ezeket a monstrumokat terelgetik, méghozzá igen kiélezett helyzetekben. Nagyon kemény lehet egy folyamatosan, dinamikusan változó terhelésű autóval elég gyorsan, de nem túl gyorsan haladni úgy, hogy tudod, akár életek is múlhatnak rajtad, meg ráadásul sok baromnak elképzelése sincs, mekkora gebaszt csinál, amikor egy tűzoltóautót kényszerít hirtelen irányváltásra/fékezésre.

biker_kolee 2008.11.04. 17:43:42

Täträ, ä vädkäcsä. :D Mivel töltök, a videókat későbbre hagyom, de így az előzetes képek alapján nem rosszak. :)

Aranyos a Mercibe zárt tűzoltó. :) Mint valami Madame Tussaut kiállítás. :D

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.04. 17:46:53

Le a kalappal a Tatra előtt, de azért ez nem egészen így megy.

Az egy dolog, hogy terepen, 5km/h-val nem borul fel. A Range se borul fel gyári állapotban 45° oldalőlésnél (az enyém megemelve mondjuk tud 38-40°-ot), jól olvasod °-ról beszélek, nem százalékról, viszont ha 90-nel bekanyarodok az utcába, akkor bizony az oldalára fog feküdni.

A Tatra valóban tud 26-27° oldaldőlést, de amikor teligázon mennek vele, és be kell kanyarodni, azt is fel lehet borítani, hidd el, ráadásul nem is olyan nehéz feladat.
Az ettől függetlenül tény, hogy a szóban forgó felborult tűzoltóautó stabilitásával baj volt. Hogy mitől (feltehetőleg túl kevés rekeszre van osztva a víztartálya gátakkal, ezért tud felborulni tempós kanyarban), azt nem tudjuk, de ez nem összevethető azzal, hogy terepen, kis sebességnél mennyit bír el egy autó.
A tűzoltóautó nem attól borult fel, hogy túl kis oldaldőlést visel el terepen, hanem attól, hogy a benne lévő pár köbméter víz a kanyarban a saját tömegénél nagyobb erővel lendítette kifelé az autót (ugyebár, kanyarodunk, mindenféle centrifugális erők hatnak a dolgokra), márpedig az egy Tatrat is le bír rántani a kerekeiről.

yenoee 2008.11.04. 22:47:12

Namost, arról már több ízben is esett szó az indexes tatrás topicban, hogy a tendert olyan típussal nyerték, amelynek a súlypontja lényegesen magasabb, mint a Tatráké. Még úgy is, hogy esetenként a pályázó által beadott paraméterek e tekintetben ööö... lefelé kerekítődtek.
ha megnézzük, mindenféle összehasonlítás nélkül látható, hogy egy Mercedes vagy Renault létravázon imbolygó felépítmény egészen valószínűtlenül magasan van. Sima közúti forgalomban is küzdeni kell vele, nemhogy sürgősség esetén!
És amennyire nézegetem a lánglovagokon, nemcsak a fecskendő, hanem a sima szerkocsi is elfekszik.

Lally 2008.11.04. 22:52:59

Na, ez a független kerékfelfüggesztés..
És lehet tudni, hogy mekkora sebességnél borult fel a tűzoltó?

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.05. 00:09:26

Lally, ennek a független felfüggesztéshez az égvilágon semmi köze nincs.
Egy autó akkor stabil helyzetből akkor borul az oldaláral, ha a tömegközéppontjából a föld középpontja felé mutató egyenes a négy kerék által "felrajzolt" négyzeten kívül metszi a talaj síkját. Hogy merevhíd laprugóval, vagy független felfüggesztés torzióval, vagy akármilen futómű az nagyjából lényegtelen. Különösen aszfalton, nagysebességű kanyarokban lényegtelen, hogy milyen futóművel megy valami, amiben van 6 köbméter folyadék, ami össze-vissza lötyög, és fordulókban a centrifugális erő miatt hatalmas nyomatékkal billenti az autót. Mondom, nagyon is külön kell választani azt, hogy egy autó stabil állapotban mekkora oldaldőlést visel el anélkül, hogy az oldalára feküdne, és azt, hogy tempós kanyarban mennyire hajlamos felborulni.

A tűzoltófecskendőknél különösen kényes ez a dolog, ugyanis általában van bennük cca 6köbméter víz. 6 tonnányi olyan dolog az autóban, ami nem vas, egészen másképp viselkedik stabil állapotban, és adott oldalgyorsulás mellett, különösen terhelésváltásokkor. Épp amiatt, hogy a nagymennyiségű folyadék ne tudjon "felgyorsulni" a tartályban, vízgátakkal sok kisebb rekeszre osztják a vízteret, hogy azok megtörjék a "hullámzást", ezáltal stabilabbá teszi az egész felépítményt. És amikor 6 tonna víz imbolyog a felépítményben ide-oda, akkor nagyjából mindegy, hogy csőgerincvázas az autó, vagy létraalvázas, mert annyira kicsi az alváz súlya a felépítményhez képest, hogy minimálisan húzza lejjebb az egész autó tömegközéppontját.

Lally 2008.11.05. 07:32:17

Jó-jó, jól mondod, rosszul írtam, én a gödrös-huplis úton való viselkedésre céloztam. Ami talán jobb, mint a RR csavarodása. :)

Lowtyo 2008.11.05. 11:11:01

izé, fel vagyok hördülve

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.05. 14:57:57

Most kössek bele ebbe is? Terepen a merevhíd, és a független felfüggesztés is csak egy dolog. Mindegyiknek van előnye, és hátránya is. :)

A merevhíd hátránya a nagy rugózatlan tömeg, előnye viszont hogy féloldalas bakháton nehezebben hasal fel a difi, mint a független felfüggesztésnél, na meg persze sokkal jobban védettek a féltengelyek, féltengelycsuklók, és a nagy súly miatt kicsit még lejjebb is húzza a súlypontot. Megint csak hátrány, hogy ha az egyik kerék ki-berugózik, akkor a tengelyen lévő másik kerék állása is meg fog változni. Előny, hogy egyszerű, mint a faék, nincsenek apró, könnyen eltörő, elgörbülő keresztlengőkarok, egyszerűen az egész futóművet egyszerűbb, és sokkal erősebb anyagokból lehet megépíteni. Pl. Range futóműben lengőkart még a büdös életben nem cseréltek a világon soha, sehol, mert kb. 40kg, és kovácsoltvas. Elgörbíteni képtelenség, eltörni meg csodával határos. :)
További előnye még, hogy hót egyszerű emelni a futóművet, csupán hosszabb rugók, és lengéscsillapítók kellenek, és a határ a csillagos ég (na jó, egy adott pont utána illik hozzá hajlított lengőkart csinálni, meg meghosszítani a fékcsöveket), míg ezt egy független felfüggesztéssel nem tudod megcsinálni. Egyrészt mert vagy torziós rugózással van építve, ahogy manapság a független felfüggesztéses terepjárók többsége, másrészt meg mert a keresztlengőkar valamennyit enged lépni, aztán kész. Két db. hajlított hosszlengőkart meg sokkal egyszerűbb csinálni, mint új futóműgeometriát számítani az egyedi keresztlengőkarokhoz. :)

(tereprali más világ, ott van pénz is dögivel, ott fogják, és megépítik az egyedi független felfüggesztést egy szabad szemmel jól látható összegért) :)

ommm 2008.11.05. 15:06:35

Tie 2008.11.05. 14:57:57

:D
no akkor nézzed csak azokat az apró, könnyen elgörbülő cuucokat
:DD
ide el kell egyszer jönnöd

ommszem.blog.hu/2008/02/11/egy_sikeres_hetvege_naploja

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.05. 15:37:53

Ommm, nyilván minden csak méretezés kérdése. Arányosan nagyobb tömeget is kell rugózniuk azoknak a szerkezeteknek. A lényeg az, hogy adott méretben egy merev híd mindig erősebb szerkezet lesz, mint egy független felfüggesztés. Azt nyilván nem állítom, hogy nem lehet AKÁRMILYEN erős független felfüggesztést építeni (lásd MAZ).


A Tatra futóműve meg külön téma, mert az gyakorlatilag egy zárt tengelyes félmerevhidas megoldás, lengőkarok nélkül. Elég őrült egy megfejtés, de teher- és strapabírás szempontjából a merevhíd előnyeit hordozza, a független felfüggesztés előnyeivel. Le is a kalappal előtte. :)
süti beállítások módosítása