Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Slájm a (szívó)torokban

2008.11.17. 10:00 | Sanyi. | 10 komment

Címkék: technika karbantartás tuning légszűrő

A közelmúltban többször is felvetődött a légszűrő téma. Aztán Blacksun barátunk is megírta a beszámolóját a karbantartási élményeivel kapcsolatban, a levlistán meg egész jó kis beszélgetés alakult ki a témával kapcsolatban. Úgy érzem azonban - a hozzászólásokat is olvasva - hogy pár dolgot azért le kell tisztázzunk.

Először is ejtsünk pár szót a szívósorban lévő olajról.

A szívósorba négy féle képpen kerül(het) olaj.

1. Fogjuk és beleöntjük. Ez gyakorlatilag több okból is kizárható, hiszen ki az a hülye aki ilyet tenne? Másrészt minek? Az olaj drága.

2. A modern autók a környezetvédelmi előírások miatt rendelkeznek kipufogógáz visszavezetéssel (EGR). Ezek 2 vagy több ponton vannak visszacsatolva a szívó oldalra. Általában mind a folytószelep előtt, és mögött is. Szerepe, hogy lehetőség szerint újra égesse a kartergázokat, és ne a légkörbe vezesse ki azokat.

Az EGR-nek a környezetre áldásos, a motor teljesítményére - és ezáltal a fogyasztásra is - pedíg káros hatással van.

Ez egyrészt abban áll, hogy mivel- tüzelőanyagtól függetlenül - egy levegő-tüzelőanyag...(Igen, igen. Nem üzemanyag! Az az olaj...) keveréket égetünk el, fontos hogy több oxigén legyen adott térfogatban, hiszen ahhoz adagoljuk a tüzelőanyagot.

több levegő -> több üzemanyag -> több kraft

A dirktszűrő viszonyára ezzel az egésszel, egy kicsivel lejjebb majd kitérünk...

Másrészt a kartergáz forró. A magasabb hőmérsékletű beszívott levegő kevesebb oxigént tartalmaz. Szóval itt megintcsak bukunk pár lóerőt.

Modernebb motoroknál - mint az illusztrációban is - hűtik a forró gázokat, ezzel próbálva csökkenteni legalább az egyik negatív hatást.

A leglátványosabb jele az EGR szelep meglétének pedíg az az olajos trutyi ami a kartergázból csapódik le a jóval hűvösebb szívósor minden részén. A szívósor falára, a szelepekre, a vákuumcső járatokba onnan esetleg a mágneskapcsolókba. Ez fekete sűrű zselés trutyi, aminek alsó rétegei már olyannyira ráépülnek az alu/műanyag elemekre, hogy csak a csiszolópapír kategória szedi le. Szívás...

Ezt ki lehet váltani úgy, hogy nemes egyszerűséggel lekötjük őket, és egy kis szűrőt szerelünk a csövek végére. Ez nem túl környezetbarát megoldás, de az olcsó tuning az ilyen. Van egy köztes, és barátságosabb út is - amivel a motortér is tisztán tartható. Ez a Winkler Tehenén is tesztelt "bödön". A neten "catch can" néven lelhető fel. Ez begyűjti az olajat, és amikor megtelt, leadhatjuk a megfelelő ISO tanusított gyűjtőhelyen.

Ezzel amúgy valóban nyerhetünk - lökettérfogattól - függően 1-3 Le-őt, ami effektíve a fogyasztásunkban is megmutatkozik majd, de csodát nem kell várni. Ráadásul azt is csak akkor, ha utána nem kötjük vissza a csövet a szívósorba.

3. A feltöltött kocsiknál a turbo/kompresszor csapágyazásáról kerülhet be olaj. Ha karban van tartva rendszeresen, és helyesen üzemeltetjük - fel, és lehűtés - ez nem lehet ott.

4. A negyedik ok csak akkor játszik, ha autónk direkt, vagy sport betétszűrővel van felszerelve. 

...és akkor most ismerkedjünk meg az alkalmazható légszűrők típusaival!

Az első a mindenki által ismert gyári/utángyártott légszűrők. Ezek általában papír vagy szintetikus anyagúak. Egyik oldalukon redőzött kivitelben, a szívóoldal felől rács erősítéssel, hogy a felületén keletkező vákuum ne tudja kitépni a szűrőanyagot gumi keretéből. Ezek túlbiztosítottak hatásfok szempontjából. Tehát inkább folytanak a motoron, de a legkisebb lehetőségét is kizárják a szennyeződések bejutásának. Így viszont az eltömődésre meglehetősen érzékenyek, a vizet, és a szar turbocsapágyazás felől érkező olajat sem tolerálják túlzottan.

A második minden pelyhedző állú "tuner" kedvence a direktszűrő. Nos, elsősorban leszögezném hogy valóban lehet vele teljesítménynövekedést elérni, de egyrészt nem akkorát amekkorát az üzletek nagy része ígér, másrészt ez nem úgy működik, hogy felheftülöm, és úúúúúbazzeg +20%. Messze nem!

A direktszűrő lényege, hogy nagyobb a felülete a hagyományos szűrőénél, ezért nagyobb az áteresztőképessége/kisebb az ellenállása. Hátránya, hogy az eredeti dobozt ki kell dobjuk, ezért megszűnik a hideg levegő ellátás. Ha így hagyjuk, a meleg levegő miatti teljesítmény veszteség, nagyjából el is viszi a szűrő miatti többletet. A következőképpen érdemes gondolkozni: minden egyes 10°C hőfokemelkedés nagyjából 1% veszteséget jelent!

Végezetül maradt a sport betétszűrő. Ez egy, a gyári légszűrőházba passzoló szűrő, ami szintén a felület méretével operál, illetve az anyaga is különböző az előzőéekétől. Leginkább egy a gézre emlékeztető szerkezetű, többrétegű szövet ez két fémháló között. Nagy előnye ennek a megoldásnak - ha már tuningolunk - hogy könnyedén kiépíthetünk, egy zárt Ram Air rendszert, ami további extra teljesítményhez segíthet minket. De biztosítja egy széria autó részére mindazokat az előnyöket is amelyeket a direktszűrő, közben élvezve azt a helyzetet, hogy a tényleges hatékonyság érdekében nem kell szétbombáznunk a motorteret.

Visszatérve a slájmra...

A direkt, és a sport betét szűrőt olajozni kell.& Erre azért van szükség, mert az anyaguk önmagában nem lenne képes megszűrni az apróbb szemcséket. Mikroszkóp alatt a szövetszálaik kellőképpen bolyhosak ugyan, de ez a dzsungel messze elmarad egy normál szűrő sövényétől. Jön tehát a spec. olaj, és az általa képzett film végzi a rettegett mikroszemcsék szűrését. Mint a légy a mézben.

Az olajozást azonban ésszel kell végezni, hiszen filmet kell létrehozzunk a szálak felületén, nem pedíg egy tócsát a beszívott levegő viharának útjába. A szűrőről "letépett" olajcseppek végigszáguldanak a szívórendszeren, és mindenre rákenődnek, ami az útjukba kerül. Ha épp a fűtőszálas légtömegmérő fűtőszálára, akkor arra. Oda pedíg gyönyörűen ráég a cucc, - pont mint a tűzhelyen hagyott lábos aljára - és dobhatjuk is ki az érzékelőt.

És végezetül a levont konzekvenciák:

- Hagyományos szűrő esetén olajat nem kenünk sehová. Szűrő elé azért mert eltömíti a szűrőt, mögé meg azért, mert hazavághatjuk a motor érzékelőit.

- Direktszűrőt ésszel olajozunk! Azért színezett az olaj, hogy lássuk mit csinálunk.

...és soha ne vegyünk gagyi direktszűrőt! Tényleg megéri erre áldozni, hamár...




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (3,5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr2768758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

p205t16 2008.11.17. 11:28:56

Hello!
Jó az írás, de egy kis kiegészítést hozzátennék.
A levegőszűrő a kartergáztól lesz olajos. Ez a kartergáz visszavezetés minden autóban benne van. Még a Zsigulikban is. Ez a rendszer az olajteknőben keletkező gőzöket és gázokat vezeti vissza a szívorendszerbe. Ez már régi tudomány. Az általad emlitett EGR-szelep a kipufogógázt vezeti vissza a motorba. Ami nem olajos. Vagy ha igen, akkor annak a motornak már édesmindegy... Mind a két rendszer rontja a motor hatásfokát, de környezetvédelmi előírás. A kartergáz visszavezetőt lehet belevezetni egy bödönbe. Az EGR szelepet inkább otthon ne háborgassuk, csak szakemberrel.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.11.17. 11:50:38

A kartergáz visszavezetéstől soha nem lesz olajos a szűrő, mert az mindíg a szűrő (sőt, a légtömegmérő) mögött csatlakozik, és ugye vákuummal szemben nem halad a cucc.
A szűrő csak külső hatásra lehet olajos. Mint pl. a turbo.

gatsy 2008.11.17. 12:01:15

Nálam a EGR speciel levan zárva, mint hozzámhasonlóan egy csomó emberkének is gondolom. Nem volt nagy ügy, lecsavarozatam, betettem a lezárót, és vissza csavaroztam. A számítógépnek semmi baja vele, a zöldkártyás elírásokat teljesíti. Erőbeli különbséget nem érzek.

p205t16 2008.11.17. 12:18:08

Részben igazad van, de csak azért részben mert a régebbi típusú autóknál a légszűrőházba van bevezetve a kartergáz (Zsiguli), és ott olajos is lesz. Saját tapasztalat. Ezért akkor úgy írnám, hogy a szívó oldal azon része, amelyik a kartergáz bevezetése után van, olajos lesz. És a kartergáz miatt lesz olajos, nem pedig az EGR által visszavezetett kipufogó gáz miatt. Én erre akartam rávilágítani. De a kartergázt nem az EGR szelep vezeti vissza. A kettő nem u.a.
A külső hatás alatt pedig nem tudom mit értesz. Mert a levegő szűrő a turbo előtt van és ugye vákuummal szemben nem megy. Lehet olajos a turbotól, ha ereszti az olajat a motortérbe, és az pont a levegőszűrőre csapódik. De ennyi erővel bárhonnan kaphat olajat.

ommm 2008.11.17. 12:28:11

p205t16 2008.11.17. 12:18:08

te minden bizonnyal a karburátoros motorokra gondolsz, ahol a akrbin közvetlen ül a légyszűrő.
sanyi pedig az injektorosokra. az okozza a zavart

p205t16 2008.11.17. 12:33:45

ommm! Én arra gondolok, hogy a cikkben az van írva, hogy: "A modern autók a környezetvédelmi előírások miatt rendelkeznek kipufogógáz visszavezetéssel (EGR). Ezek 2 vagy több ponton vannak visszacsatolva a szívó oldalra. Általában mind a folytószelep előtt, és mögött is. Szerepe, hogy lehetőség szerint újra égesse a kartergázokat, és ne a légkörbe vezesse ki azokat."
Én arra akarok rávilágítani, hogy a kartergáz nem a kipufogógázból származik, és semmi köze az EGR szelephez. De fentebb már leírtam mi a különbség a kettő között.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.11.17. 15:00:03

Igen, valóba elszúrtam, csak nem vetem észre.

Az EGR a kipuffgáz egy részét vezeti vissza, ált a szívószelep/ek elé.
Ami meg a karikák alatt van az a kartert.
A hatásmechanizmusuk azonban azonos ebből a szempontból...de a fő slájmtermelő természetesen a karter.

Direkt volt:)

p205t16 2008.11.17. 15:18:29

Tesztelted, hogy figyelünk :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.17. 21:59:06

A hatásmechanizmus sem ugyanaz, inkább csak az eredmény...

Az EGR azért van, hogy szándékoltan kevesebb legyen a beszívott levegő, ezáltal csökken az égéshő, ezzel pedig a kibocsájtott nitrogén-dioxid, és nitrogén-monoxid is csökken (mert az NOx-ok magas égéshőnél keletkeznek).

A kartergázvisszavezetés meg azért van, mert tele van olyan dologgal (olajpárával, mindenféle nehézfémekkel, meg egyéb rákkeltő mocsokkal), amiket mindenkinek sokkal jobb, ha alaposan elégetünk a munkaütem során. :)