Sokáig roppant nehéz volt jó "fedélzeti kamerás" autós videókat készíteni, hiszen a technika jelentősen korlátozta az ilyen irányú próbálkozásokat. 1976-ban azonban minden megváltozott. Ekkor készült el ugyanis minden idők egyik legismertebb autós onboard felvétele a francia Claude Lelouch jóvoltából. Egy borzasztóan meghökkentő rövidfilmet szerett volna készíteni, a végeredmény egy új műfaj lett, amelynek azóta számtalan követője akadt. A technika, amit Lelouch alkalmazott, akkoriban még igencsak gyerekcipőben járt:
Egy giroszkópos kamerát szerelt egy Mercedes-Benz 450 6.9 SEL elejére, borzasztó alacsonyra, így a sebesség sokkal többnek érződik, mint amennyi valójában volt. Maga az autó nem különösebben sportos, ez nem is várható el egy négyajtós luxusautótól. A forgatáson használt darab ráadásul három fokozatú automata váltóval szerelt darab volt, ennek később még lesz jelentősége. A rendező lehetőségeit nagyban korlátozta, hogy a kamera mindössze 10 percet tudott rögzíteni, ezért meghagyta a sofőrnek, hogy a rendelkezésére álló időből hozza ki a legtöbbet.
Egy augusztusi hajnalon, pontosan 5:30 perckor kezdetét vette minden idők legemlékezetesebb rohanása Párizs utcáin, a létező összes szabályt megszegve:
Az útvonal a következő helyszíneket érinti:
Bd Périphérique at Porte Dauphine · Avenue Foch · Pl Charles-de-Gaulle · Av des Champs-Elysées · Place de la Concorde · Quai des Tuileries · Arc de Triomphe du Carrousel · R de Rohan · Avenue de l'Opera · Pl de l'Opéra · Fromental Halévy · R de la Chausée d'Antin · Pl d'Estienne d'Orves · R Blanche · R Pigalle · Pl Pigalle · Bd de Clichy · (aborted turn at R Lepic) · R Caulaincourt · Av Junot · Pl Marcel Aymé · R Norvins · Place du Tertre · R Ste-Eleuthere · R Azais · Pl du Parvis du Sacré Cour.
A poszteren Carroll Shelby és Jeremy Clarkson véleménye is olvasható
A sofőr kilétét illetően a mai napig megoszlanak a vélemények. Egyes szakértők szerint egy visszavonult, vagy akkoriban is aktív F1-es versenyző vezette az autót, mások szerint maga a rendező ült a volán mögé. Az egészen biztos, hogy a francia rendőrség a felvétel nyilvánosságra kerülése után a rendezőt őrizetbe vette, jogosítványát bevonták, majd még aznap (más források szerint néhány nappal később) visszadták. A sebességről szintén kevés konkrétumot tudni, annyi biztos, hogy a tempó egyes szakaszokon biztosan 200 km/h felett volt. Ezt támasztja alá egy 2005-ben készült grafikon is, ahol 220-as csúcssebességet adnak meg, ami nagyjából reálisnak tűnik. Forgalomban ez a tempó több mint veszélyes, még akkor is, ha a felvételen kevés közlekedőt látunk. Annyi bizonyos, hogy Lelouch sosem kért engedélyt a forgatásra, vagy a helyszínek lezárására.
Korábban említettem, hogy a háromgangos automata váltónak még szerepe lesz. A vájtfülű nézők észrevehették ugyanis, hogy a felvételen egészen ötödik fokozatig kapcsol a sofőr, ami egy három sebességes autóval nem lehetséges. A titok annyi, hogy a kamera nem rögzített hangot (egyesek szerint rögzített, csak a rendezőnek nem tetszett), ezért arra valamilyen megoldást kellett találni. Lelouch nem esett pánikba, hiszen a garázsában ott domborított egy Ferrari 275GTB, amelynek 3,3 literes V12 motorja már sokkal szívmelengetőbb hangokat produkált, mint egy német luxusautó automata váltója. A Ferrari hangját összevágták, és a felvételre illesztették. Persze ma már egy C kategóriás akciófilm gagyi üldözéses jelenete alá is sokkal jobban keverik a hangokat. Ne feledjük azonban, hogy egy 1976-ban készült felvételről van szó, akkoriban ez a legmodernebb eljárással készült videó volt.
Lelouch rengeteg kritikát kapott a film bemutatása után, hiszen senki nem nézte jó szemmel, amint valaki kétszázzal hajt át a piros lámpákon, és gumicsikorgatva repül a szűk utcákon. A 200 km/h annyira megdöbbentően nagy sebesség volt akkoriban, amit az emberek nem tudtak tolerálni. Ma sem tudják, és joggal kérik ki maguknak az öncélú száguldozást. A film azonban műfajt teremtett, ami többek között a fiatalok körében roppant népszerű Getaway in Stockholm sorozat különböző részeiben él tovább. Hogy kellett-e ez a felvétel vagy sem, azt nem tisztem megítélni. Annyi biztos, hogy az internetes videómegosztókon az egyik legnépszerűbb anyag, megannyi városi legenda alapját képezi a mai napig. Ahogy mondani szokták: Az őrültséget és a zsenialitást csak egy nagyon vékony vonal választja el egymástól.
Meg vagyok róla győződve, hogy maga Lelouch vezetett. A film forgalmazójával készített interjú elég meggyőzően hangzik.
Itt van nekünk az oly csodás internet, melynek révén olvashattok minket. :) Aki kváncsi még egy kis érdekességre: a videot megnézheti, és közben az útvonalat nyomon követheti az alábbi linken.
Kövssük hát az egyszerű leírást:
- Indítsuk el a videot. Célszerű rögtön megállítani, hadd töltődjön be a bufferbe, így lehet elkerülni a megakadást.
- Ha eléggé betöltődött a video (ez látható a lejátszó ablak szürke sávjában), akkor a 4. másodperc utáni jel után nyomjuk meg a "GO" feliratú gombot, és dőljünk hátra. Ízlés szerint nagyíthatunk bele a térképbe. (Tudtommal már szerepelnek 3D-s tereptárgyak, mint az Eiffel torony, így még érdekesebbé teszi az élményt.)
Rocko
Beszóltak