Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

2CV Sahara 4x4

2008.11.25. 22:00 | prokee | 8 komment

Címkék: francia lol autó citroen érdekesség 4x4 egzotikus 2cv baromállat 4wd sahara

Autó-Motor, 1961. április 15.

Genfi Autószalon, 1961. március 16-26.

Ugyancsak terepjárónak szánták a 2CV Citroen 4X4 "Sahara" jelzésű, négykerékhajtású kocsit. Ez a világszerte "csúnya" megjegyzéssel emlegetett autó itt már nemcsak az orrában, hanem hátul is visel egy kéthengeres, léghűtéses boxermotort. Valójában most a kocsi eleje és hátulja szerkezetileg teljesen azonos lett, bár formailag semmi sem változott. A kiállításon egy hatalmas kőkupacra rakták rá a kocsit, annak szemléltetésére, hogy nem ismer útakadályt.

Lehet-e ennél egyszerűbben összkerékhajtású autót építeni ? Mennyire beteg, és mégis frappáns ötlet !


A 4x4 kibocsájtásakor, 1958-ban a normandiai partoknál.

Az ötlet egy bizonyos Monsieur Bonnafous-tól származik, aki 1954-ben a saját 2CV-jébe épített egy második motort, megalkotva ezzel a legegyszerűbb összkerékhajtást. Az autó 1955-ben rendszámot is kapott, és így közúti forgalomra alkalmassá nyilvánították.
Eredetileg két 375 ccm-es motorral hasított, ám a szinte hibátlanul megtett első 100.000 km után Bonnafous úr gyengének találta a gépet, és 425 ccm-es erőművekre cserélte a két szívet. Az autó híre eljutott a gyár fülébe is, amely 1957-ben ajánlatott tett a fantáziadús úriember számára - tegye lehetővé ötletének nagyüzemi hasznosítását.


A Sahara 1962-ben hókotróként is megállta a helyét a Francia-Alpokban.


Az olajmezőkön, 1961-ben - azért el tudott süllyedni...

Az autó első prototípusa 1958-ben hagyta el az akkor a Citroën tulajdonában lévő Panhard gyár kapuját. Elég kezdetleges darab volt, jelentős (főként hűtési) problémákkal, amelyeket a második és harmadik prototípusnál jórészt kiküszöböltek.


Hülyén néz ki, de igaz. Motor elöl, motor hátul..

Az első és hátsó sebességváltókat közös kar kapcsolta, ám a hátsó rudazat leengedésével az ahhoz tartozó váltó "kiiktatható" volt, szimpla elsőkerekesként üzemeltetve az autót. Külön töltésrendszer, külön gyújtáskapcsoló, de még külön üzemanyagtank is tartozott a két motorhoz.

Az autó off-road képességeinek kiaknázása céljából a javasolt keréknyomást úgy számolták ki, hogy az egységnyi felületre eső súly közelítse az emberi talp hasonló értékét - hiszen, mint tudjuk, a sétáló ember sem süllyed túl mélyre a homokban. Ennek köszönhetően a kerekekben lévő nyomás átlag autóhoz képest botrányosan alacsony volt, nagyjából fél bar környékén mozgott.


A 2CV 4x4 mindenhol elmegy. A két motor két külön fesszabályzót kapott, hogy összehangolja a 6V-os elektromos rendszert. Az irányjelzőket már a tulajdonos szerelte fel.


A műszerfal - 1965-től megváltozott kicsit. Látható a padlónál a hátsó motor kapcsolókarja, amely leválasztja azt a hajtásláncról.

A valódi gyártás csak 1960 decemberében kezdődött meg, és 1971-ig tartott. Ezalatt 694 darab készült a Saharából. A gyártás leállítása után, 1971 végén még egy utolsó darabot szereltek össze, a raktáron maradt alkatrészekből. Az első elkészült darab a mai napig él és virul, egy új-Zélandi nyugdíjas pilóta tulajdona.


A hátsó sárvédők hasonlóak az eredetihez, csupán a motor szellőzőnyílásait vágták ki. Jól látható a ventillátor nyílása is.


Az üzemanyagtankoknak már nem maradt hely, így kerültek az ülések alá - egy-egy a két motornak. A tankolás egyszerüen az ajtókon vágott nyílásokon keresztül történik.

Műszaki adatok:

Alváz: az eredetivel megegyező, megerősítve. Hátsó motor az alvázhoz rögzítve.

Karosszéria: 2CV Berline. Pótkerék a motorháztetőn, szellőzőnyílások a hátsó sárvédőn. A hátsó motorháztetőn nyílás a motor hűtőventillátorának.

Motor: 2x12, később 2x13, illetve 2x14 LE. Solex 26 CBIN karburátor, alaposan átalakítva annak érdekében, hogy erősen megdőlt állapotban is megfelelően működjön. Két önindító,  két dinamó, két feszültségszabályzó, két gyújtáskapcsoló - 1db akkumulátor, 6V 36Ah.

Sebességváltó: 2x4 fokozat, két hátramenet. Két különálló hidraulikus kuplung, azonos pedállal működtetve. A hátsó váltóban megfordított differenciálmű az azonos forgásirány miatt.

Üzemanyagtank: két különálló tartály a két motornak - jobb oldalon az elsőé, bal oldalon a hátsóé. Tankolás az ajtóba vágott lyukakon keresztül. A tartályokban speciális szivattyúk biztosítják a tápellátást minden elképzelhető dőlésszögben. A tartályok alatt a padlólemezen külön nyílások a tartályok ürítésére.

Maximális sebesség: 1 motorral 65 km/h, két motorral 105 km/h.


A 4x4 kibocsájtásakor, 1958-ban a normandiai partoknál.




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr1787477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kimi078 2008.11.25. 22:31:58

Mindig mondtam,hogy jó,ha a csomagtartóban is van egy motor!De hát hiába beszélek én nektek...

VARGATAMÁS 2008.11.25. 22:55:37

ez nagyon beteg!!!!!!!!!!!innen jött biztos az audi-nál az ötlet az MTM megalkotására.(asszem így hivják a dupla motoros TT-t)

Rocko- 2008.11.26. 00:08:46

VARGATAMÁS 2008.11.25. 22:55:37
az MTM (motoren technik mayer) egy többnyire VW AG által gyártott autókra (Auditól kezdve Bentleyn át a Porsche-ig) szakosodott tuning cég.
olyan, mint a Mercedesnek az aMG v BMW-nek az Alpina.
gyárilag meg sose volt dupla motros audi, tudomásom szerint. attól függetlenül az MTM épített egyet.

palkó 2008.11.26. 07:44:12

A Collin Mcrae rally játék valamelyik részében is volt ilyen batár.

tomnemtom 2008.11.26. 08:20:38

édes darab, de hogy még be is vált, csoda.
kíváncsi vagyok, hogyan szinkronizálták a két motor fordulatszámát.

HöZsö 2008.11.26. 00:01:59
az is kellően elmebeteg példány !
hiába, nem bírták ki, hogy van egy elsőkerékhajtású nagyautójuk.

Kifordított kacagány 2008.11.26. 09:46:38

akár egyedi, akár nem, nagy ötlet.