Felkerültek a téli kerekek. Gyári méret 165/80 R14. Hankook Ice Bear 2 téli gumikkal. Nincs ebben semmi érdekes.
Arról akarok zsezsegni kicsit - tudom századszor - hogy szar az idő, mindenki figyeljen oda. Untig eleget hallani erről mindenütt, az emberek mégsem tudatosítják magukban a dolgot. Számtalan autóssal találkozok a forgalomban, és nagy részük látványosan figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az út tiszta lónyál, hideg van, a gumi dermed. Nem is beszélve arról, hogy lekerültek az alu-felnik és a peres gumik. Ezek általában - igazából "szabálytalanul" - nagyobbak, peresebbek, szélesebbek mint téli társaik. Persze, a gép nyilván jobban megy! Oda viszont az oldaltartás, és a merevség egy része a ballonosabb abroncsok miatt. Erre igenis figyelni kell emberek! Ha jó az idő felőlem tolhatjátok - mert a hülyék ellen nincs mit tenni - de legalább egy kis ésszel, és ha más is van az úton akkor easily!
Szeretném leszögezni, hogy a felvétel zárt pályán készült!
A fenti videó nyáron készült. Jól látható, hogy a 205/50 R17-es kerékméretnél 140-nél történik a 3-ból 4-dik fokozatba váltás. A jelenlegi kerékméretnél ez 160 km/h-ás sebességnél következik be ugyanennél a kocsinál.
Érdemes ezen kicsit elgondolkozni. A kerékméret változtatása jelentős nettó teljesítmény többletet szabadít fel. Gondoljunk erre is amikor elkezdjük taposni a kocsit!
A másik vonal közvetlenül a téllel kapcsolatban a követési távolság. Ezt is unos-untalan ismétli a média, mégsem figyelünk rá. Megszokásból vezetünk, toljuk az előttünk haladó szerencsétlent, mert annyira sürgős. Eszünkbe sem jut a klimatizált kis "otthonunkból" hogy mi van kint. Jó esetben egy kijelző mutatja ugyan hogy odakint ordas hideg uralkodik, de mivel ezt nem érzékelik közvetlenül érzékszerveink, nem jut el a tudatunkig - sőt megkockáztatom a ma használt kocsik futóműve sem tájékoztat megfelelően apró jelekkel, mert azok egyszerűen elvesznek valahol a "kibertérben". Pedig kéne!
Ha lehet legalább az előírt sebességhatárokat próbáljuk betartani - pedíg ilyenkor ez is kevés! Menet közben törekedjünk arra, hogy a motort alacsonyabb fordulatokon járassuk. Csúszós úton untig elég a 1500-2500 f/min fordulaton rendelkezésre álló erő, és ekkor a kocsi nem reagál olyan vehemensen mint magasabb fordulatoknál, és így elkerülhetjük a teljesítmény okozta kerék kipörgést. Ami akár az irányítás elvesztéséhez is vezethet kanyarban.
Figyeljünk a követési távolságra is!
A síkos úton a reakcióidőnk miatt és az alacsonyabb tapadás okán a szükséges kifutási hossz megtöbbszöröződik. Erre nincs orvosság, a fizikával nem érdemes szórakozni, és az oroszrulettben sem nyerhet mindig az ember. Tartsunk bőven távolságot, ne zavarjon ha amatőrnek néznek, egy emberre vetítve kicsi ugyan az esély hogy pont mi csúszunk bele valakibe, de jobb ezt nem a saját bőrünkön - és pénztárcánkon - megtapasztalni. Én személy szerint pl. előzés után is "kifeszegetem" magamnak a helyet, ezzel "segítve" a mögöttem haladót is. Előz - tempót felvesz - szép lassan lemarad - néha féket villant. Lehet anyáznak, de az orrom és a seggem is biztonságban van. "Seggtúrók" ellen pedíg ballábfék. Szép óvatosan, csak fel-fel villantva de valójában nem lassítva. Ez legtöbbször beválik. ;) Lesz megfelelő követési távolság...
Erre passzívan is figyeljünk!
A múlt héten történt velem, hogy munkába tartottam a saját kocsimmal (no ABS). reggel 7.00, köd, 50 m látótávolság. Beértem a településre, a bevezető út 1x1 sáv. Szűk utca, nincs járda, ellenben van tégla kerítés, acél korlát. Előttem egyszercsak a ködből felbukkan egy szürke nyerges vontató, aki éppen "Józsival" beszélget, és a kitett villógóban bízva elfoglalja a sávot amiben haladok 40-50 km/h-val. Szemből egy szimpatikus furgonsofőr érkezik szekerével, aki látván hogy én is jövök gázt ad, ezzel el is zárva a lehetőséget az elkerülésre. Satu! az út tiszta sár - mert autópálya épül, takarítani meg minek! Végül meg tudtam állni 5 méterrel a kamion előtt, de a fennmaradó 40-et gyakorlatilag csúszkálva tettem meg. Nem panaszkodnék, mert a gép pöpecül tartotta az irányt, én sem mentem gyorsan, és szívbajos se lettem, de mi van ha valaki csak kicsit is gyorsabban jön, avitosabb technikával???
Szóval tél van! Bírjon mindenki magával. Vezessen le mindenki valami fűtött helységben, ki-ki ízlése és lehetőségei szerint...
Nemsokára úgyis megint jön a tavasz! Száradnak az utak, nyílnak a virágok, meg az értelmesebbjének a pályanapok...
...és jöhet a BOOGIE! ;)
Amiket itt leírtam, abba természetesen bele lehet kötni. Én sem vagyok szent, de valahol legalább kezdjük el!
Biztonságos, és jó utat mindenkinek!
Beszóltak