Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Itt van a tél, itt van újra...

2008.12.09. 09:00 | Sanyi. | 18 komment

Címkék: autó tél közlekedésbiztonság

Felkerültek a téli kerekek. Gyári méret 165/80 R14. Hankook Ice Bear 2 téli gumikkal. Nincs ebben semmi érdekes.

Arról akarok zsezsegni kicsit - tudom századszor - hogy szar az idő, mindenki figyeljen oda. Untig eleget hallani erről mindenütt, az emberek mégsem tudatosítják magukban a dolgot. Számtalan autóssal találkozok a forgalomban, és nagy részük látványosan figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az út tiszta lónyál, hideg van, a gumi dermed. Nem is beszélve arról, hogy lekerültek az alu-felnik és a peres gumik. Ezek általában - igazából "szabálytalanul" - nagyobbak, peresebbek, szélesebbek mint téli társaik. Persze, a gép nyilván jobban megy! Oda viszont az oldaltartás, és a merevség egy része a ballonosabb abroncsok miatt. Erre igenis figyelni kell emberek! Ha jó az idő felőlem tolhatjátok - mert a hülyék ellen nincs mit tenni - de legalább egy kis ésszel, és ha más is van az úton akkor easily!


Szeretném leszögezni, hogy a felvétel zárt pályán készült!

A fenti videó nyáron készült. Jól látható, hogy a 205/50 R17-es kerékméretnél 140-nél történik a 3-ból 4-dik fokozatba váltás. A jelenlegi kerékméretnél ez 160 km/h-ás sebességnél következik be ugyanennél a kocsinál.

Érdemes ezen kicsit elgondolkozni. A kerékméret változtatása jelentős nettó teljesítmény többletet szabadít fel. Gondoljunk erre is amikor elkezdjük taposni a kocsit!

A másik vonal közvetlenül a téllel kapcsolatban a követési távolság. Ezt is unos-untalan ismétli a média, mégsem figyelünk rá. Megszokásból vezetünk, toljuk az előttünk haladó szerencsétlent, mert annyira sürgős. Eszünkbe sem jut a klimatizált kis "otthonunkból" hogy mi van kint. Jó esetben egy kijelző mutatja ugyan hogy odakint ordas hideg uralkodik, de mivel ezt nem érzékelik közvetlenül érzékszerveink, nem jut el a tudatunkig - sőt megkockáztatom a ma használt kocsik futóműve sem tájékoztat megfelelően apró jelekkel, mert azok egyszerűen elvesznek valahol a "kibertérben". Pedig kéne!

Ha lehet legalább az előírt sebességhatárokat próbáljuk betartani - pedíg ilyenkor ez is kevés! Menet közben törekedjünk arra, hogy a motort alacsonyabb fordulatokon járassuk. Csúszós úton untig elég a 1500-2500 f/min fordulaton rendelkezésre álló erő, és ekkor a kocsi nem reagál olyan vehemensen mint magasabb fordulatoknál, és így elkerülhetjük a teljesítmény okozta kerék kipörgést. Ami akár az irányítás elvesztéséhez is vezethet kanyarban.

Figyeljünk a követési távolságra is!

A síkos úton a reakcióidőnk miatt és az alacsonyabb tapadás okán a szükséges kifutási hossz megtöbbszöröződik. Erre nincs orvosság, a fizikával nem érdemes szórakozni, és az oroszrulettben sem nyerhet mindig az ember. Tartsunk bőven távolságot, ne zavarjon ha amatőrnek néznek, egy emberre vetítve kicsi ugyan az esély hogy pont mi csúszunk bele valakibe, de jobb ezt nem a saját bőrünkön - és pénztárcánkon - megtapasztalni. Én személy szerint pl. előzés után is "kifeszegetem" magamnak a helyet, ezzel "segítve" a mögöttem haladót is. Előz - tempót felvesz - szép lassan lemarad - néha féket villant. Lehet anyáznak, de az orrom és a seggem is biztonságban van. "Seggtúrók" ellen pedíg ballábfék. Szép óvatosan, csak fel-fel villantva de valójában nem lassítva. Ez legtöbbször beválik. ;) Lesz megfelelő követési távolság...

Erre passzívan is figyeljünk!

A múlt héten történt velem, hogy munkába tartottam a saját kocsimmal (no ABS). reggel 7.00, köd, 50 m látótávolság. Beértem a településre, a bevezető út  1x1 sáv. Szűk utca, nincs járda, ellenben van tégla kerítés, acél korlát. Előttem egyszercsak a ködből felbukkan egy szürke nyerges vontató, aki éppen "Józsival" beszélget, és a kitett villógóban bízva elfoglalja a sávot amiben haladok 40-50 km/h-val. Szemből egy szimpatikus furgonsofőr érkezik szekerével, aki látván hogy én is jövök gázt ad, ezzel el is zárva a lehetőséget az elkerülésre. Satu! az út tiszta sár - mert autópálya épül, takarítani meg minek! Végül meg tudtam állni 5 méterrel a kamion előtt, de a fennmaradó 40-et gyakorlatilag csúszkálva tettem meg. Nem panaszkodnék, mert a gép pöpecül tartotta az irányt, én sem mentem gyorsan, és szívbajos se lettem, de mi van ha valaki csak kicsit is gyorsabban jön, avitosabb technikával???

Szóval tél van! Bírjon mindenki magával. Vezessen le mindenki valami fűtött helységben, ki-ki  ízlése és lehetőségei szerint...

Nemsokára úgyis megint jön a tavasz! Száradnak az utak, nyílnak a virágok, meg az értelmesebbjének a pályanapok...
 

...és jöhet a BOOGIE! ;)

Amiket itt leírtam, abba természetesen bele lehet kötni. Én sem vagyok szent, de valahol legalább kezdjük el!


Biztonságos, és jó utat mindenkinek!




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (4,5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr1810214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biker_kolee 2008.12.09. 09:35:22

Én bele is kötök. :))

A kerékméretes dolognál nem lehet inkább az a teljesítménynövelő tényező, hogy a 17-es szett miatt csal az óra? Mert nem hiszem, hogy egy szimpla kerékszett ekkora teljesítménynövekedést okozna. Ezt én GPS-szel mérném meg, hogy valóban úgyevane.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.12.09. 09:46:33

Sebesség esetén igen, de itt a teljesítményről van szó. Azért írtam relatív teljesítményt, mert erősebb nyilván nem lesz, viszont kisebb tömeget, és átmérőt kell megforgatni, amiért sokkal élénkebb lesz a kocsi. És esetünkben ez számít.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.12.09. 09:50:37

Ja, az óra a váltóról veszi az adatokat, ezért a kerék téma kilőve.

Auto-InterCont · http://www.autiontercont.com 2008.12.09. 10:15:17

Nos. Szerintem ez úgy van, hogy mivel nem a kerék kerületén van mérve a sebesség, - ami megegyezne a valós haladási sebességgel - így nem kapsz valós értéket a sebességjelzödön, ha a gyár által meghatározott abroncsmérettöl eltérsz.
Nyilván a gyár sem hajszál pontosan adja meg a sebességértékeket, ezt a GPS-ek korában mindenki tapasztalja.
A gyár úgy van vele, hogy az általa szerelt kerékkel mérve az adatokért vállalja a felelösséget. Mi van akkor, ha valaki lecseréli a kereket úgy, hogy nem tartja be a váltóméretekre tett javaslatot? Akkor jönnek elö az ilyen érdekességek.
Vegyünk egy példát:
Ha kellöen erös autód van, ami az autobahnon 250 km/h-nál leszabályoz a gyár által szerelet abroncsokkal, akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy nem léped túl a 250-et. Ha egy olyan méretü kereket használsz, aminek a kerülete 10%-kal nagyobb, mint a gyári, akkor a sebességed 275 km/h lesz, de az óra szerint 250-nél fog leszabályozni.
Nyilván, hogy ez sok tényezötöl függ, de ha azoktól elvonatkoztatunk, akkor szárazon erröl van szó.
Remélem van itt egy fizikus, aki rávilágít, ha hülyén okoskodtam!

V8 2008.12.09. 10:51:47

Bár nem vagyok fizikus, viszont ez a kerékméret-téma annyiszor előjön: tök mindegy, mennyire "peres" egy gumi, a külső kerülete számít. Ha az a gyárilag megadotthoz nagyon közel van (azaz váltóméret, 1-2% eltérés), akkor a sebességmérés, sebesség-fordulatszám kapcsolat, stb gyakorlatilag nem változik (pontosabban ugyanannyit, mint az eltérés).

Pl nekem nyáron 245/40R17 (gyári előírás), télen 195/65R15 (gyári téli előírás). Egyébként a télinek a kerülete még egy hajszálnyival nagyobb is. Az természetesen igaz, hogy a két gumi viselkedése eszméletlenül különbözik.

Azt is tapasztaltam, hogy hosszabb tárolás után kell egy kis idő, amíg újra "bejáratódik" a gumi. Mikor felkerült a téli a nyári pihenés után, az első néhány km-en iszonyatosan csúszott, de aztán elég hamar beállt újra.

Géza 2008.12.09. 11:08:22

Ekkora hülyeséget leírni:
"Érdemes ezen kicsit elgondolkozni. A kerékméret változtatása jelentős nettó teljesítmény többletet szabadít fel. Gondoljunk erre is amikor elkezdjük taposni a kocsit!"
Sanyi TE NETTÓ HÜLYE vagy

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.09. 11:48:12

Az autóra szerelt keréknek van egyfajta lendkerékhatása. Energiába kerül felpörgetni, lefékezni, elforgatni.
Ezért van az, hogy ha egy gyenge motorhoz felteszel nagy kerekeket, megáll a tudomány.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.12.09. 11:52:18

Sanyi: a 165/80/14 és a 205/50/17 között 2.74% átmérőkülönbség van, nem nevezhető váltóméretnek.. Csodálkozol, hogy a két kerékkel mást-mást mutat az óra?

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2008.12.09. 12:13:23

AnyádnakPalánkot 2008.12.09. 11:52:18
Ez az egyik dolog. A másik, hogy 140 és 160 km/h között nem éppen 2.7% különbség van. Szal értem én az írás üzenetét, de ez azért elég durva túlzás.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.12.09. 13:51:50

Örülök hogy mindenkinek sikerült leragadni a kerékátmérőnél - amiről leszögeztem, hogy helytelen nem váltó méretben cserélni -, aminek igazából azon túl, hogy csökken a kocsi kezelhetősége a csere után, semmi köze a posthoz.

NEM arról szólt a történet, hogy milyen gyors lett és miért, hanem hogy megváltoztak a menettulajdonságok.

Az óra által jelzett értéknek pedíg semmi köze a kerékátmérőhöz hiszen nem a keréken méri a sebességet, hanem a váltóból kapja az adatokat, ami kerékmérettől függetlenül adott fordulaton állandó.

A netto rossz megfogalmazás volt. De egyértelmű gondolom, hogy a kisebb ellenállás hatásairól van szó.

Reménykedtem hogy a cikk eredeti témája lesz majd a flame tárgya.
Nem jött be:(

grewe 2008.12.09. 19:37:37

Igen ám, de ahhoz az állandó váltófordulatodhoz más kerékátmérővel más sebesség fog tartozni, így csalni fog az órád akkor is. A kerékátmérő is egy áttétel a rendszerben, mint a váltó fogaskerekei. Uff.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.12.09. 21:55:06

grewe

Nem a kerék hajtja a váltót...

Kifordított kacagány 2008.12.09. 23:10:46

más kerékátmérővel a sebesség(és a megtett út) is más lesz, ez vitathatatlan. még ha a 2.74% különbség a sebesség szempontjából nem is túl jelentős. ellenben bőven elegendő ahhoz, hogy az autó menettulajdonságai megváltozzanak(főleg, ha a tapadófelület nagysága is jelentősen csökkent közben). erre pedig már érdemes kicsit odafigyelni. a sebességeltérés pedig ebből a szempontból irreleváns, nem is értem miért került elő. ami itt az átmérőváltozás szempontjából lényeges, az inkább a kerékpaláston fellépő nyomaték változása.

egyébként meg vessetek meg érte, de én télen-nyáron ugyanakkora kerekekkel járok, feleslegesnek tartom a keskenyebb gumi használatát.

más dolog körültekintő közlekedés témában. napközben általában jó idő van, ki lehet használni egy kis "száguldozásra". jó gumikkal még a vizes út sem lehet akadály. azonban érdemes mindig ellenőrizni a külső hőmérsékletet és 5 fok alatt visszavenni a bátorságból, mert bár az út lehet teljesen száraz, süthet a nap és csivitelhetnek a madarak, de árnyékosabb útszakaszokon, főleg kanyarban bármikor ráfuthatunk egy megfagyott vízátfolyásra még ilyen viszonylag enyhe időben is. ez pedig könnyen hozhat minket olyan helyzetbe, hogy egy roncsban ücsörgünk fejjel lefelé, bámulva a nagyvilágba.

grewe 2008.12.10. 00:59:20

Nem is azt mondom, hogy a kerék hajtja a váltót. Ha például kisebb átmérőjű kerékre váltasz, akkor annak a kerülete is kisebb, tehát több körülfordulással tesz meg ugyanannyi utat. Ez azt jelenti, hogy a motornak és az egész hajtásláncnak gyorsabban kell forognia ugyanahhoz a sebességhez, mint nagyobb átmérőjű kerék esetében. Tehát a váltó is gyorsabban forog, a km óra is felfelé csalni fog. Olyan ez, mintha a diffit cserélted volna más áttételűre.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.12.10. 07:37:41

Ez tiszta sor. A valós sebességed ugyanannál az óraállásnál más, és más. De ennek továbbra sincs semmi köze a post tárgyához:) Reakciókról volt szó, nem sebességről. Kacagány jól mondta, irreleváns.

AP 2008.12.11. 13:42:51

Sanyi ne haragudj, de én nem tudom elképzelni azt a helyzetet, amikor egyszer 140-nél kell tenni a következő sebességet, másszor pedig 160-nál.
Ott valami komoly változásnak kell bekövetkeznie..
Köze nincs ahhoz, hány fok van.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.12.11. 13:53:08

Hétvégén csinálok egy kontrollvideot - ha nem esik, és kapok levegőt - a sebességparások számára.

A hideg különben igenis számít. Meg a kisebb lég- és gördülési ellenállás is. Ram-Air.

Kifordított kacagány 2008.12.11. 14:22:23

AP 2008.12.11. 13:42:51
suzukinál én se;)
próbáld meg egyszer a hondával, meg néhány garnitúra különböző ellenállású/méretű abronccsal.
süti beállítások módosítása