Szombaton alkalom adódott egy kis kikapcsolódásra, így hát fogtunk magunkat és elmentünk moziba. "Amikor megállt a föld"... igazából nem is tudom, gondolom kellett valami karácsony elé, vagy fene se tudja. Nézhető, bár maradt még benne bőven. Egynek jó, tékában meg viszik majd mint a cukrot.
A téma adott, az emberi faj, meg amit maga körül csinál. Jön a földön kívüli erő, és döntés születik. A bolygó érdekében elpusztítják a pusztítót - az embert. Itt mondjuk a kígyó picit a farkába harap a visszásság miatt. Az ember megöli környezetét - és önmagát is - ezért megöljük. Kicsit nyakatekert logika, fene se érti a földönkívülieket.
A részletekbe nem megyek bele, akit érdekel, nézze meg, és pontozza ki-ki értékrendje szerint.
Az alapötlet viszont - ugyan nem új, és számtalan feldolgozása fellelhető a világirodalomban - érdekes, illetve nem is érdekes... inkább tanulságos. Az emberiségben az a szép, hogy a kollektív képet az egyének határozzák meg. Annyi szép és jó van a világon ami ebből a káoszból született, ugyanakkor annyi olcsó piti, szégyenletes szarság van a világon hogy az már-már félelmetes. Ha pedig tényleg figyelnek minket, akkor meg konkrétan para.
Hogy jön ide ez az egész?
Pont egy olyan időszakban kaptam az arcomba ezt a filmet, amikor magam is komoly válságon megyek át, ami kapcsolatos a globális helyzettel. Nem, nem a pénz a gond. A hozzáállás, és még csak nem is az enyém, hanem másoké. Nem tartottam magam soha érzelgős gyereknek, de most már zavar.
Tudom én, hogy ennek első látszatra semmi köze az autóbuzériához, de lassítsunk csak egy kicsit! Emlékszik még valaki gyermekkora mesekönyveire? Nemrég szereztem meg kisfiamnak egyik gyermekkori kedvencemet a "Vidám meséket". Mint minden valamire való mesének, itt is a tapasztalatok és a tudás átadása a lényeg, a kisgyerekek számára is emészthető formában.
Arra próbálok célozni ezzel, hogy amiről beszélek probléma, annak megvan az autózás világára írt verziója is. ... és megvan mindenre amit az ember tesz, sajnos.
Elfelejtettünk megint egy csomó mindent a nagy rohanásban.
Talán most kívánkozik ide a mondat ami megmaradt bennem a filmből:
"Válság nélkül nincs változás.."
Persze, ez most akár propaganda film is lehetne, de több felől is nézhető, és még el is fogadható bizonyos szemszögből.
Okoskodjunk csak:
- Az első verzió, hogy most pénzügyi világválság van. Propaganda, majd minden jóra fordul ... hagyjuk.
- A második verzió már érdekesebb. Nézhetjük akár az autózás történelmét is. Ahol most vagyunk, azt az utat valóban válságok kövezik, és szegélyezik. A legnagyobb technikai ugrások mindig akkor következtek be, amikor gond volt. Az amerikai benzintemetőknek is például úgy ütött be a kőolajválság, mint a dinóknak a meteorit - ki is pusztultak.
Amikor nincs gond, hajlamosak vagyunk elkényelmesedni. Ami nem baj mindaddig amíg résen vagyunk, de mivel általában nem, rettentően megtudunk döbbeni hogy jééé, szar van - pedig mi csináltuk. Érdekes állat az ember ebből a szemszögből is. Kettőt előre egyet hátra. Jólétben butulunk, aztán hirtelen összekaparjuk magunkat, vajon honnan jöhetett a főnixmadár ötlete? :)
Érdekes dolog a GPS (Global Positioning System) esete is. Most mindenki vadul vásárolja, létezni nem bír nélküle. Pedig jó 15 éve még se híre se hamva nem volt, és mégis odataláltunk bárhová. Disszonáns kicsit az egész sztori. Mint rengeteg más egyebet ezt is katonai célokra találták ki.
Jelenleg 3 féle, II. generációs GPS rendszer üzemel. Az első az USA által fejlesztett NAVSTAR rendszer, ezt követte az orosz GLONASS, aminek befejezése a mai napig nem sikerült, illetve az egyetlen eredendően civil célú európai GALILEO.
Ezeknek a teljesen katonai kézben lévő rendszerek tervezése során a polgári igények kielégítése egyáltalán nem volt szempont. Egy esetleges háborús helyzetben katonai célokra a teljes kapacitását alkalmazhatják, ami a polgári használat kizárását jelentené - igen, ha az USA úgy akarja, nem találsz haza. Ezen felül - hivatalosan ugyan nem, de - a polgári sávokat zavarják. Ez valószínűsíthető abból a tényből, hogy a polgári műszerek méteres pontosságúak, míg a katonai felszerelések egy-két centiméteres pontossággal bírnak.
Tudnunk kell hol vannak a csapataink minden esetben, és a bomba is pontosabban célba talál. Pont mint manapság anyu, tévedhetetlenül csapódik a pláza szívébe. Autóknál azt hiszem a Subaru alkalmazta először, magam is próbáltam egy XT coupe-t, amiben a mai napig működik a helymeghatározó rendszer. Ugyan csak a kocsi pozíciójának koordinátáit mutatja, és nem mondja meg merre menjünk, de volt benne.
Visszatérve a képességekre és tulajdonságokra. Elképzelhető vajon, hogy pár év, és az emberekből nemes egyszerűséggel el fog veszni a tájékozódás képessége? Azé az alapvető tulajdonságé, amely fajunk létezése óta meghatároz és felülemel minket.
Tudom, ez hülyén hangzik, és kinek jutna eszébe, de számos kutatás bizonyítja, hogy az emberi faj technológiai fejlődése folyományaképp már több képességét "elvesztette", illetve nyilván való hogy életmódunk erősen befolyásolja evolúciónkat.
Hát még a gazdasági és mindenféle egyéb érdekek.
Szumma szummárum... elkalandoztam. Jönnek az ünnepek, az év vége. Ilyenkor illik számot vetni magunkkal, tetteinkkel.
Régi szokás az újévi fogadalom...
... fogadjuk meg azt, hogy ha nem is gyökeresen, de változunk. Nem kellenek nagy szavak, sokszor az apró tettek sokkal többet érnek. Próbáljunk meg úgy élni jövőre hogy mások, és mi is elmondhassuk: Ha csak apróságot is, de tettem azért hogy előre haladjon a világ! Tettem a jókedvemért, és mások jókedvéért!
Kellemes karácsonyt, és boldog új évet MINDENKINEK!
Beszóltak