Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Élet egy topmodellel

2009.01.27. 08:00 | Lowtyo | 23 komment

Címkék: retro teszt francia történelem technika citroen cx

Volt egy fogadalmam miszerint addig nem halok meg, míg nem volt egy Citroen CX-em.

Karácsony táján jött egy e-mail Nagy Sanyi barátomtól, hogy lehetőség lenne kipróbálni egy CX-et, van e kedvem hozzá. Annyira egyértelmű volt a válasz. Sosem szerettem az ünnepeket, de nem emlékszem, hogy valaha is ennyi vártam volna, hogy elmúljanak a pihenésre, családra fenntartott napok, talán csak gyermekként, mikor a karácsonyra kapott pénz már szenteste elkezdte égetni a zsebem, hogy a közeli trafikosnál minél előbb kisautókat vehessek rajta.

Aztán eljött a nagy nap, Sanyi jött értem a téliesített 626-tal (ez az autó még így, lemezfelnikkel is gyönyörű) és indultunk Citroen nézőbe. Kis telefonos segítséggel sikerült megtalálnunk a házat, ami előtt mi is parkolhatott volna, mint egy BX. Sejteni lehetett, hogy a tulaj nem kicsit rajong a francia márkáért, Citroenes póló és a garázs, amiben a fehér Turbo2-es CX lapult, megannyi alkatrész társaságában. Egy igazi Citroen fan, gondolkodás nélkül beköltözött volna, noha mozdulni sem lehetett a hatalmas fehér bálna és a rengeteg motyó közt. Aztán a rossz hír, a művésznő nincs épp jó kedvében. Nem szokott hozzá, hogy hideg téli napokon a vacak pécsi utcákat rója, nagyobb kincs ő annál, erre a feladatra lett beszerezve a kubista rokon. Jobban nem is lehettem volna kétségbe esve, napokig készültem rá, hogy a pihepuha ülések és a kifinomult felfüggesztés kényeztesse az ünnepek alatt felhizlalt testemet, erre itt álunk egy földön fekvő topmodell mellett és még az ajtaját sem tudjuk kinyitni annyira, hogy valahogy bepréseljem magam. A tulaj beinvitált minket a házába egy kávéra, és biztosított róla, hogy mire elkortyolgatjuk a forró barna nedűt, szerez egy működő CX-et.

Hurrá, úgy néz ki, nem megyünk haza CX-ezés nélkül. Amíg a hangulatos nappaliban melegítettük elgémberedett végtagjainkat betekintést kaptunk a Citroen Automobile Club Hungary (CACH) életébe. Azt mindig is tudtam, hogy a kacsa legalább annyira kultikus autó, mint a bogár, bevallom kacérkodtam is annak az idején a gondolattal, hogy bogár helyett, kacsát veszek, de ugye a gyerekkori álmok arra valók, hogy az ember felnőttként megvalósítsa őket, így maradt a bogár, azt viszont nem is sejtettem, hogy ekkora klubélet van városunkban is. Aztán hallottunk még a közeli tervükről, miszerint indulnak a Bamako Rallyn egy dízel AX-el, ráadásul nem a megúszós szakaszon tervezik megtenni a távot, hanem az igazi terepen és haza is AX-el tervezik az utat. Nem kis kaland lesz és nem kevés munka van a mögött, hogy idáig eljutottak. Tavalyi évben két márkatársuk már megtette az utat egy BX-el és el is jutottak Bamakóig, ami nem kis teljesítmény, reméljük idén nekik is sikerül hazahozni a kis AX, úgy, hogy meglátják Bamako fényeit is. Az Autófília mindenképp nyomon fogja kísérni a két Citroenes útját. Amennyire a technika engedi, próbálunk majd folyamatosan tudósítani, és visszaérkezésük után nem fogják megúszni az újabb találkozást sem egy élménybeszámoló erejéig.

No, de vissza a CX-hez. Megérkezett az autó, ami ráadásul egy kombi volt. Sanyi első szava a halottas autó volt, ami a tulajdonos szerint az emberek 90%-nak az első gondolata a hosszú autó láttán, ami azért is érthetetlen, mert miért épp a halál jut eszünkbe, ha megpillantunk egy ilyen gyönyörűséget, a Citroenesek is szívesebben említik, hogy ez a karosszériaváltozat szolgált mentőautóként is.

Percekig álltunk mellette izgatottan, mint a kisgyerek, aki első napjára készül az iskolába, mentünk is volna már vele, de tudtuk az átlagautókhoz szokott agyunkra értelmetlen lenne rázúdítani azt a sok műszaki csemegét hirtelen, amit ez az autó rejt. Folyamatosan érkeztek a impulzusok valamennyi érzékszervünknek, a tulajok folyamatosan sorolták az autó furcsa technikai megoldásait, én átkoztam a percet, mikor nem futottam vissza a diktafonomért, közben nem tudtunk napirendre térni a csodás forma és az apró firnyákos részletek fölött.

Beültünk, kiszálltunk, tekergettünk, kapcsolgattunk mindent, közben néha hangosan visongtunk, mikor egy eszement kapcsoló, kezelőszerv a kezünk ügyébe került és láttam magamat este a használtautó.hu előtt ülni, eladó CX-eket keresni. Gyönyörű autó, még kombiban is, elég csemegével szolgál, hogy rajongani lehessen érte, egy autóbuzinak maga a Kánaán. Beindítottuk. Tudtuk, hogy dízel, mégis annyira fájt a szívem, hogy ebbe a gyönyörűségbe egy olajkályhát szereltek. Még akkor is, ha tudtam, hogy amikor ez az autó született, a franciák nagyszerű dízeleket gyártottak és, hogy ennek a motornak az erősebb változata, annak idején állva hagyta a BMW 5-ös dízelét. Egyszerűen nem szeretem a dízeleket, de ez legyen az én bajom.

Leültettük a földre, majd felemeltük szerviz állásba, döbbenetes a különbség, lapuló lopakodó cápából pár másodperc alatt hórihorgas lombrágóvá változik az autó. Aztán megnéztük az automatikusan középhelyzetbe visszatérő kormányt, amit később menet közben is kipróbáltunk, vakartuk pár percig a fejünket az indexkapcsolón, amit máig nem tudok megmondani kényelmes megoldás-e, vagy csupán a Citroen „ilyet még senki sem csinált” filozófiáját hivatott becsempészni az utastérbe

Rázártam Sanyira az ajtót, hogy próbáljon rájönni a nyitjára magától (én már nem voltam CX szűz, utaztam egyszer - igaz erősen ittas állapotban - egy ilyen taxiba, de Sanyi furfangos pécsi srác révén pici kaparászás után rájött hogy működik), nagyon élveztük a dolgot és lassan alkalmasnak éreztük magunkat rá, hogy menet közben is kipróbáljuk a hatalmas kombit.

CX-et meg kell tanulni vezetni, minden CX tulajtól ezt hallottam, picit talán igazuk is van, de koránt sem olyan veszélyes a dolog, mint gondolnánk. A legfurcsább a fékpedál, ami egy szelepet működtet, és sokkal finomabban kell kezelni, mint a hagyományos munkahengeres fékeket. Az első pár ablakkifejelős fékezés után kezd ráállni az ember jobb lába és utána már azon töri a fejét, miért is nincs minden autóban ilyen fék. Igaz ez a felfüggesztésre is. Azt autó nem rugózik, hanem siklik az úton, mégis úgy éreztem, sosem tudnám felborítani. Érdekes még, hogy, mivel a fék és a felfüggesztés egy hidraulika körön van és a fék, a hátsó felfüggesztéstől veszi el a nyomást, fékezéskor az autó nem bólint, nem emelkedik el a hátsó rész az úttól, hanem pont fordítva, picit lejjebb ül a segge. Az ülések mesésen kényelmesek, nem süppedősen puhák, csupán annyira, hogy az még ne legyen kényelmetlenül puha, de azért tartsa is a testet. Pompás. Városi legendák keringenek arról a CX tulajról, aki az új XM-be áttetette a régi CX üléseit. Valahogy hihetőnek tűnik.

Féltem a kormánytól, nem lesz e zavaró, hogy kanyarodás közben vissza akar térni egyenesbe, de egyáltalán nem volt az. Lényegében valamennyi különc megoldásra rá lehet fogni, hogy van értelme, némelyikhez kétség sem fér, némelyik inkább ízlés kérdése. Én azért szerettem a régi Citroeneket, mert minden porcikájával próbált kilógni az átlagautók sorából. Mint egy egzotikus szépség, egy csodálatos címlaplány, aki felszáll reggel a tömött buszra, mesés illatfelhővel körülvéve, és valamennyi utazó tekintetét magára vonzza. Minden férfi szeretné feleségül venni, de, mint minden topmodellnek, neki is vannak rigolyái. Az, hogy aznap buszra szállt, csak tévedés, őt drága autókkal szokták szállítani, vagy taxizik. Sok pénzt hagy ott a fodrásznál, kozmetikusnál, szoláriumban, méregdrága ruhákba jár és őrjítően szeszélyes.

Miután kiszálltunk az autóból, azon töprengtem, mennyi pénz kellene, hogy a hazai gyér felhozatalból kiszedve egy finomabb darabot újra olyan állapotba hozhassak, hogy ismét kifutóra léphessen. A karosszéria talán minden kasztnis rémálma lehet, és egy fényezés során is legalább két középkategóriás autóra való festéket rá kellene fújni. Aggasztóak a csupa egyszínű elektromos vezetékek is, hiába van a végük megjelölve. Bontott alkatrészt találni hozzá biztos nem tartozik a legegyszerűbb műveletek közé és a hidraulika rendszer sem egyszerű annyira, mint egy pár tekercsrugó. Szóval nagyon szerelmesnek kell lenni ahhoz, hogy valaki bele merjen vágni egy ilyen kalandba, de megéri, mert egy szétcsúszott csont sovány, folyton betépett modellt ismét dívává varázsolni, majd végigsétálni vele egy nyüzsgő belvárosi utcán remek dolog lehet, még ha drága is az elvonó és hosszú az út, míg újra kifutóra léphet.

Bevallom a nap végére kezdtem úgy érezni, hogy ez a CX-szerelem nálam nem ilyen erős. Továbbra is egy csodálatos autónak tartom, és, ha egyszer nagyon gazdag leszek egy fémlökős, bőrös, benzines, azokkal a fura kis májkrém-konzervszerű órákkal, egészen biztos az elsők között lesz a több száz álomjárgány közül, amit majd a hangár méretű garázsomba fogok tolni, de jelen körülmények közt azt hiszem, marad az az egy szem bogár szerelemnek.

 




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (3,8/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr86859221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martong 2009.01.27. 10:01:19

ez az autónak nevezhető szobor azóta nagy szerelmem mióta egyszer a 120-as Skodából megpillantottam valahol Dubrovnik környékén egy parkolóban, a kemping mellett 6 évesen, azonnal vissza kellett menni csinálni képet (persze anyu lőtte). Különben addig nyafogtam volna apunak..., de nem kellett....
mondanom sem kell mi lett a következő 3 autónk :) (CX, BX, XM)

Minden szerpentinen hányingerem volt de nem érdekelt, a hydro annyira durva, azt hittem néha, hogy mindjárt leesik az útról, de soha, csakhát a tömítésekre túlzottan érzékenyek voltak, és néha fura parajelenségeket produkált mindhárom, aztán apám öregebb lett és vett egy új Focus dízel kombit 5 éves részletre (a vég kezdete '98-ban), szerintem Ő ott szűnt meg gyakorló autóbuzinak lenni (bár mostanában szemez az új Legacyval, talán még van remény)

Rocko- 2009.01.27. 12:16:57

martong 2009.01.27. 10:01:19
"mondanom sem kell mi lett a következő 3 autónk :) (CX, BX, XM)"
mint valami pornófokozatok. :))))

Dokibá 2009.01.27. 17:02:47

Hát igen... Nekem is kell egy ilyen, majd egyszer.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.01.27. 17:43:25

@Rocko-: pornó? arra ott vannak a nők... a hidros citroen szerelem :)

nekem bx-em van (a 3.bx-em:))
ket dolog a posthoz:
en azt mondtam soha dizel autot, imadom a benzinest. erre most dizel bx-em van, intercooleres turbos dizel. en altalaban 2500folott tartom a fordulatot, mert onnantol ugy tolt a turbo, es ugy porog fel az auto mint egy benzines. hihetetlenul jol megy, es viccesen fogyaszt, allandoan padlogazon varosban 6,5, autopalyan 170es tempot tartva 5.2 és nem vicc, IC miatt valszeg, de kevesebbet eszik ha kurvagyorsan mesz :) 1,4es meg 1,6os benzineseket siman lehagyom lampanal gyorsulva. szal a td citroen sztem okés :)

ülésekről szólva (imádom) ez a fekete flüss ami az enyémben van sztem jobb sokkal mint a bor, probald ki :) pár kép a bxem üléseiről:
egerszeg.info/citroen_bx/tzd_turbo_2.jpg
egerszeg.info/citroen_bx/tzd_turbo_3.jpg

gig-big 2009.01.27. 18:07:11

Volt BX-em (1.9GT) és XM-em (2.0 Break). Mindkettő csodás élmény és szerelem volt. Nem hagytak úton soha. Amik otthagytak: Audi 80 2.8 V6 quattro; Opel Zafira 1.8; Opel Astra 2.0TD. Ezt azoknak, akik leszólják a más (olasz, francia) gyártmányokat, és "csakanémetbla-bla-bla...".

Zommby 2009.01.27. 18:54:33

Nekem is kell!!!

Igen! CX!!

dansun 2009.01.27. 19:00:44

Gyönyörő autó a CX, de nekem a 2CV a kedvencem, ja és a Dyane!
Pár éve Pápán, a CACH elnökének udvarán fotóztam ezt
indafoto.hu/dansun/image/441309-c42bef07/22111
gyönyörű

Higany 2009.01.27. 20:40:58

@martong: Gyerekként én is végigrókáztam az Alpok kanyargós útjait előbb egy BX, majd egy Xantia hátsó ülésén... :)
Apám nem gyógyult ki, BX 14TGE, Xantia 2.0, Xantia Turbo C.T., C5 V6 sorrendben követték egymást a Citroenek. A legelső C5-öt látva majdnem hűtlen lett a márkához, de a facelift hatására megkönyörült (de azért a formát elnézve így is nagyot kellett nyelnie :)

crix 2009.01.27. 20:44:09

Istenem!
Az egyik kedvenc autóm. A mini után a második. Áhh kéne de nagyon, de ez csak bengásban, nem úgy mint egy nagy kövér 740-es volvo.
Megláttam, és nem tudtam miért de imádom. Még az Istennőnél is jobban.
Ajj de kéne egy ilyen :)

akos696 · www.focusauto.hu 2009.01.27. 21:42:32

Jó ez a cikk, tetszett! Én is pécsi vagyok, nekem is volt egy ismerősöm, aki csak BX-ekkel és Xm-ekkel volt hajlandó mászkálni, azóta nem tudom mi van vele, de akkor sokat vezetgettem a gépeit. Máig emlékszem arra, hoyg a szar Marx úton (ahol egyébként lakom) hogyan szántottunk végig irdatlan sebességekkel, úgy, hogy csak ringtunk, mint a gumimatracon hemperegve a tengerben.

Éjszárny-zöldi:

Azért baj, ha tistában vagy vele: valószínüleg az autódat egy újabb fejlesztésű 1.4-es is simán megkerüli lámpától való indulásnál (pl. Corolla 1.4 VVT-i, de még az 1.3-as 75Le-s is, megy mint az iszonyat, mert könnyű, 1.6 126-les Civicet megette)), egy 1.6-ról nem is beszélve. Ezeg a dizlik csak szeretik elhitetni, hogy mennek, de valójában a benzines eléri a kb 4e-res fordulatot és onnantól max integethetsz neki, nem tudod tartani a tempót. Saját 1.6 os Bmw-et nem emelem ki, mert nem nagy szám a kategóriájában, de a TDI-ket autópályán nagyon meg tudom kergetni, ha akarom, bár mostanában inkább a sporolós autózásra hajtok, mert munkára is használom.

Harciméz 2009.01.27. 22:21:03

@éjszárny-zöldi: Ugyanez a típus volt nekem is,jó tíz éve már.Tudom,hogy a Bx hallatán sokaknak ökölbe szorul az arca,főleg,akiknek nem volt.Azt a leírhatatlan feelinget nehéz überelni,ahogy suhan a legszarabb úton is,mint Luke Skywalker homokfutója a Tatuinon a Star Wars-ban. :-)
Az én gépem lmitált darab volt,89'-es lakkfekete ,fullos,szereztem rá gyári dupla kerek lámpát,Bp.-en is megnézték.Amikor meg a disco előtt hazaidulva beröffentettem,és elkezdett emelkedni a kaszni...../sóhaj/ :-D

silurus 2009.01.27. 22:24:33

Balga ifjúkoromban nem volt pénzem vonatra Debrecenből Pestre. Kimentem a 4-esre Deb. végébe stoppolni, láttam, mikor elment a 15:20-as mellettem, kb 20 perc múlva felvett egy müncheni fickó egy CX GTI automata kombival. Előbb voltam Budán, mint a vonat a nyugatiban!!!!A 4-esen, nyáron, délután!!!Borzasztó volt, és szédületesen jó. Addig csak tetszett, de akkor megtanultam tisztelni is a CX-et.

Kifordított kacagány 2009.01.27. 23:09:28

érdekes, én is A garázs miatt hagyom csak, hogy az asszony lottóra költse a nehezen megkeresett forintokat. de sokszor elábrándozom róla. egyezzünk meg abban, hogy bármelyikünknek jön össze A garázs, a másiknak korlátlan bejárása lesz bele:)
a beköltöztetett típusokon sem fogunk összeveszni. egy ilyenre engem is rá lehetne beszélni:)

éjszárny-zöldi 2009.01.27. 17:43:25
jajj, hagyjuk már ez a legyorsulásos marhaságot. annyira szánalmas.

Kifordított kacagány 2009.01.27. 23:10:53

és akkor hogy is működik az indexkapcsoló, meg az ajtónyitó? csak azért, hátha egyszer bezárnak egybe és menekülni akarok:)

a kertész tömlővel 2009.01.27. 23:16:16

tesomnak volt 2 db is,,diesel,,ufo flash volt vezetni,,akkoriban sajna csak egy 205 pug 1,9d hez tudtam hasonlítani mert csak azt vezettem előtte ,,jó volt vele hajózni a városba.mikor megtörték kicsit a ház mögött ki karoszériáztuk meg lefújtuk dobozos sprayvel és ment is tovább...soha se felejtem el amikor nem volt szegénybe fagyálló és megfagytak a vízcsövek,,tüzet raktunk alatt és órákon keresztül őriztük a lángot h ismét mozgásképessé váljon az autó.ismerek 1 srácot aki a mai napig is ilyenekkel jár,,volt neki vagy 8 darab.imádja őket.

erancx 2009.01.28. 14:08:54

Kifordított kacagány,
az index egy billenőkapcsoló, a bajusz helyett. Az ajtónyitó meg S1-ben egy karika, S2-ben pedig egy eldugott kar a kapaszkodó mögött. Mintha ravaszt húznál. S1-ben amúgy még viccesebbek a kapcsolók, mert ahogy az utolsó képen is látszik, jobb oldalon van a lámpakapcsoló, refikapcsoló, fénykürt. Bal oldalon pedig ablaktörlő, index, ill kürt kapcsoló :-)
Node CX-el járni élmény, nap mint nap.

Kifordított kacagány 2009.01.28. 14:41:26

érdekes megoldás, de nem mondanám, hogy rosszabb, mint a megszokott. valójában így elsőre még tartósabbnak is látszik. persze az index nem úgy néz ki, mint ami kézre esik, de gondolom meg lehet szokni.

erancx 2009.01.28. 14:54:52

@Kifordított kacagány: Szerintem kényelmes, mert fixebb, nagyobb mint egy bajuszkapcsoló. Egy kicsi hártánya, hogy nem kapcsol le "kormányvisszatérésre".

Kifordított kacagány 2009.01.29. 00:41:51

az nem baj, ha nem kapcsol vissza. ha bekapcsolni tudom, akkor kikapcsolni is.
egyszer ki kéne próbálni, milyen

kukaberci (törölt) 2009.05.29. 15:42:10

@erancx: Színigaz, a szívást az okozta, amikor az S1-esből átültem az S2-be. Eleinte gyakran töröltem (szárazon) ablakot indexelés helyett és dudáltam éjszaka reflektorkapcsolás helyett :-)

kukaberci (törölt) 2009.05.29. 15:47:07

@Kifordított kacagány: az index és a lámpakapcsoló az abban az időben sztenderdnek tartott 10 óra 10 perces kormányfogáshoz passzolt, csak az ujjaid kinyújtásával mindet kezelhetted, anélkül, hogy a kormányfogáson egy mikronnyit is változtatnod kellett volna. Három egymást követő gép alatt úgy megszoktam, azóta is zavar a kéznyújtogatás. Ilyen ergonomikus autóm nem volt azóta, de őszre talán újra lesz.

Az S1-es egyébként nagyságrendekkel kényelmesebb ülésekkel bír, mint a műanyag lökős S2-es. Még olyat!!!!

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.06.09. 11:37:49

@akos696: 90 le, 185nm , 940 kg...

egyebkent most ujra benzinesem van, egy xm v6 3000es :)