Az az igazság, hogy engem - Dingó Úrral (Lowtyo) ellentétben - nem igazán ejtettek rabul a dupla nyílhegyes/bumerángos járgányok. Egyetlen élményem vele kapcsolatban még az általános iskolában ért. Akkoriban kezdtek beszivárogni az országba a BX-ek.
Egyik osztálytársam apukája kamionosként dolgozott, így volt lehetőségük - fizikai és anyagi értelemben is - hozzájutni a hidro-s csodához. Volt is ám szájtátás amikor Zolika mesélte hogy mit tud a kocsijuk, meg hogy autópályán "kéccáznál" lehasal, és "csak úgy siklik az út felett".
Stíl volt az akkoriban na!
...arról nem is beszélve, hogy az az igazán vagány gép, amivel úgy lehet becsajozni, hogy apukámnak olyan van! Aztán persze pár év múlva az idő jól elbánt a csodával, mint éhes francia a csigával.
Nagyjából ennyi volt az előjáték, aztán az index fórum Pécsi autóőrültek topicjában egyszer csak feltűnt ez a CX. Érdekesnek érdekes, ráadásul bazi nagy ami még érdekesebbé tette. Rákérdeztem, hogy átnyálazható-e. Az volt. :)
Lowtyo azt hiszem megfelelően szemléltette a gép hátterét - így ebbe én nem mennék bele - idióták, őrültek, fanatikusok. Szép is az. ;)
Ha őszinte akarok lenni, engem elég komolyan gondolkodóba ejtett ez a hatalmas bálna. Napokig morfondíroztam az élmény minden egyes morzsáján. Próbáltam napirendre térni a különleges megoldások, és az egész hatás fölött amit a kocsi gyakorolt rám.
Alapvetően a Japán tervezésű/gyártású autókat kedvelem. (a maiak nem érdekelnek, a citrom korosztálya ok) Nagyon más szemléletmód alapján épülnek a francia gépekhez képest. Azonos cél érdekében gyökeresen eltérő megoldások. Határozottan nehéz volt a nyers halról átszokni a csigára...
Engem ért a szerencse hogy kettőnk közül elsőnek próbálhassam ki az autót, így viszont mindenféle előzetes tapasztalat nélkül vettem át a kormányt - és itt vitába is szállnék Lowtyóval. Szerintem a CX vezetése elsőre igen komoly figyelmet igényel! Évi 100.000 km-t vezetek - ráadásul 90%-ban franciát - és nekem igencsak elvonta a figyelmemet vagy az autó az útról, vagy az út az autóról.
A belső tér tágas és kultúrált. Gyönyörűen - szerintem ma is korszerűnek tekinthető - kidolgozott műszerfal, óriási terek mindenütt. Igazán fennséges érzés egy ilyen autóban utazni, noha ez egy viszonylag alacsonyabb felszereltségű modell.
Az első utasok kényelméhez kétség sem férhet, de a tervezők nem feledkeztek el a hátul utazókról sem. Fejedelmi lábtér, felcsatolható fejtámla párnák... és egy - ugyan mókásan - remekül elhelyezzett hátsó hangszórópár.
A csúcs azonban nem ez. Anno még a kazetták korában hol volt még a pici monitor a kölyköknek... A szülők ha le akarták kötni a srácokat - vagy ha a srácok duzzogtak be - legfeljebb énekelhettek nekik - vagy kellemes kussolásban telt az út. A Citroennél azonban nagyvonalúan kezelték ezt a poblémát, és finoman ringatták el a generációs ellentéteket. A középső boxegységben ugyanis 2 db fejegység számára található előkészítés, a hátsó szekcióhoz tartozóhoz pedig 2db jack aljzat van rendelve. Így apu fejét nem viszi ki a lázadás, meg a dekadencia muzsikája.
A váltó meglepően rendben van, a négyéves Clio - tudom nem egy kategória, de mégis van köztük 20 év - váltója lényegesen pontatlanabb nála, és ebben még nem is a felhúzó gombos megfejtés van.
A kormányzás meglepően precíz, pontos - még az erre különösen kihegyezett sajátomhoz képest is. A hatalmas hajó relatív kis helyen megfordul, és kényelmesen manőverezhető. Viszont mindenképpen ki kell térjünk a magától egyenesbe álló kerekekre!
Azt hiszem én menet közben jobban elfordítottam a kormányt mint Lowtyo, és kissé zavarónak éreztem az egész funkciót. Szerintem ez igazából sebességfüggő szervo-hatás megoldásának mellékhatása. Nem ismerem a rendszert, de biztos vagyok benne, hogy ott lehet a megfejtés. Ezzel nem is lenne gond, sokat tűnődtem, és továbbra sem értem mi értelme ennek a funkciónak?!
Menet közben mire jó? Egyszerűen nem tudok elképzelni olyan helyzetet amikor ez értelmet nyer. Álló helyzetben meg egyenesbe tekeri a kereket. Ha megállt a kocsi. Klassz. Lehet itt van különben a kutya elásva, mert ha lehasal a gép pihenő állásba, és ki van térítve a kerék, nem kizárt, hogy lebontaná a sárvédőket. Hoppá! Köszi! Köszi!
...és tényleg belelógna. Gratula! Így kell a kényszerből erényt faragni!
A legnagyobb gondban az irányjelzővel voltam elsőre. Nagyon design-os, és eredeti a megoldás. Egy nagy, kétállású kapcsolóval oldották meg a működtetést, aminek használatát leginkább a sakkozók órájához lehetne hasonlítani. Ez tutira megszokható, és van benne némi "tervezői móka" - kár, hogy a kikapcsolást is manuálisan kell megoldani.
A hajó menettulajdonságairól ennyi idősen is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Egy még tán a rómaiak által kövezett utcáról startoltunk - amihez azóta sem nyúltak -, és csak siklottunk, és úsztunk. Betyár!
A tulaj azért megjegyezte, hogy tök jó, hogy minden gödröt eltűntet a futómű..., de hidro ide-hidro oda, csodák nincsenek. Ez a futómű is úgy jár a kátyukban, mint meztelen csiga a sóban... záros határidőn belül szétbomlik.
Ebben a kombiban a kisebb turboval ellátott diesel aggregát üzemelt. Ha nyitott motorháztetőnél hallgatjuk valóban az aggregát a megfelelő szó. Cserreg-csattog. Belül viszont... vagy mennyei csend, vagy gyorsításkor már-már benzineshez hasonló orgánum. És igen! Jól megy! Nyomatékos, húz, fasza.
Menni megy, de meg is áll. Nem akárhogy! Ahogy a kolléga is írta leereszti a seggét. Szerintem zseniális! Pláne alkalmazva. Gondoljuk csak végig... nagy tempó... nehéz motor... hosszú far (2m-es csomagtér lehajtott üléseknél!)... satu... ember legyen a talpán aki megfogja a seggét, ha ki akar törni. Ez meg csak leülteti a földre, és rögtön stabilizálja a is a gépet. Ez über, nincs alku.
Így, apró részletek. Megfognak, csiklandoznak. Olyan ez mint az olyan nő, akire nem azt mondjuk hogy szép, hanem hogy: szexi.
A CX nagyon érdekes és kívánatos autó. Rengeteg zseniális megoldással, főúri kényelemmel, és persze sok fura és értelmetlennek tűnő funkcióval. Egy kis európaias túlkomplikáltsággal. Pár válasszal néhány fel nem tett kérdésre. Nincs az a pénz amiért lecserélném rá a sajátomat, de érdekes kaland volt. Egzotikum, elkalandozás. Egy kis szemezés a pultos lányal...
Beszóltak