Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Kerékkulcs, te drága

2009.03.10. 13:00 | Következő Vásárló Miklós | 33 komment

Címkék: autó dühöngő miklós ideges hülye autószerelő kerékkulcs tőcsavar miklós megmondja

A kerékkulcs nem egy bonyolult szerkezet, semmi más célja nincs, mint a kerék anyáinak, csavarjainak meglazítása/meghúzása, esetleg az emelő tekerése. Na jó, néha lehet vele pofátlan autósokat is fegyelmezni a pirosnál, de ez a ritkább felhasználási mód. 

Maradjunk az alapesetnél, amikor a mackónak embernek kereket kell cserélnie, esetleg csak leszedni, hogy hozzáférjen a felni mögött lapuló dolgokhoz. Ilyenkor a rutinos autós azonnal nyitja a csomagtartót és veszi elő a gyári kerékkulcsot.

A kép illusztráció

Igen ám, de mi van olyankor, ha a gyár mérnökei fillérbaszásból olyan ócska kulcsot adtak az autóhoz, ami mindenre jó, csak épp a fő funkcióját nem tudja ellátni? Vannak ugyanis ilyen kifejezetten kukába való szerkezetek, amivel ember még nem lazított meg anyát/csavart, pláne medve.

Szerencsére barátom nem egy defektnél vette észre, hanem otthon, miközben a féket javította. Azaz csak próbálta leszedni a felnit, hiszen a gyári kulcs úgy tekergett, mint Mészáros Dóra a krómrúdon (mesélték!). 

Ha a gyári szarhoz még jön egy idióta autószerelő is, aki levegőkulccsal becsületesen megtekeri a kerékcsavart, akkor kifejezetten kellemes meglazítani. Ők persze nem gondolnak arra, hogy defekt esetén a kereket le  kéne szedni, csak az a fontos, hogy ne essen le menet közben.

Barátom egy esetleges defektnél a gyári szutykot használva még mindig ott állna az út mellett, várva valakit, akinek van egy NORMÁLIS 19-es kulcsa. 

Konklúzió?

1, Mindig legyen nálunk rendes kerékkulcs.
2, Ha a gyári is használható, akkor nem kell újat venni.
3, Kérjük meg a szerelőt, hogy ne levegőkulccsal húzza meg a csavart.
4, A hipermarketekben kapható elektromos kütyük szart sem érnek.
5, A tuningbótokban' kapható krómozott teleszkópos izék lehet, hogy szép fényesek, de ez az egyetlen funkciójuk dícsérhető.
6, Ne szégyelljünk venni egy olyan cuccot, amin lehet ugrálni, ha kell.
7, Teleszkópos kulccsal kihúzott szárral csak lazítsunk. Soha ne húzzuk meg így a kerékanyákat / csavarokat, mert úgy járunk, mint Pista, aztán utólag már darvadozhatunk.

A spórolós gyártók és a hülye autószerelők pedig monnyanak le. Uff!

A bejegyzést támogatta a: Használjon Ön is keresztkulcsot Társaság.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr15986260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Xebulon 2009.03.10. 13:29:33

Egy rendes keresztkulcsot minden autómba betettem.
Ha a gumis nem használ nyomatékkulcsot, akkor szólok neki - és többet nem megyek oda...

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.03.10. 13:34:29

Idestova 10 éve kaptam defektet Budapesten, a Clark Ádám térnél. Gondoltam nagylány vagyok, szerszám van, pótkerék van, majd én kicserélem. Kerékkulcs elő, erőlködés, csavar meg sem moccan.Vascsővel megtámogatom, a helyzet változatlan. Közben kedves férfiemberek állnak meg mellettem, mondván hagyjam csak, majd segítenek. Telefon páromnak, hazafelé álljon meg mellettem segíteni. "Jaj, de béna vagy szívem, két perc az egész, megoldjuk." Kollégával érkeznek, immáron három férfi próbálja meglazítani a csavart, egyre komolyabb szerszámokkal. A röpke félórás küzdelmet két elhajlított kerékkulcs után feladták és egyetlen üdvözítő megoldásként - lehet szörnyülködni - felnin elgurultam a legközelebbi gumishoz, aki levegőkulccsal szedte le.
Hiába volt nálam emelő, kerékkulcs és hiába volt bivalyerős mentőcsapatom még ma is álldogálhatnék ott az út szélén.
Na, azóta nem kísérletezem kerékcserével. :-)

prokee · http://prokee.blog.hu 2009.03.10. 13:36:23

A legszebb, amikor a szénné húzitt anyát végre lelazítod, és kiderül, hogy a felni felrohadt az agyra...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.03.10. 13:56:58

@prokee:

Én olyankor addig szoktam rugdosni, míg le nem jön. És igen, közben félek, hogy letérdel az emelő:)

yeti 2009.03.10. 14:34:43

Ősszel egy ismerősöm megpróbálta lecseréltetni a frissen vett használtautóján a tükör-radiállá kopott gumiabroncs garnitúrát,mikor kiderült,hogy a csavarok úgy be voltak állva,hogy azon már sem a wd-40 sem az imádkozás nem segített.Végül méteres csődarabbal,és egyéb trükkökkel 4 kivételével mindet sikerült kitekerni,a többi eltörött.Mai napig nem tudom elképzelni,hogy tudtak így beszorulni.

loláb 2009.03.10. 15:04:55

Egyszer megcseréltem a wartyogón mind a 4 kereket, az első kettő ment hátra,a hátsó kettő előre (ez volt a tescos téli felkészítés, tudom, felelőtlen állat voltam)...kb egy hétig nem tudtam fogni a kezemmel.

Lowtyo 2009.03.10. 15:30:09

a kerék kulcsokat jobb helyeken azért csinálják olyanra, amilyen, hogy ne lehessen túlhúzni vele a kerékcsavart.
a szerelőnek meg ne tessék engedni, hogy megtépje légkulccsal, vagy ilyen esetbe tessék felhívni, hogy jöjjön leszedni.

Kifordított kacagány 2009.03.10. 16:20:23

tudom, sikeres ember nem lehetek, de én mindig megtépem rendesen a csavarokat(lemezfelnin még meg is taposom). igaz, eddig sikerült mindig leszednem. kalapács pedig mindig legyen az autóban(ezt a tanácsot én sem mindig tartom be:). sokat segít a rárohadt csavarokon, ha bátorítjuk őket vele egy kicsit(persze nikkelezett csavarokon nem túl szép kipróbálni). és igen, ha a gumit püföljük vele, akkor a felni is előbb-utóbb leugrik. ezek után persze nem árt, ha van egy kis csiszolóvászon is a kocsiban és a rozsdát szépen le lehet csiszolgatni felhelyezés előtt, hogy később már ne szopjunk vele olyan nagyon.

boibo 2009.03.10. 16:23:15

@Lowtyo:
"ilyen esetbe tessék felhívni, hogy jöjjön leszedni" - na ott a pont!

(meg még akkor is föl lehet hívni, ha... öööö... asszem, az enyémet bármikor föl lehet hívni, legfeljebb a neje nem örül)

rognork 2009.03.10. 17:59:25

nekem meg rendszerint megkűddték légkulccsal, majd hosszú szárú, nyomatékkulcsnak álcázottal úgy meghúzták, hogy ihaj. aztán én se cseréltem kereket végül...1 kereket tudtam leszedni a 4 ből.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.10. 18:03:51

Hát, ízlések és pofonok, én valahogy azt szeretem a Land Roverben, hogy olyan barátságosan túlméretezettek a dolgok rajta. :)

Eleve ott kezdődik a történet, hogy a kerékcsavar 27-es... Itt szoktak megakadni a gumisok egy pillanatra, hogy hoppá, keresgélni kell a crova-fejek között, mert ez nem hétköznapi méret. Aztán meg másodjára ott szoktak megint megakadni, hogy a hétköznapi kis légkulccsal meg se tudják indítani a csavarokat, amiket én igazándiból nem is húztam meg olyan rettentően. Van egy King Tony készlet, abban van egy L szár, meg ahhoz egy 40 centis hosszító, azzal szoktam meghúzni, de nem különösebben erőlködve. Együtt sincs 80 centinél nagyobb erőkar, tényleg nem egy nagy cucc, aztán meg szokták keresgélni a gumisok a nagyobbik légkulcsot, hogy egyáltalán hozzá tudjanak szólni. Aztán amikor meghúzzák, akkor még szoktam rajta húzni általában egy negyed fordulatot...

Az alu felni viszont egyszer úgy felrohadt az agyra, hogy egy harminckilós kalapáccsal ütöttem a fatuskót, amit a guminak támasztottam, és meg se mozdult. Felcsavartam rá három csavart, hogy mégse essen le a kerék, aztán átmentem kétszer oda-vissza a járdaszigeten ötvennel, kerék meg se mozdult. Töbször leejtettem az autót az emelőről, mire hajlandó volt megmoccanni a felni. Na akkor szépen megcsiszolgattam a felnit belül, aztán azóta örülünk, de a gumisok még mindig szentségelnek, amikor küzdenek azokkal a csavarjaimmal, amiket én csak úgy normálisan meghúztam. :)


Ja, és én speciel a keresztkulcsot kifejezetten rühellem, kicsi, szar, nem lehet normálisan rátehénkedni, ha kell, szóval nem jó. Mondjuk 27-es méretben nincs is szerencsére. Amúgy a gyári kerékkulcs is nagyon jó, csak nem szeretem használni, mert az egyik fele 27, a másik meg 32, és van hozzá egy tömör acélrúd, és a kettő együtt kb. 10 kiló. :)

biker_kolee 2009.03.10. 18:10:29

Keresztkulcs powa. Az van nekem is bennen. Itthon meg, ha nagyon nem akar jönni, keresztkulcs, bele a kihajított fűtésrendszer egyik vastag, jó hosszú vascsöve, aztán mehet a móka. Eddig mindig kijött vele. :))

A Futrinka utca lakója (törölt) 2009.03.10. 18:12:45

Én szépen magam húzom le érzésre a kerekeimet, saját keresztkulccsal. Nem rátépve, de nem is lötyögősen.
Egy hátizsákban vannak a rendőrnek szóló cuccok (izzókészlet, háromszög, EÜ doboz, fényvisszaverő mellény, stb), amellé befér a kulcs is.

A Futrinka utca lakója (törölt) 2009.03.10. 18:15:53

Csavar betekerés előtt érdemes bekenni gépzsírral a menetét, akkor tuti nem deformálódik el, és nem lesz a kerékcsere vége autószerelő.
Ja és ami a lényeg, havonta rápróbálom a kulcsot a csavarokra, hátha valami kitekeredik!
Ennél több odafigyelés nemigen kell..

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.10. 18:17:10

A kerékcsavar zsírzása alapvető lépés kerék levétel-felrakásnál, anélkül nem rakok össze semmit se, hogy ne zsíroznám meg a csavarokat.

pickapu 2009.03.10. 18:28:18

Az előző autómon a bal első kerék ötödik csavarját sikerült menettel együtt letekerni (bika kulcs + csőhosszabbítás) egy defektnél. Két évvel később dísztárcsával beadtam egy kereskedőhöz. Most valahol Pesten fut az autó, a tulajától ezúttal is szeretnék elnézést kérni (Mazda E2200).

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.10. 18:55:06

Egy tőcsavart én is beleszakítottam az agyba, de szerintem annak valami kehe lehetett, mert nem is húztam még meg, épp csak ráhajtottam, hogy ne lötyögjön, utána még szoktam hajtani vagy másfél fordulatot, és az első félfordulatnál elforgott. Na mondom, fasza, tőcsavaros felni, rajta az alátétes zárt anya, ami teljesen beleül a felnibe, hozzá se lehet férni, kiváló. Mindegy, szerencsére nálam ritka a defekt, eljártam vele fél évig úgy, hogy forgott a tőcsavar az agyban a kerékcsavarral együtt, de a pereme nem szakadt le, ami hátulról tartja, csak a ricnik múltak el róla, egyszercsak egy kiránduláson rámszólnak a terepjárós kartácsok CB-n, hogy "Tie, nem baj, hogy az egyik kerekeden csak négy csavarral mész?". Aztán nem értették, minek örülök annyira a CB-ben. Persze, végre eltört az a rohadék tőcsavar, és elhagytam menet közben az egészet a fenébe. Végre le tudtam venni a felnit, ki tudtam ütni a maradékot hátrafelé, és tudtam új tőcsavart húzni bele. Még jó, hogy pofonegyszerű cserélni, és szerencsére az agyban a ricnik nem kaptak, úgyhogy csak beledugtam az új tőcsavart (volt vagy 600 forint), áthúztam kézzel, amenyire tudtam, aztán a csavart rákapatva ráhúztam, és az be is húzta a helyére szépen. :)

rognork 2009.03.10. 20:09:51

tie, a te gépeden könyökölt ki a bal első a galériában?

prokee · http://prokee.blog.hu 2009.03.10. 20:24:36

Én is a keresztkulcsra esküszöm. A garázsban. Az autóban ugyanis egyszerűen el szoktam felejteni.

A héten épp jobb hátsó defektet kaptam az M0-on, egy kamion és a betonpalánk között.

Még jó, hogy szabályos tempóban mentem (tényleg!). Belsőből persze nem könnyű kijönni, a következő lehajtóig mentem, ott le. Parkolóba be, kerék ki, emelő ki, kerékkulcs nincs, emelő vissza, kerék vissza, tovább.

Na, le is nulláztam az egyik téli abroncsot...

biker_kolee 2009.03.10. 20:48:29

@Tie: Nagy test, nagy élvezet. :)

loláb 2009.03.10. 20:55:01

@prokee:

Kellemetlen. Mázli, hogy nem lett komoly baj.

Én tisztán emlékszem az első defektemre: főiskolába mentem a wartburggal, és egy környékbeli lakó-pihenő övezetbe parkoltam le. Megyek vissza ülök a kocsiba, indulok el, olyan furcsa valami, nehéz kanyarodni.... Már mentem vagy 300 métert, mire leesett, hogy basszus, ez defekt. Természetesen ezalatt mind a felni, mind a gumi tropa lett. Valami helyi lakó kiszúrta a kereket, idegesítette, hogy mindig ott parkolok.
Aztán ezt még egy éven belül további 4 követte, szerencsére akkor már rutinosan tudtam, hogy miről van szó, nem intéztem el több felnit.
Nem mintha számított volna, egy wartburg felni gumival 1500 forintba került a bontóban.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.10. 22:00:44

@rognork: Melyik képre gondolsz? Nem emlékszem, hogy ilyesmi történt volna, meg hát merevhídnál ilyen nem is nagyon tud előfordulni. :))


Egyébként a defekttűrő gumiabroncsot már feltalálták évekkel ezelőtt a bolond angolok. Úgy hívták, hogy Firestone Super All Traction. Sajnos ma már nem gyártják, illetve ilyen néven egy egyszerű traktormintás gumit csinálnak.
Ezen a képen látszik, hogy eredetileg sem volt egy bonyolult minta:
keptar.terep.hu/tie050610b/DSCF0703?full=1
És ez a gumi már rommá volt kopva. Ennek a hivatalos profilja olyan, hogy a futófelületen középen is kb 2 centi a mintamélység. Namost, ebből megvolt úgy 4-5mm. A szélén még így is akkor bütykök voltak, hogy nagyobbat harapott sárban, mint a BFG MT.
Persze rettenetesen erős, C-s kerék volt, nyolcszoros oldalfal, meg kiskutyafüle... Siófokra mentem vele, 100 fölött életveszélyes volt a gumi, úgy imbolygott rajta az autó, meg hát búgott, mint a veszedelem. Autópályán nyugis 90, néha egy-egy izgalmas 110-es előzés, aztán az egyik előzésnél érzem, hogy olyan furcsa, ahogy visszamentem a szélsőbe, nagyon táncol az autó hátulja, de gondoltam úgyis meg van pakolva, van a kocsiban vagy egy tonna, meg hát a gumi is olyan, amilyen, mentem tovább. Úgy 50km múlva lekanyarodtam az M7-ről siófoknál, a jobbos kanyarban majdnem eldobtam az autót, mondok, ennek fele se tréfa, mi a bánat van, elhagytam a lengőkarszilentet, vagymi? Aztán kinéztem az ablakon, a bal hátsó kerék totálisan töklapos volt. Mentem vele úgy vagy 50-60km-t, 90-100-as tempóval. Nabasszameg, mondok, kölcsönbe van a gumi, én meg legyilkolom, basztikuli, felnit is dobhatom kifele... minden mindegy alapon elcsettegtem a következő benzinkútig, ott kicseréltem a pótkerékre... ahogy a gumi gyűrődött, meg hajlott össze-vissza, ahogy laposan forgott, úgy átforrósodott a gumi és a felni, hogy a kerékcsavar megégette az ujjamat!!!!

Aztán vasárnap találtam egy gumist Siófokon, az megnézte, hümmögött, szétszedte, gondoltam, hogy cafatokban fog belőle kijönni a belső, de nem. Még a belsőt se bírtam szétgyalogolni, az abroncs acélszálain meg nyoma se volt az eseménynek, a gumis se nagyon hitte, amit lát. Végül kiderült, hogy valamikor szöget kapott az abroncs, ragasztottak rá belül egy foltot, és az kidörzsölte a belsőt. Azon lett egy pici luk, leeresztett. Belsőt megfoltozta az ürge, összerakta, felfújta, köszöntük szépen. :)

Na jó, azért kicentrírozni már nem volt hajlandó, mert annyira el volt kopva a gumi, hogy valami 700gramm ólmot kért már a gép rá... :-D

zalkapone 2009.03.10. 22:32:50

@Tie:

Volt egy fasza GoodYear gumi jópár éve személyautóra. Nem jut eszembe a neve, csak arra emlékszem, hogy annak volt az első "V"-mintás profilja, középen jó kis vízelvezető árokkal. Talán Eagle F1? Na mindegy, az a lényeg, hogy két-három évig volt a piacon, aztán eltűnt. Pedig az egyik (ha nem a) legjobb nyári gumi volt. Tapadt, de nem kopott gyorsan, jól nézett ki (nem a legfontosabb szempont, de hamár...), és aquaplanning-ban is jól teljesített. Azóta nem tudok egy épkézláb gumit tőlük. Talán a BFGoodrich gyárt most hasonlót. Szóval vannak ilyen jól bevált gumik, amik mindig hiányozni fognak.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.10. 23:05:27

@zalkapone:
BFG személyautógumiban nem akkora durranás, mint amilyen baromi jó gumikat csinálnak terepjárókra.

Mondjuk az említett Firestone annyira drabális minta volt, hogy 80-90 fölött tényleg életveszélyes volt használni, viszont sárban, terepen félelmetesen nagyot fogott. Majdnem traktorminta, MT-nél sokkal több. Most a difizárakkal, az MT gumikkal többet küzdök, mint amikor csak az a gumi volt fent, és nem voltak még difizárak a szörnyben. De aszfalton tényleg nagyon gáz. Az MT is tud baromira csúszni, ha vizes az aszfalt, de a Firestonnal esőben annyi közöm nem volt az úttesthez, mint tyúknak az ábécéhez... :)

zalkapone 2009.03.10. 23:10:24

@Tie:

Remélem a következő mulatságon látunk valami kis ízelítőt a tudásukból! :-)
Említetted a múltkori egyik postnál, hogy van érdekeltséged Velencén. Jártál már fönt az ingókőveknél? Régi szovjet néphadsereg harckocsi lőtér területe, Sukoró és Pákozd között a hegygerincen.

Kifordított kacagány 2009.03.11. 01:15:21

@zalkapone: eagle F1 most is kapható, bár azon nincs középső vízelvezető árok
www.i-pneumatiky.sk/files/EAGLE-F1-GS-D3_18.jpg
www.ityre.com/i/tyre/1315.jpg
tavaly az asszony autóján mi hydragrip-et használtunk. nekünk bevált.
www.auto-disk.com.ua/images/goodyear%20Hydragrip%20.gif

@Tie:
pedig a vízkiszorításával biztos nincs semmi baj:) inkább az lehet a gond, hogy az aszfalt nem elég képlékeny, hogy a bütykök alá gyűrje:) még egy érv a lánctalpas mellett

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.11. 01:40:04

Elképzelhető, bár sokkal inkább gondolok arra, hogy a terepgumik keveréke ilyen. Ezekben lazán van 150-160ezer km, mire elkopik annyira, hogy terepen már nem sokat ér. Meg hát a minta is, ugye... Az MT is csúszik, bár nem annyira halál, de oda kell vele figyelni. :)

Szárazon nagyon jól tapad - persze főleg a nagy tömeg miatt -, csak vizes aszfalton csúszik, mint a veszedelem (na jó, azért túlzok egy kicsit, végülis négy éve járok MT-vel, télen-nyáron, aztán nem történt semmise).

rognork 2009.03.11. 08:01:07

@Tie: egy olyan képet láttam, amin áll az autó bent a falban, kerék kitekerve, a következő képeken meg különböző alkatrész darabkák jelennek meg egy úriember kezében. házi ganajtúró bajnokság patrollal asszem.

Szendwich 2009.03.11. 08:23:51

En annak is eltornem a kezet aki az alu szelepsapkakat hagyja rarohadni a gumi szelepekre. Csak a gumis tud ott mar segiteni... Kiszakitja a gumicsocst es masikat rak ba.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.11. 13:30:14

@rognork: Ja, hogy arra gondolsz? Ott csak egy féltengelycsukló tört darabokra, és úgy megszorult, hogy a szervó eleinte nem tudta egyenesbe szedni a kereket. Aztán ahogy lehúztuk, és elkezdett forogni a kerék, apróbbra darálta a darbokat, és utána már egyenesbe jött, de a biztonság kedvéért kihántuk a lukból a törmelékeket. Az akkoriban nekem hétköznapi történet volt, akkor vált bizonyossá, hogy valamék előző tulaj egy ugratással elgörbítette az első hidat (semmi sem lehetetlen), és azért fogyott nekem a bal féltengelycsukló félévente. Begorombultam, és kicseréltem a hídtokot egy újabbra, egy 98-as Discovery II első hídtokjára, azt megerősítettük egy kicsit, aztán azóta béke van. :)

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.03.11. 17:15:07

@Tie: olyan nem szokott előfordulni, hogy leugrik a peremről a gumi? arra gondoltam vennék télre valami visszafogottan brutális gumit meg hozzá szerelhetős felnit. a Hutchinson gyárt ilyet és abban van gyűrű is. bár úgyis verne a víz, hogy sáros lesz szegény aztán valszeg csak az utcában csapatnék vele oda-vissza...

néztem még a sztandard piros trakeszok első kerekét is, abban is van kraft. csak valszeg még mindig túl nagyok.

ja, egyébként nem akartam amatőrként beleböfögni, de nekem is úgy rémlett, mintha kéne kicsiny zsír a menetre. aztán olyan is rémlett, hogy nem szabad. lehet ez is csak valami hitéleti kérdés.

Kifordított kacagány 2009.03.11. 18:00:16

@Tie: nyilván, puha, gyorsan kopó gumi nem ideális terepe. a kemény bütykök meg nem sok kapaszkodót találnak a sima vizes felületen.

@lapa: én ugyan még soha nem zsíroztam a menetet, de nem látom okát, miért ne lehetne.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.03.11. 23:16:10

@lapa: Ha normálisan fel van fújva a kerék, akkor aszfalton nem lehet lefordítani a felniről. Előbb borítom fel az autót, minthogy leforduljon a gumi a felniről. Nekem a normális nyomás 2.1bar, mondjuk olyan 0.6bar környékén már elképzelhetőnek tartom, hogy egy éles kanyarban aszfalton lefordulna a gumi, de amikor a töklapos kerékkel mentem az autópályán, akkor nem csinált ilyesmit.

Terepen előfordul néha olyan, hogy fatuskónak nekicsúszva a tuskó lenyomja az abroncsot a felniről (a régi Land Rover felniken még nem volt belül támasztóperem, ami ezt megakadályozta volna), de épp emiatt meg belsővel van szerelve az összes kerekem, a felnire is rá van írva, hogy csak belsővel szerelhető, pont emiatt. Terepen amúgy is jó a belsős kerék, mert sokszor van, hogy a felni, és a kűlső közé sár, kavicsok, fű szorul be, és akkor belső nélkül jól leeresztene, így meg nem. :)

Terepjárós körökben extrém használatra az ún. beadlock felnik terjedtek el, azok úgy fogják a gumit a pereménél, hogy sehogysem lehet róla lefordítani az abroncsot, gondolom vannak gyártók, akik kisebb méretekben is csinálnak ilyesmit, személyautókra, de személyautóról a kis alacsony profilú gumikat tényleg nagyon-nagyon nehéz lefordítani. Beadlockot is igazándiból 35" fölött szoktak használni, ahol a gumi oldalfala már 25-30 centi is lehet.

Traktormintás gumit amúgy sokan csinálnak, autóra való méretben (mármint terepjáró méretekben persze), nem nagy truváj. Csak a javát aszfalton hivatalosan nem lehet használni. :)