Itt a tavasz, dagad a censored kas – mármint mell - , na izé, szóval... Hmm, mély szippantás. Benntart! Kilégzés... Illatok, hűvös – de friss – reggelek. Kiengedtek már a madarak is, itt-ott már megy a hajnali csivit. Az autóbuzi lelke ilyenkor kivirágzik, ablak le, ideális esetben nyári kerék fel, ablak meg le. A tetőablak meg ki, ez így mind szép, de tételezzük fel, hogy nem egy fűtött garázsban állt a kincs gondosan konzerválva, hanem szolgált. Marta a só, szívta a fagy. Amennyiben ez a sors jutott, az esetben mielőtt nagyon belelkesednénk, nézzünk rá kicsit a vasra, rakjuk rendbe – megéri!
Az autó egyik legfontosabb – szerintem alapvetően biztonsági – része a futómű. Arra ne is kelljen most kitérni, hogy természetesen azt feltételezzük hogy rendelkezünk az évszak speciális követelményeinek megfelelő kerékgarnitúrával, de minimum gumikkal. Az első teendőnk ellenőrizni a felszerelendő gumik korát állapotát. Amennyiben azok nem teljesítik az előírt követelményeket, cserélnünk kell őket.
Meddig használható egy gumiabroncs?
A gumiabroncs a mindennapi használat során jelentős fizikai erőknek van kitéve. Ez a folyamatos, dinamikus terhelés a szerkezet kifáradását és a tapadást biztosító futófelület elkopását eredményezi. Az időjárás és egyéb külső tényezők hatására ugyanakkor maga a gumi is öregszik, felületén repedések alakulnak ki, elveszti rugalmasságát. Ez utóbbi lassú folyamat, de hatására a gumiabroncs alkalmatlanná válik a biztonságos közlekedésre. Az öregedési folyamat miatt 8-10 évnél régebbi gumiabroncs már nem biztonságos használni, akkor sem, ha az esetleg keveset futott.
A gumik túlnyomó többsége azonban szerencsére nem éri meg ezt a kort és a mindennapi használatban kopik el.
Szezonális átszereléskor mindig felmerül a kérdés: érdemes-e az éppen leszerelt gumiabroncsokat tároltatni, esetleg hazavinni vagy már elhasználódtak annyira, hogy a visszaszerelés helyett a következő szezonváltáskor inkább a cseréjük jön szóba?
A közúti járművek forgalomban tartásának műszaki feltételeit szabályozó hatályos jogszabályok (6/1990 KÖHÉM Rendelet) előírásai szerint a 0,75 m-t meg nem haladó kerékátmérőjű gépkocsik gumiabroncsainak mintázati mélysége a gumiabroncs teljes felületén el kell, hogy érje az 1,6 mm-t. Ebbe a kategóriába tartozik a normál személygépkocsik és terepjárók túlnyomó többsége.
Ez elég bonyolultnak hangzik, ugye?
Körben a gumi felületén 1,6 mm-t megméregetni nem egyszerű feladat, de szerencsére van egy könnyebb módja is annak, hogy ránézéssel ellenőrizzük, vajon autónk tavalyról elővett nyári gumiabroncsai kielégítik-e még ezt a feltételt.
A gumiabroncs kerületén, általában 6-7 helyen a mintázati árkok alján keskeny, keresztben futó borda található. Ez az ún. kopásjelző, aminek helyét a gumiabroncs oldalfalán, a futómintázat pereméhez közel, kis TWI feliratok is jelzik. A kopásjelző magassága pontosan 1,6 mm. Ha tehát gumiabroncsunk mintázata ugyanilyen magasságig már lekopott, akkor az elérte a jogszabályban meghatározott minimumot és cserélni kell.
Különösen vizes úton, nagyobb sebességgel közlekedve érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a gumiabroncs kopásával a csökkenő mintázati mélység egyre kisebb hatékonysággal képes a vizet elvezetni a kerekek alól. Ezért kopottabb gumiabroncs esetében jelentősen nő az aquaplaning kockázata, vagyis amikor az útfelület és a kerekek között egy vízfilm keletkezik, és autónk hirtelen kormányozhatatlanná válik. Ehhez nem kell 130 km-es sebességgel száguldani, a jelenség akár 75-80 km-es tempónál is bekövetkezhet.
A téli, latyakos úton tehát a csekély futómintázati mélység különösen veszélyes lehet. A téli gumik esetében a lamellák hatékonysága a kopás mértékével hatványozottan csökken. Ezáltal drasztikusan romlik a vonóerő átvitel és a fékezés hatékonysága. A téli útviszonyok mellett az 1,6 mm-es mintázati mélység, bár megfelel a rendeletben előírtaknak, nem elégséges. A megfelelő teljesítmény és biztonság fenntartása érdekében a téli gumiabroncsot ezért már 4 mm-es mintázati mélység elérésekor érdemes újra cserélni.
A gumiabroncs előírtnál mélyebb futómintázata tehát mindig nagyobb biztonságot jelent.Forrás: www.mobilio.hu
Na jó, ez azért durva, de - a fotó a bizonyíték - lám van aki ilyennel közlekedik!
A korrekt futómű ellenőrzés része a lengéscsillapítók vizsgálata is. A téli időszakban a kátyúktól sebes utak igen komoly pofonokkal kényeztetik minden kocsi futóművét, ilyenkor a lengéscsillapító-rugó páros nagy terhelésnek van kitéve. Ha gáz van – ill. pont hogy nincs, akkor jöhet a felújítás vagy a csere. Ilyenkor kell alátolni valami rettenetet, egy jó japánt. :) Anyunak korrektül magyarázható. Ez persze nálunk nem így van.
Mozgassuk meg a futóművet, ellenőrizzük a szilenteket. Ha lóg valami, cseréljük.
Futómű, futómű... ok, áll a szekér, de milyen a szekér?! Jöhet a karosszéria és a fényezés vizsgálata. Ha sérülten, rozsdásan indultunk neki a télnek, akkor gondjaink támadhatnak. Egy kirohadt torony, küszöb komoly fej (és akár, orr, lábszár, borda vagy életvonal) törést okozhat. Az eleve rozsdás lemezt a só porózussá tette, a víz az meg ugye megy ám bele a jó kis rozsdaboglyába és el is porlasztja azt midőn megfagy. Szóval figyelmesen. Ha nem vagyunk gépjármű-statikus mérnökök, nézessük meg szakemberrel!
Jól láthatóak a neuralgikus pontok. A korral pedig mindegyiknek lesz.
Amit esetleg érdemes ellenőrizni, azok a nedvek. Ellenőrizzük a hűtőrendszert, ha szükséges, cseréljük a folyadékot. Ha évszakonként különböző minőségű olajakat használunk akkor az ellenőrzés alkalmával bátran megejthetjük az aktust. Az ablakmosó folyadékokat is - ahogy fogynak - nyári folyadékkal töltsük után. Ezek annyival jobbak a víznél, hogy rovaroldót is tartalmaznak, ami külterületen igen örömteli tud lenni.
![]()
A retkes hűtővíz, az eldugult radiátor is tud nyáron komoly galibákat okozni.
Nézessük meg a motort is, mert egy utcán álló autó az komolyakat kap ám indításkor. Hidro-tőkék, szelepek tömegesen adják fel a harcot ezekben az időkben. Ezeket is ha szükséges cseréljük, mert ha úgy hagyjuk komoly további károkat okozhatnak a motorban. Karbis rendszereknél gyakori hogy a szívótorok téli vagy nyári állásba fordítható, állítsuk át.
Mi is lecseréltük Lowtyóval a Mazdámban a hidrotőkéket. Volt rögtönzött névnapi mulatság könnyes szemek, no meg hanyag elegancia, mert egy Úr, az mindig legyen Úr!
Kellemes meglepetések sora görgött egymás mellett, a darabokra hullott krova készlettől, a miniatűr 20 éves japán hidrotőkék – alias hidraulikus szelepemelő – feletti döbbeneten át...
...addig a pillanatíg amikor beindítottam a motort, és üres tekintettel konstatálva, hogy egy komplett harkály populáció költözött a motorterembe. Csattogott mindegyik mint az amuri partizánok golyószorója. Telefon az ajándék – merthogy az volt - feladójának reggel hogy esemény van. Csattognak az istenadták a tutinak mondott himbasorokban.
Jön az ötlet, hogy le kell párszor forgatni tiltás küszöbig, és ott megtartani, hogy menjen maximális olajnyomáson, mert a motor amiből jöttek 2 évet állt. Kínlódtam de nem, aztán leesett hogy mindezt állva kell üresben. Éééés működik! Sínen van a gép mint József Attila, hangtalanul jár.
No ha eddig minden pipálva volt, akkor van egy műszaki szempontból megfelelő autónk. Haladhatunk befelé. A gumi szigetelők nem csak nyáron vannak komoly hőterhelésnek kitéve, télen is marja őket a fagy. A szilikon – fanatikusoknak legyen WD-40 – minden évszakban kellő védelmet biztosít mind az UV sugarak, mind a fagy ellen.
Ez sajnos az enyém. Összefagyott, szétszakadt. elmulasztottam a kezelést. Vehetek újat.
Ha még nem adta fel a szolgálatot az idegrendszerünk, vagy egyszerűen csak megszállottak vagyunk - esetleg egyszerűen csak retkes – jöhet a tavaszi nagytakarítás. Szőnyegpucolás, kárpit tisztítás, műszerfal ápolás.
Na most nem kezdem el elölről elmesélni... lehet fellélegezni!
Ha a felsoroltakon szakszerűen végighaladunk jó összefoglaló képet kaphatunk a gépjárművünk állapotáról. Amennyiben a sors úgy hozta... az alapvető biztonsághoz szükséges javítások elvégzését ne halasszuk, saját, szeretteink és a többi forgalomban részt vevő autós élete is múlhat ezen. De ha ez a hozzáállás távoli, akkor azért jegyezzük meg, hogy egy 100%-os kocsival sokkal nagyobb élmény az autózás.
Beszóltak