Gyerekkoromban az autózással kapcsolatos élvezetek a rajzfilmekre korlátozódtak, mai napig emlékszem a "Flúgos futam" cimű amerikai mesére. Ott tüntek fel olyan elképesztő formáju járgányok melyekből az autóipar is próbált ihletet meríteni.
Ha ez így folytatódott volna akkor szerintem ma nem autóval járunk, és már nem hallunk olyan cégekről mint a Michelin, Dunlop stb. Ezek a járgányok abban az időben születtek amikor a termelést utolérte a kereslet, nagyon dübörgött az amerikai gazdaság. Hatalmas autók gördültek le a gyártósorokról, sor nyolcast leváltotta a V8 és motor térfogatban sem volt határ. Már az utcán is megjelent egy olyan technika és luxus, amire azt lehetett hinni hogy nincs tovább. Dehogynem! A General Motors az 1950-es években létrehozott egy olyan utazó kiállítást (Motorama) néven, ahol is a jövő amerikai életképét sugallva mutattak be koncepció autókat. Érdekesen képviselték ezt a futurisztikus vonalat az autótervezésben, a sportosságot a hatalmas teljesítmény, a formavilágot pedig a repülőgépekre jellemző design határozta meg. Szó sem volt gazdaságosságról vagy praktikumról, de nem is ez volt a lényeg. Irdatlan bevételek lehetővé tették hogy olyan autók készüljenek melyeknek a használati értékük közel van a nullához. Brossurák címlapjain olvashattuk: A jövő autóvezetőjének már nem kell használnia a kezét. Amikor megnyom egy gombot, az (Auto-glide) átveszi az irányítást. Akkor meg minek!
 
 Tény hogy olyan újdonságok kerültek ezekbe masinákba melyeket legfeljebb a hadiipar vagy a NASA használt. Láthattunk itt tükröket helyettesítő monitort a műszerfalon, joystick kormányt (Unicontrol), üvegtetőt hőtaszitó burkolattal, karosszériából kiugró fékezőszárnyakat, titánborítást, légrugózást és gázturbina-meghajtást. Csupa hasznos dolog, a Holdon! Mindezt, egy a jövő útjaiba beágyazott kisfrekvenciás kábel navigálta volna. Szerencsére csak néhány év volt amikor ezt a fajta autós jövőt sugallták nekünk, rájöttek a nagyok nem ez lesz az az út amin el kell indulni. Változik a világ, ugyanaz a gazdaság 50 évvel később teljesen más koncepció alapján 6 literes fogyasztású autókat gyárthat. Vicces, ekkor többnyire a 6 liter a motor hengerűrtartalma volt.
Eltünhettek volna a klasszikus autók!?

GM Firebird I. 1953

GM Firebird II. 1956

GM Firebird III. 1959

Ford Atmos 1954

Pontiac Bonneville Special 1954

Ford Futura Batmobile 1955

Ford La Tosca 1955

Oldsmobile Golden Racket 1956

Pontiac Club de mer 1956
 
Ford X-2000 1958

Cadillac Cyclone 1959

Chyisler Turboflite 1961

Ford Gyron 1961

Ford Seattle-ite XXI 1962

Buick Century Cruiser 1969

Chevrolet Corvette SS (XP-64)1957
 
Buick Le Sabre 1951

Buick Centurion 1956

Ford Nucleon concept car 1958
Honnan is ismerős ez az ajtó nyitás?

GMC Universelle 1955
Autószalonba ezzel a formával találkozni? Ez a vég!

Ford Concept 1954





 
 


Beszóltak