Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Szárnyasokkal sehova

2009.05.26. 09:00 | fofo69 | 31 komment

Címkék: jövő pontiac chevrolet cadillac ford rakéta buick oldsmobile chrysler gm

Gyerekkoromban az autózással kapcsolatos élvezetek a rajzfilmekre korlátozódtak, mai napig emlékszem a "Flúgos futam" cimű amerikai mesére. Ott tüntek fel olyan elképesztő formáju járgányok melyekből az autóipar is próbált ihletet meríteni.

Ha ez így folytatódott volna akkor szerintem ma nem autóval járunk, és már nem hallunk olyan cégekről mint a Michelin, Dunlop stb. Ezek a járgányok abban az időben születtek amikor a termelést utolérte a kereslet, nagyon dübörgött az amerikai gazdaság. Hatalmas autók gördültek le a gyártósorokról, sor nyolcast leváltotta a V8 és motor térfogatban sem volt határ. Már az utcán is megjelent egy olyan technika és luxus, amire azt lehetett hinni hogy nincs tovább. Dehogynem! A General Motors az 1950-es években létrehozott egy olyan utazó kiállítást (Motorama) néven, ahol is a jövő amerikai életképét sugallva mutattak be koncepció autókat. Érdekesen képviselték ezt a futurisztikus vonalat az autótervezésben, a sportosságot a hatalmas teljesítmény, a formavilágot pedig a repülőgépekre jellemző design határozta meg. Szó sem volt gazdaságosságról vagy praktikumról, de nem is ez volt a lényeg. Irdatlan bevételek lehetővé tették hogy olyan autók készüljenek melyeknek a használati értékük közel van a nullához. Brossurák címlapjain olvashattuk: A jövő autóvezetőjének már nem kell használnia a kezét. Amikor megnyom egy gombot, az (Auto-glide) átveszi az irányítást. Akkor meg minek!

Tény hogy olyan újdonságok kerültek ezekbe masinákba melyeket legfeljebb a hadiipar vagy a NASA használt. Láthattunk itt tükröket helyettesítő monitort a műszerfalon, joystick kormányt (Unicontrol), üvegtetőt hőtaszitó burkolattal, karosszériából kiugró fékezőszárnyakat, titánborítást, légrugózást és gázturbina-meghajtást. Csupa hasznos dolog, a Holdon! Mindezt, egy a jövő útjaiba beágyazott kisfrekvenciás kábel navigálta volna. Szerencsére csak néhány év volt amikor ezt a fajta autós jövőt sugallták nekünk, rájöttek a nagyok nem ez lesz az az út amin el kell indulni. Változik a világ, ugyanaz a gazdaság 50 évvel később teljesen más koncepció alapján 6 literes fogyasztású autókat gyárthat. Vicces, ekkor többnyire a 6 liter a motor hengerűrtartalma volt.

Eltünhettek volna a klasszikus autók!?

GM Firebird I. 1953

GM Firebird II. 1956

GM Firebird III. 1959

Ford Atmos 1954

Pontiac Bonneville Special 1954

Ford Futura Batmobile 1955

Ford La Tosca 1955

Oldsmobile Golden Racket 1956

Pontiac Club de mer 1956

 

Ford X-2000 1958

Cadillac Cyclone 1959

Chyisler Turboflite 1961

Ford Gyron 1961

Ford Seattle-ite XXI 1962

Buick Century Cruiser 1969

Chevrolet Corvette SS (XP-64)1957

 

Buick Le Sabre 1951

Buick Centurion 1956

Ford Nucleon concept car 1958

Honnan is ismerős ez az ajtó nyitás?

GMC Universelle 1955

Autószalonba ezzel a formával találkozni? Ez a vég!

Ford Concept 1954




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr21141362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mangold 2009.05.26. 09:48:50

Vajon fiatal NDK-s mérnökök is láthatták a GMC Universelle-t? ;-)

Cleinor 2009.05.26. 09:51:00

Egy biztos, mindegyiknek nagyon szép desingja és biztosan nagyon kreatív desingere van/volt :)

mercurius 2009.05.26. 10:14:11

jajám, a GMC Universelle olyan, mint 1 tuning Barkas

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.05.26. 11:20:37

Igen, az 50-es, 60-as években elég meredek lehetett az USA-ban az élet. Rettegtek az atomcsapástól, mindent vadászrepülő, meg rakéta formájúra designoltak a gyerek órájától, a WC kefén át a kocsikig. Aztán jól elmúlt. Imádom a régi amcsi filmeket, amik a fantasztikus új ötletekről és találmányokról szólnak. Nem is nagyon emlékszem, hogy használtak-e más előtagot az ATOM-on kívül. :)))

Elborult állatok...:))

Rocko- 2009.05.26. 11:29:38

nagyon betegek. de tetszenek. :D

Slade2 2009.05.26. 11:58:52

Húú nekem is kapásból a Barkas Ugrott be :))

Tsaby601S 2009.05.26. 12:21:03

Nálam is beütött a Barkas :o)

Kifordított kacagány 2009.05.26. 12:22:15

mennyi elveszített álom és remény. ezeket a képeket, álmokat nézegetve erősen úgy érzem, hogy nem csak a keleti blokk lett a hidegháborús vesztes, hanem az egész világ.

igen, az egy barkas. párttitkár elvtárs megnézte a terveket, meg ezt a képet, boldog mosoly ömlött el az arcán és megadta az engedélyt a gyártásra. "megmutatjuk ezeknek a piszok jenkiknek, hogy amiről ők csak álmodoznak, azt mi megvalósítjuk":)

yeti 2009.05.26. 12:41:59

GM Firebird III.-ben nyugodtan lehet dohányozni utazás közben anélkül,hogy mást zavarnánk,és nem érhet úgy baleset,hogy vezetés közben a kesztyűtartóban kotorászunk:)

Sabc 2009.05.26. 13:09:22

Istenem, de boldogan élnék én Ámerikában a 40-es évek végétől a 80-as évek végéig.
1990-ben pedig boldogan lőném fejbe magam a Miami Beachen a naplementében.

Sabc 2009.05.26. 13:09:58

Istenem, de boldogan élnék én Ámerikában a 40-es évek végétől a 80-as évek végéig.
1990-ben pedig boldogan lőném fejbe magam a Miami Beachen a naplementében.

biker_kolee 2009.05.26. 13:19:32

Nekem is Barkas. :DDD

A többi meg tipikusan a 60-as évek jövőképét tükrözi. Nagyon elborult. :)

diktatorikus kleptokrácia 2009.05.26. 14:02:06

csodásak. szép gyűjtemény, valszeg nem csak ámerikában álmodtak ilyeneket az autógyártók. érdemes lenne körülnézni az európai és távkeleti mérnöki archivumban is.

xszolixxx 2009.05.26. 14:17:25

Nem is mind olyan elborult. Pl azt a Pontiac Club de mer 1956 -ot simán elfogadnám.

Kifordított kacagány 2009.05.26. 14:49:58

szerintetek az a Ford Nucleon, az ötkerekű?

Kifordított kacagány 2009.05.26. 15:02:08

szerintetek az a Ford Nucleon, az ötkerekű?

fofo69 · http://autofilia.blog.hu/ 2009.05.26. 15:17:40

@Kifordított kacagány: Hagyományos 4 !Az érdekessége a formáján túl hogy a meghajtást, környezetbarát módon, egy miniatűr nukleáris reaktor látta volna el.

Kifordított kacagány 2009.05.26. 15:19:46

szerintetek az a Ford Nucleon, az ötkerekű?

Kifordított kacagány 2009.05.26. 15:20:21

szerintetek az a Ford Nucleon, az ötkerekű?

Kifordított kacagány 2009.05.26. 15:21:37

@fofo69: akkor bizony rohadtul felbillen:)

Kifordított kacagány 2009.05.26. 15:24:13

de ha mégsem, akkor is érdekes élmény lehet vezetni

fofo69 · http://autofilia.blog.hu/ 2009.05.26. 15:34:34

@Kifordított kacagány: Atomreaktorral a testébe el kell bírni azt a fülkét.

Kifordított kacagány 2009.05.26. 15:50:21

@fofo69: kérdés milyen nehéz az az atomreaktor.
egyébként nekem úgy tetszene leginkább, ha a hátulja lenne az eleje. most nem jobban festene?

zalkapone 2009.05.26. 20:14:26

Jólvan Fofo! Nem csalódtam most sem! Amúgy abból a nucleáris bigyóból volt matchboxom! Apu keresztapja küldte Angliából még talán '84 karácsonyára.

Csubakka Junior 2009.05.26. 21:31:54

Ha netán sorozatgyártásba is kerültek volna, gondolom az első bukfences borulás bebizonyította volna, hogy szegény Johnny-t nem védi meg az üvegbúra attól, hogy az arca beleépüljön a medencéjébe. Jetson, Barkas, Batman sorozat, fűszerezve egy kis Stanislav Lemmel.

nico_baby 2009.05.27. 09:17:02

Batman járgánya kimaradt a sorból..... :-)))

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.05.27. 17:47:52

@Kifordított kacagány: igen, reméltem én is, hogy elfele megy. így elég bénácska.

crix 2009.05.27. 22:07:17

monnyuk a turboflite az kéne

szatyi 2009.05.28. 12:26:59

Bármelyik autó és a gyalogosvédelem? Bár lehet, hogy úgy gondolták nem is lesznek gyalogosok. Mondjuk ebben nagyrészt igazuk lett :)