Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Olajválság van!

2009.05.30. 09:00 | tomnemtom_ori | 14 komment

Címkék: api láma user acea motorolaj józsijobbantudja sae

Nem, Kedves Olvasó, nem a hamarosan elharapódzó, avagy a '73-ban megélt olajválságról (pedig megérne néhányezer bekezdést, hogy milyen típusok, sőt, márkák tűntek el emiatt, de erről nálam jóval szakavatottabbak írtak már sokkal érdekesebb posztokat) ejtenék szót.

Dehogy!

Hanem arról, hogy minap sztereotípiákat lelkesen hajtogató konzumidiótákkal szerkesztőségi levelezőlistánkon beszélgetve némi polémia alakult ki a motorolajokkal kapcsolatban.

Vessünk néhány alapot:
- minden motor olajcsere után jóval szebben jár, mint annak előtte
- jóval tovább marad tiszta a motorolaj, ha olajcserét megelőzően motortisztítót alkalmazunk
- az embereknek csak néhány százaléka abszolút hallású, a többieknek még a hangszínbeállítás is mindegy, illetve dehogy mindegy: van az ún. fiziológiai hallásgörbe, mely arról szól, hogy amennyiben pl. egy élőzene-felvételt mindenféle hangszínmódosítás nélkül játsszunk vissza, sivárnak tűnik, ám ha kiemeljük a mély és a magas hangokat, többen nyilvánítják élvezhetőbbnek, de ebbe nem mennék bele, bár szervesen kapcsolódik
- mindenki hisz valamiben, emberek vagyunk, hinnünk kell, ha nem tennénk így, meghalna a lelkünk, lelkesedés híján
- vannak emberek körülöttünk, akik valamely kvalitásuk miatt kivívják számunkra a "kisisten" pozíciót, tehát szavuk szent (ennek minősített esete, mikor ezek, külső ingerek híján saját magunk vagyunk)
- "ez így van és kész!", nem magyaráznám.

Hogy miként kapcsolódnak fentiek a motorolaj-választáshoz? Nézzen magába, Kedves Olvasó, idézze fel, mikor választott motorolajat a járműve gépkönyvében előírt SAE, API,ACEA vagy egyéb, gyári ajánlások szerint és mikor tette ezt a fentebb felsoroltak valamelyike alapján!

Adnék néhány fogódzkodót, hogy értsék, miről van szó:
- túl jó ebbe a 10W40, enni fogja
- 10W40? az már "félszintetikás", nem?
- 5W30? ilyen csak "gyáriban" létezik, azért, hogy vedd meg drágán a gyárit
- minek szintetikus ebbe a motorba, sosem eszi a sima ásványit. igaz, hidegen kattognak a gidrotőkék, de ez állítólag mindnél így van
- mérakokbele 0W40-et, mér, mer ez volt "okosban"

Aki megfejti, saját járművébe milyen motorolajok (ásványi, félszintetikus, szintetikus) használhatók, illetve milyen viszkozitásúak és ezt megírja kommentben, annak térítésmentes olajnyomásellenőrzés a jutalma. Valamint, bónusz PLUSZ EKSZTRA!!! Minden tizedik helyes megfejtőnek személyesen ellenőrzöm az olajnyomását!!! Tudják, kilencen már helyesen megfejtettek, igyekezzenek!

P.s. fenyegetés : A gondolat kifejtésének korántsincs vége, rettegjenek!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr211147923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

niches 2009.05.30. 09:34:04

Kispolski: 15W40 :P Mégis botonddal jár :)

Salvia Divinorum (törölt) 2009.05.30. 09:57:26

Én a II-es Golfomba MOL TURBO D 15W-40-et rakok, mer ez volt "okosban".
Meg amúgyis, a 10W40-es túl jó bele :D

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.05.30. 13:53:15

Na, kiváncsi vagyok, erre mit lépsz. :)

http://keptar.terep.hu/tiecucc/lubricants1?full=1
http://keptar.terep.hu/tiecucc/lubricants2?full=1
http://keptar.terep.hu/tiecucc/lubricants3?full=1
http://keptar.terep.hu/tiecucc/lubricants4?full=1
http://keptar.terep.hu/tiecucc/lubricants5?full=1


Elég kimerítő volt? :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.05.30. 13:54:24

@Tie:
P.s. fenyegetés: A Range Rover technikai részletek kifejtésének korántsincs vége, rettegjenek!

;-D

zalkapone 2009.05.30. 14:45:53

Castrol Magnatec 10w40, félszintetikus. Elmebeteg módon 7000 km-ként cserélve... Tudom, nem vagyok sikeres! :-)

tomnemtom 2009.05.30. 14:52:58

@niches: tényleg, nem emlékszem, régen volt többféle olaj, pl. még az ÁFOR idejében? gumiból is volt 165-ös a Ladákhoz, meg 155-ös a többihez, nem ?
átmérő nem kérdés, minden 13"-os volt.

tomnemtom 2009.05.30. 14:54:38

@Tie: most hagyd abba !!! :)

egyébként azt szeretem, mikor a márkatudat iksz olajat használ, az előírt ipszilon és egy renitens "józsi", aki valami nem márkatudatostól hallotta, véletlenül előírtat használ.

zalkapone 2009.05.30. 15:12:49

@tomnemtom:

Zsiguli 165-ös gumi márkája Stomil volt... :-)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.05.30. 17:41:43

@tomnemtom: Jaja, azok jó mókák, amikor ő szembemegy a többiekkel, és ő megy jó irányba. :)

Én mondjuk a motorba, amíg volt, addíg a Castrol GTX3 olajat öntöttem (15w40 ásványi, nagyon faja kis olaj, ilyen öreg, régi konstrukciójú nagy illesztésű motorokhoz), most, hogy megszűnt, lett helyette sima Castrol GTX, a többi részre, meg mikor mi került. Hajtóműolajba mikor épp hol sikerült venni, 80w90-es hipoid olajakat (a torsen miatt olyan kell, de már szinte minden sima 80w90-es olaj tudja a hipoid kritériumokat is). De amúgy régebben sokat pöcsöltem ezzel, ma már leszarom. Vényóc, elment félmilliót, és nem eszi az olajat, nem lehet megölni, csak ha már egyáltalán nincs benne se olaj, se víz. Ha mindkettőből van benne valami, akkor nem lesz baja, úgyhogy nem szoktam már azzal tökölni, hogy milyen, valami normálisabb, nem Tescógazdaságos olaj kerüljön bele, aztán jónapot.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.05.30. 17:50:52

Arra viszont pl. oda kell figyelni a Range-eknél, hogy pl. meglepő módon nem csak az automataváltóba, hanem a kéziváltóba, és a terepváltóba is ATF kell, csak nem Dexron IID, hanem ATF M2C33 F vagy G olaj. (A terepváltóba mehet Dexron IID is).

Ja, és pl. az is érdekes, hogy a fagyálló résznél azt írja a szervízmanual, hogy a normál fagyálló keverék az 1:1 arányú keverés, az -36fokig jó, ha pl. durvábbra kevered, és -42 fokos keveréket csinálsz, akkor pl. csak azután indulj el, miután járatva bemelegedett a motor, ha pedig extrém fagyvédelmet csinálsz, és -52 fokosra kevered, akkor teljesen meg kell várni, míg felenged a keverék (gondolom sűrűsödik annyit, hogy már küzd vele a vízpumpa).

Make Valamit · http://make.blog.hu 2009.05.31. 12:37:08

A gépsárkányba Duckhams QXR vagy GTX3 15w40 ásványit ír a gépkönyv... na, amikor az belekerült, akkor szólaltak meg a harkályok a szelepemelőknél. Castrolt többet... versenyzésben is érdekelt autószerelő ismerős azt mondta, hogy neki sem vált be ez a márka (az ásványi termékeik legalábbis). Az előírt max.km viszont nem jött össze bele, de a két év eltelt, most 'piros' Helix 15w40-en gondolkodom, hátha.

series_one (törölt) 2009.06.01. 00:36:10

@tomnemtom: oszt azt hogy' pajszerolták föl például a régi százötösre? ami ugye tizennégyes volt...
:))))

series_one (törölt) 2009.06.01. 00:38:26

@Tie: sőt, még a karbiba is atf kell.
052fokosra meg ha keversz fagyállót, akkor valamit nagyon tudsz.
süti beállítások módosítása