2012 végére piacra kerülhet a legendás Trabant környezetbarát utódja, az elektromos meghajtású "Trabant nT". A tanulmányautót hétfőn mutatták be a frankfurti IAA autószalonon. Az autó előreláthatólag 20 ezer euróba kerül majd.
(index.hu)
Eltekintenék attól, amit sokadszorra olvasok/hallok fórumokon, beszélgetésekben, hogy "jó, de ez már nem az a Trabant".
Még szép, apám, 2009 van, nem 1957, eltelt 50 év. Gondolta valaki komolyan (már úgy értem, [szellemi] 13 év felett), hogy a régi présgépekkel letolnak egy bódét, abba megy egy Euro5-ös motor klímával, pálcakormánnyal? Boldogok a lelki szegények.
Szóval ezt hagynám, nyilván elképzelhetetlen, soha nem kerülhetne utcára, meg a potenciális vevőkör is leszűkülne a Sokorai Atala gimnázium negyedik (ja, már nem így számolnak) tizenkettedik cé osztályának 14 fiútanulójára.
Azt viszont, amit a Herpa és az Indikar sugall, hogy ebből 2012-re szériagyártású elektromos autó lesz, egyszerűen nem hiszem el.
Egy ilyen, korántsem hagyományos autó kifejlesztése óriási feladat, anyagi és emberi erőforrások alig felfogható halmazát igényli. Még akkor is, ha egyébként a szerkezet nagy részét a Mini adja. Gyárat, kutatási / fejlesztési részleget kell felállítani, sokszázezer kilométert kell lefutni az előszériával. Az Indikar rendelkezik némi kapacitással és szaktudással a prototípusok, speciális gépjárművek és páncélozott autók építése terén, de ez korántsem mondható szériagyártásnak.
Persze, éppen befektetőt keresnek, és ha elég komoly potenciál érkezik a projektbe, a gyártás elvileg el is kezdődhet. Ám az autókat el is kell adni. Ehhez kellenek kereskedők, szervízek, meg persze vevők.
Mindezek egy olyan autóhoz, amely korántsem mindennapos technikát vonultat fel. Nem elég felkutatni megfelelően technokrata, és megfelelően exhibicionista vásárlókat. Meg is kell nyugatni őket arról, hogy 1. az autó üzembiztos 2. ha mégsem, akkor megnyugtató közelségben lesz valaki, aki a hibát elhárítja.
Nem egyszerű tehát egy új márkát bevezetni a piacra, főleg úgy, hogy egyetlen, már meglévő gyárhoz, márkához nem kötődik.
Ott van persze a Mini és a BMW, mint "közreműködő". A gond csak az, hogy erről egyelőre az ő véleményüket nem ismerjük. Nehezen képzelhető el, hogy a bajor igazgatótanács teljes lelkesedéssel, csillogó szemmel támogatna egy olyan elképzelést, amely konkurrenciát teremt mind az éppen felfutó Mininek, mind pedig az általuk bevezetendő "Tesco-gazdaságos" Isettának.
Aztán ne felejtsük el, kedves RTL Klub pánikhíradón nevelkedett barátaim, VÁLSÁG VAN! Az autóeladások soha nem látott mélységekbe zuhantak. Aki mégis vásárol, olcsó, könnyen fenntartható (=egyszerű) autót keres, aki pedig megengedheti magának, a másik ellenpólust: neves, drága presztízsautót. Nos, a leendő új Trabant bizony egyik kategóriába sem esik bele. Nehezen hihető, hogy valaki komoly üzletet látna egy ilyen kaliberű új márka, új autó piacra dobásában, éppen most.
Van persze még egy út, amely ismerős lehet a 90-es években Kelet-Európában terjeszkedő koreaiaktól: az árverseny. Ebbe azonban a Daewoo simán belebukott, elvesztve önállóságát, nevét és a friss gyarmatokon épített termelőbázisát is.
Nem mintha a Trabant nt ezt az irányt akarná követni - a jelenlegi irány kb. 20.000 eurós árat ígér. Az kis túlzással egy BMW 116i ára.
Úgy egyébként...
...tetszik. Korrektül hozza a Trabant formavilágát, a klasszikus stílusjegyeket. Nem gondoltam volna az előzetes tervekből, hogy ennyire jól sikerül. Ráadásul önálló autóként azok előtt is megállja a helyét, akik sosem látták az eredetit.
Tehát, nem hiszem. Sokkal inkább érzek bele némi médiahacket, közönségtesztet, no és persze a közreműködő Herpa abbéli szándékát, hogy rengeteg új és régi Trabantot adjon el, az 1:1-nél lényegesen kisebb méretarányban.
Ha pedig egyszer kiderülni, mégsincs igazam, annak csak örülni tudok. Tartok azonban tőle, hogy a Trabant nT csak egy zwickaui álom marad.
Aki pedig kételkedne abban, hogy a Herpa alapvetően modellautós profiljának kíván megfelelő publicitást előidézni a Trabant nTvel, az nézze meg az alábbi videót is. Míg a fenti, az autóról szóló video korántsem profi, és 35M méretben, 320x240 felbontásban tölthető le az nT odlaláról, addig a modellautók gyártását bemutató kisfilm 446M, 720x576 felbontásban. Nos, mi is a lényeg?
(kép, video: trabant-nt.de)
Beszóltak