Néhány héttel ezelőtt feszegettem egy témát a Porsche típusok átformálásával kapcsolatban, megemlítve hogy ez a design milyen klasszikussá érett a hosszú évek alatt. Volt egy sportkocsi a tengerentúlon ami szintén hasonló magasságokba emelkedett formájával és technikájával (pl.: műanyag karosszéria elemek), kiérdemelve azt hogy a vezető formatervező cégek eljátszanak vele is egy kicsit. Ez nem más mint a Chevrolet Corvette!
Corvette 1963
A Corvette sikerét nem bízták a véletlenre a tervezők, az 1953-as Motorama Show sztárjai voltak a Corvette tanulmányok, a General Motors több karosszériát - fastback, kombi, roadster - felvonultatott a rendezvényen és a közönségre bízta a választást. Mint már tudjuk a roadster lett a befutó, képekre tekintve jó ízléssel választottak. Megszületett az első amerikai sportkocsi - közel 50 év távlatában beszélhetünk klasszikusról - , melynek népszerűsége azóta is töretlen.
A korai 1960-as években nagyon népszerű volt az európai formatervezés, nem használtak egységes alvázat és az üvegszálas technika sem rontotta a lakatosok esélyeit. A legnagyobbak között említhetjük a Pininfarina műhelyt akik több márka külalakjáért felelősek. Hazai felkérésre új ruhát szabtak ennek az eredetileg is gyönyörű autónak, amely az 1963-as Párizsi autókiállításon mutatkozott be. Olasz tervezés, hatalmas 360 lóerős V8-as motor, friss design-nal - 1963-tól C2 Corvette -, mindenképp érdekes de Európában nem vevőbarát, pedig a Corvette fő vonásait profin megtartották. Prototípus maradt, és csak a közelmúltban mutatták be először a nagyközönségnek.
Pininfarina Corvette 1963
Akadt felkérés privát vonalon is, az Amerikában is rendkívül sikeres Ferrarik sikereit szerették volna felülmúlni egy Sergio Scaglietti állttal tervezett Corvette-tel. Három versenyző - Gary Laughlin, Jim Hall és Carroll Shelby - volt a megrendelő, három csupasz 1959-es Corvette alvázat küldtek Maranelloba és a mestertől várták a megoldást. A projekt közel két évig húzódott, és sajnos nem is lett sikeres. Ehhez a kudarchoz nagyban hozzájárult Enzo Ferrrari - talán nem véletlenül, aki történetesen Scaglietti legnagyobb munkaadója volt. Ferrari úr konoksága Lamborghini után megint ihletet adott egy zseninek, aki ezek után megépítette az AC Cobra nevű sportkocsit, ami legendává nőtt a versenypályákon.
Corvette 1959
Scaglietti Corvette 1959
Scaglietti Corvette II. 1959
Olaszországból származik a harmadik autó is, ami Alfredo Vignale keze munkáját dicséri. Mr. Gordon Kelly szintén egyedi formára vágyott, amikor a megrendelését 1961-ben leadta ennek a neves műhelynek. A "Kelly" Corvette-ről sajnos túl sok információt nem lehet fellelni, de az biztos hogy csak egy darab készült belőle, Vignale mester többször teljesített "nullszériás" megrendeléseket az mellett hogy szokatlan módon rendkívül széles - pl: Tatra, Ferrari, Volkswagen, Opel, Rolls Royce, Daihatsu - márkapalettát ölelt át munkáival.
Corvette 1962
Vignale Corvette 1962
Végül is a Chevrolet Corvette megmaradt Amerikának, a mai napig egyengetik útját, csak néhány alkalommal "rondított" Európai formatervező az 1953-ban megálmodott első hazai sportkocsi vonalaiba.
Önök szerint jobban jártunk így?
Beszóltak