Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Formabontók II.

2009.11.26. 08:00 | fofo69 | 23 komment

Címkék: chevrolet corvette pininfarina scaglietti vignale

Néhány héttel ezelőtt feszegettem egy témát a Porsche típusok átformálásával kapcsolatban, megemlítve hogy ez a design milyen klasszikussá érett a hosszú évek alatt. Volt egy sportkocsi a tengerentúlon ami szintén hasonló magasságokba emelkedett formájával és technikájával (pl.: műanyag karosszéria elemek), kiérdemelve azt hogy a vezető formatervező cégek eljátszanak vele is egy kicsit. Ez nem más mint a Chevrolet Corvette!


Corvette 1963

A Corvette sikerét nem bízták a véletlenre a tervezők, az 1953-as Motorama Show sztárjai voltak a Corvette tanulmányok, a General Motors több karosszériát - fastback, kombi, roadster - felvonultatott a rendezvényen és a közönségre bízta a választást. Mint már tudjuk a roadster lett a befutó, képekre tekintve jó ízléssel választottak. Megszületett az első amerikai sportkocsi - közel 50 év távlatában beszélhetünk klasszikusról - , melynek népszerűsége azóta is töretlen.

A korai 1960-as években nagyon népszerű volt az európai formatervezés, nem használtak egységes alvázat és az üvegszálas technika sem rontotta a lakatosok esélyeit. A legnagyobbak között említhetjük a Pininfarina műhelyt akik több márka külalakjáért felelősek. Hazai felkérésre új ruhát szabtak ennek az eredetileg is gyönyörű autónak, amely az 1963-as Párizsi autókiállításon mutatkozott be. Olasz tervezés, hatalmas 360 lóerős V8-as motor, friss design-nal - 1963-tól C2 Corvette -, mindenképp érdekes de Európában nem vevőbarát, pedig a Corvette fő vonásait profin megtartották. Prototípus maradt, és csak a közelmúltban mutatták be először a nagyközönségnek.


Pininfarina Corvette 1963

Akadt felkérés privát vonalon is, az Amerikában is rendkívül sikeres Ferrarik sikereit szerették volna felülmúlni egy Sergio Scaglietti állttal tervezett Corvette-tel. Három versenyző - Gary Laughlin, Jim Hall és Carroll Shelby - volt a megrendelő, három csupasz 1959-es Corvette alvázat küldtek Maranelloba és a mestertől várták a megoldást. A projekt közel két évig húzódott, és sajnos nem is lett sikeres. Ehhez a kudarchoz nagyban hozzájárult Enzo Ferrrari - talán nem véletlenül, aki történetesen Scaglietti legnagyobb munkaadója volt. Ferrari úr konoksága Lamborghini után megint ihletet adott egy zseninek, aki ezek után megépítette az AC Cobra nevű sportkocsit, ami legendává nőtt a versenypályákon.


Corvette 1959


Scaglietti Corvette 1959


Scaglietti Corvette II. 1959

Olaszországból származik a harmadik autó is, ami Alfredo Vignale keze munkáját dicséri. Mr. Gordon Kelly szintén egyedi formára vágyott, amikor a megrendelését 1961-ben leadta ennek a neves műhelynek. A "Kelly" Corvette-ről sajnos túl sok információt nem lehet fellelni, de az biztos hogy csak egy darab készült belőle, Vignale mester többször teljesített "nullszériás" megrendeléseket az mellett hogy szokatlan módon rendkívül széles - pl: Tatra, Ferrari, Volkswagen, Opel, Rolls Royce, Daihatsu - márkapalettát ölelt át munkáival.


Corvette 1962


Vignale Corvette 1962

Végül is a Chevrolet Corvette megmaradt Amerikának, a mai napig egyengetik útját, csak néhány alkalommal "rondított" Európai formatervező az 1953-ban megálmodott első hazai sportkocsi vonalaiba.

Önök szerint jobban jártunk így?




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr611542446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Penya666 2009.11.26. 08:43:02

1963 Corvette! Street rod jut rola eszembe :)

Sopánka76 2009.11.26. 09:11:56

Bizony, 63-as kéne. :)

Serio (törölt) 2009.11.26. 09:35:30

Fantasztikus...

És újra eszembejuttatta a világ legocsmányabb márka-öngyilkosságát, a távol-keleti bóvli Chevrolet-t. Kíváncsi vagyok mikor jön már a "Rolls-Royce Pico" kétajtós családi bevásárlóautó másfélmillióért.

Terézágyú 2009.11.26. 09:36:32

@Penya666:
"1963 Corvette! Street rod jut rola eszembe :) "
nekem is :)
de az nem 68-as volt???
akárhogy is, szerintem az a súcs...

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.11.26. 09:39:03

A Streed Rod 1-ben 63-as Corvette volt a csúcs, ilyet hajtott feketében a King.
en.wikipedia.org/wiki/Street_Rod

Kifordított kacagány 2009.11.26. 09:51:20

jobban bizony. de a szavazás hol marad?

@prokee: úgy bizony, néhány évente elő szoktam szedni egy kis önfeledt szórakozásra:) pedig pont ez a forma tetszik legkevésbé a palettáról.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.26. 10:06:39

Nekem egy C3-as Stingray kellene nagyon, ráadásul németektől be is szerezhető 2 milla fölött valamivel. persze csak második autónak :)

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.11.26. 10:09:04

Vignale Corvette 1962: nem adnám vissza, ha kapnék egyet :)

Bellagio 2009.11.26. 10:14:57

Jaja, a 63-as Corvette a Street Rod-bol, oriasi!

A Drag Race-ben mindig jo voltam de a Mulholland Drive-ban gyakran szelvedot tortem.

A jatek ota tudom mi az a pink slip :)

ratman_ (törölt) 2009.11.26. 11:04:24

Az "európai" melléknév, kisbetűvel írjuk. Ettől eltekintve is katasztrófa a helyesírásod, rengeteg vesszőt kihagysz például. Ha már blogolni akarsz, erre is gyúrhatnál kicsit, nem csak a tartalomra.

diktatorikus kleptokrácia 2009.11.26. 11:10:41

Stingray az igazi :)
Emlékszem, a '80as években Pécsett sokat lehetett látni egy barna V LASZLO rendszámú Corvette-et. Akkor álmaim autója volt (és olykor most is álmodozom egy hasonlóról)

EMU 2009.11.26. 11:29:46

Corvette forever! A legszebb sportkocsi forma, és nem olyan kis szaladgáló nikkelbolha, mint az európai sportkocsik, ennek van legalább mérete. Bár az utolsó két széria már nem az igazi nekem, de azért szívesebben beleülnék, mint egy mercibe vagy porschéba, Corvette-ben még nem láttam cigányt :)

Eldorado 2009.11.26. 11:48:11

Igazat ír EMU.
A 1963 Corvette Sting Ray a király.

Bellagio 2009.11.26. 11:56:22

EMU minden szava aranyat er!

Lowtyo 2009.11.26. 12:33:53

@ratman_: köszönjük a kiigazítást, sajnos igazad van, helyesírásra gyúrhatunk még páran.
amúgy a poszt tetszett?

FeroxX 2009.11.26. 12:37:22

sztem is a 63'-as Sting Ray a legszebb.

ratman_ (törölt) 2009.11.26. 16:44:06

@Lowtyo: igen, a poszt érdekes, másképp nem olvastam volna, és méltányolom a belé fektetett munkát igazán. De sajnos számomra a rossz helyesírás eléggé lerontja bármlyen írott cucc élvezhetőségét. Lehet, hogy ez az én korlátaimat jelenti, nem fikázni akartam.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.26. 16:51:50

Középiskolában számítástechnika órákon játszottam a Street Roddal sokat.
Mindig igyekeztem, hogy én kerüljek a 16 színű monitorhoz (asszem az már AT volt, a többi XT, 4 színű monitorral), de a kinget sosem sikerült megvernem.

Megjelent a játék Commodore 64-re is, de csak floppyn tudtam megszerezni, nekem meg csak kazettás meghajtóm volt, így buktam.

HgGina 2009.11.26. 17:25:27

Méghogy az európai tervezők belerondítottak a Corvette formavilágába?
Az amerikai designerek kisinasnak se nagyon férnének be a Pininfarina-Colani-Giugiaro vonalba (a többi olaszt inkább fel se sorolom).
Ami pedig a szépséget illeti, nézegessetek néhány Morgant, mondjuk az AeroMaxot!

zalkapone 2009.11.26. 21:14:55

"Bemutatnám Anyámat. ANYÁÁÁM!!!!" :-D

Kifordított kacagány 2009.11.27. 06:36:55

@FeroxX: nem értek egyet. az ötvenes évek formái szerintem kellemesebbek
www.musclecarclub.com/musclecars/chevrolet-corvette/images/chevrolet-corvette-1959a.jpg

és a 1969 sem volt egy rossz év

i234.photobucket.com/albums/ee91/Gypsy48/Cars/0311vet_04z1969_Chevrolet_Corvette_.jpg

igazából nekem egy ilyen kellene, de nagyon.

Ivymike 2009.11.29. 07:23:04

C3 Stingray, kéne.

köszi fofo, mindig érdekesek a posztjaid!
süti beállítások módosítása