Hol is tartottunk?
Ja, megvan! Szóval vettem egy elvileg kis fogyasztású autót, ezres motorral. Arra számítottam, hogy olcsón kiválthatom a nagyvasat egy kis szakköri munkára, de nem jött be. Míg vitathatatlan érdemeket szerez a városi rohangászásban, közúton alsó hangon ugyan annyit kajál mint a 2000 ccm-es Mazda, de ellenben legalább nem is megy. Töri a hátsóm, meg gémberedik a gerincem, szóval a komfort nem az igazi. Városban ez a kutyát nem zavarja, a folyamatos ki-be-ki-be ugrálások miatt.
Na, ja. Szarul választottam. Ugyan kiegészítik egymást, de az ULTIMATE válasz nincs a birtokomban.
Mi lehet az? Egy kis kasztni egy „combosabb” 1.3-assal, 1.4-essel? Az autófílek elég széles skálán birtokolnak, és ezek közül több is a feltett kérdésre remélni mert válasz lehet. Megérnek egy misét, de Lowtyo „Csirkéje” és Tomnemtom 540i-je ez esetben nyilván nem játszik. Prokee és szűkebb környezetének Trabant gyűjteménye is érdekes alternatíva lehet, de bizonyos „megalkuvások” - mi? Naaa nem! – vállalása esetén Prokee bizonyára érdekeseket mesélhetne. Természetesen sokat számít a vezető stílusa is a fogyasztás szempontjából, ez némi szórást okoz majd, de ismerve a nyugodt lelkületű társaságot - megbízható értékeket fognak megadni.
Szóval nézzük a kínálatot...
Prokee
Gyártó: Trabant
Típus: 1.1i
Lökettérfogat: 1043 ccm
Feltöltés: szívó
Váltó: 4M
Súly: 710 kg
Városi fogyasztás: 6.5 benzin, 7.5 gáz
Hosszútáv (120km/h mellett): 5.5 benzin 6 gáz
Havi átlagos futásteljesítmény: kb. 700 km
Fahren, Tanken, Fahren. Ja, és szeretem az autómat.
Nem én gázosítottam, így vettem. :)
Egyébként meg, semmi negatívum, talán annyi, hogy általában csak benzinnek indul, de ez nálam a baszott hosszú alacsony nyomású cső miatt van.
Vizsga és ZK kicsit nehézkesebb - volt eddig, jövőre még nem tudom.
http://prokee.blog.hu/2007/
11/05/fel_evszazad_az_ utitarssal_bevezeto
http://prokee.blog.hu/2007/11/05/fel_evszazad_az_ utitarssal
http://prokee.blog.hu/2007/11/05/fel_evszazad_az_ utitarssal_2
http://prokee.blog.hu/2007/11/05/fel_evszazad_az_ utitarssal_3
http://prokee.blog.hu/2007/11/05/fel_evszazad_az_ utitarssal_4
Minden egyéb ugyanaz, mint benzinesnél. Olyan, mintha lenne két tartályod, és választhatnál, hogy a 300 Forintos, vagy a 160 Forintos benzinnel töltött tartályból akarsz épp autózni.
Ja, még egy pozitív: a benzin így fogy el: eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeea.
A gáz így: eeeeeeeeeeoooooooöööööööööaaaaaaaaaaaaa a a a a a.
Amikor kezd fogyni, lecsökken annyira a nyomás, hogy már nem megy 100 felett. Ilyenkor fokozatosan lassul, és van még mondjuk 40 kilométered tankolni. Eltekintve persze attól, hogy mindig van legalább fél tank benzinem az autóban.
Trabantot városba, ütni vágni, hobbiból szíjjeltunnningolni mind-mind isteni móka, remek szórakozás, és költség hatékony megoldás, de ma már „a lányok másra vágynak”.
Gyártó: Suzuki
Típus: Swift
Lökettérfogat: 993 ccm
Teljasítmény: 53 Le
Feltöltés: szívó
Váltó: 5M
Súly: 800 kg
Városi fogyasztás: kb 6.5-7 l
Hosszútáv (120km/h mellett): kb 6 l
Havi átlagos futásteljesítmény: kb. 700 km
A teljes történet a képre klikkelve olvasható.
Elvisz A-ból B-be, aztán meglepő módon vissza is hoz. Javítani szinte soha semmit, azt is olcsón. Féltengely-gumi helyett is csuklót cserélünk, mert annyira olcsó.
Ennyi, de többet nem is várok tőle.
15,09-es arányszám. Tény, hogy nem egy erőmű, de az alacsony súly következtében, ha nem kínozzuk a motort igen kedvező fogyasztást kapunk. Hosszú távon ugyan kényelmetlen, és puritán is, de a várható megtakarítások miatt – alkatrész igénye gyakorlatilag nincs több éves távlatban – esélyes lehet befutónak. Ára 200000 – 600000 Ft között mozog, így fél milka alatt jó eséllyel találunk épkézláb példányt.
Scheerti
Gyártó: Renault
Típus: 19
Évjárat: 1994
Lökettérfogat: 1390 ccm
Teljesítmény: 78 Le
Feltöltés: Szívó
Váltó: Manuális, 5 fokozatú
Súly: 930 kg
Városi fogyasztás: 7 l
Hosszútávon: 6 l
Havi átlagos futásteljesítmény: 1000 km
Az előző tulajdonos nemtörődömségének kijavítása, majdnem komplett fékfelújítás, régebben hidegindítási probléma, ami ideiglenesen megoldva. Az emelési pontok lakatosra várnak, mert az egyiket sikerült beszakítanom. Hátsó kerékjárati ívnél enyhén rozsdásodk, javítani kell. Viszonylag egyszerű konstrukció, nem nehéz szerelni (ha kell), de egy kézikönyv nem árt, vannak benne érdekes megoldások. A fűtőradiátort cserélni kéne, ami filléres tétel ugyan, de még nem tudtam rávenni magam a műszerfal ki-be játékra. Alapvetően megbízható, kőegyszerű autó, figyelni kell rá, és akkor nincs vele baj. Utastérhez és a karosszériához gyakorlatilag minden van a bontókban, ha azonban valami apóságra van szükség, amit külön nem gyártanak, vagy már egyáltalán nem gyártanak, akkor érdekes köröket futhatunk az alkatrész után. Nem ritka, hogy csak az ország másik felében talál hozzá az ember bontott alkatrészt. A jó hír az, hogy a franciáknál nagyon népszerű autó a mai napig, ott mindent lehet hozzá kapni, akár bontottan is, így a menekülés vékony ösvénye még lehet az e-bay is.
Az első 1.4-es! Izgalmas ugye? Na, nézzük csak 11,92 a kapott értékünk – ez elég bíztató. Kényelem szempontjából is egy jó középút, no de mibe fáj a fenntartása? Az rendben hogy 150-450 000 leszurkolása után örülhetünk az új szerzeménynek, de vajon meddig fog ez tartani. Kusza alkatrész beépítések (azonos szériákon belül 3-4 féle azonos funkciójú darab), bizonyos esetekben horror árak…és, hát, hmm... ennél a típusnál mintha beigazolódni látszana a sztereotípia. A fenti példány egy RL változat, ami ez esetben a fapadot jelenti. Ez az egyszerűség jótékony hatással lehet a modell megbízhatóságára. Az ilyen korban a típusnál jelentkező korróziós problémák miatt én tartanék tőle.
Tündér
Gyártó: Trabant
Típus: Tramp
Lökettérfogat: 903
Feltöltés: szívó
Váltó: 4M
Súly: kb 710 kg
Városi fogyasztás: 6 l
Hosszútáv (120km/h mellett): 5 l
Havi átlagos futásteljesítmény: 20 km (nem röhög)
Kifejezetten luxusnyalánkság, futkosós autónak alkalmatlan.
Csajozáshoz kiváló, bevásárláshoz nem jó (elrepülnek a zacskók).
Ja, és imádom.
Tramp. Igen, ez az ULTIMATE bulimobil, de itt most más problémára keresünk megoldást. Az mondjuk kétségtelen, hogy a legmodernebb technológiát képviseli, hiszen a német motortervezőknek sikerült két ütembe sűríteni a működési fázisokat, amiket a legújabb nyugati benzines motorok is csak négy fázisban képesek végrehajtani. Hja, mondjuk Mikuláskor szaloncukrot dobálni belőle remek.
Tommi
Gyártó: Lada
Típus: Samara
Évjárat: 1995
Lökettérfogat: 1499 ccm
Teljesítmény: 75 LE
Feltöltés: NINCS
Váltó: Manuális, 5 fokozatú
Súly: 950 kg
Városi fogyasztás: Nem mérjük külön
Hosszútávon: Nem mérjük külön
Vegyes: 6-6.5l
Havi átlagos futásteljesítmény: 1250 km
Volt már rajta karburátorcsere, generátorcsere meg önindítócsere. Ezen kívül csak a kopó-fogyó alkatrészek. Lada, szóval minden olcsó hozzá.
A Lada – ha jó állapotú – remek választás is lehet, olcsó, igénytelen, a tajgára tervezték. Kár hogy Tommiék nem nézik a fogyasztást. Ezt Lowtyo esetében még érteném. Éppen Tomnemtom arca vált rántott-hús szerűvé, amikor szembesült a legutolsó Belsőség találkozón beállított 40L/100km-es átlagfogyasztással. Jó, 540i, és mindenkinek zsibbadt a lába.
Visszatérve a Ladára 100000 – 300000 közötti beszerzési ára igazából versenyképessé teheti, de a hiteles info hiányában pontot veszít majd.
Lowtyo
Gyártó: Jeep (Chrysler)
Típus: Grand Cherokee
Lökettérfogat: 5210 ccm
Teljesítmény: 215 Le
Feltöltés: hahaha
Váltó: 4 sebességes automata
Súly: 1850 kg
Városi fogyasztás: 20-23 l
Hosszútáv: 14 l (90-100 km/h), 16 l (120 km/h)
Havi átlagos futásteljesítmény: 500 km
Nagy, kényelmes, elmegy mindenhol, mindig van elég kraft benne, isteni V8-as hang. Az alkatrészellátás jó, az alkatrészárak sem veszélyesek. Amerikai, nem európai szemeknek való anyagok, illesztések, kidolgozás. Sokat fogyaszt, és hála a luxusadónak, lassan olcsóbb, mint egy Niva. Komolyan!
Tiborunk jellegzetes élőhelye, és perverziói indokolják ugyan az ÖTKETTES csirke használatát (szerinte), de azt hiszem egyértelmű okok miatt a ki a legtakarékosabb verseny előselejtezőjén kibukott. És tényleg relatív olcsó, egy fullos példányt találtam 790000-ért.
Gyártó: Opel
Típus: Astra G komfort, 5 ajtós
Lökettérfogat: 1364 ccm
Teljesítmény: 80 Le
Feltöltés: ohne
Váltó: 5 sebességes kézi (az amerikai barátnő)
Súly: 1230 kg
Városi fogyasztás: 8-9 l
Hosszútáv (120km/h mellett): 6-7 l
Havi átlagos futásteljesítmény: 2000 km
Mit lehet róla mondani? Opel. nem túl izgalmas, de megy, megy és megy. Szerelőt csak a szervizperiódusok alkalmával lát, egyetlen nem kopó alkatrészes meghibásodása, klímahiba, de ez idáig minden autómon megdöglött, szóval lehet bennem van a hiba. Nagyon fáj kimondanom, de ez egy jó autó.
Ismét egy 1,4-es, egy Aszteroida mely nevéhez méltóan csapódott Tiborunk mindennapjaiba. Elmondása szerint kitűnő autó, sokat fut, számít a tartósság és úgy néz ki hozza is az elvárásokat. Kajolgatja az olajat, de elvan mint a befőtt. A „G” modell ára sajnos kívül esik a takarónk szélén, de érdemes megjegyezni, hogy a 15,37-es arányszámmal bíró autó külterületi fogyasztása egészen kellemes, és megfigyelhető – mondjuk az R19-ek összevetve -, hogyan befolyásolja a modern autók zaj és utas védelme a kocsi súlyát – és e révén a fogyasztást is, főleg ha városban az alsó nyomatékszegény tartományban kell ciripeljen az egynégyes...
Feketenap
Gyártó: Suzuki
Típus: Liana sedan
Lökettérfogat: 1328 ccm
Teljesítmény: 90LE
Évjárat: 2004, újonnan vásároltam
Feltöltés: benzin: 45l, motorolaj: 3,7l, hűtővíz: 3,5l
Váltó: van, 5+1 seb, ja és kézi
Súly: 1150kg tiszta tömeg, kritikus tömeg: 1650 kg
Városi fogyasztás: 7,4999l/100km
Hosszútáv (120km/h mellett): 14l/200km
Havi átlagos futásteljesítmény: 2100 km, jelenleg 126000 km
Karbantartás: 60e km-nél irídium gyertyák, 100000 km-nél első fékbetétek, hátsó kanyartstabilizátor rúd belső szilentek. Múlt héten 1 db helyzetjelző izzó. Ezenkívül 10000 km-ként motorolaj+szűrő, 20.000km-ként légszűrő csere. Sosem romlott el semmi.
1.4-es, Suzuki, 1150 kg... esélyes. Bizalomgerjesztő a 90 lóerő is, de gondolom ezt elég magas fordulaton tudja le a kocsi. Modern beltér, érdekes – legalábbis különc – design. Ára évjárattól függően 800000 és 1600000 Forint között mozog, így nem céltárgy tesztünk számra. Azt érdemes megjegyezni, hogy elég kiegyenlített a jószág fogyasztása.
Apamackó
Gyártó: SAAB
Típus: 9000 2.0 Eco Turbo (1993)
Lökettérfogat: 1985cm3 (150 ló)
Feltöltés: Turbo (Eco, cooler nélkül)
Váltó: 5 seb. mechanikus
Súly: 1470 kg (forgalmi szerint)
Városi fogyasztás: kb. 9 l (nincs városi használatban)
Hosszútáv (120km/h mellett): 8.5 l
Havi átlagos futásteljesítmény: 3000 km
Nagyon kényelmes hosszú távú utazóautó. Egy éves használat során egy db műszaki hibából eredő meghibásodás, és lerobbanás. A generátor adta fel, melynek javítása 8500 Ft volt. A teljes egy éves kölség 150000 Ft. Az átlagos éves fenntartási költség ennél alacsonyabbra kalkulálható mivel én a vásárlás után sokmindent megcsináltattam. Ajánlható tágas, kényelmes, olcsó családi autót keresőknek, ha nem városi használatra kell, és bekalkulálható számukra a max havi 10000 Ft fenntartási költség.
Nos, elérkeztünk ez első potenciális nagyvashoz. Az egyszerű feltöltésnek köszönhetően kellemes teljesítmény, és menetdinamika köszönt minket. Az ECO kisnyomású turbo pont annyit segít rá a teljesítményre, hogy a fogyasztás ne szökjön az egekbe. A kocsi méretei, és a kínált kényelem mellet úgy gondolom vállalhatóak a fenti fogyasztás értékek. Az autómataváltós verziókkal vigyázzunk, elég rossz a hírük. Piaci ára 250000 és 1000000 forint között alakul.
Gyártó: Suzuki
Típus: Wagon R+ 1.0 GL PS (a PS a széria ABS-t jelenti)
Lökettérfogat: 993 ccm (53 ló)
Feltöltés: Nincs
Váltó: 5 seb. mechanikus
Súly: 900 kg kb.
Városi fogyasztás: 6.5 l
Hosszútáv (120km/h mellett): Ennyit nem megy :-)
Hosszútáv 90-100 között : 6 l
Havi átlagos futásteljesítmény: 500 km amely előváros/város használatban van letudva.
Tökéletes célszerszám azok részére akik rövid utakra napi szinten használják autójukat. A magas építés pakoláskor és a városi forgalom áttekintésekor, a kasztni rövidsége parkoláskor előny. Az ezres változat hátránya városban parkolásnál a szervo hiánya. :-(
A fenntartási költség (mivel Suzuki) konvergál a nullához. A nagy doboz és a kis motor miatt országúton már gyenge, de akár hosszú táv is vállalható vele ha megelégszünk 90-100 km/h-s utazó tempóval. Mivel a végsebesség 130, így autópályán végképp nincs otthon, de a 110 utazót (sík vidéken) itt is tudja.
A Vagyonőr plusssz 350-400 körül indul, tehát elvileg belefér. Városban ideális. Pici, fogjuk rá mozgékony, kis helyen elfér. Majdnem azt írtam, öröm vele közlekedni. Jól látszik a Swifthez képest, hogy kicsit hízott – ami még nem lenne baj – ugyan, de még mindig elég jó arányszámot képvisel a kiskocsik között. A közúti forgalomban való helyét azonban a fél-téglára hajazó design lövi ki. Azzal a formával és motorral Apamackó szerint képtelen elérni a kitűzött 120 km/h-s sebességet.
FoFo
Gyártó: Toyota
Típus: Yaris Verso
Évjárat: 2000
Lökettérfogat: 1299 ccm
Teljesítmény: 83 LE
Feltöltés: Benzin 43 l , olaj 3,7 l
Váltó: Man. 5 seb.
Súly: 990 kg
Városi fogyasztás: 6 l
Hosszútáv (120km/h mellett): 5 l
Havi átlagos futásteljesítmény: 1200 km
Garancia idő alatt cseréltek kétszer első ajtó kédert, azóta semmi gond. Nyolc évesen féktárcsa, betét, hátsó kip, aksi. Alkatrész árak közép kategória, fajlagos költségek, álom. Soha nem állt meg sehol, fogyasztása rendkívül kedvező. Tíz év távlatában, a kasztni gumi porvédői elöregedtek. Nehéz rá gondolnom hogy valamikor le kell cserélni.
Nagyon szeretjük.
A Yaris... ő lenne a mindent vivő számunkra, ha 10 évvel korábban gyártották volna. Sajnos nem, pedig ez a kocsi tényleg jól el van találva, mind súly, mind forma, mind térkialakítás szempontjából.
...és mennyein fogyaszt, ezek a tulajdonságai miatt elég jó ára is van – sajnos.
1 | 2
Beszóltak