------------------------------ Előző oldal ------------------------------
Csiky
Gyártó: Renault
Típus: Megane 1,4 16V Alizé
Évjárat: 2002
Lökettérfogat: 1390 ccm
Feltöltés: -
Teljesítmény: 95le
Váltó: M5
Súly: 1090 kg
Városi fogyasztás: 8l
Hosszútáv (120km/h mellett): 5.7l
Havi átlagos futásteljesítmény: 1000km, jelenleg ~122000km
Kiégett egy izzó, megellett a klímakompresszorban egy nyomáskapcsoló (36000 Ft, gázzal együtt), szorult a csomagtér zár villanymotorja (zsírspray). Ezen kívül kopó cuccok (hátra fékpofák, 2 külső összekötő előre, törött ködlámpa cserélve), na meg olaj (Elf 10W-40), gyertyák-légszűrő-pollenszűrő és kapott egy vonóhorgot, ezek együtt lettek cserélve 70000Ft összértékben. Mindent és csinálok és csináltam rajta, kivéve a kompresszort.
Ja és 2 trafó megellett (igazából egy), de mivel Rönó márkaszervizben ténykedem ezért ez ingyenbe fájt. :)
Irreálisnak tűnő különbségek a fogyasztásban. Ára kiküldi a pályáról.
Gyártó: Renault
Típus: Clio 1,2 RN
Évjárat: 1993
Lökettérfogat: 1171ccm
Feltöltés: -
Teljesítmény: 55le
Váltó: M5
Súly: 830 kg menetkész tömeg
Városi fogyasztás: 7l
Hosszútáv (120km/h mellett): 5.5l
Havi átlagos futásteljesítmény: 750km szigorúan hidegmotorral rövidtávokon, jelenleg ~185000km az órában,valájóban minimum egy 100-sal több.
A piac aktuálisan legolcsóbb autóját vettük meg. Elhanyagoltan, leélve, agyon kókányolva. Kb 80000 Ft ment rá alkatrészekre. A szerelő én voltam minden esetben. Ezért is vállaltuk be abban az állapotban. Kellett rá lengécsillapító, kipuffcső, kipufftartó gumibizbaszok. Hátulra 2 fékmunkahenger (komplett, mivel a felújítúkészlet sem volt olcsóbb sokkal,így se volt a kettő 9000 Ft). Szar volt a fűtés (fűtőmotor) megcsináltam, majd most egy hónapja kivágta biztosítékot valami, gyors megoldásként ki lett cserélve a biztosíték (nem én voltam). Oka: szétégett a fűtőmotor háza, volt kis tűz, így most semmi beáramló levegő, annyira elolvadt ott az egész, hogy azt sem tudom mi volt a baj. Aztán kellett kasztnizni jobb hátulján, de még kéne pár apróságot rajta javítani. Cseréltem szelepfedél tömítést, mivel könnyezett az odakókányolt sziloplaszt alatt, akkor állítottam szelephézagot is és megláttam a valót, félcenti olajsár mindenhol, himbák jócskán megkopva. De még kell kartertömítést is cserélni. Cseréltem rajta gyertyakábeleket, mivel háromféle volt odataknyolva és jócskán korrodáltak voltak, trafókábel szét volt khmm, gyertyákat is akkor cseréltem, amik siralmas állapotban voltak. Nehezen indult, míg ki nem pucoltam a pillangószelepházat. Egyszer meg lecsúszott az fhp jeladó csatija és nem indult. :D
A Clio az elvileg ideális kisautós Tömeg/Teljesítmény arányba esik. Ára 190-400 ezer körül alakul. Városban tökéletes, hosszú távokra talán kicsit kényelmetlen.
Rocko
Gyártó: Audi
Típus: 90
Évjárat: 1985 novemberi gyártás.
Lökettérfogat: 2226 ccm
Teljesítmény: 115 Le
Feltöltés: kúton, csakis benzin. (nincs)
Váltó: M5
Súly: 1075 kg
Városi fogyasztás: nem mértem, 8-10 l körül
Hosszútáv (120km/h mellett): egy literrel kevesebb, 7-9 l között lehet.
Havi átlagos futásteljesítmény: 187,5 km
Szerelemből vett autót nem lehet objektívan értékelni. A kortársakhoz képest igen jó állapotú gép, viszont az eltelt időt érezni rajta, sokat kell dolgozni ahhoz, hogy minden tekintetben megbízható, 100%-os gép legyen. Sosem hagyott cserben, egyetlen alkalommal ijesztett rám, csak a saját felelőtlenségem okozot a kalamajkát, ezen felül mindig elvitt bárhová. Amikor visz akkor meg mindent visz, számomra a menetteljesítményei csodásak. Alkatrészek pedig fillérekért vannak.
Ez a kocsi tulajdonképpen hozza a Mazda értékeit, és kultúráját, eltekintve a nagyobb, - és a K-jet rendszer hibája esetén költséges - motorjától. Jól fogyaszt, jól megy. Klasszikus, csak az a fránya K-Jet ne lenne benne. 80 és 400000 közti beszerzési ára kecsegtető, de jól figyeljünk a csereérett alkatrészekre és a korrózióra.
Omm
Gyártó: Mazda
Típus: 323F
Évjárat: 1997
Lökettérfogat: 1500 cm3
Teljesítmény: 90 Le
Feltöltés: szívó
Váltó: M5
Súly: 1080 kg
Városi fogyasztás: ?
Hosszútáv (120km/h mellett): 6,8 L
Havi átlagos futásteljesítmény:
Pista hivatalból már szép részletesen megírta a kék 323-as alapsztoriját, ezt a "Beleken" olvashattátok.
Határeset. Gazdagon felszerelt, modernnek nevezhető autó. Kitűnő fogyasztással büszkélkedhet. Mérete folytán hosszú távon is kényelmes lehet, és a városban sem jön zavarba. Piaci ára azonban viszonylag magas, ezért a fél milliós határ miatt, csak a kínálat aljáról halászhatunk.
Ki a király Sanyi?
Először is gratulálok mindenkinek aki eddig végigvergődte a posztokat. Hogy ki a király? Az egy érdekes kérdés. Megtudtuk, hogy – mint sejthető volt – a „nagy” motoros kocsi (max. 2000 cm3) külterületen mindent visz. Városban elviselhető, de valljuk be, egy bő 4, esetleg 5 méteres kocsival a belvárosban kínlódáson kívül nem sok minden vár minket. A turmixgép meg országúton szívás. Fogyaszt, de nem megy. Vizsgálgattuk a súlyt és a teljesítmény arányát, mint egyetemes alaptételt. Persze az emberi hiúság, és kényelemszeretet nagy úr.
Feltételezve, hogy csórók vagyunk, eleve megalkuvással indul a szitu. Van egy egyensúly a méret – lökettérfogat – súly tengelyen, finom mérnöki játék ez. A tervezők, és a gazdasági osztály nagy csatája. Ebből lesznek a használhatatlan alulmotorizált fapados bálnák (pl. Vectra 1.4), és a méregdrága – mindenféle extrával teletűzdelt – gyöszök. Persze aki nem siet, és nem zavarja hogy - mondjuk az 1.6-os Mondeo-ja - tetű lassú az országúton, mindemellett mindenképpen kell a tér, az jól meglehet választottjával.
Végigtekintve a vizsgált csoport gépein, lassan azért tisztul a kép. A Seat jó lenne, de gyenge és nehéz, Scheerti R19-e vinné ugyan a pálmát, de előbb utóbb megunjuk a jó, de problémás nőket/pasikat is. Pista Mazdája sem hangzik rosszul, ha ki tudnánk fogni egy igazán jó állapotú példányt akkor ütős válasz lehetne, de erre sajnos kicsi az esély, mert ennél a típusnál ezért a pénzért csak a zavarosban halászhatunk - és ne feledjük, hogy ugyan megbízhatóak, de költséges az alkatrészpótlásuk. Apamackó Saabja is kitűnő választás lehetne, de sok városi futásban hamar kihullanának a Griff tollai, és komoly TB költségek jelentkeznének. Mazda? Isteni, de városba azért sok a 4.70 cm, és feleslegesen sokat fogyaszt ott. Rocko Audija detto. A kis Clio nem rossz, de azért apróbb problémák kísérik életútján. Hogy mi maradt? Ki vajon a fillérbaszás helyi szupersztárja?
A csendben lapuló Prokop Úr, aki hobbinak álcázza a költséghatékonyságot (Trabant), suttyomban egy 1.0-s régi Suzuki Swiftet használ. Bizony, a jó öreg Swift, ami olaj-víz-és benzin nélkül is megy. Az elpusztíthatatlanság, és a célszerűség magasiskolája amit a kommersz a tűrhető kategóriájú kényelem ellenére is idehaza piedesztálra emelt. Igen úgy néz ki, ha csórók vagyunk, de vállalható kocsi kell, akkor ez a legmegfelelőbb. Ugye Roberto?!
Apamackó kiegészítő véleménye:
Az összegzésnél fontos kiegészítést kell tennem. A fent felsorolt autóknál két példa is van ahol a pillanatnyi igen kedvező vétel miatt lett 1.0 a gép. Pont Sanyi Ibizája és a párom által használt Wagon R+ e két eset. Az Ibiza esetében is és a Wagonn R+-nál is gyakoribbak a nagyobb motoros verziók. Az Ibizák többségét 1.4/60 lóerős motor hajtja ami nem riad vissza a 140 autópálya tempótól sem, mindezt 4200/fordulat és 6-7 liter mellett. A 120-at meg vígan tudja és jól is gyorsul. A régebbi Wagon R+ 1.3-16V/76 lóerős változatai is jól mennek csak a váltóáttétel a a nagy doboz miatt elég rövid. 120-nál már 4000/fordulat van, viszont a dinamika pont ezért 5. fokozatban is meglepően jó. Mivel minden 1.3-ban van szervokormány és két légzsák, valamint a 2000-2001-es példányok ára 500 körül indul, s még a fogyasztás is 7 liter körüli, egy jó tipp lehet. A térkínálat meg nagyságrendekkel jobb mint a Swifté.
1 | 2
Beszóltak