Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Alkoholisták lettünk.

2010.04.24. 14:30 | Sanyi. | 10 komment

Címkék: teszt mazda technika benzin benzinkút etanol e85

Az úgy volt, hogy a múltkori napsütötte vasárnapon hazafuvaroztam a nagyszülőket Pécsre a frissen mosott kocsival. Gyönyörű idő, minden patent a gépen. Ablakok lent, tetőablak kinyitva. Kellemesen terültem el a sofőrülésben, meleg szellő lengedezett, én meg csak nyomatékból 1000-es, 1800-as fordulaton kocsikáztam, miközben a hangfalakból az első Guru’s Jazzmatazz album szólt – ami a héten Pistát is megihlette.

Szóval tekergettem a kormányt jobbra balra, és a 6-oson a város végén lévő négysávos egyenest – és a nulla forgalmat – kihasználva, elrúgtam kicsit a jószágnak. Nem teketóriázott, szúrtuk a légtömegeket, meg az ózonpajzsot, amikor a helyi Agip kutat közelítve, megláttam egy régóta várt feliratot: E85. Végre van etanol! Lázas visszaváltogatás, és a kúton állok figyelmével övezve érkeztem meg a kútra.

Marha rég óta vártam már ezt a lehetőséget. Valamikor a ködbe vesző múltban – amikor az új motort raktam össze – úgy reméltem, hogy hamarosan országosan elérhető lesz ez az alternatív tüzelőanyag, és igyekeztem úgy megkomponálni a motort, hogy alkalmas legyen majdan az alkoholos üzemre. Akkor nem tudtam, hogy erre 3 évet kell majd várni.

Az E85 üzem 3 kulcsa a gyújtás, a keverékképzés a sűrítési viszony. A gyújtás azért, mert a gyorsabb lassabb lángterjedés miatt úgy 5-6 fokkal nagyobb előgyújtást kell adni a motornak, a keverékképzés pedig azért, mert nagyjából 20%-kal nagyobb mennyiségű tüzelőanyagot kell az égéstérbe fecskendezzünk. A sűrítést azért írtam ide, mert az etanolnak van egy olyan negatív hatása a szívó motorokra, hogy növekszik a fogyasztás. Ez a túlfogyasztás azonban az E85 pozitív tulajdonságainak köszönhetően csökkenthető a motor  hatékonyságának javításával. Ez azt jelenti, hogy egy nagy kompressziójú motor esetében csökken, vagy el is múlik ez a tünet, mert az etanollal kisebb a kopogásos égés bekövetkeztének esélye így a vezérlés tágabb határok közt tudja szabályozni a működést.

Én annak idején, az eredeti 1:8,6 sűrítésű arányú motoromra, egy japán belpiacos, 2.2-es motor hengerfejét raktam fel, amivel 1:9,2 arányra javítottam ezt az értéket, tehát sűrítés pipa. A gyári gyújtórendszert kiegészítettem egy - lap-toppal programozható – elektronikus egységgel, mellyel 150 f/min lépésekben írható a gyújtásgörbe bármely pontja, pozitív vagy negatív irányba eltolva azt 1 fokonként. Ez is megvan. Ott van az üzemanyag, ami igencsak típusfüggő. A lényeg az, hogy legyen megfelelő tartalék az üzemagyag rendszerben, mert az ECU az teszi a dolgát. A Mazdába a JDM motor üzemanyagrendszere került át, megerősítve egy Walbro 255 L/H teljesítményű AC pumpával. A rendszer nyomása szabályozható, így a 222-es Denso injektorok megfelelően el tudják látni a motort.

Szóval ott áltam, és azon agyaltam mennyit tankoljak. Rövid morfondírozás után úgy döntöttem, hogy az elsőre biztonságos 50-50 aránynál maradok. Holnap meló. Pécs-Győr-Pécs, nem kéne beégni. Telenyomtam hát a tankot felesben, és hazamentem. Nem igazán nyomtam neki, nem vettem észre semmit.

Eljött a hétfő, és hajnalban nekiiramodtam a távnak. Az első dombon azt vettem észre, hogy mintha néha megtorpanna a kocsi, de nagyobb fordulatnál mintha szűnne a jelenség. Letoltam az első etapot, nagyjából fix 120-140 el. K*rvára esett, az új M6-oson vagy négyszer úszott fel a kocsi – egyszer faszán ellenkormányzósra (volt aki kapaszkodott) -, és az érzékeny futóműnek hála, minden egyes sáv által „árnyékolt” szakaszon (a pályán folyik le a víz, és a sávfestés takarásában vékonyabb a réteg) rárántott kicsit a kormány. Jó, 205/50 R17 (Michelin Pilot Sport). Szóval kisebb bajom is nagyobb volt a motor figyelésénél. Annyi még lejött, hogy az érzékeny gázadásokra teljesen érzéketlenné vált.

Meló közben felhívtam Égő Axát, és kíváncsiskodtam kicsit előgyújtás ügyben. Elmondta, hogy a fent említett 5 fok körüli ráadás a megoldás. Én osztottam-szoroztam, és az 50%-os keveréshez 2 fokot toltam a teljes görbére, alapjárat körül kicsit még jobban rátekerve – az amúgy gyári – gyújtásgörbére.

Hazafelé teszt! Hihetetlen volt, a kocsi újra életre kelt, és sokkal jobban húzott, mint korábban. Az autópályán, abszolút helytelenül, odaléptem neki, és három személlyel negyedik fokozatban olyan pofátlanul gyorsultunk 190-re, hogy már 5000-nél bedobtam az ötöst, és visszalassítottam 140-re 130-ra.
Szóval finom, és ami a legszebb, az addig 16.000 ft-ba kerülő karika 13.000 körül alakult aznapra.

Aki teheti kísérletezzen! Én elkezdem csökkenteni a benzin arányát, hogy megnézzük mennyit bír a rendszer. (...és dörzsölöm a kezem, mert lassan nekiállok az eredeti 2.2-es JDM motor újjáépítésének...és az 1:10-es sűrítéssel bír...)

Majd írok... 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr981938676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.04.24. 14:59:49

Üzemanyagcsöveket, illesztéseket nagyon figyelni. Gyanús, hogy az a Scorpio a tisztán bioetanolra áttérés után pár nappal jött tüzes hangulatba. Nem állítok semmit, csak jobb félni, mint porralloltóért kapkodni.

crix 2010.04.24. 15:12:15

Nekem nem volt para, csak cserélj üzemanyagszűrőt, mert az eddig lerakódott gempa most elszabadul. Javaslom valamelyik flexifuel autó gyári szűrőjét (saab, ford). Plusz ha esetleg elég örgek a csövek, de a dzsuva még eltömítette a repedéseket akkor biz folyni fog.
@streetsta: valszleg neked is ettől lehetett.
Az alkohol jobb oldószer. Viszont kevésbé ken. Ami az AC-miatt lehet gáz (nekem még nem volt).
Sanyi: még tapasztalatokat, még, még!

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.04.24. 15:51:36

Majd lesz még poszt. Immáron túl a 2000km-en, és "tisztult" a kép:)

Csövek újak, szűrő új, AC is.

Elöljáróban annyit hogy zseniálisan muzsikál!

nyuszy 2010.04.24. 15:56:52

"a gyorsabb lángterjedés miatt úgy 5-6 fokkal nagyobb előgyújtást kell adni a motornak"
Pont, hogy lassabb, azért kell a nagyobb előgyújtás, hogy több ideje legyen elégni.

Amúgy Suzuki G13BB motorral éppen én is az 50%-os verziót próbálgatom. Semmit nem variáltam rajta, annyit vettem észre, hogy félig meleg motornál néha picit megtorpan, de az sem veszélyes.

nyuszy 2010.04.24. 16:39:02

@Sanyi.:
Akkor nem én vagyok a hülye :)

pickapu 2010.04.24. 17:17:24

A cimborám most kezdi el a sorhatos cserokiját ezzel etetni, majd megkérdezem már, mire jutott vele.

zalkapone 2010.04.25. 23:53:03

@pickapu:

Az indiánok mindig hülyék lettek a piától, és kiásták a csatabárdot. Én a haverod helyében tartanék egy hatlövetűt a kezem ügyében!
:-)

rognork 2010.04.26. 11:57:24

astra x14nz 8v 75-25-öt még megette, de hidegen fulladozott. szűrőt cseréltem, eddig nem volt időm szétvágni és belenézni. melegen ugyanolyan gyenge, mint benzinnel. swift g13ba 8v sokkal szebb kotyogása volt (240e km után), fogyasztás nem nőtt egyik esetben sem. illetva akkor kajált egy nagyot az opel amikor elgurult a gyógyszerem egy hétre és sumahernek képzeltem magam. sajna nekem esélytelen az átállás tisztára, nem sok időm lenne egy szakira rábízni az autót.
süti beállítások módosítása