Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Etanol kalandok első kézből

2010.06.16. 14:30 | Sanyi. | 19 komment

Címkék: mazda etanol

Elég meredeken indult a reggel…

Nem nagyon emlékszem, mert hál’ Istennek nem én vezettem, úgyhogy végigaludtam a Pécs-Győr távot. Esküszöm olyan volt mintha az másnapos lennék. Na neem, nem azért mert egy diesel üzemű Volkswagenben ébredtem – és uram atyám, ráadásul egy Lupo 3L.
Szóval az alkohol lesz a téma. Immáron másodszor, pont mint Stohl bucinál, annyi különbséggel hogy én nem az arcomba töltöttem, hanem a kocsiba, és hernyót sem tettem az aljára – és igen, itt nem a Tequilára céloztam.

Na, ezt írtam ma reggel, most már este van, és itthon vagyok, úgyhogy megpróbálnám józanul összefoglalni az elmúlt időszakban tapasztaltakat.

Mondtam volt ugye, hogy megjelent a közeli nukleáris erőmű mellett nevelkedett, macskapöcse paprikát vacsorált kutyás logojú kúton az E85 tüzelőanyag.

Első nekifutás…

…-ra én is a jól bevált fele-fele keverési arányt választottam. Ebből – úgy mondják – az okosok nagy baj nem lehet, egy átlagos befecskendezős kocsi vezérlőrendszere is túlteszi magát a feladaton. Összességében ez a keverék nem kíván akkora plusz kapacitást a befecskendező rendszertől. Nekem sem volt különösebb gondom. Betöltöttem, elővigyázatosságból megemeltem az előgyújtást 2 fokkal, és beültem, aztán mentem. Gond nélkül. Nem tapasztaltam semmi különösebb változást. A Párom ugyan megjegyezte, hogy mintha halkabb lenne az autó, de ezt nem igazán tudom hogy az etanolnak, vagy a közben végzett zajkiszüntetéseknek tulajdonítsam-e?
Persze az igazi próba nem ez volt.
A Pécs-Győr-Pécs rutin elég jó tesztút. Van benne sok autópálya (most már) és egy vagy 100 km alsóbbrendű utakon való bóklászás is. Ami elsőre feltűnt, hogy hideg motornál – mivel hajnalban van a start, és egy amúgy is hűvös völgyben lakunk – kissé rángatósan indult a történet. Ez a jelenség hamar megszűnt, mert a motorom még etanollal is elég gyorsan eléri az üzemi hőmérsékletet (kb. 5km), pláne, hogy ugye dombbal indítunk. Hiba nélkül lezajlott a 300 km. Ami kicsit zavart, hogy az alapjárat az nem volt túl stabil, de mivel összesen ha kétszer kellett megállni, nem foglalkoztam vele.
Győr mellett egy munkanapot kell lezavarjak, úgyhogy ebédidőben szépen fogtam a laptopot és kicsattogtam a parkolóba, egy kis „reszelgetésre”. Osztottam szoroztam a hallott és olvasott infókat, majd 1 fokkal, és utána még eggyel megemeltem az előgyújtást.
Ezzel a 4 fokos beállítással, mintha csoda történt volna. Fantasztikus, stabil alapjárat, selymesen járó motor.
Széles vigyorral a számon mentünk haza, arról nem is beszélve, hogy igen lendületesen autózható lett a kocsi, az új, tökéletesített beállítással. Nem nagyon kíméltem, élvezkedtem (nem)kicsit – olyan sebességértékeket produkálva amire most nem emlékszem. A fogyasztásra viszont igen. 7,9 liter/100 km. (...és ezt mondom, olyan tempónál, amire nem emlékszem, de volt olyan érték is amit már a kocsiban lévő műszerre festett szocialista nagyáruház sem bírt követni.)

Jó de menjünk tovább...

...mert innen lesz igazán érdekes a történet. Van némi technikai perverzitás abban, amikor egy bő 20 éves motorkonstrukciót akar az ember hátulról szeretni. Hol volt 198x-ben az E85? Hol van ezeknek a motoroknak a mai megítélése. Nincs semmink amire büszkék lehetnénk, ellenben van egy rakás kétely. Sok helyen olvastam, hogy az etanol tönkreteszi a benzin csöveket, szétmarja az acél alkatrészeket stb., stb.
Olvastam sok ellenpéldát is. Kísérleteket, tapasztalatokat. Én azonban egyszeri rögtahó vagyok, senkinek nem hiszek el semmit, csak ha a magam bőrén tapasztalok. Az embert azonban a kíváncsiság tartja, úgyhogy ismét elkezdtem az arányokat számolni, és eltoltam még egy lépést kukoricabenzin javára.

Eljött hát az új döntés ideje, és a FIatal Diesel Ellenében Szeszt! Frontja került 2/3-os többségbe. Kicsit növeltem az előgyújtást - épp csak mint parlamentünk a szlovákoknál -, és működött. Elsőre... de a többit majd később.

A 2/3-ad nálam mindössze egy hétvégét, és vagy 50-100 km-t élt meg.

Utána kapásból rámentem a 100%-ra.

Az első igazán forró vasárnapon történt. Be kellett szaladjak a városba valamiért. Porzott már a tank, a laptop viszont nálam volt. Pénzügyileg viszont nem voltam ennyire felkészülve, tehát nem maradt más, át kellett essünk rajta. Betankoltam, feltoltam az előgyújtást, és indítottam. Minden további nélkül üzemelt. Yes! Yes! Yes!

Korai volt még az öröm...

...történt ugyanis, hogy míg a  meleg motorral simán lezavartam nagy boldogan a bevásárlós karikát – még Tribi barátomat (a művész, akit egykor Lowtyonak hívtak) is visongva hívtam fel – addig a következő nap hajnala már nem volt ennyire vicces.
Indítással nem volt problémám, viszont rengetegszer jelentkezett 3000 alatti fordulatnál egy olyan jelenség ami a rossz gyújtási időpontokra utal. Nem volt ez egy állandó rángatás (korai gyújtás), vagy erőtlenség (kései gyújtás), hanem egy teljesen rendszertelen rendkívül zavaró és idegesítő tulajdonság. Szar élmény, szar időben. Ja, mert pont Győrbe mentem. Ez adott egy kis könnyebbséget is szerencsére, mert autópályán javarészt a 120km/h-hoz tartozó 3000 f/min felett dolgozik a kocsi. Ez 7 és 10 fok közötti eltolással próbálgatott előgyújtás nem jött be. Az igaz ugyan, hogy 140-150-ről akkorát lépett az autó, mint addig soha, de egyrészt ez a hétköznapokban nem kamatoztatható tulajdonság, másrészt alacsony fordulaton ugye finoman szólva „kényelmetlen” volt a vezetés. Konkrétan meg szar – és szerintem káros is a technikának. Amikor kifogyott a fél tank – ami nagyon hamar bekövetkezett, kb. 10 literes fogyasztást produkálva -, azonnal kimentem az első kútra, és visszaállítottam a rendszert a fifty-fifty verzióra.

Ha őszinte akarok lenni, minden bizonnyal megoldható lett volna a 100%-os üzem is, csak gondolkozni és próbálkozni kellett volna. Erre napi használat mellett sem idő, sem pénzem (mert valami esetleg beadja a kulcsot), úgyhogy nem reszkíroztam tovább. A tiszta üzemnél vélhetően megjelent volna a sokszor emlegetett túlfogyasztás, ami anyagilag talán nem is, de kényelmi szempontból ellehetetlenítette volna a használatot, mert lényegesen csökken az autó hatótávolsága, és (sajnos) nincs még úton-útfélen E85-öt forgalmazó kút. Keresgélni meg...

Ami azonban tény: A feles keverékkel nem változik a kocsi hatótávolsága, sőt!

A fogyasztási adatok a következőképpen alakultak:

A minta a 620km-es győri út. Ebből 150km alsóbbrendű út, a fennmaradó rész autópálya.

  • A KRESZ előírásainak megfelelően közlekedve a fogyasztás 6,5 liter/100 km szerint alakult. Ilyenkor a kétezer köbcentis, dupla fojtószelepes motor, még a takarékos tartományban marad – nem nyitja ki a nagyobbik szelepet – részterheléssel haladva. Ez, még a manapság könnyűnek számító 1200 kg-os önsúly mellett is jó érték.
  • Amikor kicsit elgurult a gyógyszer, és autópályán párszor odabasztam a ménesnek és tartósan a büntetett, valamint a helyszínen végrehajtandó kategóriába csúsztam (csak a pályán) akkor 6,9-7,2 liter/100 km-re jött a fogyasztás.

A típus hasonló teljesítményű 16 szelepes motorjára 100km/h-s sebesség mellé 7 litert ad meg a gyár, nekem benzinnel ezt az értéket tudtam hozni, de valóban úgy kellett bánni a jobb oldali pedállal, mint a szűzlánnyal...

Ami még kimaradt:

  • Figyelem! Az E85 tényleg oldja a régi szennyeződés lerakódásokat. Ez a halódó injektorok szemszögéből jó hír. AC oldalról kevésbé...
  • Jó ha az idős szomszéd is arra a kútra jár, mert az E85 jelölése csípőből tankpisztolyt rántva nagyon hasonló, ezért extra jutányos áron beszerezhető más kárára, ha nyitott szemmel jár az ember, és tudják róla, hogy autóbuzi. :)
  • A téli kerekeimet használtam HANKOOK Icebear 185/75 R14 - ez van amióta lezúzodott a nagykerék, pontosabban ez is fogy, mert az egyik a héten elhullott 150-nél az M1-esen. :(



A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr42039165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2010.06.16. 16:04:00

Tapasztalataim egy hasonló korú Renault 21-el ugyanezek. A Polszki 126-mat pedig már át is állítottam teljesen etanol üzemre. Az utóbbi
átalakítási folyamata a blogomon végigolvasható.
Ugyanígy fog járni az a 69-es extrém magas kompresszióra készült
motorral rendelkező Taunus is, amit most újítom fel. A karbi
már átfúvókázással már alapból etanolra készül, úgyhogy,

Etanol Rulez!

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.06.16. 16:29:01

60E/40B keverékkel is sima az ügy, ha az autó egyébként rendben van. Fogyazstásnövekedés csak városban érzhető.
Bevált a technika, hamarosan érkezik az átalakító ( USB-s, 45-ért az Allbike -tól ) és jöhet a 100% !

Rusher4587 2010.06.16. 16:32:07

Mennyibe kerül literje enne, ahol ti veszitek?

2010.06.16. 16:42:08

Nekem meg közel a határ. :-)

WildBear 2010.06.16. 16:42:22

Helló,
átalakítás nélkül, 2001-es Toyota Corollában max. mennyi etanolt trtalmazó benzin használható ?
Köszi; Bear

Faby 2010.06.16. 16:43:51

Kérdésem a szerzőhöz, vagy akár az értő közönséghez:

2 járgányt kell etetnem:

Opel Astra F, 2002, X14NZ, 60 paci, 8 szelep, központi injektor. Mi az ideális megoldás, keverési arányt tekintve, ha főleg rövid utakon, városban használjuk, feleségem hordja a gyerkőcöt oviba, meg még ide-oda, nagyon kezd idegesíteni a városi fogyasztás költség vonzata. Kiegészítő beruházás nélkül megoldható az etanolos üzem? Ha igen, mi a javaslat?

Másik autó: Skoda Octavia II, 1,6 MPI, 2008 évvégi BSE motorkód, 8 szelep, hengerenkénti befecskendezés. Családi autó, hétközben én járok vele dolgozni, szintén rövidebb városi utak, viszont heti rendszerességgel vannak hosszabb utak, szülők, rokonok, egyéb. Márkaszerviz javaslata (még garanciális) egy kb 50eFt-os kütyü beépítése. Számolgattam egy honlap kalkulátorával, ennek a megtérülési ideje ideális esetben is több, mint 1 év lenne. Itt is kellene kiegészítő beruházás nélkül megvalósítható megoldási javaslat, gyak keverési arány.

Válaszokat előre is köszönöm.

kzolika 2010.06.16. 16:49:19

Swift I 1.3 16V fele-fele, minden átalakítás nélkül. Így még hidegben is jól indul, nem rángat és nem nő a fogyasztás, viszont az áldásos hatásait is élvezhetem. Tankolni Érden szoktam a Bajcsy-Zsilinszkyn 230-ért. Közel-távol ez a legolcsóbb.

kzolika 2010.06.16. 16:50:04

@Rusher4587: Helytől függ. Én 230-ért veszem Érden.

CJKrisz 2010.06.16. 17:12:49

2003-as Citroen Xsara egy az egyben mindenféle átalakítás, belepiszkálás nélkül issza az etanolt. Meleg motorral semmi változás nincs az üzemelésében, hideg motort indítva néha előfordul, hogy beröffen, aztán megáll. Újabb indítózás és gond nélkül beindul, megy. Célszerű alapjáraton járatni ilyenkor 10mp-ig, mert gázadásra előfordul, hogy elkezd dadogni és esetenként lefullad. Azt vettem még észre, hogy bizonyos fordulatszám tartományban jobban ugrik az autó, mint 95-ös benzinnel. Ja és olyan szag van a kocsi mögött, mint egy pálinkafőzdénél. :)

TreF7 2010.06.16. 17:21:57

Az autó: Fiat Albea 1,4 hengerenkénti befecskendezős motor.
Két hónapja tiszta E85-el járunk, van beépítve elektronika.
A hidegindítás kissé macerás, kétszeri indítózás után indul csak.
A fogyasztás 5,9-ről 7,2-re ment fel vegyes használatban, autópályát nem látott még.
Bábolnán 240 Ft/l a nafta ára.
A szaga tényleg jellegzetes.
Egyébként minden benzines eszközömbe felesbe tankolom.( fűnyírók, Quad, Buggi) és eddig semmi gond.

Zsomatograf 2010.06.16. 17:33:51

@Faby: Opel esetében javaslom az opelforum.hu idevágó részeit olvasgatni. Egyébként 50-50 arány tuti vállalható, afölött kütyü.

Skoda:passz...

Rocko- 2010.06.16. 17:39:52

@Rusher4587: én tegnap tankoltam 242,9 volt.

Kifordított kacagány 2010.06.16. 18:17:34

"Hol volt 198x-ben az E85?"
a kapuban. ugyan délamerikában nem tudom mióta használják, de az biztos, hogy régóta és magas kultúrája van ennek a tüzelőanyagnak arrafelé. versenyezni egész biztosan versenyeztek már alkohollal(igen a sörivóversenyeken is, de most nem arra gondoltam:)
az én autómból meg pl már a kilencvenes évek elején készítettek flex-fuel változatot.

www.greencar.com/articles/cars-alcohol-part-1-m85-methanol-emerges.php

GONOSZ 2010.06.16. 18:29:47

Nekem carinám van. fele.felében két literrel eszik többet, vagyis nem éri meg, mert egy tele tank benzin 700 km-re elég.
egy tankolásnál tehát 14 litert veszítek.
Benzinből elég a 7/100.
Barátom avensise 2007-évi 2.0 benya, fele felétől kikattant, javítás 150 ezer.
Benzinkutas yarisa gond nélkül megy vele.
Nekem nem jött be.

KolompárRómeó 2010.06.16. 18:32:43

1997-es 1.6-os 8szelepes Astra 50-50-es keverékkel simán megy (tavasz óta tankolom). Fogyasztásban nem tudom, milyen, mert télen nagyon sokat evett városban. Most kevesebbet a keverékkel, de már nyár van.

Pinyti · http://pinyti.blog.hu 2010.06.16. 20:08:08

2006-os Swift 1.5 VVT BioEtun V3-mal 100%-ban E85-tel. Csak helyes beállítás kérdése, és jobb, mint benzinnel...

ratrider02 2010.06.17. 12:20:11

2006-os G Astra 1.4 XEP motorkód. kb. 5000 km-t mentem eleinte 1/3-2/3 etano/ benzin arányban, most már felesben hajtom. A fogyasztás minimálisan nőtt, a kocsi meg rugalmas, jobban húz, élvezetesebb a vezetés. Gond nincs, hidegindítási gondom nincs, alapjárat stabil. Szereti az autó. 245-ért tankolom itt a keleti végeken.

goes 2010.06.21. 12:20:38

Nekem sajnos jelentkezik 50:50% aránynál a 10-15%-os túlfogyasztás. Utóbbi csak nagy dugók esetén, viszont országúti tempóban mindössze 3-4%-kal emelkedik a fogyasztás. Skoda Fabia 1.4 8V.
süti beállítások módosítása