Elég meredeken indult a reggel…
Nem nagyon emlékszem, mert hál’ Istennek nem én vezettem, úgyhogy végigaludtam a Pécs-Győr távot. Esküszöm olyan volt mintha az másnapos lennék. Na neem, nem azért mert egy diesel üzemű Volkswagenben ébredtem – és uram atyám, ráadásul egy Lupo 3L.
Szóval az alkohol lesz a téma. Immáron másodszor, pont mint Stohl bucinál, annyi különbséggel hogy én nem az arcomba töltöttem, hanem a kocsiba, és hernyót sem tettem az aljára – és igen, itt nem a Tequilára céloztam.
Na, ezt írtam ma reggel, most már este van, és itthon vagyok, úgyhogy megpróbálnám józanul összefoglalni az elmúlt időszakban tapasztaltakat.
Mondtam volt ugye, hogy megjelent a közeli nukleáris erőmű mellett nevelkedett, macskapöcse paprikát vacsorált kutyás logojú kúton az E85 tüzelőanyag.
Első nekifutás…
…-ra én is a jól bevált fele-fele keverési arányt választottam. Ebből – úgy mondják – az okosok nagy baj nem lehet, egy átlagos befecskendezős kocsi vezérlőrendszere is túlteszi magát a feladaton. Összességében ez a keverék nem kíván akkora plusz kapacitást a befecskendező rendszertől. Nekem sem volt különösebb gondom. Betöltöttem, elővigyázatosságból megemeltem az előgyújtást 2 fokkal, és beültem, aztán mentem. Gond nélkül. Nem tapasztaltam semmi különösebb változást. A Párom ugyan megjegyezte, hogy mintha halkabb lenne az autó, de ezt nem igazán tudom hogy az etanolnak, vagy a közben végzett zajkiszüntetéseknek tulajdonítsam-e?
Persze az igazi próba nem ez volt.
A Pécs-Győr-Pécs rutin elég jó tesztút. Van benne sok autópálya (most már) és egy vagy 100 km alsóbbrendű utakon való bóklászás is. Ami elsőre feltűnt, hogy hideg motornál – mivel hajnalban van a start, és egy amúgy is hűvös völgyben lakunk – kissé rángatósan indult a történet. Ez a jelenség hamar megszűnt, mert a motorom még etanollal is elég gyorsan eléri az üzemi hőmérsékletet (kb. 5km), pláne, hogy ugye dombbal indítunk. Hiba nélkül lezajlott a 300 km. Ami kicsit zavart, hogy az alapjárat az nem volt túl stabil, de mivel összesen ha kétszer kellett megállni, nem foglalkoztam vele.
Győr mellett egy munkanapot kell lezavarjak, úgyhogy ebédidőben szépen fogtam a laptopot és kicsattogtam a parkolóba, egy kis „reszelgetésre”. Osztottam szoroztam a hallott és olvasott infókat, majd 1 fokkal, és utána még eggyel megemeltem az előgyújtást.
Ezzel a 4 fokos beállítással, mintha csoda történt volna. Fantasztikus, stabil alapjárat, selymesen járó motor.
Széles vigyorral a számon mentünk haza, arról nem is beszélve, hogy igen lendületesen autózható lett a kocsi, az új, tökéletesített beállítással. Nem nagyon kíméltem, élvezkedtem (nem)kicsit – olyan sebességértékeket produkálva amire most nem emlékszem. A fogyasztásra viszont igen. 7,9 liter/100 km. (...és ezt mondom, olyan tempónál, amire nem emlékszem, de volt olyan érték is amit már a kocsiban lévő műszerre festett szocialista nagyáruház sem bírt követni.)
Jó de menjünk tovább...
...mert innen lesz igazán érdekes a történet. Van némi technikai perverzitás abban, amikor egy bő 20 éves motorkonstrukciót akar az ember hátulról szeretni. Hol volt 198x-ben az E85? Hol van ezeknek a motoroknak a mai megítélése. Nincs semmink amire büszkék lehetnénk, ellenben van egy rakás kétely. Sok helyen olvastam, hogy az etanol tönkreteszi a benzin csöveket, szétmarja az acél alkatrészeket stb., stb.
Olvastam sok ellenpéldát is. Kísérleteket, tapasztalatokat. Én azonban egyszeri rögtahó vagyok, senkinek nem hiszek el semmit, csak ha a magam bőrén tapasztalok. Az embert azonban a kíváncsiság tartja, úgyhogy ismét elkezdtem az arányokat számolni, és eltoltam még egy lépést kukoricabenzin javára.
Eljött hát az új döntés ideje, és a FIatal Diesel Ellenében Szeszt! Frontja került 2/3-os többségbe. Kicsit növeltem az előgyújtást - épp csak mint parlamentünk a szlovákoknál -, és működött. Elsőre... de a többit majd később.
A 2/3-ad nálam mindössze egy hétvégét, és vagy 50-100 km-t élt meg.
Utána kapásból rámentem a 100%-ra.
Az első igazán forró vasárnapon történt. Be kellett szaladjak a városba valamiért. Porzott már a tank, a laptop viszont nálam volt. Pénzügyileg viszont nem voltam ennyire felkészülve, tehát nem maradt más, át kellett essünk rajta. Betankoltam, feltoltam az előgyújtást, és indítottam. Minden további nélkül üzemelt. Yes! Yes! Yes!
Korai volt még az öröm...
...történt ugyanis, hogy míg a meleg motorral simán lezavartam nagy boldogan a bevásárlós karikát – még Tribi barátomat (a művész, akit egykor Lowtyonak hívtak) is visongva hívtam fel – addig a következő nap hajnala már nem volt ennyire vicces.
Indítással nem volt problémám, viszont rengetegszer jelentkezett 3000 alatti fordulatnál egy olyan jelenség ami a rossz gyújtási időpontokra utal. Nem volt ez egy állandó rángatás (korai gyújtás), vagy erőtlenség (kései gyújtás), hanem egy teljesen rendszertelen rendkívül zavaró és idegesítő tulajdonság. Szar élmény, szar időben. Ja, mert pont Győrbe mentem. Ez adott egy kis könnyebbséget is szerencsére, mert autópályán javarészt a 120km/h-hoz tartozó 3000 f/min felett dolgozik a kocsi. Ez 7 és 10 fok közötti eltolással próbálgatott előgyújtás nem jött be. Az igaz ugyan, hogy 140-150-ről akkorát lépett az autó, mint addig soha, de egyrészt ez a hétköznapokban nem kamatoztatható tulajdonság, másrészt alacsony fordulaton ugye finoman szólva „kényelmetlen” volt a vezetés. Konkrétan meg szar – és szerintem káros is a technikának. Amikor kifogyott a fél tank – ami nagyon hamar bekövetkezett, kb. 10 literes fogyasztást produkálva -, azonnal kimentem az első kútra, és visszaállítottam a rendszert a fifty-fifty verzióra.
Ha őszinte akarok lenni, minden bizonnyal megoldható lett volna a 100%-os üzem is, csak gondolkozni és próbálkozni kellett volna. Erre napi használat mellett sem idő, sem pénzem (mert valami esetleg beadja a kulcsot), úgyhogy nem reszkíroztam tovább. A tiszta üzemnél vélhetően megjelent volna a sokszor emlegetett túlfogyasztás, ami anyagilag talán nem is, de kényelmi szempontból ellehetetlenítette volna a használatot, mert lényegesen csökken az autó hatótávolsága, és (sajnos) nincs még úton-útfélen E85-öt forgalmazó kút. Keresgélni meg...
Ami azonban tény: A feles keverékkel nem változik a kocsi hatótávolsága, sőt!
A fogyasztási adatok a következőképpen alakultak:
A minta a 620km-es győri út. Ebből 150km alsóbbrendű út, a fennmaradó rész autópálya.
- A KRESZ előírásainak megfelelően közlekedve a fogyasztás 6,5 liter/100 km szerint alakult. Ilyenkor a kétezer köbcentis, dupla fojtószelepes motor, még a takarékos tartományban marad – nem nyitja ki a nagyobbik szelepet – részterheléssel haladva. Ez, még a manapság könnyűnek számító 1200 kg-os önsúly mellett is jó érték.
- Amikor kicsit elgurult a gyógyszer, és autópályán párszor odabasztam a ménesnek és tartósan a büntetett, valamint a helyszínen végrehajtandó kategóriába csúsztam (csak a pályán) akkor 6,9-7,2 liter/100 km-re jött a fogyasztás.
A típus hasonló teljesítményű 16 szelepes motorjára 100km/h-s sebesség mellé 7 litert ad meg a gyár, nekem benzinnel ezt az értéket tudtam hozni, de valóban úgy kellett bánni a jobb oldali pedállal, mint a szűzlánnyal...
Ami még kimaradt:
- Figyelem! Az E85 tényleg oldja a régi szennyeződés lerakódásokat. Ez a halódó injektorok szemszögéből jó hír. AC oldalról kevésbé...
- Jó ha az idős szomszéd is arra a kútra jár, mert az E85 jelölése csípőből tankpisztolyt rántva nagyon hasonló, ezért extra jutányos áron beszerezhető más kárára, ha nyitott szemmel jár az ember, és tudják róla, hogy autóbuzi. :)
- A téli kerekeimet használtam HANKOOK Icebear 185/75 R14 - ez van amióta lezúzodott a nagykerék, pontosabban ez is fogy, mert az egyik a héten elhullott 150-nél az M1-esen. :(
Beszóltak