Az első kísérlet vidéki életemben, hogy egy komolyabb beavatkozást kövessek el a Mazdán, sajnos - egyelőre - megfelelő infrastruktúra nélkül. Lássuk miből lesz a cserebogár!
A karbantartási listám a következő:
- motormosás
- olajcsere
- légszűrő tisztítás
Az első rutin feladat, de gondoltam – ha már ilyen félrement nap lesz – itt az ideje a kísérletezésnek. Motort az ember általában Brigóval tisztít. Ennek literje 500 forint körül van bármelyik multiban. Na, e helyett én más utat választottam. Annak a német diszkontláncnak amelyikben nem akarja a magyar-olasz/olasz-magyar szakács megdugni a szőke „B” kategóriás boltos nénit, szerepel a kínálatában egy 150 Ft-os literes zsíroldó, ráadásul spricnivel. Ezzel toltam le a motort, és igen jó eredménnyel hozta le a tavaszról ottmaradt ganyét.
Az alumínium alkatrészeknél különösen hatékony volt a cucc, érdemes megnézni a szelepfedelet.
azzal a getvatisztitóval az a baj, hogy sokkal jobban eszi a gumialkatrészeket, mint a Brigéciol. próbáltam én is, rá s basztam, onnan tudomm. :)
Ha már tiszta a moci, akkor lehet rajta dolgozni. Jön az olajcsere, ami nálam mindig izgalmas, mert Prokeen kívül még nem nagyon sikerült egy eladótól sem tökéletes olajszűrőt szerezni. Persze, ez elég hihetetlenül hangzik, és igazán én sem tudom mi az oka. A szoftverekben általában alvázszám alapján keresnek, de adott típuson belül már a motorkód a döntő. Ez a Mazda esetében vicces, mert az összes benzines modell FE kóddal rendelkezik (kivéve a 2.2-es az F2), így a teljesítményadatok alapján próbálkozott az aktuális kiszolgáló. Kicsit bonyolítja a helyzetet, hogy az olajszűrő menetén lévő gyári vizes olajhűtő helyett, az én kocsimon egy GM származék (Opel GSI... stb.) levegős hűtő van felszerelve – ami némiképp vékonyabb, mint az eredeti, ezért több menet marad.
Szumma-szummárum, ma ez sem jött be. Még szerencse hogy a tapasztalatoknak hála, úgy vagyok már ezzel az alkarésszel, mint egyszeri falusi a gázpalackkal. Mindig van egy tartalék, ami tutira jó.
Most is volt, és ez volt az egyetlen oka, hogy nem dőlt dugába ez is. Azért azt már komolyan égő lenne leírni. Persze az olajcsere sem maradt további apró fricskák nélkül, amik már igencsak kezdték elvenni a jókedvemet. Olajból egy ideje ráálltam a Liqui Moly 10W-40-es olajára amit csinos kis arany színű kannában szerzek be 5+1 literes kiszerelésben, igazán baráti áron (a szűrő plusz olaj kombo került 7300 Ft-ba). A foci VB-re való tekintettel, most fantasztikus ezüstszínű kannát adtak, ami tényleg szép, meg vannak rajta zászlók is, de kurvára nem látszik át!!! Kopogtathattam az oldalát, mint a boroshordót hogy meddig van még.
Lényeg a lényeg, ez is megvan.
Az utolsó lépésnek a szűrőtisztítást hagytam. Ez az abszolút rutin.
Oldószerrel lefúj. Átmos meleg vízzel. Ismétel. Szárít.
Szárítás után – szép meleg naplemente -, finoman át kell fújni mindkét oldalán a szűrőt. A Sparco spray szórófeje szépen terít, és árban is jobb fekvésű mint a gyári K&N. Na, ki az aki szerint működött?
A légszűrő visszaszerelése során tettem egy érdekes felfedezést is. Régóta van egy szellemjelenség az életemben. Hosszú vidéki útjaim során sokszor van úgy, hogy hallom egy-egy kavics bazinagy koppanását, de aztán nem találok sérülést. Hát most megleltem párat, és rájöttem, hogy a motortérben egy mini armageddon játszódik le nap mint nap. A kartergázok tartályának valamikor leszakadt a szűrője, és az ex olajospalack három centis száján több kósza kő is berepült, és csapdába esett. Örület.
Beszóltak